The Fractal model of the Three Pedagogical Moments in a formative process of Science and Mathematics teachers
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v9n2p32Keywords:
Science education, Paulo Freire, Three Pedagogical Moments, FractalsAbstract
The present study aims to identify the presence and contribution of the Three Pedagogical Moments (3MP) fractal model in a teacher training process, based on the use of Generating Themes. Methodologically, this research was organized through a teacher training process in Science and Mathematics education at a public high school in the city of Ilheús-BA. The information was obtained through video recordings of the training sessions and analyzed using Discursive Textual Analysis, which resulted in two categories: i) The fractal structure of the 3MPs in the teacher training process; ii) The influence of 3MPs fractals on the planning of didactic-pedagogical activities. Among the results, it stands out that the fractal model of 3MPs contributed to the development of Thematic Investigation, enabling better structuring of its stages and dialogicity throughout the process; furthermore, it allowed the teacher to design an activity following the 3MPs structure, even without this dynamic being mentioned theoretically, highlighting the potential of this theoretical-methodological approach in implementing school praxis. Finally, the political-pedagogical actions carried out in the context of Science education indicated promising paths in promoting ongoing teacher training and understanding problems arising from students' reality, as well as their transposition into the classroom context, enabling critical education.References
Aceves, A.F., Torres-Olave, B., & Tolbert, S. (2022). On love, becomings, and true generosity for Science education: honoring Paulo Freire. Cultural Studies of Science Education, 17, 217-230. https://doi.org/10.1007/s11422-021-10098-w
Alves, A. H. B., & Silva, A. F. G. (2015). Manifestações de obstáculos gnosiológicos para a seleção de conteúdos na implementação de um currículo crítico em Ciências Naturais. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 8(1),181-207. http://dx.doi.org/10.5007/1982-5153.2015v8n1p181
Araújo, L.B., & Muenchen, C. (2018). Os Três Momentos Pedagógicos como estruturantes de currículos: algumas potencialidades. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 11(1), 51-59. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n1p51
Archanjo, M. G. J., Gehlen, S. T. (2020) A Tecnologia Social e sua Contribuição para a Educação em Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 20, 345–374. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u345374
Auler, D. (2021). Freire, Fermento Entre os Oprimidos: Continua Sendo? Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, e33706, 1-30. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u801830
Bonfim, V. S. (2021). Os Três Momentos Pedagógicos a Partir das Relações de Vygotsky e Freire. In S. T. Gehlen, A. P. Solino, J. S. Santos, & J. C. L. Milli (Orgs.), Paulo Freire no ensino de ciências: trajetórias formativas na costa do cacau da Bahia (pp. 115-129). Curitiba, PR: CRV
Bonfim, V. S. (2019). O Processo de Humanização em Atividades Didático-Pedagógicas de Ciências: relações Vygotsky e Freire nos Três Momentos Pedagógicos. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, BA. Recuperado de http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/201710071D.pdf.
Braga, G. R., & José, W. D. (2021). Articulações entre Teoria da Flexibilidade Cognitiva e os Três Momentos Pedagógicos: confecção e análise de um material didático na estrutura fractal. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 38(1), 84-107. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e72535
Brick, E. M. (2017). Realidade e Ensino de Ciências. (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/161522623.pdf
Centa, C. G., & Muenchen, C. (2018). O Trabalho Coletivo e Interdisciplinar em uma Reorientação Curricular na Perspectiva da Abordagem Temática Freireana. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 17(1), 68-93. Recuperado de http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen17/REEC_17_1_4_ex1115.pdf
Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M. (2011). Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. (4a. ed.). São Paulo, SP: Cortez.
Delizoicov, D. (1982). Concepção Problematizadora do Ensino de Ciências na Educação Formal. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP.
Delizoicov, D. (1991). Conhecimentos, transições e transições (Tese de doutorado) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil. Recuperado de https://core.ac.uk/reader/30356930.
Delizoicov, D., Delizoicov, N. C., Silva, A. F. G. (2020). Paulo Freire e o ser humano em processo de formação permanente. Revista Retratos da Escola, Brasília, 14(29), 353-369. https://doi.org/10.22420/rde.v14i29.1155.
Delizoicov, D., Gehlen, S. T., & Ibraim, S. de S. (2021). Centenário Paulo Freire: Contribuições do Ideário Freireano para a Educação em Ciência. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 21, e36079, 1–6. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u771776.
Demartini, G. R., & Silva, A. F. G. (2021). Abordagem Temática Freireana no Ensino de Ciências e Biologia: Reflexões a partir da Práxis Autêntica. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 21, e33743, 1-30. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u9731002.
Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. (17a. ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Fonseca, K. N. (2017) Investigação Temática na formação de professores dos anos iniciais: relações entre Paulo Freire e Milton Santos. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, BA. Recuperado de http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/201511566D.pdf
Fonseca, E. M., Tadeu, T. S. A., Maraschin, A. A., & Lindemann, R. H. (2021). Problematização das Situações-limite no Contexto do Ensino e Formação em Ciências: Contribuições da Abordagem de Temas com Viés Freireano. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, e33532, 1-32. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u10371068.
Gehlen, S. T., Solino, A. P., Santos, J. S., & Milli, J. C. L. (Eds.). (2021). Paulo Freire no ensino de ciências: trajetórias formativas na Costa do Cacau da Bahia. Curitiba, PR: CRV.
Gehlen, S. T., Maldaner, O. A., & Delizoicov, D. (2012). Momentos Pedagógicos e as etapas da Situação de Estudo: complementaridades e contribuições para a Educação em Ciências. Ciência & Educação (Bauru), 18(1), 1-22. https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000100001.
Giacomini, A., & Muenchen, C. (2015). Os três momentos pedagógicos como organizadores de um processo formativo: algumas reflexões. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 15(2), 339–355. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4317
Iribarren, L., Ithurralde, R., Garelli, F., Mengascini A., Dumrauf A., & Cordero S. (2021). Formación docente desde la educación popular en ciencias naturales, ambiental y en salud: Algunas tensiones y experiencias. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior 8(2), 25-32. https://doi.org/10.29156/inter.8.2.3
Klein, S. G., Pereira, D. N., & Muenchen, C. (2021). Avaliação da aprendizagem na Abordagem Temática: um olhar para os Três Momentos Pedagógicos. Investigações em Ensino de Ciências, 26(1), 375–387. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p375
Lima, J. A., Solino, A. P., & Gehlen, S. T. (2019). A Investigação Temática na elaboração de um Projeto Político-Pedagógico humanizador. Currículo sem fronteiras, 19(3), 1379-1409. http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v19.n3.33
Magalhães, L. M. (2022). A Investigação Temática na Elaboração de um Documento Orientador para Projetos Políticos Pedagógicos de Escolas Municipais: O exemplo de Cairu/Bahia. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, BA. Recuperado de http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/202110791D.pdf
Milli, J. C. (2019). A Investigação Temática à Luz da Análise Textual Discursiva: em busca da superação do obstáculo praxiológico do silêncio. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus-BA. Recuperado de http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/201710065D.pdf
Milli, J. C., Almeida, E. S. & Gehlen, S. T. (2018). A Rede Temática e o Ciclo Temático na busca pela Cultura de Participação na Educação CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 11(1), 71-100. http://dx.doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n1p71
Moraes, R. & Galiazzi, M.C. (2011). Análise Textual Discursiva (2a ed.). Ijuí, RS: Unijuí.
Muenchen, C. A. (2010). Disseminação dos Três Momentos Pedagógicos: um estudo sobre as práticas docentes na região de Santa Maria/RS. (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/93822
Muenchen, C., & Delizoicov, D. (2012). A Construção de um Processo Didático-Pedagógico Dialógico: aspectos epistemológicos. Revista Ensaio, 14(3), 199-215.
https://doi.org/10.1590/1983-21172012140313
Neres, C.A., & Gehlen, S.T. (2018). Investigação Temática na Formação de Professores: Indicativos da Pesquisa em Educação em Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências,18(1) 239–267. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018181239
Paniz, C. M., Centa, F. G., Araújo, L. B., & Muenchen, C. (2018). Os Três Momentos Pedagógicos como Estruturantes de Currículos: o Estudo da Realidade e os Temas Geradores na Educação em Ciências. Reflexão e Ação, 26(2), 249-266. https://doi.org/10.17058/rea.v26i2.8945
Pinto, N. T., & Moreira, G. L. (2022). Expansão urbana e problemas ambientais: o caso do bairro Teotônio Vilela, Ilhéus, Bahia. Geopauta. 6 (u), 1–30. https://doi.org/10.22481/rg.v6.e2022.e10067
Pacheco, L.C., & Muenchen, C.A. (2022). A construção do currículo de Física na Perspectiva Freire-CTS em um contexto de Pré-Vestibular Municipal. Revista de Enseñanza de la Física, 34(1),113-127. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v34.n1.37936
Pernambuco, M. M. C. A. (1993). Quando a troca se estabelece – a relação dialógica. In N. Pontuschka (Org). Ousadia no diálogo – Interdisciplinaridade na escola pública (pp. 19-36). São Paulo, SP: Loyola.
Rosa, S. & Strieder, R. B. (2021). Perspectivas para a Constituição de uma Cultura de Participação em Temas Sociais de Ciência-Tecnologia. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, e29619, 1-27. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u831857
Sampaio, M.M.F. Quadrado, A.D. & Pimentel, Z.P. (1994). Interdisciplinaridade no município de São Paulo. Brasília, INEP.
Santos, J. S. (2020). A dimensão axiológica no desenvolvimento e implementação de atividades didático-pedagógicas via tema gerador. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus-BA. Recuperado de http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/201810933D.pdf
Silva, A. F. G. (2004). A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. (Tese de doutorado). Pontifícia Universidade Católica, SP. Recuperado de http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/outubro2011/quimica_artigos/tese_gouvea3.pdf
Silva, R. M., Solino, A. P., Sousa, P. S., Fonseca, K. N., Novais, E.S. P. & Gehlen, S. T. (2016). Situações-Limite na Formação de Professores de Ciências na Perspectiva Freireana: da percepção da realidade à dimensão pedagógica. Investigações em Ensino de Ciências, 21(3), 127–151. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n3p127
Solino, A. P. & Gehlen, S.T. (2014). Abordagem Temática Freireana e o Ensino de Ciências por Investigação: possíveis relações epistemológicas e pedagógicas. Investigações em Ensino de Ciências – 19(1), 141-162. Recuperado de https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/100/71
Solino, A. P, Sousa, P.S., Silva, R.M., & Gehlen, S.T. (2021). O Tema Gerador na Formação de Pedagogas do Alto Sertão Alagoano: da escuta sensível ao planejamento de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, e33324, 1-30.
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u10691098
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andresa de Jesus dos Santos, Patrícia de Jesus Santos, Miguel Guilhermino de Archanjo Junior, Simoni Tormöhlen Gehlen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.