Aspects to be considered in the audio description of physics images with a view to their understanding by people with visual impairments
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n2p84Keywords:
Audio description, Visual literacy, Teaching PhysicsAbstract
This paper discusses the textual aspects of audio description as a visual literacy tool to promote accessibility for people with visual impairments (PVI) in physics teaching and assessment. This tool can ensure that PDV have the right to information contained in textbook images, written assessments, and blackboard drawings that was previously only visually available. In the discussion, aspects of the information essential for solving an ENEM physics problem are listed. The image presented in the item was audio-described by five physics teachers working at one or more levels of education. In the descriptions, too much information and too much personality were identified, and these factors were pointed out as negative in a description. The standards adopted for the evaluation of the aspects considered are those described in the MECDAISY platform and in other works. On the basis of what was identified in the transcripts, a set of textual aspects was compiled into a questionnaire with the aim of facilitating the teacher's work in evaluating items from physics and other natural sciences, in order to produce audio descriptions and/or literal descriptions in physics classes that contribute to the interpretation of images in different contexts by PVI and sighted people.References
Aderaldo, M. F., Franco, R. P., & Oliveira, G. T. L. (2020). Introdução à Formação de Audiodescritores: Descrição de Imagens em Provas do ENEM. Revista Linguagem em Foco, 11(1), 97–109. https://doi.org/10.46230/2674-8266-11-2940
Alves, S. F., Teles, V. C., & Pereira, T. V. (2011). Propostas para um modelo brasileiro de audiodescrição para deficientes visuais. Tradução & Comunicação, 22, 9-29.
Bardin, L (1977). Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70.
Brandão J. C., Silva, M. A., & Magalhães, E.B. (2019). Discentes com deficiência visual: estudo de caso com cálculo diferencial e integral adaptado. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, 13(45) 680-690. https://doi.org/10.14295/idonline.v13i45.1886
Decreto Legislativo nº 186, de 2008. (2008). Aprova o texto da Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e de seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova Iorque, em 30 de março de 2007. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/congresso/dlg/dlg-186-2008.htm
Decreto Legislativo nº 6949, de 2009. (2009). Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/ decreto/d6949.htm
Decreto no. 9.099, de 18 de julho de 2017. (2017).Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2017/decreto-9099-18-julho-2017-785224-publicacaooriginal-153392-pe.html
Duchak, O. (2014). Visual literacy in educational practice. Czech-Polish Historical and Pedagogical Journal, 6(2), 41–48. http://dx.doi.org/10.2478/cphpj-2014-0017
Franco, E. P. C., & Silva, M. C. C. C. (2010). Audio-descrição: Breve passeio histórico. In L. M. V. M. M. Motta, & P. Romeu Filho (Orgs.) Audiodescrição: Transformando imagens em palavras. São Paulo, SP: Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência de São Paulo.
Ferreiro, E., & Teberosky (1999), A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre, RS: Artmed.
Gil, A. C. (2007). Métodos e técnicas de pesquisa social. (5a. ed.). São Paulo, SP: Atlas..
Lei nº 10.753, de 30 de outubro de 2003. (2003). Institui a política nacional do livro diretrizes gerais. Brasília, DF: Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2003/lei-10753-30-outubro-2003-497306-publicacaooriginal-1-pl.htmlh
MEC – Ministério da Educação. (2012). Nota técnica Nº 21/2012/MEC/SECADI/DPEE (Orientações para descrição de imagem na geração de material digital acessível – Mecdaisy). Brasília, DF: MEC. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2012-pdf/10538-nota-tecnica-21-mecdaisy-pdf
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2021). ENEM, Prova de Ciências da Natureza e suas Tecnologias; Prova de Matemática e suas Tecnologias. Recuperado de https://download.inep.gov.br/enem/provas_e_gabaritos/2021_PV_impresso_D2_CD11.pdf
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2020). Censo da educação superior 2020. Recuperado de https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados
Lima, B. F. A., & Soares, C.P.G. (2014). O Serviço de Ledores na Secretaria de Acessibilidade UFC Inclui: um relato de experiência. In: Leitão, V. M. & Viana, T. V. (Orgs.) Acessibilidade na UFC: tessituras possíveis. Fortaleza: Edições UFC.
Nery, M. C. R., & Rech, T. L. (2010). Inclusão na contemporaneidade: possibilidades para pensarmos a docência e a aprendizagem. Revista do Seminário de Educação de Cruz Alta-RS, 7(1), 27-35. Recuperado de http://exatasnaweb.com.br/revista/index.php/anais/article/view/744/397
Rau, M. (2010). Blind date in the classroom: biology e chemistry teacher Werner Liese talks to Marlene Rau about the challenges of performing science experiments with blind and visually impaired students. Science in School. Heidelberg, 1(17), 66-69.
ONU - Organização das Nações Unidas (2006). Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Doc. A/61/611, Nova Iorque.
Pitano, S. D. C., & Noal, R. E. (2018). Cegueira e representação mental do conhecimento por conceitos: comparação entre cegos congênitos e adquiridos. Educação Unisinos, 22(2), 128-137. https://doi.org/10.4013/edu.2018.222.02
Silva, A. C., & Santos, C. A. (2018). Lâminas em alto-relevo para ensinar fenômenos ondulatórios a deficientes visuais. Revista Brasileira de Ensino de Física, 40(4), e5406. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2018-0089
Souza, A. A., Silva Freire, A. P., Chaves, O. J. T., & Silva, S. R. (2021). O papel das adaptações e transcrições braille na contextualização do ensino de química: levantamento socioestatístico do centro de apoio pedagógico ao deficiente visual do Estado do Amapá. Educação, e118/1-30. https://doi.org/10.5902/1984644445787
Veiga-Neto, A., & Lopes, M. C. (2011). Inclusão, exclusão, in/exclusão. VERVE: Revista Semestral Autegestionária do NU-SOL, 20, 121-135. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/index.php/verve/article/view/14886/11118
Vigotski, L. S. (2011). A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Educação e Pesquisa, São Paulo, 37(4), 861-870. https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000400012
Vigotski, L. S. (1997). Obras escogidas: fundamentos de defectologia. Madrid, España: Visor.
Villela, L. M., & Stamato, A. B. T. (2015). Audiodescrição e legendagem para surdos e ensurdecidos no contexto do Ensino Superior: aplicação de recursos de acessibilidade na produção de vídeos institucionais e conceituais. In L. M. Villela, S. E. S. O. Martins, & L. P. Leite (Orgs.), Recursos de acessibilidade aplicados ao ensino superior, (21-32) Bauru : FC/Unesp. Recuperado de
http://www.unoeste.br/Content/Documentos/Nai/recursos-de-acessibildade.pdf
Wileman, R. E (1993). Visual Communicating. New Jersey, USA: Educational Technology Publications.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alexandre Chaves da Silva, Divanizia do Nascimento Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.