Michael Matthews and the articulation of Science Education-History of Science in Brazil in articles published between 2002 and 2021: how are we moving towards a socio-political perspective?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n2p166

Keywords:

history of science, Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Ciência & Educação, Michael Matthews, sociopolitical perspective

Abstract

The articulation between History of Science and science teaching has traversed a long path in Science Education. Among the numerous works in this field, Michael Matthews' study in 1992 had a significant impact by proposing defenses for the inclusion of historical approaches in science classes, which continue to be relevant to this day. Simultaneously, in recent years, socio-political perspectives in Science Education have been highlighted, directing efforts towards addressing fundamental issues of our time. It is within the framework of these two premises that this research analyzes the movement of articulation between History of Science and teaching, focusing on the similarities and differences from the defenses established by Michael Matthews in 1992, and how this relates to the socio-political turn in Science Education. To achieve this goal, we conducted a literature review over a period of 20 years (from 2002 to 2021), considering two national journals: the Caderno Brasileiro de Ensino de Física and the journal Ciência & Educação. The study addressed themes rooted in Matthews' work from 1992, such as changing conceptions of science, learning scientific concepts, and the socio-cultural approach, seeking to understand the dynamics and reflections present in the academic literature of this area over time and how the socio-political perspective, arising from educational perspectives, fits into this articulation. In conclusion, based on the results found, we propose how the socio-political turn can be a theoretical-methodological path to address contemporary issues in the context of science teaching.

References

Alves-Brito, A., Bootz, V., & Massoni, N. T. (2018). Uma sequência didática para discutir as relações étnico-raciais (Leis 10.639/03 e 11.645/08) na educação científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 35(3), 917-955. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p917

Amaral, P. (2021). O estudo do corpo humano à luz da História Cultural da Ciência: discutindo perspectivas para a educação em ciências no Ensino Fundamental II. (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Educação, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Rio de Janeiro, Brasil.

Bagdonas, A. (2020). A favor e contra o método: a tensão entre racionalismo e anarquismo epistemológico na controvérsia entre Big Bang e Estado Estacionário. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 37(3), 1250-1277. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1250

Bastos, F., & Krasilchik, M. (2004). Pesquisas sobre a febre amarela (1881-1903): uma reflexão visando contribuir para o ensino de ciências. Ciência & Educação (Bauru), 10(3), 417-442. https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000300008

Braga, M., Guerra, A., REIS, J.C. (2012). The role of historical-philosophical controversies in teaching sciences: The debate between Biot and Ampère. Science & Education, 21(6), 921-934. https://doi.org/10.1007/s11191-010-9312-5

Carter, L. (2014). The Elephant in the Room: Science Education, Neoliberalism and Resistance. In: J. Bencze & S. Alsop (Eds.). Activist Science and Technology Education (pp 23–36). Dordrecht, Netherland: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-4360-1_2

Carvalho, T. A., & Reis, J. C. (2020). Diálogos entre Ciência e Arte: Uma leitura a partir da obra de Remedios Varo para um Ensino sobre as Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 37(1), 173-196. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p173

Carvalho, T. R., & Lopes, N. C. (2021). Raças Humanas como uma Questão Sociocientífica (QSC): implicações na formação de professores de ciências. Ciência & Educação (Bauru), 27,e21030,1-19. https://doi.org/10.1590/1516-731320210030

Carvalho, W. L. P., & Orquiza-de-Carvalho, L. M. (2020). Educação para o Entendimento da População sobre Ciência e a Responsabilidade Científica: Reflexões em Meio a uma Pandemia. Ciência & Educação (Bauru), 26, e20017, 1-8. https://doi.org/10.1590/1516-731320200000

Catarino, G. F. C., & Reis, J. C. O. (2021). A pesquisa em ensino de ciências e a educação científica em tempos de pandemia: reflexões sobre natureza da ciência e interdisciplinaridade. Ciência & Educação (Bauru), 27, e21033, 1-16. https://doi.org/10.1590/1516-731320210033

Chinelli, M. V., Ferreira, M. V. da S., & Aguiar, L. E. V. de. (2010). Epistemologia em sala de aula: a natureza da ciência e da atividade científica na prática profissional de professores de ciências. Ciência & Educação (Bauru), 16(1), 17-35. https://doi.org/10.1590/S1516-73132010000100002

Cordeiro, M. D., & Peduzzi, L. O. Q. (2010). As Conferências Nobel de Marie e Pierre Curie: a gênese da radioatividade no ensino. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 27(3), 473-514. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2010v27n3p473

Cordeiro, M. D., & Peduzzi, L. O. Q. (2014). Entre os transurânicos e a fissão nuclear: um exemplo do papel da interdisciplinaridade em uma descoberta científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 31(3), 536-563. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2014v31n3p536

Covolan, S. C. T., & Silva, D. (2005). A entropia no Ensino Médio: utilizando concepções prévias dos estudantes e aspectos da evolução do conceito. Ciência & Educação (Bauru), 11(1), 98-117. https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000100009

Drummond, J. M. H. F, Nicácio, J. D. dos S., Skeete Jr, A. W., da Silva, M. M., Câmara, A. T. A., & Bezerra, F. V. (2015). Narrativas históricas: gravidade, sistemas de mundo e natureza da ciência. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 32(1), 99–141. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2014v32n1p99

Francisco Junior, W. E., Andrade, D. R., & Mesquita, N. A. da S. (2015). Visões de cientistas e atividade científica na obra Ponto de Impacto de Dan Brown: possibilidades de inserção de elementos de História e Filosofia das Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 32(1), 76–98. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2014v32n1p76

Galvão, V. S., & Praia, J. F. (2009). Construir com os professores do 2º ciclo práticas letivas inovadoras: um projeto de pesquisa sobre o ensino do tema curricular 'Alimentação Humana'. Ciência & Educação (Bauru), 15(3), 631-645. https://doi.org/10.1590/S1516-73132009000300011

Gandolfi, H. (2018). Different people in different places: secondary school students’ knowledge about history of science. Science & Education, 27 (3-4), 259-297. https://doi.org/10.1007/s11191-018-9971-1

Gil Pérez, D., Montoro, I. F., Alis, J. C., Cachapuz, A., & Praia, J. (2001). Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação (Bauru), 10(3), 125-153. https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000200001

Greca, I.M., & Freire Jr, O. (2004). A "crítica forte" da ciência e implicações para a educação em ciências. Ciência & Educação (Bauru), 10(3), 343-361. https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000300004

Guerra, A. (2021). Novas perspectivas historiográficas para história de ciências no ensino: discutindo possibilidades para uma educação em ciências mais política. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, 4(Sp. Ed.), 1083-1100. https://doi.org/10.5335/rbecm.v4i3.12899

Guerra, A. (2023). O que podemos aprender com a ciência? In I. Gurgel (Ed.). Porque confiar nas ciências: Epistemologias para o nosso tempo (pp.7-22). São Paulo, SP: Livraria da Física.

Guerra, A., & Gurgel, I. (2023). The aims and values of physics. In M. F. Taşar & P. R. L. Heron (Eds.), The International Handbook of Physics Education Research: Special Topics (pp. 9-28). Melville, United States os America: AIP Publishing. https://doi.org/10.1063/9780735425514_009

Guerra, A., & Moura, C. B. (2022). História da Ciência no ensino em uma perspectiva cultural: revisitando alguns princípios a partir de olhares do sul global. Ciência & Educação (Bauru), 28, e22018, 1-20. https://doi.org/10.1590/1516-731320220018

Guerra, A., Moura, C. B., & Gurgel, I. (2020). Sobre Educação em Ciências, Rupturas e Futuros (Im)possíveis. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 37(3), 1010-1019. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1010

Gurgel, I. (2020). Reflexões Político-Curriculares sobre a Importância da História das Ciências no Contexto da Crise da Modernidade. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 37(2), 333-350. http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p333

Gutiérrez, R. (2013). The Sociopolitical Turn in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education, 44(1), 37-68. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.44.1.0037

Haddad, T. A. S. (2022). Local, universal, (pós)(des)colonial...: o jogo de escalas no horizonte epistemológico e político da história das ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 39(3), 612-629. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e92069

Harding, S. (2019). Objetividade mais forte para ciências exercidas a partir de baixo. Em construção, 6(5), 143-162. https://doi.org/10.12957/emconstrucao.2019.41257

Hidalgo, J. M., Schivani, M., & Martins, M. da S. (2018). História e Filosofia da Ciência na formação docente: trabalhando com animações digitais. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 35(3), 805–850. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p805

Jardim, W.T., Guerra, A. & Schiffer, H. (2021). History of Science in Physics Teaching. Science & Education, 30(3), 609–638. https://doi.org/10.1007/s11191-020-00191-x

Junges, A. L., & Massoni, N. T. (2018). Consenso Científico sobre Aquecimento Global Antropogênico: Considerações Históricas e Epistemológicas e Reflexões para o Ensino dessa Temática. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 18(2), 455-491. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018182455

Lemke, J. L. (2001). Articulating communities: Sociocultural perspectives on science education. Journal of Research in Science Teaching, 38(3), 296-316.https://doi.org/10.1002/1098-2736(200103)38:3<296::AID-TEA1007>3.0.CO;2-R

Licio, J. G., & Silva, C. B. (2020). O que Richard Feynman tem a nos ensinar sobre natureza da ciência? Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 34(1), 146-172.https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p146

Lima, W. N. (2021). Michael Matthews and the development of History, Philosophy and Science Teaching: thirty years after ‘the present rapprochement’. Review os Science, Mathematics anda ICT Education, 15(5), 101-121. https://doi.org/10.26220/rev.3824

Maia Filho, A. M., & Silva, I. L. (2019). A trajetória de Chien Shiung Wu e a sua contribuição à Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 36(1), 135-157. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n1p135

Matthews, M. R. (1992). History, philosophy and science teaching: The present rapprochement. Science & Education, 1(1), 11-47. https://doi.org/10.1007/BF00430208

Matthews, M. R. (1994a). Historia, filosofía y enseñanza de las ciencias: la aproximación actual. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 12(2), 255-277. Recuperado de https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21364

Matthews, M. (1994b). Science teaching: the role of history and philosophy of science. New York, United States of America: Routledge.

Matthews, M. (1995). História, filosofia e ensino: a tendência atual de reaproximação. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 12(3), 164-214. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7084

Mazzarella, A. (2023). A prática científica de registro de eclipses totais: perspectivas para a educação em ciências à luz da História Cultural da Ciência. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Educação, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Rio de Janeiro, Brasil.

Melo, M. G. A., & Heerdt, B. (2021). Luz, Câmera, Alfabetização Científica! Compreendendo o protagonismo de Marie Curie pela obra cinematográfica Radioactive. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 38(3), 1674-1699. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e76549

Morales-Doyle, D. (2017). Justice-centered science pedagogy: A catalyst for academic achievement and social transformation. Science Education, 101(6), 101-127. https://doi.org/10.1002/sce.21305

Morales-Doyle, D. (2019). There is no equity in a vacuum: on the importance of historical, political, and moral considerations in science education. Cultural Studies of Science Education, 14(2), 485–491. https://doi.org/10.1007/s11422-019-09925-y

Morales-Doyle, D. (2023). Putting science education in its place: the science question in social justice education. Cultural Studies of Science Education, 18(1), 81–94. https://doi.org/10.1007/s11422-023-10151-w

Moura, C. (2019). O ensino de ciências e a justiça social – questões para o debate. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 36(1), 1-7. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n1p1

Moura, C. (2021). Para que história da ciência no ensino? Algumas direções a partir de uma perspectiva sociopolítica. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, 4(3), 1155-1178. https://doi.org/10.5335/rbecm.v4i3.12900

Moura, C. B., Nascimento, M. M., & Lima, N. W. (2021). Epistemic and Political Confrontations Around the Public Policies to Fight COVID-19 Pandemic. Science & Education, 30(3), 501-525. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00193-3

Nyhart, L. K. (2016). Historiography of the history of science. In B, Lightman (Ed.). A companion to the history of science (pp. 7-22). Chichester, England: Wiley-Blackwell.

Oliveira, Z. V., & Alvim, M. H. (2021). Dimensões da abordagem histórica no Ensino de Ciências e de Matemática. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 38(1), 742-774. https://doi.org/10.5007/2175-7941.e74838

Oreskes, N. (2019). Why Trust Science? Princeton, United States of America: Princeton University Press.

Oxford Dictionaries. (2016). Word of the Year 2016 is... Recuperado de https://en.oxforddictionaries.com/word-of-the-year/word-of-the-year-2016

Pereira, F. P. C., & Gurgel, I. (2020). O ensino da Natureza da Ciência como forma de resistência aos movimentos Anticiência: o realismo estrutural como contraponto ao relativismo epistêmico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 37(3), 1278-1319. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1278

Pinhão, F., & Martins, I. (2016). Cidadania e ensino de ciências: Questões para o debate. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 18(3), 9-29. https://doi.org/10.1590/1983-21172016180301

Pires, L. N., Santos, I. M., & Damasio, F. (2021). Maria Goeppert-Mayer e o modelo nuclear de camadas: contribuições de uma mulher cientista e implicações para o ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 18(1), 293-324. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e71993

Reis, P. (2021). Desafios à Educação em Ciências em Tempos Conturbados. Ciência & Educação (Bauru), 7(2), 1-9. https://doi.org/10.1590/1516-731320210000

Ribeiro, G., & Silva, J. L. J. C. (2019). Abordagem histórica do sistema circulatório humano: o valor educativo pelo olhar dos alunos de Ciências Biológicas. Ciência & Educação (Bauru), 25(4), 945-965. https://doi.org/10.1590/1516-731320190040007

Salvador, A. D. (1982). Métodos e técnicas de pesquisa bibliográfica. Porto Alegre, RS: Sulina.

Santos, D. J. S., Forato, T. C. M., & Silva, J. A. (2021). História e Filosofia das Ciências no contexto escolar pós-moderno: uma contribuição ao ensino de ciências a partir da hermenêutica filosófica de Gadamer. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 38(2), 1282-1308. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e76100

Sensoy, Ö., & DiAngelo, R. (2017). Is Everyone Really Equal? An Introduction to Key Concepts in Social Justice Education (2a ed.). New York, United States of America: Teachers College Press.

Sensoy, Ö., & Lenges, A. (2021). Dismantling Spherical Cows: Advancing Social Justice in STEM Education. Rethinking Critical Pedagogy, 2(1), 1-29. Recuperado de http://www.criticaleducationnetwork.net/rcp-mar-2021-dismantling-spherical-cows-advancing-social-justice-in-stem-education-ozlem-sensoy-anita-lenges/

Schneider, E. M., Meglhioratti, F. A., & Corazza, M. J. (2016). Discursos de professores em formação continuada acerca da relação entre a manipulação genética e a possibilidade de melhoramento em humanos. Ciência & Educação (Bauru), 22(3), 597-613. https://doi.org/10.1590/1516-731320160030004

Silva, C. P. da, Figueirôa, S. F. de M., Newerla, V. B., & Mendes, M. I. P. (2008). Subsídios para o uso da história das ciências no ensino: exemplos extraídos das geociências. Ciência & Educação (Bauru), 14(3), 497-517. https://doi.org/10.1590/S1516-73132008000300009

Silva, F. F., & Ribeiro, P. R. C. (2014). Trajetórias de mulheres na ciência: "ser cientista" e "ser mulher". Ciência & Educação (Bauru), 20(2), 449-466. https://doi.org/10.1590/1516-73132014000200012

Souza, R. S., Silva, A. P. B., & Araujo, T. S. (2014). James Prescott Joule e o equivalente mecânico do calor: reproduzindo as dificuldades do laboratório. Revista Brasileira de Ensino de Física, 36(3), 3309.1-3309.9. https://doi.org/10.1590/S1806-11172014000300009

Tolbert, S., & Bazzul, J. (2017). Toward the sociopolitical in science education. Cultural Studies of Science Education, 12(2), 321–330. https://doi.org/10.1007/s11422-016-9737-5

Vital, A., & Guerra, A. (2017). A implementação da História da Ciência no Ensino de Física: Uma reflexão sobre as implicações do cotidiano escolar. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 19, e2780, 1-21. https://doi.org/10.1590/1983-21172017190127

Zanetic, J. (1989). Física também é cultura. (Tese de doutorado). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil. Recuperado de https://repositorio.usp.br/item/000731157

Published

2024-09-10

How to Cite

Carvalho, T., & Guerra , A. (2024). Michael Matthews and the articulation of Science Education-History of Science in Brazil in articles published between 2002 and 2021: how are we moving towards a socio-political perspective?. Investigations in Science Education, 29(2), 166-186. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n2p166