The electron concept and the narrative of Alice in Quantumland: building meanings through iconicity of signs
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n1p254Keywords:
Electron concept, Fantastic literature, Verbal Iconicity TheoryAbstract
The Science-Literature relationship in Science Education has been pointing to the educational potential of fantastic literature, for instance, for learning abstract concepts. However, the role of fictional elements in the learning process and how they are incorporated into teaching situations has not been thoroughly explored. In this study, we conducted a workshop on the concept of the electron and Quantum Mechanics with students in a Chemistry teaching program to investigate how the narrative of Alice in the Quantumland could influence learning. By analyzing the data from discussions and questionnaires using the Theory of Verbal Iconicity (TIV), we identified the manipulation of iconicity levels by students as they related fictional elements to their understandings of the electron in a microscopic reality. Our findings indicate how the narrative of the book was significant in the students' (re)signification, represented by the manipulation of iconicity levels proposed by TIV.References
Almeida, R. L. de. (2005). O nascimento da mecânica quântica. Revista Uningá, 4(1), 145-151. https://doi.org/10.46311/2318-0579.4.eUJ391
Araújo, J. F. V., Lima, G. S., & Almeida, S. A. (2023). Presentation of concepts in a children’s science communication book: the case of “Isaac no Mundo das Partículas”. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 25(1), e39775. http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172022240136T
Baily, C., & Finkelstein, N. D. (2010). Teaching and understanding of quantum interpretations in modern physics courses. Physical Review Physics Education Research, 6(1), 010101-1-010101-11. https://doi.org/10.1103/PhysRevSTPER.6.010101
Carvalho Neto, R. A. D., Freire Jr., O., & Silva, J. L. P. (2009). Improving students' meaningful learning on the predictive nature of quantum mechanics. Investigações em Ensino de Ciências, 14(1), 65-81. Recuperada de https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/410
Didiş, N. (2015). The analysis of analogy use in the teaching of introductory quantum theory. Chemistry Education Research and Practice, 16(2), 355-376. https://doi.org/10.1039/C5RP00011D
Gilmore, R. (1998). Alice no País do Quantum: a Física Quântica ao alcance de todos. Rio de Janeiro, RJ: Zahar.
Goff, A. (2006). Quantum tic-tac-toe: A teaching metaphor for superposition in quantum mechanics. American Journal of Physics, 74(11), 962-973. https://doi.org/10.1119/1.2213635
Groto, S. R., & Martins, A. F. P. (2015). Monteiro Lobato em aulas de ciências: aproximando ciência e literatura na educação científica. Ciência & Educação (Bauru), 21(1), 219-238. https://doi.org/10.1590/1516-731320150010014
Lima, L. G. de., & Ricardo, E. C. (2019). O ensino da Mecânica Quântica no nível médio por meio da abstração científica presente na interface Física-Literatura. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 36(1), 8-54. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n1p8
Montenegro, R. L., & Pessoa Jr., O. (2002). Interpretações da teoria quântica e as concepções dos alunos do curso de Física. Investigações em Ensino de Ciências, 7(2), 107-126. Recuperada de https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/564
Novaes, M., & Studart, N. (2016). Densidade e probabilidades quânticas. In: M. Novaes, & N. Studart (Orgs.). Mecânica Quântica Básica (pp. 25-41). São Paulo, SP: Livraria da Física.
Oliveira, D. Q., & Gonçalves, F. P. (2019). Usina: articulações entre ensino, literatura e interações entre ciência, tecnologia e sociedade. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 21(1). https://doi.org/10.1590/1983-21172019210113
Paulo, I. J. C. de, & Moreira, M. A. (2011). O problema da linguagem e o ensino da mecânica quântica no nível médio. Ciência & Educação (Bauru), 17(2), 421-434. https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000200011
Peirce, C. S. (1894). O que é um signo? (tradução de Ana Maria Guimarães Jorge). FACOM, (18), 46-56. Recuperada de https://www.faap.br/revista_faap/revista_facom/facom_18/ana.pdf
Piassi, L. P. de C. (2015). De Émile Zola a José Saramago: interfaces didáticas entre as ciências naturais e a literatura universal. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 15(1), 33-37. Recuperada de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/download/4301/2866/13504
Ramos, J. E. F., & Piassi, L. P. de C. (2017). O insólito e a física moderna: interfaces didáticas do conto fantástico. Ciência & Educação (Bauru), 23(1), 163-180. https://doi.org/10.1590/1516-731320170010010
Schneider, J. F., & Valle, E. R. M. (1995). O indivíduo denominado esquizofrênico – análise ideográfica. Revista Brasileira de Enfermagem, 48(3), 286-296. https://doi.org/10.1590/S0034-71671995000300010
Simões, D. (2007). Iconicidade e verossimilhança. Rio de Janeiro, RJ: Dialogarts.
Simões, D. (2009). Iconicidade Verbal. Teoria e Prática. Rio de Janeiro RJ: Dialogarts.
Simões, D. (2004). Semiótica e alternativas metodológicas para a leitura e produção de textos. In D. Simões (Org.). Estudos Semióticos. Papéis Avulsos (pp. 126-141). Rio de Janeiro, RJ: Dialogarts.
Silva, L. C. M. da., Santos, W. M. S., & Dias, P. M. C. (2011). A carga específica do elétron. Um enfoque histórico e experimental. Revista Brasileira de Ensino de Física, 33(1), 1601-1-7. https://doi.org/10.1590/S1806-11172011000100023
Souza, A. R. de., & Neves, L. A. dos S. (2016). O livro paradidático no ensino de Física - uma análise fabular, científica e metafórica da obra Alice no País do Quantum: A Física Quântica ao alcance de todos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 33(3), 1145-1160. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p1145
Snow, C. P. (1995). As Duas Culturas e uma segunda leitura. São Paulo, SP: Edusp.
Valério, T. A. M., & Lyra, M. C. D. P. (2014). A construção cultural de significados sobre adoção: um processo semiótico. Psicologia & Sociedade, 26(3), 716-725. https://doi.org/10.1590/S0102-71822014000300020
Valsiner, J. (2014). An Invitation to Cultural Psychology. London, England: Sage.
Valsiner, J. (2012). Fundamentos da Psicologia Cultural – Mundos da Mente, Mundos da Vida. Porto Alegre, RS: Artmed.
Valsiner, J, (2007). Personal culture and conduct of value. Journal of Social, Evolutionary, and Cultural Psychology, 1(2), 59-65. https://doi.org/10.1037/h0099358
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marília dos Santos Marinho, João Roberto Ratis Tenório da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.