Music and Science Teaching: bibliographic review in the ENPEC annals and in QUALIS A1 and A2 journals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n1p410

Keywords:

Science Education, Samba-enredo, Musicality

Abstract

The field of Science Teaching (ST) seeks different alternatives to enhance its practices in the classroom. In this context, the use of music in the teaching process appears as a possibility. The bibliographical research presented here searched in the annals of the Encontros Nacionais de Pesquisa em Educação em Ciências held from 2011 to 2021 and in periodicals in the area of Science Education in the QUALIS A1 or A2 stratum for works that addressed this theme, in order to draw an overview about of the way in which researchers in the field explore the relationship between music and ST. 33 works were found that were subdivided into three major categories, constructed based on the observed thematic recurrence: exploration of scientific concepts; creation and use of parodies and analysis of the lyrics of songs with scientific themes, in which 11 different motivations were identified as justification for their use. The works that used song lyrics were subdivided according to the type of composition approach. Finally, the analysis of recurring authors who worked on song lyrics was carried out with the aim of verifying recurrences and absences of musical genres, in an attempt to understand the use of music as an instrument or cultural object. The absence of the samba-enredo genre and the tendency to use music as a teaching instrument and not as a cultural object stood out.

References

Alencar, E. S., & Díaz-Levicoy, D. (2018). Minha jangada vai sair para o mar: o letramento estatístico em atividades de musicalização na educação infantil. REnCiMa, 9(2), 182-192. https://doi.org/10.26843/rencima.v9i2.1661

Barros, M. D. M. (2014). O uso da Música Popular Brasileira como estratégia para o Ensino de Ciências. (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação Ensino em Biociências e Saúde. Instituto Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, RJ. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/13179

Barros, M. D. M., Zanella, P. G., & Araújo-Jorge, T. C. (2013). A música pode ser uma estratégia para o ensino de ciências naturais? Analisando concepções de professores da educação básica. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 15(1), 81-94. https://doi.org/10.1590/1983-21172013150106

Batista, J. L. P., & Coimbra, D. (2019). Um Vídeo Educativo de Acústica a partir da Análise dos Timbres de Instrumentos Musicais do Samba. In Anais do XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Natal, RN. Recuperado de https://abrapec.com/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R1891-1.pdf

Castro, R. E., & Teixeira, M. R. F. (2021). A música no ensino de química: uma possibilidade de aprendizagem significativa correlacionando aspectos emocionais e cognitivos. In Anais do XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Natal, RN. Recuperado de https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/75968

Catelli, F., & Mussato, G. A. (2014). As frequências naturais de uma corda de instrumento musical a partir de seus parâmetros geométricos e físicos. Revista Brasileira de Ensino de Física, 36(2), 1-6. https://doi.org/10.1590/S1806-11172014000200004

Coelho, S. M., & Machado, G. R. (2015). Acústica e música: uma abordagem metodológica para explorar sons emitidos por tubos sonoros. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 32(1), 207-222. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2015v32n1p207

Coutinho, L. C. S., Ghedin, E. L., & Lima, R. C. P. (2015). A música como ferramenta potencialmente significante no processo de aprendizagem dos conceitos de eletroquímica. In Anais do X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo, SP Recuperado de https://www.abrapec.com/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R0028-1.PDF

Coutinho, L. R., & Hussein, F. R. G. S. (2013). A música como recurso didático no ensino de química. In Anais do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo, SP. Recuperado de https://abrapec.com/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R1319-1.pdf

Costa, J. F., Camargo, S., & Gioppo, C. (2013). Uso do aparelho celular por estudantes do ensino médio para ouvir música: um prazer perigoso. In Anais do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo, SP. Recuperado de https://abrapec.com/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R1336-1.pdf

Dias, G. S., & Messeder, J. C. (2017). Harmonia entre a prática pedagógica de professores de ciências e a música popular brasileira: possibilidades para um ensino CTS. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 10(1), 1-15. 10.3895/rbect.v10n1.5721

Farias, Y. M. M. (2020). "Uma canção pra você" a música em uma proposta de Sequência Didática voltada para um ensino de biologia não sexista. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, 13(2), 268-288, 2020. https://doi.org/10.46667/renbio.v13i2.360

Flor, T. O., Silva-Pires, F., & Trajano, V. S. (2020). Música e seu potencial no ensino de ciências e saúde. Revista Prática Docente, 5(2), 944-964. https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p944-964.id690

Fomin I. M., Schafhauser, L. G., Matos, J. L. M., Nisgoski, S., & Freitas, T. C. (2018). O arco de violino. Revista Brasileira de Ensino de Física, 40(4), 1-13. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2018-0069

Freitas, T. C., Ferreira, A. L., & Barros, T. G. (2015). Sinos: Física e música fundidas em bronze. Revista Brasileira de Ensino de Física, 37(2), 1-13. https://doi.org/10.1590/S1806-11173721688

Garroti, C. (2014). O carnaval populariza a ciência?. Revista do Encontro de Divulgação de Ciência e Cultura, 2(1). Recuperado de https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/edicc/article/view/4079

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas.

Gil-Pérez, D., Montoro, I. F., Alís, J. C., Cachapuz, A., & Praia, J. (2001). Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação (Bauru), 7(2), 125-153. https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000200001

Gillo, M. L. N., Baptista, L. R. P. L., Martins, R. P., & Brasil, N. G. P. (2011). A Física e a Música no Barroco. In Anais do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo, SP. Recuperado de https://abrapec.com/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0601-2.pdf

Gomes, E. F., & Piassi, L. P. C. (2011). Georges Snyders, Rock n’ Roll e o Discurso sobre a Ciência: Perspectivas Culturais no Ensino de Ciências. In Anais do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo, SP. Recuperado de https://abrapec.com/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0014-2.pdf

Lupinetti, J. M., & Oliveira, A. M. (2019). A música como Metodologia de Ensino: Uma análise de 2009 à 2017 dos anais do Enpec. In Anais do XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo, SP. Recuperado de https://abrapec.com/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R1480-1.pdf

Menezes, D., Delgado, P., Errobidart, N., & Affonseca, M. I. (2019) A construção interdisciplinar como alternativa para uma aproximação entre ciência e cotidiano. In Anais do XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo, SP. Recuperado de https://abrapec.com/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R2047-1.pdf

Menezes, V. M., Gomes, E. F., & Piassi, L. P. C. (2020). Refletindo sobre ciências e astronomia através do rock em um projeto de divulgação científica na escola. REnCiMa, 11(1), 293-308. Recuperado de https://doi.org/10.26843/rencima.v11i1.2260

Moreira, I. C., & Massarani, L. (2006). (En)canto científico: temas de ciência em letras da música popular brasileira. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, 13(supl.), 291-307, 2006. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S0104-59702006000500018

Moreira, I. C., & Massarani, L. (2007). Música e Ciência: ambas filhas de um ser fugaz. In Anais da X Reunión de la RED POP y el Taller Ciência, Comunicación y Sociedad. Costa Rica. Recuperado de https://www.academia.edu/44140081/M%C3%BAsica_e_Ci%C3%AAncia_Ambas_filhas_de_um_ser_fugaz

Mori, R. C. (2011). Ciência e tecnologia como temas em canções de Humberto Gessinger. In Anais do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo, SP. Recuperado de https://abrapec.com/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0407-1.pdf

Oda, W. (2013). O que há de Science no Chico Science?. In Anais do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo, SP. Recuperado de https://abrapec.com/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R0489-1.pdf

Oliveira, A. D., Pilatti, L. A., Francisco, A. C., & Rocha, D. C. (2011). Interação entre música e tecnologia para o ensino de Biologia: uma experiência utilizando a web-rádio. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 13(3), 231-241. https://doi.org/10.1590/1983-21172011130314

Oliveira, A. D., Rocha, D. C., & Francisco, A. C. (2008) A ciência cantada: um meio de popularização da ciência e um recurso de aprendizagem no processo educacional. In Seminário Nacional de Educação Profissional e Tecnológica. Belo Horizonte, MG. Recuperado de http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/setembro2012/biologia_artigos/musica_ciencias.pdf

Pedrozo, F. F., & Freitas, T. C. (2022). Modelo analítico para instrumentos musicais de cordas dedilhadas. Revista Brasileira de Ensino de Física, 44(1), 1-10, 2022. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0399

Pereira, F. H., & Costa, V. G. (2022). Influências dos processos de socialização nas práticas com música de professoras de Matemática: reflexos na constituição identitária. Ciência & Educação (Bauru), 28(1), 1-15. https://doi.org/10.1590/1516-731320220004

Pereira, R. A., & Granja, C. E. S. C. (2011). Projetos e o ensino de ciências: possibilidades de transformação no currículo. In Anais do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo, SP. Recuperado de https://abrapec.com/atas_enpec/viiienpec/resumos/R1551-1.pdf

Polito, A. M. M., & Coelho, A. L. M. B. (2021). Uma metodologia geral para a Teoria Ausubeliana e sua aplicação no desenvolvimento de um instrumento de subsunção entre conceitos de música e de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 38(1), 325-345. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e74041

Raymundo, J. (2013). Escola de Samba: Uma escola do povo negro, o negro enredo do samba. Revista da Faculdade de Comunicação, Artes e Letras/UFGD, 1(3), 60-73. Recuperado de https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/arredia/article/view/2749

Santos, D. G., & Brabo, J. C. (2015). A música "Mosaico de Ravena" como processo de alfabetização científica em uma turma de jovens e adultos. In Anais do X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo, SP. Recuperado de https://www.abrapec.com/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R0753-1.PDF

Santos, F. M. T., & Greca, I. M. (2013). Metodologias de pesquisa no ensino de ciências na América Latina: Como pesquisamos na década de 2000. Ciência & Educação (Bauru), 19(1), 15-33. Recuperado de https://www.scielo.br/j/ciedu/a/6xvksKMyjXShZHNTqGyt6LF/abstract/?lang=pt[

Santos, R. (2015). A influência da música e dos instrumentos musicais para a educação indígena na comunidade YʼApyrehiʼt em Manaus-AM. In Anais do X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo, SP. Recuperado de https://www.abrapec.com/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R2226-1.PDF

Silveira, M. P., & Kiouranis, N. M. M. (2008). A Música e o Ensino de Química. Revista Química Nova na Escola, 28(1), 28-31. Recuperado de http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc28/07-RSA-2107.pdf

Simas, L., & Mussa, A. (2023). Samba de enredo: História e arte. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.

Soares, A. (2016). Entre confetes e serpentinas: é a ciência pedindo passagem. (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS. Recuperado de https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/141315/000991700.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Souza, I. B. S., & Simões Neto, J. E. (2019). Análise de Tendências sobre a Utilização da Música como Recurso Didático no Ensino de Química. In Anais do XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Natal, RN. Recuperado de https://abrapec.com/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R1100-1.pdf

Souza, I. B. S., Pires Neto, J. P., & Silva, T. P. (2020). A música como instrumento didático-pedagógico no ensino de eletroquímica. Areté, 14(28), 16-28. Recuperado de http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/1980

Souza Filho, N. E., Gonçalves, B. A., & Oliveira, V. T. (2015). Música para estudantes de engenharia: Síntese sonora de tema de jazz. Revista Brasileira de Ensino de Física, 37(2), 1-10. https://doi.org/10.1590/S1806-11173721804

Torres, A. L. (2017). Integrando música e química: uma proposta pedagógica alternativa de aprendizagem significativa. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Natureza. Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ. Recuperado de https://app.uff.br/riuff/bitstream/handle/1/4771/Disserta%E7%E3o%20Alexandre%20L.%20Torres.pdf;jsessionid=365B5F7161B2FAB6AB8961962CCDB349?sequence=1

Valle, L. A., Flôr, C. C., & Menezes, P. H. D. (2013). A música, a poesia e o teatro no contexto da educação científica. In Anais do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo, SP. Recuperado de https://abrapec.com/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R1077-1.pdf

Viola, O., & Piovesan, E. (2022). Música: um estudo físico matemático sobre o som através da série de Fourier e do núcleo de Fejér com o uso de ferramentas espectrais. Revista Brasileira de Ensino de Física, 44(1), 1-9. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2022-0175

Yamazaki, S. C., & Yamazaki, R. M. O. (2006). Sobre o uso de metodologias alternativas para ensino-aprendizagem de ciências. In S. C. Yamazaki, & R. M. O, Yamazaki. Educação e diversidade na sociedade contemporânea (1-14). Curitiba, PR: Coelho.

Zaczéski, M., Beckert, C., Barros, T., Ferreira, A., & Freitas, T. (2018). Violão: aspectos acústicos, estruturais e históricos. Revista Brasileira de Ensino de Física, 40(1), 1-11. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2017-0192

Published

2024-05-04

How to Cite

Costa de França Souza, J. G., Guerra de Moraes, A., & Cristina Ribeiro Rego, S. (2024). Music and Science Teaching: bibliographic review in the ENPEC annals and in QUALIS A1 and A2 journals. Investigations in Science Education, 29(1), 410–426. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n1p410