Impacts of Cooperative Learning in Science Teaching: a case study in educational centers in Gipuzkoa and Bizkaia Provinces, Basque Country
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n2p134Keywords:
Cooperative strategies, Contributions, Difficulties, School space, Social contextAbstract
Cooperative Learning (CL) consists of developing activities that make it possible to maximize individual and group learning through teamwork. In this study, we highlight the experience of Gipuzkoa and Bizkaia, provinces that make up the Basque Country, located in northern Spain. The aim is to investigate the benefits and challenges of Cooperative Education (CE) practices developed in Science Teaching in educational centers in the Basque Country. The study is the result of a sandwich period carried out at the University of Mondragón, during the professional doctorate course in Science Teaching and Mathematics Education and, in this context, we carried it out using the theoretical-methodological framework of a case study. To this end, between October 2023 and February 2024, we made 5 visits to different educational institutions and interviewed 5 teachers with a background in science. We analyzed the information collected using Content Analysis. We found that CA practices are not restricted to the school environment, but are permeated with advantages and challenges. With regard to the benefits, we highlight autonomy, interpersonal development and social transformation, while the impasses concern the time required, conducting cooperative work, forming groups, individual monitoring and the influence of society's demands.References
Alcântara, L. C. S., Sampaio, C. A. C., & Zabala, L. U. (2018). Experiencia Cooperativa de Mondragón: la educación cooperativa como un proceso de transformación social. CIRIEC-España, revista de economía pública, social y cooperativa, 93(1), 181-209. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.93.9217
Arregui, P. A. N. (2006). La Experiencia Cooperativa de Mondragón: estudio de su viabilidad organizacional en el contexto de Euskadi. CIRIEC-España, revista de economía pública, social y cooperativa, 54(1), 231-255. Recuperado de https://bit.ly/3S4gCYw.
Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.
Boletín oficial del estado (2019). Ley 11/2019, de 20 de diciembre, de Cooperativas de Esukadi. BOE: Comunidad Autónoma del País Vasco. Disponível em: https://bit.ly/4aCFRY4. Acesso em: 28 maio. 2024.
Brasil. (2023). Consulado Geral do Brasil em Barcelona. Mapeamento dos ambientes promotores de inovação no exterior: País Basco. 1 ed. Brasília: Ministério das relações exteriores, 2023. Disponível em: https://bit.ly/3V1nMgw. Acesso em: 28 maio. 2024.
Carvalho, A. F. de (2020). Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira. Revista Interinstitucional Artes de Educar, 6(3), 935-956. https://doi.org/10.12957/riae.2020.54579.
Castro, F. S. R. de. (2015). Há sentido na educação não formal na perspectiva da formação integral?. Museologia & Interdisciplinaridade, 4(8), 171-184. https://doi.org/10.26512/museologia.v4i8.17166.
Conrado, D. M.; & Nunes-Neto, N. (2018). Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador: Edufba. Recuperado de https://bit.ly/4dv6Sz7.
Diestro, H. M. (2020). La educación cooperativa como base para un desarrollo integral del fenómeno cooperativo. Boletín de la Asociación Internacional de Derecho Cooperativo, 57(1), 207-223. https://doi.org/10.18543/baidc-57-2020pp207-223.
Echeita, G. (2012). El aprendizaje cooperativo al servicio de una educación de calidad. Cooperar para aprender y aprender a cooperar. In Torrego, J. C., & Negro, A. (Ed.), Aprendizaje cooperativo en las aulas: fundamentos y recursos para su implantación (21-45). Madrid: Alianza.
Echevarria, I. V. (2000). Estragos do discurso: notas sobre a violência no País Basco. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica, 3(1), 37-156. https://doi.org/10.1590/S1516-14982000000200008.
Euskadi. (2024). Toda la información, trámites y servicios del Gobierno Vasco. Disponível em: https://www.euskadi.eus/inicio/. Acesso em: 28 maio. 2024.
Frantz, W. (2001). Educação e cooperação: práticas que se relacionam. Sociologias, 3(6), 242-264. https://doi.org/10.1590/S1517-45222001000200011.
Freire, P. (2021). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Editora Paz e terra.
Günther, H. (2003). Como elaborar um questionário (planejamento de pesquisa nas ciências sociais). Brasília: UnB, Laboratório de Psicologia Ambiental. Recuperado de https://bit.ly/46UQjtK.
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2009). An educational psychology success story: Social interdependence theory and cooperative learning. Educational researcher, 38(5), 365-379. https://doi.org/10.3102/0013189X093390.
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2017). Cooperative Learning. In Atas do I Congreso Internacional Innovación Educación – ES (p.151. Zaragoza, Espanha.
Katuta, Â. M. (2019). Mercantilização e financeirização da educação brasileira: a proposta neoliberal, o apagão pedagógico global (APG) e as r-existências. Geografia, 44(1), 89-111. https://doi.org/10.5016/geografia.v44i1.14960.
Laval, C. (2019). A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo editorial. Recuperado de https://bit.ly/3AyX3BA.
Ludke, M., & André, M. (2018). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: E.P.U.
Martins, E. F. de. (2008). Extensão como componente curricular: oportunidade de formação integral e de solidariedade. Ciências & Cognição, 13(2), 201-209. Recuperado de https://bit.ly/3SUM4bS.
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2016). Análise Textual Discursiva. Ijuí, RS: Unijuí.
Mori, K. R. G. (2020). Aprendizagem Solidária e Responsabilidade Social para outro mundo possível. Revista ComSertões, 8(1), 89-100. https://doi.org/10.36943/comsertoes.v8i1.7867.
Moura, D. H., & Benachio, E. C. (2021). Reforma do Ensino Médio: subordinação da formação da classe trabalhadora ao mercado de trabalho periférico. Revista Trabalho Necessário, 19(39), 163-187. https://doi.org/10.22409/tn.v19i39.47479.
Negro, A. (2012). Aprendizaje cooperativo en las aulas: Fundamentos y recursos para su implementación. Madrid: Alianza.
Oliveira, S. L. D., Siqueira, A. F., & Romão, E. C. (2020). Aprendizagem Baseada em Projetos no Ensino Médio: estudo comparativo entre métodos de ensino. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 34(67), 764-785. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n67a20.
Sasseron, L. H. (2015). Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17(1), 49-67. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04.
Sedano, L., & Carvalho, A. M. P. de. (2017). Ensino de ciências por investigação: oportunidades de interação social e sua importância para a construção da autonomia moral. Alexandria, 10(1), 199-220. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n1p199.
Slavin, R. E., & Johnson, R. T. (1999). Aprendizaje cooperativo: teoría, investigación y práctica. Buenos Aires: Aique. Recuperado de https://bit.ly/3XcNT6r.
Souza, F. C. G. de. (2021). A importância da diversidade dos instrumentos avaliativos. Revista científica FESA, 1(3), 36-46. https://doi.org/10.29327/232022.1.3-3.
Souza, S. C., & Dourado, L. (2015). Aprendizagem baseada em problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. Holos, 31(5), 182-200. https://doi.org/10.15628/holos.2015.2880.
Teixeira, M. T., & Reis, M. F. (2012). A organização do espaço em sala de aula e as suas implicações na aprendizagem cooperativa. Revista Meta: Avaliação, 4(11), 162-187. doi.org/10.22347/2175-2753v4i11.138.
Unesco. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. (2023). Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Brasília: Fundação SM. Recuperado de https://bit.ly/3YTSifT.
Vilella, S. B., & Rodríguez, N. O. (2020). Beneficios del aprendizaje cooperativo en las áreas troncales de Primaria: una revisión de la literatura científica. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 35(1), 1-13. https://doi.org/10.18239/ensayos.v35i1.1901.
Vinuto, J. (2014). A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, 22(44), 203-220. https://doi.org/10.20396/tematicas.v22i44.10977.
Yin, R. K. (2016). Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso Editora.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Tamires Vasconcelos Oliveira, Xabier Arregi Murgiondo, Márcia Adelino da Silva Dias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.