Impacts of Cooperative Learning in Science Teaching: a case study in educational centers in Gipuzkoa and Bizkaia Provinces, Basque Country

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n2p134

Keywords:

Cooperative strategies, Contributions, Difficulties, School space, Social context

Abstract

Cooperative Learning (CL) consists of developing activities that make it possible to maximize individual and group learning through teamwork. In this study, we highlight the experience of Gipuzkoa and Bizkaia, provinces that make up the Basque Country, located in northern Spain. The aim is to investigate the benefits and challenges of Cooperative Education (CE) practices developed in Science Teaching in educational centers in the Basque Country. The study is the result of a sandwich period carried out at the University of Mondragón, during the professional doctorate course in Science Teaching and Mathematics Education and, in this context, we carried it out using the theoretical-methodological framework of a case study. To this end, between October 2023 and February 2024, we made 5 visits to different educational institutions and interviewed 5 teachers with a background in science. We analyzed the information collected using Content Analysis. We found that CA practices are not restricted to the school environment, but are permeated with advantages and challenges. With regard to the benefits, we highlight autonomy, interpersonal development and social transformation, while the impasses concern the time required, conducting cooperative work, forming groups, individual monitoring and the influence of society's demands.

Author Biographies

  • Maria Tamires Vasconcelos Oliveira, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB
    Possui Licenciatura em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus Acaraú (2019). Atuou como bolsista de Iniciação à Docência (PIBID-Capes) (2016 - 2018). Cursou Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA) pela Universidade Federal do Ceará (UFC).  Atualmente é Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), com bolsa de doutorado financiada pela FAPESQ/PB e é membro do Grupo de Estudos da Complexidade e da Vida (GRECOMVIDA).
  • Xabier Arregi Murgiondo, Mondragon Unibertsitatea
    Licenciado en Ciencias Biológicas y docente-investigador de la facultad deHumanidades y Ciencias de la Educación (HUHEZI) de Mondragon Unibertsitatea(MU) desde 1989 y doctor por la misma desde 2015. Desarrolla su labor docente einvestigadora en el grupo "Innovación e intervención en educación inclusiva" de lafacultad. Esta labor la ha complementado con el desarrollo y la publicación demateriales curriculares, la participación en diferentes proyectos de investigación en elámbito de la didáctica y la pedagogía, y en una amplia gama de programas detransferencia, así como en procesos diversos del ámbito de la gestión académica
  • Márcia Adelino da Silva Dias, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB
    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e Professora djunta na Universidade Estadual da Paraíba/Campus I. Além disso, é docente efetiva do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (MECEM), do Centro de Ciência e Tecnologia - CCT/UEPB, no qual são ofertados os cursos de Doutorado Profissional, Mestrado Profissional e Mestrado Acadêmico. Fundadora e coordenadora do Grupo de Estudos da Complexidade e da Vida (GRECOMVIDA)/Campus I/UEPB. Desenvolve pesquisas nas áreas de formação docente, Didática e Ensino de Ciências/Biologia, Educação Ambiental e Etnobiologia. A

References

Alcântara, L. C. S., Sampaio, C. A. C., & Zabala, L. U. (2018). Experiencia Cooperativa de Mondragón: la educación cooperativa como un proceso de transformación social. CIRIEC-España, revista de economía pública, social y cooperativa, 93(1), 181-209. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.93.9217

Arregui, P. A. N. (2006). La Experiencia Cooperativa de Mondragón: estudio de su viabilidad organizacional en el contexto de Euskadi. CIRIEC-España, revista de economía pública, social y cooperativa, 54(1), 231-255. Recuperado de https://bit.ly/3S4gCYw.

Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.

Boletín oficial del estado (2019). Ley 11/2019, de 20 de diciembre, de Cooperativas de Esukadi. BOE: Comunidad Autónoma del País Vasco. Disponível em: https://bit.ly/4aCFRY4. Acesso em: 28 maio. 2024.

Brasil. (2023). Consulado Geral do Brasil em Barcelona. Mapeamento dos ambientes promotores de inovação no exterior: País Basco. 1 ed. Brasília: Ministério das relações exteriores, 2023. Disponível em: https://bit.ly/3V1nMgw. Acesso em: 28 maio. 2024.

Carvalho, A. F. de (2020). Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira. Revista Interinstitucional Artes de Educar, 6(3), 935-956. https://doi.org/10.12957/riae.2020.54579.

Castro, F. S. R. de. (2015). Há sentido na educação não formal na perspectiva da formação integral?. Museologia & Interdisciplinaridade, 4(8), 171-184. https://doi.org/10.26512/museologia.v4i8.17166.

Conrado, D. M.; & Nunes-Neto, N. (2018). Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador: Edufba. Recuperado de https://bit.ly/4dv6Sz7.

Diestro, H. M. (2020). La educación cooperativa como base para un desarrollo integral del fenómeno cooperativo. Boletín de la Asociación Internacional de Derecho Cooperativo, 57(1), 207-223. https://doi.org/10.18543/baidc-57-2020pp207-223.

Echeita, G. (2012). El aprendizaje cooperativo al servicio de una educación de calidad. Cooperar para aprender y aprender a cooperar. In Torrego, J. C., & Negro, A. (Ed.), Aprendizaje cooperativo en las aulas: fundamentos y recursos para su implantación (21-45). Madrid: Alianza.

Echevarria, I. V. (2000). Estragos do discurso: notas sobre a violência no País Basco. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica, 3(1), 37-156. https://doi.org/10.1590/S1516-14982000000200008.

Euskadi. (2024). Toda la información, trámites y servicios del Gobierno Vasco. Disponível em: https://www.euskadi.eus/inicio/. Acesso em: 28 maio. 2024.

Frantz, W. (2001). Educação e cooperação: práticas que se relacionam. Sociologias, 3(6), 242-264. https://doi.org/10.1590/S1517-45222001000200011.

Freire, P. (2021). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Editora Paz e terra.

Günther, H. (2003). Como elaborar um questionário (planejamento de pesquisa nas ciências sociais). Brasília: UnB, Laboratório de Psicologia Ambiental. Recuperado de https://bit.ly/46UQjtK.

Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2009). An educational psychology success story: Social interdependence theory and cooperative learning. Educational researcher, 38(5), 365-379. https://doi.org/10.3102/0013189X093390.

Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2017). Cooperative Learning. In Atas do I Congreso Internacional Innovación Educación – ES (p.151. Zaragoza, Espanha.

Katuta, Â. M. (2019). Mercantilização e financeirização da educação brasileira: a proposta neoliberal, o apagão pedagógico global (APG) e as r-existências. Geografia, 44(1), 89-111. https://doi.org/10.5016/geografia.v44i1.14960.

Laval, C. (2019). A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo editorial. Recuperado de https://bit.ly/3AyX3BA.

Ludke, M., & André, M. (2018). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: E.P.U.

Martins, E. F. de. (2008). Extensão como componente curricular: oportunidade de formação integral e de solidariedade. Ciências & Cognição, 13(2), 201-209. Recuperado de https://bit.ly/3SUM4bS.

Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2016). Análise Textual Discursiva. Ijuí, RS: Unijuí.

Mori, K. R. G. (2020). Aprendizagem Solidária e Responsabilidade Social para outro mundo possível. Revista ComSertões, 8(1), 89-100. https://doi.org/10.36943/comsertoes.v8i1.7867.

Moura, D. H., & Benachio, E. C. (2021). Reforma do Ensino Médio: subordinação da formação da classe trabalhadora ao mercado de trabalho periférico. Revista Trabalho Necessário, 19(39), 163-187. https://doi.org/10.22409/tn.v19i39.47479.

Negro, A. (2012). Aprendizaje cooperativo en las aulas: Fundamentos y recursos para su implementación. Madrid: Alianza.

Oliveira, S. L. D., Siqueira, A. F., & Romão, E. C. (2020). Aprendizagem Baseada em Projetos no Ensino Médio: estudo comparativo entre métodos de ensino. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 34(67), 764-785. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n67a20.

Sasseron, L. H. (2015). Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17(1), 49-67. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04.

Sedano, L., & Carvalho, A. M. P. de. (2017). Ensino de ciências por investigação: oportunidades de interação social e sua importância para a construção da autonomia moral. Alexandria, 10(1), 199-220. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n1p199.

Slavin, R. E., & Johnson, R. T. (1999). Aprendizaje cooperativo: teoría, investigación y práctica. Buenos Aires: Aique. Recuperado de https://bit.ly/3XcNT6r.

Souza, F. C. G. de. (2021). A importância da diversidade dos instrumentos avaliativos. Revista científica FESA, 1(3), 36-46. https://doi.org/10.29327/232022.1.3-3.

Souza, S. C., & Dourado, L. (2015). Aprendizagem baseada em problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. Holos, 31(5), 182-200. https://doi.org/10.15628/holos.2015.2880.

Teixeira, M. T., & Reis, M. F. (2012). A organização do espaço em sala de aula e as suas implicações na aprendizagem cooperativa. Revista Meta: Avaliação, 4(11), 162-187. doi.org/10.22347/2175-2753v4i11.138.

Unesco. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. (2023). Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Brasília: Fundação SM. Recuperado de https://bit.ly/3YTSifT.

Vilella, S. B., & Rodríguez, N. O. (2020). Beneficios del aprendizaje cooperativo en las áreas troncales de Primaria: una revisión de la literatura científica. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 35(1), 1-13. https://doi.org/10.18239/ensayos.v35i1.1901.

Vinuto, J. (2014). A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, 22(44), 203-220. https://doi.org/10.20396/tematicas.v22i44.10977.

Yin, R. K. (2016). Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso Editora.

Published

2025-08-31

How to Cite

Oliveira, M. T. V., Murgiondo, X. A., & Dias, M. A. da S. (2025). Impacts of Cooperative Learning in Science Teaching: a case study in educational centers in Gipuzkoa and Bizkaia Provinces, Basque Country. Investigations in Science Education, 30(2), 134-159. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n2p134