The perception of Science and Biology licenses and the fiel of Ethnic-Racial Relations
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n2p280Keywords:
Anti-racist education, Initial teacher training, Education for Ethnic-Racial RelationsAbstract
Brazil is a structurally racist country, this means stating that the racism it is in diferente instiutions that make up society, including school. Thus, combating racism needs to be an education agenda, to achieve this, the field of Ethnic-Racial needs to be systematically presente in the degree courses, including Science and Biology. Considering this, this research aims to analyze the initial training of undergraduates in Biological Sciences at a state university in the south of Bahia for the debate on Ethnic-Racial Relations. Data were collected from dialogues with undergraduates in formative meetings, and the analysis was based on the Discursive Textual Analysis methodology. The results indicate that they feel they need more preparation to articulate the contents of their areas with Ethnic-Racial Relations, mainly because this approach is outside their initial formation. However, they are favorable once this discussion is made and find insertion possibilities.References
Almeida, S. L. (2021). Racismo estrutural. São Paulo, SP: Jandaíra.
Cerezer, O. M., & Ribeiro, R. R. (2015). A formação de professores na fronteira: currículo e diversidade étnico-racial nos cursos de licenciatura em História (Mato Grosso, Brasil). In T. M. P. Müller, W. N. B. Coelho, & P. A. B. Ferreira (Org.). Relações Étnico-Raciais, formação de professores e currículo (pp. 101 – 137). São Paulo, SP: Livraria da Física.
Chizzotti, A. (2000). Pesquisa em Ciências Humanas e Socais (4a ed.). São Paulo, SP: Cortez.
Coelho, W. N. B., Regis, K. E., & Silva, C. A. F. (2021). Lugar da Educação das Relações Étnico-Raciais nos Projeto Políticos-Pedagógicos de duas escolas paraenses. Revista Êxitus, 11, 01-24. https://doi.org/10.24065/2237-9460.2021v11n1id1533
Coelho, W. N. B. (2018). Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais (2003-2014): produção em teses, dissertações e artigos. Educar em Revista, 34(69), 97-122. https://doi.org/10.1590/0104-4060.57233
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia. (23a ed.). São Paulo, SP: Paz e Terra.
Freire, P. (1987) Pedagogia do oprimido (17a ed.). São Paulo, SP: Paz e Terra.
Goiz, J. A. Das teorias racialistas ao genocídio da juventude negra no Brasil contemporâneo: algumas reflexões sobre um país nada cordial. (2016). Revista do Corpo Discente do PPG-História da UFRGS, 8(19), 108-127. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/aedos/article/view/68758/40557
Gomes, N. L. (2005). Educação e relações raciais: refletindo sobre algumas estratégias de atuação. In K. Munanga (Org.). Superando o racismo na escola. Brasília, DF: SECAD.
Gomes, N. L. (2019). O Movimento Negro Educador: saberes construídos na luta por emancipação (1a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Gomes, N. L. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. (2012). Currículo sem fronteiras, 12(1), 98-109. Recuperado de http://www.apeoesp.org.br/sistema/ck/files/5_Gomes_N%20L_Rel_etnico_raciais_educ%20e%20descolonizacao%20do%20curriculo.pdf
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2022). Censo 2022. Ministério do Planejamento e Orçamento. Brasília, DF. Recuperado de https://censo2022.ibge.gov.br/panorama/.
IPEA – Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. (2017). Democracia racial e homicídios de jovens negros na cidade partida. Ministério do Planejamento e Orçamento. Brasília, DF. Recuperado de https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/download/2/2017.
Jesus, J., Paixão, M. C., & Prudêncio, C. A. V. (2019). Relações étnico-raciais e o ensino de ciências: um mapeamento de pesquisas sobre o tema. Revista FAEEBA Educação e Contemporaneidade, 28(55), 221 – 236. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2019.v28.n55.p221-236.
Jesus, J. (2018). As relações étnico-raciais na formação inicial dos licenciandos de ciências biológicas, química e física da Universidade Estadual de Santa Cruz – BA. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, BA, Brasil. Recuperado de http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/201610057D.pdf.
Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. (2003, 9 de janeiro). Institui a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, Diário Oficial da União. Brasília, DF: Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm#:~:text=L10639&text=LEI%20No%2010.639%2C%20DE%209%20DE%20JANEIRO%20DE%202003.&text=Altera%20a%20Lei%20no,%22%2C%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias.
Leopardi, M. T. (2002). Metodologia da pesquisa na saúde (2a. ed,). Florianópolis, SC: UFSC/ Pós-Graduação em Enfermagem.
Martins, E. S., & Pimenta, S. G. (2020). Diversidade Étnico-Racial, formação e trabalho docente (as)simetrias do trabalho docente. Revista Educação em Perspectiva, 11, 1-17. https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.9036.
MEC – Ministério da Educação. (2004). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF: MEC/SEF. Recuperado de https://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/temas_interdisciplinares/diretrizes_curriculares_nacionais_para_a_educacao_das_relacoes_etnico_raciais_e_para_o_ensino_de_historia_e_cultura_afro_brasileira_e_africana.pdf
Moore, C. (2007). Racismo & Sociedade: novas bases epistemológicas para a compreensão do racismo na história (1a ed,). Belo Horizonte, MG: Mazza.
Moraes, R., & Galiazzi, M. do C. (2011). Análise textual discursiva. Ijuí, RS: Unijuí.
Moraes, R. (2003). Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela Análise Textual Discursiva. Ciência & Educação (Bauru), 9(2), 191-211. https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004
Munanga, K. (2004). Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Silva, M. (2020). Cotas raciais na universidade brasileira e a ideologia da meritocracia. Revista Diálogo Educacional, 17(54). https://doi.org/10.7213/1981-416x.17.054.ds07
Silveira, J. C., & Fuch, a. M. L. (2018). A questão étnico-racial na Educação Básica: a escola no processo de “autoidentificação racial” das crianças e adolescentes. In: Anais do XVI Encontro Nacional de Pesquisadoras/es em Serviço Social, Vitória, ES. Recuperado de https://periodicos.ufes.br/abepss/issue/view/938
UESC - Universidade Estadual de Santa Cruz (2010). Projeto Acadêmico Curricular do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas. Ilhéus, BA: UESC.
Verrangia, D. (2016). Criações docentes e o papel do ensino de Ciências no combate ao racismo e à discriminação. Revista Educação em Foco, brasil1(1), 79-103. https://doi.org/10.22195/2447-524620162119657
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mariana Nô Xavier, Christiana Andrea Vianna Prudêncio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.