The history and institutional tradition in the conception of the exhibition “Biodiversity: knowing to preserve” at the Museum of Zoology of the University of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n1p62

Keywords:

exhibition, Biodiversity, natural history museums, institutional history

Abstract

This work proposes to understand the process of producing exhibition discourse with a focus on biological diversity in the exhibition “Biodiversity: knowing to preserve”, at the Zoology Museum of the University of São Paulo (MZUSP), taking its exhibitory and institutional history as a starting point. For this undertaking, documentary sources and oral statements from six subjects who were involved in the preparation and conception of the exhibition were used. In addition, descriptions of exhibitions prior to the one studied here were consulted. By cross-checking these data, it was possible to identify that institutional research, former exhibitions, their objects, certain content, knowledge and narratives, the theme of biodiversity and the academic traditions that belong to the universe of Natural History museums were significant components in the composition of the exhibition discourse of the current exhibition. Finally, it can be seen that the MZUSP is a space for memory and that it does indeed appear to fulfil the role of maintaining and transmitting a particular cultural heritage related to the paths of Natural History, Biology, Taxonomy and the particular knowledge of the craft of taxidermy. This demonstrates that the process of preparing the new exhibition did not “inaugurate” or create a “purely” genuine narrative about biodiversity, but rather that it produced new directions based on the previous narrative and on other repertories in the knowledge and practices of its creators.

References

Achiam, M., & Marandino, M. (2013). A framework for understanding the conditions of science representation and dissemination in museums. Museum Management and Curatorship, 29(1), 66-82. https://doi.org/10.1080/09647775.2013.869855

Almeida, A. M. (2004). Os visitantes do Museu Paulista: um estudo comparativo com os visitantes da Pinacoteca do Estado e do Museu de Zoologia. Anais do Museu Paulista, 12, 271-306.

https://doi.org/10.1590/S0101-47142004000100020

Alves, M. J., Bastos-Silveira, C., Cartaxana, A., Carvalho, D., Catry, T., Correia, A. M., Granadeiro, J. P., Lopes, L. F., Marques, P. A. M., Mesquita, N., & Rebelo, R. (2014). As coleções zoológicas do museu nacional de história natural e da ciência. In C. Almaça (Ed.). Professor Carlos Almaça (1934-2010) - Estado da Arte em Áreas Científicas do Seu Interesse (pp. 289-301). Museu Nacional de História Natural e da Ciência.

Batista, A. M. F., Oliveira, D. A., Silva, P. A., & Oliveira, R. (2021). Quando o museu vai à favela e a favela vai ao museu: Ações Territorializadas do Museu da Vida. Fiocruz – COC. http://www.museudavida.fiocruz.br/index.php/publicacoes

Bernstein, B. (1988). Poder, educacion y conciencia: Sociologia de la transmisión cultural. CIDE.

Bernstein, B. (1996). A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Vozes.

Bernstein, B. (1998). Pedagogía, control simbólico e identidad. Morata, Paideia,

Carlins, C. L. (2015). A Natural Curiosity: evolution in the display of natural history museums. Journal of Natural Science Collections, 2, 13-21.

Cazelli, S. (2005). Ciência, cultura, museus, jovens e escolas: quais as relações? [Tese Doutorado do Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-RJ] Repositório Institucional da PUC-RJ. https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/7122/7122_1.PDF

Chagas, M. (2007). Casas e portas da memória e do patrimônio. Em Questão. Porto Alegre, 13(2), 207-224. https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2980/2017

Davallon, J. (2010). Comunicação e sociedade: pensar a concepção da exposição. In A. M. Magalhães, R. Z. Bezerra, & S. F. Benchetrit (Orgs.). Museus e comunicação: exposições como objeto de estudo. Museu Histórico Nacional.

Hein, G. E. (1998). Learning in the museum. Routledge.

Landim, M. I. (2011). Museu de Zoologia da Universidade de São Paulo: adaptação aos novos tempos. Estudos Avançados, 25(73), 205-216. https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/10562

Le Goff, J. (2003). História e memória. (pp. 366-419). Unicamp.

Lima, D. F. C. (2008) Herança Cultural (re)interpretada ou a memória social e a instituição museu: releituras e reflexões. Revista Museologia e Patrimônio, 1(1), 33-43. http://revistamuseologiaepatrimonio.mast.br/index.php/ppgpmus/article/view/4/160

Lopes, M. M. (2009). O Brasil Descobre a Pesquisa Científica: os museus e as ciências naturais no século XIX. Hucitec.

Marandino, M. (2001). Conhecimento biológico nas exposições de museus de ciência: análise do processo de construção do discurso expositivo. [Tese de Doutorado em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional do Grupo de Estudos de Educação Não Formal e Divulgação em Ciências – GEENF. http://www.geenf.fe.usp.br/v2/wp-content/uploads/2012/09/marandino_2001.pdf

Marandino, M., Fernandes, A. B., Martins, L. C., Chelini, M. J., Souza, M. P. C., Silveira, R. V. M., Garcia, V. A. R., Lourenço, M. F., Iannini, A. M. N., Fares, D., Elazari, J. L., Soares, M., Mônaco, L., & Bazan, S. (2009). Sobre qual Biodiversidade as exposições de museus falam? Um estudo de caso no museu de zoologia/USP. In: M. Marandino, A. M, Almeida, & M. E. A. Valente (Orgs.). Museu: lugar do público. (pp. 27-46). Fiocruz.

Marandino, M. (2005). Museus de Ciências como Espaços de Educação In: B. G. Figueiredo & D. G. Vidal (Orgs.). Museus: dos Gabinetes de Curiosidades à Museologia Moderna. (pp. 165-176). Argumentum.

Marandino, M. (2015). Análise sociológica da didática museal: os sujeitos pedagógicos e a dinâmica de constituição do discurso expositivo. Educação e Pesquisa, 41(3), 695-712. https://www.scielo.br/j/ep/a/9zLb84f7RnGgQPb7FGGGf4G/abstract/?lang=pt

Martins, L. C. (2006). A relação museu/escola: teoria e prática educacionais nas visitas escolares ao Museu de Zoologia da USP. [Dissertação de mestrado na Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da Universidade de São Paulo. https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-19062007-152057/publico/DissertacaoLucianaConrradoMartins.pdf

Martins, L. C. (2011) A constituição da educação em museus: o funcionamento do dispositivo pedagógico museal por meio de um estudo comparativo entre museus de artes plásticas, ciências humanas e ciência e tecnologia. [Tese de Doutorado em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da Universidade de São Paulo. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-04072011-151245/publico/LUCIANA_CONRADO_MARTINS.pdf

Morais, S. de B. R., & Gomes de Souza Reis, M. A. (2021). Inclusão em Museus e Diversidade: entre Conceitos e Práticas. Museologia & Interdisciplinaridade, 10(20), 11–15. https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/40562/31567

Mortensen, M. (2010). Exhibit engineering: a new research perspective. [Doctoral Dissertation. Department of Science Education University of Copenhagen], Copenhagen.

Pugliese, A. (2015). Os museus de ciências e os cursos de licenciatura em ciências biológicas: o papel desses espaços na formação inicial de professores. [Tese de Doutorado em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da Universidade de São Paulo. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-05042016-132945/publico/ADRIANA_PUGLIESE_rev.pdf

Souza, M. P. C. (2017). O discurso expositivo sobre biodiversidade e conservação em exposições de imersão. [Tese de Doutorado da Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da Universidade de São Paulo. http://www.geenf.fe.usp.br/v2/wp-content/uploads/2012/09/Souza_tese_2017c-baixa.pdf

Schawrcz, L. M. (1993). O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil – 1870-1930. Companhia das Letras.

Studart, D. C., & Valente, M. E. (2006). Museografia e Público. In M. Granato & C. P. Santos (Orgs.). Discutindo Exposições: conceito, construção e avaliação / Museu de Astronomia e Ciências Afins – MAST. (pp.99-120). MAST. https://www.gov.br/mast/pt-br/imagens/publicacoes/2006/mast_colloquia_8.pdf

Valente, M. E. A. (1995). A Educação em Museu: o público de hoje no museu de ontem. [Dissertação de Mestrado do Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-RJ]. Repositório Institucional da PUC-RJ.

Valente, M. E. A. (2003). A conquista do caráter público do museu. In G. Gouvêa, M. Marandino, & M. C. Leal (Orgs.). Educação e Museu: a construção social do caráter educativo dos museus de ciências. (pp. 21-46). Access.

Valente, M. E. A. (2008). Museus de Ciências e Tecnologia no Brasil: uma história da museologia entre as décadas de 1950-1970. [Tese de Doutorado do Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas]. Repositório Institucional da Universidade de Campinas. https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2009.436368

Published

2025-05-01

How to Cite

Soares, M., Selles, S. E., & Marandino, M. (2025). The history and institutional tradition in the conception of the exhibition “Biodiversity: knowing to preserve” at the Museum of Zoology of the University of São Paulo. Investigations in Science Education, 30(1), 62-84. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n1p62