“Memories of the past arise like a ghost”: Curriculum for Critical Ethnic-Racial Education in (Auto)Biographical narratives of biology teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n1p08

Keywords:

Education for Ethnic-Racial Relations, Biology Teacher Training, Science and Biology Teaching, Cultural Studies, Post-Colonial Studies

Abstract

This article aimed to analyze training for Critical Ethnic-Racial Education based on curricula that emerge from the (auto)biographical narratives of Biology teachers in the Brazilian Northeast. To achieve the objective, we used a Systematic Literature Review in the (auto)biographical research of Biology teachers available in the online Institutional Repositories of Northeastern Federal Universities, whose data were analyzed from a comprehensive-interpretative perspective. The results enable us to argue that the Critical Ethnic-Racial Education is based, slowly, on formal curricula and in action for the training of Biology teachers, but, above all, in a more effective way on other curricula existing in non-school institutions that contribute to training for teaching Biology in Northeast Brazil. Furthermore, hidden and empty curricula have emerged as hauntings that make it impossible to train teachers to educate for Ethnic-Racial Relations in a critical and anti-racist approach to teaching Science and Biology.

Author Biographies

  • Joaklebio Alves da Silva, Universidade Federal de Campina Grande
    Professor Adjunto da Universidade Federal de Campina Grande (UAE/CFP/UFCG). Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências da Universidade Federal Rural de Pernambuco (PPGEC/UFRPE) com Estágio Pós-Doutoral em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (PPGE/CE/UFPB/FAPESQ). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Pernambuco, Campus Mata Norte (PPGE/UPE). Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas (AMESG/FADIMAB) e Licenciatura em Pedagogia (UNIASSELVI). Tem experiência na Educação Básica com ênfase no Ensino e na Gestão em Escolas da Rede Pública Municipal e da Rede Privada em Pernambuco. Integra os seguintes Grupos de Pesquisa: Grupo de Pesquisa em Formação e Prática Pedagógica de Professores de Ciências e Biologia da Universidade Federal Rural de Pernambuco (FORBIO- UFRPE/CNPq); Grupo de Pesquisa ENSAIO: vida, pensamento e escrita em educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB/CNPq); e o ESCRE(VI)VER: Grupo de Estudos e Pesquisas com Narrativas em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA/CNPq). É membro da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN) e da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio- Regional 5). No campo de pesquisa tem estudado temáticas voltadas a Etnobiologia na/para a Educação Escolar; Educação das Relações Étnico-Raciais na Formação e Prática de Professores/as para o ensino das Ciências; Narrativas (Auto)biográficas de Professores/as de Ciências e Biologia; Educação Escolar Quilombola; Decolonialidade na Educação em Ciências e na Formação e Prática Docente; e Educação Étnico-Racial Crítica na Formação de Professores/as para o ensino das Ciências Biológicas.
  • Marlécio Maknamara, Universidade Federal da Paraíba
    Doutor em Educação (PPGE/UFMG). Professor Associado da UFPB. Pesquisador BolsistaProdutividade em Pesquisa do CNPq/PQ-2. Professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação da UFPB e UFBA. Líder dos grupos ENSAIO e ESCRE(VI)VER. De janeiro a dezembro de 2019, comBolsa CAPES PVEx, foi Professor Visitante no Outdoor and Environmental Education Department(School of Education) da La Trobe University, onde realizou estágio de pós-doutorado.maknamaravilhas@gmail.com.

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Published

2025-05-01

How to Cite

Silva, J. A. da, & Maknamara, M. (2025). “Memories of the past arise like a ghost”: Curriculum for Critical Ethnic-Racial Education in (Auto)Biographical narratives of biology teachers. Investigations in Science Education, 30(1), 08-36. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n1p08