The process of including a blind student in a Physics degree course: an analysis of the actions and contributions of the educational environments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n1p369

Keywords:

Physics teaching, Inclusive education, Visual impairment, Higher education, Special education

Abstract

Part of the results of an investigation into the process of inclusion of a blind student in a Physics degree course at a Federal University in south-eastern Brazil are presented and discussed. The aim of this investigation was to identify and understand the elements that contributed to this process, in particular: the paths taken by the student and the educational environment, defined as his colleagues, monitors, teachers and coordinators of the course and the accessibility center, in relation to his beliefs, attitudes, teaching resources, methodologies and teaching strategies; the relationship between ordinary teaching and the specific support offered to the student, and its implications for his inclusion process in the course. Cultural-historical theories and the social model of disability were used to interpret this process. The following were interviewed individually: a student with acquired blindness who had graduated in Physics; five of his lecturers, one of whom was the coordinator of the course and one of the coordinators of the accessibility center; two of his colleagues, one of whom was his monitor. The analysis of the data gathered through these interviews was guided by Textual Discourse Analysis. Some official documents from the university and the course were used as a source for describing and interpreting the situation under investigation. The results show some of the elements that express an active position of the educational environment in the educational process of the blind student, which did not necessarily culminate in successful social compensation, namely: attitudes and strategies focused on promoting access rather than autonomy and independence of the blind student in writing and reading mathematical language; adjustments in assessment instruments and strategies, which varied according to the specificity of the subject and whether the instrument used involved individual or group work; replacement of the Brazilian sign language subject by an exam of proficiency of the blind student in reading and writing in Braille.

Author Biographies

  • Marcela Ribeiro da Silva, Universidade Federal do ABC
    Graduada em Licenciatura em Física pela Universidade Federal de São Carlos (2013). Mestra (2016) e doutora (2020) em Educação para a Ciência, na área de Ensino de Ciências e Matemática, pela Universidade Estadual Paulista / Campus Bauru. É membro do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e Inclusão Escolar (ENCINE). Desenvolve pesquisa em Ensino de Física, com ênfase na educação inclusiva do público-alvo da Educação Especial. Foi professora de Educação Básica de Física, vinculada à Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Atualmente, é professora visitante na Universidade Federal do ABC, com atuação na área de Ensino de Física.
  • Eder Pires de Camargo, Universidade Estadual Paulista (UNESP)
    É Livre Docente em ensino de física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Campus de Ilha Solteira (2016) e Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Possui graduação em Licenciatura em Física (1995), mestrado em Educação para a Ciência (2000) e Pós-doutorado (2006) pela UNESP, Campus de Bauru. É Professor Associado III do Departamento de Física e Química da UNESP de Ilha Solteira. É credenciado Junto ao programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência da Faculdade de Ciências da UNESP de Bauru. Orienta trabalhos relacionados ao ensino de ciências e à inclusão de alunos público alvo da educação especial. Na graduação, leciona disciplinas para os cursos de Licenciatura em Física, Matemática e Biologia e para os cursos de Engenharia. Na pós-graduação, leciona disciplinas relacionadas à inclusão de alunos público alvo da educação especial. Coordena o grupo de pesquisa Ensino de Ciências e Inclusão Escolar - ENCINE. É sócio efetivo da Sociedade Brasileira de Física (SBF). Ocupa a cadeira 23 da Academia de Letras de Lençóis Paulista ALELP. Pertence à sala dos escritores de Lençóis Paulista, composta por 30 homenageados. Tem experiência no campo da Educação, com ênfase em Ensino de Ciências, atuando principalmente no tema: ensino de física para alunos com deficiência visual.

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Published

2025-05-01

How to Cite

Ribeiro da Silva, M., & Pires de Camargo, E. (2025). The process of including a blind student in a Physics degree course: an analysis of the actions and contributions of the educational environments. Investigations in Science Education, 30(1), 369-401. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n1p369