FLEX-AS: teaching strategy for science education from the perspectives of Meaningful Learning and Cognitive Flexibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n3p389

Keywords:

Critical Meaningful Learning, Teaching Strategy, Science Education

Abstract

This study is a segment of a broader research project aimed at identifying connections between the Theory of Meaningful Learning (TML), its critical perspective (CML), and the Theory of Cognitive Flexibility (TCF). Based on this dialogue, the study sought to design a didactic strategy for science teaching in basic education to facilitate the promotion of meaningful and critical learning. Analyzing the principles of these theories led to the identification of five points of convergence, or descriptors, namely: Emphasis on Knowledge Construction, Relevance of Prior Knowledge, Focus on Deep Understanding, Contextualized Learning, and Learning Progressivity. These descriptors guided the development of a didactic strategy for science teaching. The strategy, titled FLEX-AS, consists of four stages: Planning, Preparation, Experience, and Evaluation. Each stage is detailed and theoretically and methodologically grounded. Reflections on the creation of FLEX-AS demonstrated the conceptual coherence of integrating the underlying theories into a less theoretical and more practical framework for educators.

Author Biographies

  • José Antônio Bezerra de Oliveira, Universidade Federal de Pernambuco
    Doutorando em Educação Tecnológica e Mestre em Ensino das Ciências Ambientais pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Especialista em Biologia (Ecologia) Vegetal pela Universidade Cândido Mendes e Graduado em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Integra grupos de pesquisa vinculados aos Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), estando como pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Aprendizagem Significativa (GEPAS - UFPE) e como membro do Grupo de Estudos em Novas Tecnologias e Educação (GENTE - UFPE). É docente da Rede Estadual de Educação Integral do Estado de Pernambuco, aí atuando no ensino de Ciências da Natureza (Biologia e Química) e na iniciação científica de estudantes do Ensino Médio. Também vem atuando como extensionista da Secretaria de Programas em Educação Aberta e à Distância da UFPE, no âmbito da formação de técnicos e professores da Universidade para a utilização de tecnologias G Suite e afins nas aulas online/híbridas da graduação e pós-graduação. Tem experiência na área de Biologia/Ecologia Vegetal, com ênfase em interações tróficas; e na área de Educação/Ensino-Aprendizagem, com ênfase no ensino de ciências e aprendizagem significativa, na caracterização de estratégias e materiais potencialmente significativos e na educação tecnológica. Se interessa por temas como: Ecologia, Teoria da Aprendizagem Significativa (Crítica), Teoria da Flexibilidade Cognitiva, Ensino das Ciências, Metodologias Ativas, Estratégias Didáticas e Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na Educação.
  • Patrícia Smith Cavalcante, Universidade Federal de Pernambuco
    Doutora em Educação pela University Of Newcastle Upon Tyne, professora da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e Líder do Grupo de Estudos em Novas Tecnologias e Educação da UFPE. 
  • Kátia Aparecida da Silva Aquino, Universidade Federal de Pernambuco
    Pós-doutorado em Educação Tecnológica pela UFPE. Professora do Colégio de Aplicação da UFPE,  Recife, Pernambuco, Brasil. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Aprendizagem Significativa da UFPE. 

References

Agra, G., Formiga, N. S., Oliveira, P. S., Costa, M. M. L., Fernandes, M. G. M., & Nóbrega, M. M. L. (2019). Análise do conceito de Aprendizagem Significativa à luz da Teoria de Ausubel. Revista Brasileira de Enfermagem, 72(1), 248–255. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0691

Alves, S. R. (2018). Tecnologia Educacional. São Paulo, SP: Clube de Autores.

Aquino, K. A. S., Nascimento, S. T. G., & Oliveira, J. A. B. (2022). Avaliação da aprendizagem por parâmetros ausubelianos após vivência em uma unidade de ensino potencialmente significativa. Espaço Pedagógico, 29(2), 599–617. https://doi.org/10.5335/rep.v29i2.13114

Ausubel, D. P. (1963). The Psychology of Meaningful Verbal Learning. Oxford, United Kingdom: Grune & Stratton.

Ausubel, D. P. (2003). Aquisição e Retenção de Conhecimentos: uma Perspectiva Cognitiva (1st ed.). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers.

Carvalho, A. A. A. (2000). A representação do conhecimento segundo a teoria da flexibilidade cognitiva. Revista Portuguesa de Educação, 13(1), 169–184. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/374/37413108.pdf

Carvalho, A. A. A. (2002). Promover a Flexibilidade Cognitiva em Níveis Avançados do Conhecimento. Revista Da FACED, (6), 25–46. https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v7i6.2774

Flores-Espejo, J. L. (2018). Evaluación del aprendizaje significativo con criterios ausubelianos prácticos. un aporte desde la enseñanza de la bioquímica. Investigación y Postgrado, 33(2), 9–29. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v33i2.2803

Lemos, E. S. (2011). A Aprendizagem Significativa: estratégias facilitadoras e avaliação. Aprendizagem Significativa em Revista, 1(1), 25–35. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID3/v1_n1_a2011.pdf

Martins, J. C. (1997). Vygotsky e o Papel das Interações Sociais na Sala de Aula: Reconhecer e Desvendar o Mundo. In Série Ideias (Vol. 28, pp. 111–112). São Paulo, SP: FDE. Recuperado de www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_28_p111-122_c.pdf

Masini, E. F. S. (2011). Aprendizagem Significativa: condições para ocorrência e lacunas que levam a comprometimentos. Aprendizagem Significativa em Revista, 1(1), 16–24. Recuperado de http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID2/v1_n1_a2011.pdf

MEC – Ministério da Educação (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC. Recuperado de https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf

Moreira, M. A. (2011). Abandono da narrativa, ensino centrado no aluno e aprender a aprender criticamente. REMPEC - Ensino, Saúde e Ambiente, 4(1), 2–17. https://doi.org/10.22409/resa2011.v4i1.a21094

Moreira, Marco Antonio. (2002). A Teoria dos Campos Conceituais de Vergnaud, o ensino de ciências e a pesquisa nesta área. Investigações em Ensino de Ciências, 7(1), 7–29. Recuperado de https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/141212/000375268.pdf

Moreira, Marco Antonio. (2005). Aprendizaje Significativo Crítico. Indivisa - Boletin de Estudios e Investigación, (6), 83–102. https://doi.org/10.1590/S0103-863X1999000200007

Moreira, Marco Antonio. (2011). Unidades de Enseñanza Potencialmente Significativas. Aprendizagem Significativa em Revista, 1(2), 43–63. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID10/v1_n2_a2011.pdf

Moreira, Marco Antonio. (2012a). ¿Al afinal, qué es aprendizaje significativo? Revista Qurriculum, 25, 29–56. Recuperado de https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/96956/000900432.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Moreira, Marco Antonio. (2012b). Aprendizagem significativa, organizadores prévios, mapas conceituais, diagramas V e Unidades de Ensino Potencialmente Significativas. Revista Qurriculum, 25, 29–56.

Moreira, Marco Antonio. (2021a). Aprendizagem Significativa em Ciências: Condições de Ocorrência vão Muito Além de Pré-Requisitos e Motivação. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, 11(2), 25–35. https://doi.org/10.31512/encitec.v11i2.434

Moreira, Marco Antonio. (2021b). Ensino de Ciências: críticas e desafios. Experiências em Ensino de Ciências, 16(2), 1–10. Recuperado de https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/910/809

Moreira, Marco Antonio. (2022). Aprendizagem ativa com significado. Espaço Pedagógico, 29(2), 405–416. https://doi.org/10.5335/rep.v29i2.13887

Moreira, M. A., Caballero, M. C., & Rodríguez, M. L. (1997). Aprendizagem Significativa: um conceito subjacente. In Actas del Encuentro Internacional sobre el Aprendizaje Significativo (pp. 19–44). Burgos, España. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID16/v1_n3_a2011.pdf

Oliveira, J. A. B. (2018). Flex-água: ferramenta para o ensino de água na perspectiva da aprendizagem significativa crítica na educação básica (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-graduação em Ensino das Ciências Ambientais, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE. Recuperado de https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/32611/6/DISSERTA%C3%87%C3%83O%20Jos%C3%A9%20Ant%C3%B4nio%20Bezerra%20de%20Oliveira.pdf

Oliveira, J. A. B., & Aquino, K. A. S. (2019). Flexquest como estratégia pedagógica potencialmente significativa: uma revisão crítica. In Anais do IX Encontro Internacional de Aprendizagem Significativa (pp. 367–383). Sorocaba, SP. https://www.ixeias-ufscar-2019.com/_files/ugd/75b99d_2080d7c320094a85b7a978ac0391af54.pdf

Oliveira, J. A. B., Silva, C. J., & Aquino, K. A. S. (2017). Aprendizagem Significativa Crítica e Flexibilidade Cognitiva: diálogo metodológico através da construção e validação de uma ferramenta Flexquest para o ensino de Ecologia na educação básica. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, 3(1), 35–51. Recuperado de https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/cadernoscap/article/view/230849/28800

Oliveira, J. A. B. (2023). FLEX-AS: estratégia didática para o ensino de ciências nas perspectivas da Aprendizagem Significativa Crítica e da Flexibilidade Cognitiva (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE. Recuperado de https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/55339

Rezende, F., & Cola, C. S. D. (2004). Hipermídia na educação: flexibilidade cognitiva, interdisciplinaridade e complexidade. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 6(2), 1–11. https://doi.org/10.1590/1983-21172004060203

Silva, J. C. S., & Amaral, E. M. R. (2017). Uma análise de estratégias didáticas e padrões de interação presentes em aulas sobre equilíbrio químico. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 17(3), 985–1009. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2017173985

Spiro, R. J., Coulson, R. L., Feltovich, P. J., & Anderson, D. K. (1988). Cognitive flexibility theory: Advanced knowledge acquisition in ill-structured domains. Center for the Study of Reading Technical Report, (441), 1–13. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/4826446.pdf

Spiro, R. J., Feltovich, M. J., & Coulson, R. L. (1992). Cognitive flexibility, constructivism, and hypertext: Random access instruction for advanced knowledge acquisition in ill structured domains. In T. M. Duffy & D. H. Jonassen (Eds.), Constructivism and the Technology of Instruction: A Conversation (pp. 57–75). Hillsdale, Unites States of America: Erlbaum. https://www.researchgate.net/publication/200772846_Cognitive_Flexibility_Constructivism_and_Hypertext_Random_Access_Instruction_for_Advanced_Knowledge_Acquisition_in_Ill-Structured_Domains

Spiro, R. J., & Jehng, J.C. (1990). Cognitive flexibility and hypertext: Theory and technology for the nonlinear and multidimensional traversal of complex subject matter. In Cognition, education, and multimedia: Exploring ideas in high technology. (pp. 163–205). Hillsdale, United States of America: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Spiro, R. J., Vispoel, W. P., Schmitz, J. G., Samarapungavan, A., & Boerger, A. E. (1987). Cognitive flexibility and transfer in complex content domains. In B. C. Britton & S. M. Glynn (Eds.), Executive control in processes in reading (Vol. 143, pp. 177–199). New Jersey, Unites States of America: Lawrence Erlbaum Associates.

Vidmar, M. P. (2017). Atividades didáticas de Física mediadas por hipermídia: potencialidades para o desenvolvimento da flexibilidade cognitiva (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Universidade Federal de Santa Maria, RS. Recuperado de https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/14598/TES_PPGEC_2017_VIDMAR_MURYEL.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vidmar, M. P., & Sauerwein, I. P. S. (2021). Flexibilidade Cognitiva no Ensino de Ciências: Uma Revisão Bibliográfica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 38(1), 19–173. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e67539

Published

2024-12-26

How to Cite

Oliveira, J. A. B. de, Cavalcante, P. S., & Aquino, K. A. da S. (2024). FLEX-AS: teaching strategy for science education from the perspectives of Meaningful Learning and Cognitive Flexibility. Investigations in Science Education, 29(3), 389-404. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n3p389