STSE Education and Educating City: challenges and perspectives for permanent education of Early Childhood Education teachers
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n1p443Keywords:
Teacher education, Early Childhood Education, Educating City, Science, Technology, Society and Environment (STSE)Abstract
The Educating City involves a concept that transcends the traditional idea of formal education, expanding beyond the walls of educational institutions. Within the scope of this conception, a holistic approach is proposed, integrating learning into urban, social and cultural contexts. In this scenario, Science, Technology, Society and Environment Education (STSE) emerges as a promising alternative for building cities that promote continuous and meaningful learning, based on criticality, problem solving and civic education. In this article, the objective is to analyze expressive interpretations of teachers in the development of reflective education processes and in the planning of pedagogical experiences that involve STSE Education and socio-scientific issues (SSI) within the scope of the Educating City in the context of Early Childhood Education. This study presents qualitative research with participant observation, carried out through an Extension Course, in remote online mode, due to the suspension of in-person activities during the COVID-19 pandemic. Data were collected through questionnaires to learn about the participants' professional background, video recordings and written records of the topics discussed in the online meetings. Data analysis was carried out using Content Analysis. The reflections of Early Childhood Education professionals involved three dimensions: (a) curricular and methodological concepts, principles and compositions; (b) aspects related to the Educating City; and (c) educational and institutional challenges. The discussions highlighted the children's experiential contexts, relating to practices involving natural sciences, relationships between human and non-human beings and interactions linked to the development of science and technology as social constructs. The essential need to promote ongoing education actions is evidenced, highlighting the insufficiency of initial education in Pedagogy for teaching in Early Childhood Education, with regard to STSE Education.References
Associação Internacional de Cidades Educadoras. (2019). Espaços urbanos e cidades educadoras. Cadernos de debate, 5.
Associação Internacional de Cidades Educadoras. (2020). Carta das Cidades Educadoras. https://www.edcities.org/wp-content/uploads/2020/11/PT_Carta.pdf
Alves, A. R., & Brandenburg, E. J. (2018). Cidades educadoras: um olhar acerca da cidade que educa. InterSaberes.
Auler, D. R., & Santos, E. M. (2014). Educação, ciência, tecnologia, sociedade e ambiente: desafios para a formação de professores. Cortez.
Augé, M. (1994). Não lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Papirus.
Bacila, M. S. (2024). Pedagogia da cidade educadora. Compass.
Barbosa, M. C. (2016). Três notas sobre a formação inicial e a docência na Educação Infantil. Em V. A. Cancian, S. F. S. Gallina, & N. Weschenfelder (Orgs.), Pedagogias das infâncias, crianças e docências na Educação Infantil (pp. 131-140). UFSM.
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.
Contreras, J. (2002). Autonomia de professores. Cortez.
Dolan, T. J., Nichols, B. H., & Zeidler. D. L. (2009). Using Socioscientific Issues in Primary Classrooms. Journal of Elementary Science Education, 21(3), 1–12. https://doi.org/10.1007/BF03174719
Fabrício, T. M. (2016). A cidade educadora e o enfoque CTS: articulações possíveis a partir dos professores de ciências em formação. [Tese de Doutorado em Educação, Universidade Federal de São Carlos]. Repositório Institucional da Universidade Federal de São Carlos. https://repositorio.ufscar.br/items/fb469b12-42d1-4cc5-b442-ea813e9a391d
Flick, U. (2008). Introdução à pesquisa qualitativa. ArtMed.
Freire, M. (2021). Educador e educa a dor (8a. ed.). Paz e Terra.
Freire, P. (2001). Política e educação: ensaios (5a. ed.). Cortez.
Freire, P. (2011). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (43a. ed.). Paz e Terra.
Freire, P. (2013). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.
Gadotti, M. (2001). Pedagogia da Práxis (3a ed.). Instituto Paulo Freire.
Gadotti, M. (2003). Boniteza de um Sonho: ensinar-e-aprender com sentido. Feevale.
Gatti, B. A., & Barreto, E. S. S. (2009). Professores do Brasil: impasses e desafios. UNESCO.
Gehl J. (2013). Cidade para pessoas (2a ed.). Perspectiva.
Genovese, C. L. C. R., Genovese, L. G. R., & Carvalho, W. L. P. (2019). Questões sociocientíficas: origem, características, perspectivas e possibilidades de implementação no ensino de ciências a partir dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 15(34), 5-17. http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v15i34.6589
Guimarães, C. A. F. (2020). Paulo Freire e Edgar Morin sobre saberes, paradigmas e educação: um diálogo epistemológico. Appris.
Hodson. D. (2018). Realçando o papel da ética e da política na educação científica: algumas considerações teóricas e práticas sobre questões sociocientíficas. Em D. M. Conrado, & N. Nunes-Neto (Orgs.), Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas (pp. 27-57). EDUFBA.
Lemke, J. L. (2003). Problematizing the science curriculum: Teaching the “invisible”. Journal of Research in Science Teaching, 40(5), 1255-1275.
Lima, A. E. O. (2003). A Ética e o ensino infantil: o desenvolvimento moral na pré-escola. [Dissertação de Mestrado em Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”]. Repositório Institucional da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/05c6372e-4c8e-4f06-bd42-126c8cca9457/content
Martínez-Pérez, L. F. (2012). Questões sociocientíficas na prática docente: ideologia, autonomia e formação de professores. Unesp. https://static.scielo.org/scielobooks/bd67t/pdf/martinez-9788539303540.pdf
Melo, A. M. O. R, Wernek, S. D. N, & Moreira, M. C. A. (2020). Literatura e Questões Sociocientíficas: Atividades para gerar reflexão com crianças da creche. Experiências em Ensino de Ciências, 15(3), 352-364.
Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. (2010). Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf
Ministério da Educação, Conselho Nacional de Secretários de Educação, União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular: a educação é a base. https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf
Mizukami, M. G. N. (1986). Ensino: as abordagens do processo. EPU.
Moll, J. (2010). Pedagogia e cidade: desafios para a educação na cidade global. Cortez.
Moraes, M. C. (2019). Saberes para uma cidadania planetária: Homenagem a Edgar Morin. Walk.
Morin, E. (2010). A cabeça bem feita. Bertrand Brasil.
Morin, E. (2011). Rumo ao abismo: ensaios sobre o destino da humanidade. Bertrand Brasil.
Nogueira, V., & Carneiro, S. M. M. (2019). Nosso Projeto-Mundo: Proposta Metodológica de Educação Ambiental. Independente.
Oliveira-Formosinho, J., & Kishimoto, T. M. (2002). Formação em Contexto: uma estratégia de integração. Pioneira Thomson Learning.
Paquay, L., Perrenoud, P., Altet, M., & Charlier, E. (2001). Formando professores profissionais: quais estratégias? Quais competências? (2a ed.). Artmed.
Pedretti, E., & Nazir, J. (2011). Currents in STSE Education: Mapping a Complex Field, 40 Years On. Science Education, 95(4), 601-626. https://doi.org/10.1002/sce.20435
Sadler, T. D. (2004). Informal reasoning regarding socioscientific issues: A critical review of research. Journal of Research in Science Teaching, 41(5), 513-536. https://doi.org/10.1002/tea.20009
Secretaria Municipal da Educação de Curitiba. (2019). Curitiba: Cidade educadora. https://mid-educacao.curitiba.pr.gov.br/2019/12/pdf/00260504.pdf
Secretaria Municipal da Educação de Curitiba. (2020). Currículo da Educação Infantil: Diálogos com a BNCC. https://mid-educacao.curitiba.pr.gov.br/2020/6/pdf/00279189.pdf
Terçariol, A. A. L., & Vercelli, L. C. A. (2023). Cidade Educadora: princípios e oportunidades - Entrevista com Cristiano Capellani Quaresma. Dialogia, 45, 1-7. https://doi.org/10.5585/43.2023.24678
Tiriba, L., Barbosa, S. N., & Santos, N. (2013). O cotidiano da Educação Infantil: buscando interações de qualidade. Em S. Kramer, M. F. Nunes, & M. C. Carvalho (Orgs.), Educação infantil: formação e responsabilidade (pp. 279-298). Papirus.
Trilla, J. (1997). Ciudades educadoras: bases conceptuales. Em M. A. S. Zainko (Org.), Cidades Educadoras (pp. 13-34). Editora da UFPR.
Vygotski, L. S. (2003). A formação social da mente. Martins Fontes.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cinira Francisca Alves de Bastos, Noemi Sutil

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.