Este artigo apresenta uma proposta teórica para a Alfabetização Biológica, compreendida como a capacidade dos indivíduos de compreender os princípios e conceitos da Biologia de forma inter-relacionada aos aspectos sociais, históricos, filosóficos, culturais, econômicos e tecnológicos, possibilitando transformar a sociedade e solucionar problemas contemporâneos a partir do conhecimento biológico e de métodos científicos. O modelo, desenvolvido por meio de revisão da literatura e análise documental de diretrizes curriculares, organiza a Alfabetização Biológica em cinco níveis de desenvolvimento: Analfabetismo Biológico, Alfabetização Biológica Nominal, Funcional, Estrutural e Multidimensional, baseando-se nas formulações teóricas de Uno e Bybee (1994). Esses níveis são complementados por sete dimensões: Cognitiva, Natureza da Biologia (NdB), Afetiva, Interdisciplinar, Sustentabilidade, Bioética e Carreiras Relacionadas à Biologia, ampliando as dimensões propostas por Semilarski e Laius (2021). Além disso, propõem-se três domínios: Psicológico, Epistêmico e Social, que estruturam as dimensões e fortalecem a integração da Biologia com outras áreas. O modelo serve como ferramenta flexível e abrangente para a criação de currículos, o desenvolvimento de materiais didáticos e a avaliação da Alfabetização Biológica, promovendo uma formação cidadã crítica, ética e reflexiva.
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n3p01Keywords:
Biological Literacy, Scientific Literacy, Biology, Biology Teaching, Biological EducationAbstract
This article presents a theoretical proposal for Biological Literacy, understood as the capacity of individuals to comprehend biological principles and concepts in relation to social, historical, philosophical, cultural, economic, and technological aspects, enabling them to transform society and address contemporary problems through biological knowledge and scientific methods. The model, developed through a literature review and documentary analysis of curricular guidelines, organizes Biological Literacy into five levels of development: Biological Illiteracy, Nominal Biological Literacy, Functional, Structural, and Multidimensional Biological Literacy, based on the theoretical framework of Uno and Bybee (1994). These levels are complemented by seven dimensions: Cognitive, Nature of Biology (NoB), Affective, Interdisciplinarity, Sustainability, Bioethics, and Biology-Related Careers Awareness, expanding the dimensions proposed by Semilarski and Laius (2021). In addition, the model proposes three domains: Psychological, Epistemic, and Social, that structure the dimensions, thus strengthening the integration of Biology with other fields. This model serves as a flexible and comprehensive tool for curriculum development, teaching material design, and the assessment of Biological Literacy, promoting critical, ethical, and reflective citizenship education.References
American Association for the Advancement of Science. (2011). Vision and change in undergraduate biology education: A call to action (C. A. Brewer & D. Smith, Eds.). https://nabt.org/files/galleries/Vision-and-Change-Final-Report.pdf
Aranha, M. L. de A. (2006). Os valores. In Filosofia da educação (2a ed., pp. 118-127). Moderna.
Bar-Yam, Y. (1997). Dynamics of complex systems. Addison-Wesley.
Baumgartner, E., Biga, L., Bledsoe, K., Dawson, J., Grammer, J., Howard, A., & Snyder, J. (2015). Exploring phytoplankton population growth to enhance quantitative literacy: Putting vision & change into action. The American Biology Teacher, 77(4), 265-272. https://doi.org/10.1525/abt.2015.77.4.6
Biological Sciences Curriculum Study. (1993). Developing biological literacy: a guide to developing secondary and post-secondary biology curricula. Kendall/Hunt Publishing Company.
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular - Ensino Médio. Ministério da Educação. https://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf
Burggren, W., Chapman, K., Keller, B. B., Monticino, M., & Torday, J. S. (2017). Interdisciplinarity in the biological sciences. In R. Frodeman, J. T. Klein, & R. C. S. Pacheco (Eds.), The Oxford handbook of interdisciplinarity (2ª ed., pp. 101-113). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198733522.013.9
Bybee, R. W. (1997). Achieving scientific literacy: From purposes to practices. Heinemann.
Chassot, A. (2003). Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, (22), 89-100. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009
Chassot, A. (2018). Alfabetização científica: Questões e desafios para a educação (8a ed.). Unijuí.
Cleland, C. E. (2020). Is it possible to scientifically reconstruct the history of life on Earth? In K. Kampourakis & T. Uller (Eds.), Philosophy of science for biologists (pp. 193-215). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108648981.011
Coutinho, F. Â., Mortimer, E. F., & El-Hani, C. N. (2007). Construção de um perfil para o conceito biológico de vida. Investigações em Ensino de Ciências, 12(1), 115-137. https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/480
Dale, A., & Newman, L. (2005). Sustainable development, education and literacy. International Journal of Sustainability in Higher Education, 6(4), 351-362. https://doi.org/10.1108/14676370510623847
Dane, E., & Pratt, M. G. (2007). Exploring intuition and its role in managerial decision making. Academy of Management Review, 32(1), 33-54. https://doi.org/10.5465/amr.2007.23463682
Dorfner, T., Förtsch, C., Germ, M., & Neuhaus, B. J. (2018). Biology instruction using a generic framework of scientific reasoning and argumentation. Teaching and Teacher Education, 75, 232-243. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.07.003
Durigan, G., & Ratter, J. A. (2016). The need for a consistent fire policy for Cerrado conservation. Journal of Applied Ecology, 53(1), 11-15. https://doi.org/10.1111/1365-2664.12559
Emmeche, C. (1998). Defining life as a semiotic phenomenon. Cybernetics & Human Knowing, 5(1), 3-17.
Emmeche, C., & El-Hani, C. N. (2000). Definindo vida. In C. N. El-Hani & A. A. P. Videira (Eds.), O que é vida? Para entender a biologia do século XXI (pp. 31-56). Relume Dumará.
Fazenda, I. C. A. (2011). Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: Efetividade ou ideologia? Edições Loyola.
Fazenda, I. C. A. (2017). Interdisciplinaridade: História, teoria e pesquisa. Papirus.
Feitosa, A. A. M., Medeiros, F. V. G. de, & Cavalcante, C. A. M. (2021). Educação científica na era da pós-verdade: a fragilização dos conhecimentos biológicos. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, 5(1). https://doi.org/10.5335/rbecm.v5i1.11733
Freire, P. (2013). Educação e mudança. Paz e Terra.
Gardner, G. E., Bonner, J., Landin, J., Ferzli, M., & Shea, D. (2016). Nonmajors’ shifts in attitudes & perceptions of biology & biologists following an active-learning course: An exploratory study. The American Biology Teacher, 78(1), 43-48. https://doi.org/10.1525/abt.2016.78.1.43
Gerard, A., Noblin, S., Hashmi, S. S., Bean, A. J., Bergstrom, K., Hurst, C. B., Mattox, W. & Stevens, B. (2019). Undergraduate student perceptions and awareness of genetic counseling. Journal of Genetic Counseling, 28(1), 27-39. https://doi.org/10.1007/s10897-018-0284-y
Goergen, P. (2005). Educação e valores no mundo contemporâneo. Educação & Sociedade, 26(92), 983-1011. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300013
Gutierez, S. B. (2015). Integrating socio-scientific issues to enhance the bioethical decision-making skills of high school students. International Education Studies, 8(1), 142-151. https://doi.org/10.5539/ies.v8n1p142
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2019). Biomas e sistema costeiro-marinho do Brasil: Compatível com a escala 1:250.000. Série Relatórios Metodológicos, v. 45. Coordenação de Recursos Naturais e Estudos Ambientais. https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101676.pdf
Jacobi, P. (2003). Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, (118), 189-206. https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000100008
Jantsch, E. (1972). Towards interdisciplinarity and transdisciplinarity in education and innovation. In L. Apostel, G. Berger, A. Briggs & G. Michaud (Eds.), Interdisciplinarity: Problems of teaching and research in universities (pp. 97-121). OECD Publications Center.
Jeronen, E., Palmberg, I., & Yli-Panula, E. (2017). Teaching methods in biology education and sustainability education including outdoor education for promoting sustainability – A literature review. Education Sciences, 7(1), 1. https://doi.org/10.3390/educsci7010001
Kauano, R. V., & Marandino, M. (2022). Paulo Freire na educação em ciências naturais: Tendências e articulações com a alfabetização científica e o movimento CTSA. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 22(e35064), 1-28. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u521548
Kloser, M. (2012). A place for the nature of biology in biology education. Electronic Journal of Science Education, 16(1), 1-18. https://ejrsme.icrsme.com/article/view/10994
Krasilchik, M. (2019). Prática de ensino de biologia (4a ed.). Edusp.
Krasilchik, M. & Marandino, M. (2004). Ensino de ciências e cidadania. Moderna.
Laugksch, R. C. (2000). Scientific literacy: A conceptual overview. Science Education, 84(1), 71-94. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200001)84:1<71::AID-SCE6>3.0.CO;2-C
Lederman, N. G. (2007). Nature of science: Past, present, and future. In S. K. Abell, K. Appleton, & D. Hanuscin (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 831-879). Routledge.
Lederman, N. G. (2018). Nature of scientific knowledge and scientific inquiry in biology teaching. In K. Kampourakis & M. J. Reiss (Eds.), Teaching biology in schools: Global research, issues, and trends (pp. 216-235). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315110158-18
Mahoney, A. A., & Almeida, L. R. de. (2007). A dimensão afetiva e o processo ensino-aprendizagem. In L. R. de Almeida & A. A. Mahoney (Eds.), Afetividade e aprendizagem: contribuições de Henri Wallon (pp. 15-24). Loyola.
Mayr, E. (1996). The autonomy of biology: The position of biology among the sciences. The Quarterly Review of Biology, 71(1), 97-106. https://doi.org/10.2307/3037832
Mayr, E. (1998). This is biology: The science of the living world. Harvard University Press.
Mayr, E. (2005). Biologia, ciência única. Companhia das Letras.
McCain, K. (2020). What is biological knowledge? In K. Kampourakis & T. Uller (Eds.), Philosophy of science for biologists (pp. 36-54). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108648981.004
McComas, W. F. (2015). The nature of science & the next generation of biology education. The American Biology Teacher, 77(7), 485-491. https://doi.org/10.1525/abt.2015.77.7.2
Medeiros, F. V. G. de, Feitosa, A. A. M., Ribeiro, F. A., & Cavalcante, A. C. M. (2024). Letramento biológico: vinculando conhecimentos científicos à cidadania. Revista DoCEntes, 9(28), 30-38. https://revistadocentes.seduc.ce.gov.br/revistadocentes/article/view/1065
Miller, J. D. (1983). Scientific literacy: A conceptual and empirical review. Daedalus, 112(2), 29-48. http://www.jstor.org/stable/20024852
Miller, J. G. (1973). The nature of living systems. The Quarterly Review of Biology, 48(1, Part 2), 63-91. https://doi.org/10.1086/407588
Mistry, J., & Berardi, A. (2014). World savannas. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315839523
Moura, B. A. (2014). O que é natureza da ciência e qual sua relação com a história e filosofia da ciência? Revista Brasileira de História da Ciência, 7(1), 32-46. https://doi.org/10.53727/rbhc.v7i1.237
Nascimento, L. A. do, & Motokane, M. T. (2023). A recontextualização do discurso sobre biodiversidade em um curso de formação para professores de ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 25. https://doi.org/10.1590/1983-21172022240133
National Research Council. (2012). A framework for K-12 science education. National Academies Press. https://doi.org/10.17226/13165
Norris, S. P., & Phillips, L. M. (2003). How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science Education, 87(2), 224-240. https://doi.org/10.1002/sce.10066
Norris, S. P., & Phillips, L. M. (2009). Scientific literacy. In D. R. Olson & N. Torrance (Eds.), The Cambridge handbook of literacy (pp. 271-285). Cambridge University Press.
Oliveira, J. V. de, Faria Lopes, S. de, Barboza, R. R. D., Trovão, D. M. de M. B., Ramos, M. B., & Alves, R. R. N. (2019). Wild vertebrates and their representation by urban/rural students in a region of northeast Brazil. Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine, 15(1), 1-23. https://doi.org/10.1186/s13002-018-0283-y
Onel, A., & Durdukoca, S. F. (2019). Identifying the predictive power of biological literacy and attitudes toward biology in academic achievement in high school students. International Online Journal of Educational Sciences, 11(2), 214-228. https://doi.org/10.15345/iojes.2019.02.014
Orefice, C. (2024). Towards a definition of bioethics as a discipline. In I. Cambra-Badii, E. Busquets-Alibés, N. Terribas-Sala & J. E. Baños (Ed.), Bioethics: Foundations, applications and future challenges (pp. 3-18). CRC Press.
Osborne, J. (2023). Science, scientific literacy, and science education. In N. G. Lederman, D. L. Zeidler, & J. S. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (Vol. 3, pp. 785-816). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780367855758-30
Piaget, J. (1972). The Epistemology of Interdisciplinary Relationships. In L. Apostel, G. Berger, A. Briggs, & G. Michaud (Eds.), Interdisciplinarity: Problems of teaching and research in universities (pp. 127-139). OECD Publications Center.
Poliseli, L., Oliveira, E. F. de, & Christoffersen, M. L. (2013). O arcabouço filosófico da biologia proposto por Ernst Mayr. Revista Brasileira de História da Ciência, 6(1), 106-120. https://doi.org/10.53727/rbhc.v6i1.246
Reiss, M. (2008). The use of ethical frameworks by students following a new science course for 16–18 year-olds. Science & Education, 17(8-9), 889-902. https://doi.org/10.1007/s11191-006-9070-6
Rescher, N. (1998). Complexity: A Philosophical Overview. Routledge.
Ribeiro, J. F., & Walter, B. M. T. (2008). As principais fitofisionomias do bioma Cerrado. In S. M. Sano, S. P. de Almeida, & J. F. Ribeiro (Eds.), Cerrado: ecologia e flora (pp. 151-213). Embrapa Informação Tecnológica.
Roberts, D. A. (2007). Scientific literacy/science literacy. In S. A. Abell & N. G. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 729-780). Routledge.
Roberts, D. A. (2010). Competing visions of scientific literacy: The influence of a science curriculum policy image. In C. Linder, L. Östman, D. A. Roberts, P. O. Wickman, G. Ericksen, & A. MacKinnon (Eds.), Exploring the landscape of scientific literacy (pp. 11-27). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203843284
Sadler, T. D., & Zeidler, D. L. (2005). Patterns of informal reasoning in the context of socioscientific decision making. Journal of Research in Science Teaching, 42(1), 112-138. https://doi.org/10.1002/tea.20042
Santana, A. J. S., & Mota, M. D. A. (2022). Natureza da biologia, ensino por investigação e alfabetização científica: uma revisão sistemática. Revista Educar Mais, 6, 450-466. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2735
Santos, L. D. dos, Angelo, J. A. C., & Silva, J. Q. (2020). Letramento científico na perspectiva biológica: Um estudo sobre práticas docentes e educação cidadã. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 19(2), 474-496. http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen19/REEC_19_2_11_ex1707_341F.pdf
Sasseron, L. H., & Carvalho, A. M. P. de. (2008). Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, 13(3), 333-352. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/445
Schrödinger, E. (1945). What is life? Macmillan.
Semilarski, H. (2022). An assessment of biology learning and an evaluation of biology self-perceptions by upper secondary school students related to biological literacy [Doctoral dissertation, University of Tartu]. University of Tartu DSpace. https://hdl.handle.net/10062/83198
Semilarski, H., & Laius, A. (2019). A complex instrument for measuring the components of gymnasium students’ biological literacy. In Proceedings of EDULEARN19 Conference (pp. 6285-6293). https://doi.org/10.21125/edulearn.2019.1504
Semilarski, H., & Laius, A. (2021). Exploring biological literacy: A systematic literature review of biological literacy. European Journal of Educational Research, 10(3), 1181-1197. https://doi.org/10.12973/eu-jer.10.3.1181
Seniciato, T., Silva, P. G. P. da, & Cavassan, O. (2006). Construindo valores estéticos nas aulas de ciências desenvolvidas em ambientes naturais. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 8(2), 119-131. https://doi.org/10.1590/1983-21172006080202
Silva, P. F. da, & Krasilchik, M. (2013). Bioética e ensino de ciências: o tratamento de temas controversos - dificuldades apresentadas por futuros professores de ciências e de biologia. Ciência & Educação (Bauru), 19(2), 379-392. https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000200010
Silva, M. B. e, & Sasseron, L. H. (2021). Alfabetização científica e domínios do conhecimento científico: Proposições para uma perspectiva formativa comprometida com a transformação social. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 23. https://doi.org/10.1590/1983-21172021230129
Sinatra, G. M., Southerland, S. A., McConaughy, F., & Demastes, J. W. (2003). Intentions and beliefs in students’ understanding and acceptance of biological evolution. Journal of Research in Science Teaching, 40(5), 510-528. https://doi.org/10.1002/tea.10087
Smith, M. U., Siegel, H., & McInerney, J. D. (1995). Foundational issues in evolution education. Science & Education, 4(1), 23-46. https://doi.org/10.1007/BF00486589
Šorgo, A., & Špernjak, A. (2020). Biology content and classroom experience as predictors of career aspirations. Journal of Baltic Science Education, 19(2), 317-332. https://doi.org/10.33225/jbse/20.19.317
Turgut, D., & Yakar, Z. (2020). Does teacher education program affect on development of teacher candidates’ bioethical values, scientific literacy levels and empathy skills? International Education Studies, 13(5), 80-93. https://doi.org/10.5539/ies.v13n5p80
UNESCO. (2005). Declaração universal sobre bioética e direitos humanos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000146180
Uno, G. E., & Bybee, R. W. (1994). Understanding the dimensions of biological literacy. BioScience, 44(8), 553-557. https://doi.org/10.2307/1312283
Valladares, L. (2021). Scientific literacy and social transformation. Science & Education, 30(3), 557-587. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00205-2
Veríssimo, A., & Ribeiro, R. (2001). A biologia no contexto da educação em ciências. In A. Veríssimo, A. Pedrosa, & R. Ribeiro (Eds.), Ensino experimental das ciências (pp. 155-163). Departamento do Ensino Secundário. http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Secundario/Documentos/Programas/CE_Programa/publicacoes_repensar.pdf
Walter, B. M. T., Carvalho, A. M. de, & Ribeiro, J. F. (2008). O conceito de savana e de seu componente Cerrado. In S. M. Sano, S. P. de Almeida, & J. F. R. Ribeiro (Eds.), Cerrado: Ecologia e flora (pp. 19-46). Embrapa Informação Tecnológica.
Wandersee, J. H., Fischer, K. M., & Moody, D. E. (2002). The nature of biology knowledge. In K. M. Fischer, J. H. Wandersee, & D. E. Moody (Eds.), Mapping biology knowledge (pp. 25-37). Kluwer Academic Publishers.
Zabala, A. (2014). A prática educativa: Como ensinar. Penso.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Adriano Cavalcante Angelo, Adjane da Costa Tourinho e Silva, Marcelo Tadeu Motokane

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.