Practice is different in theory: a theoretical study on practices in science education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n2p220

Keywords:

Scientific Literacy, Science as social practice teaching, Domains of scientific knowledge

Abstract

Scientific literacy, as a formative perspective for social participation, aligns with teaching practices that approximate scientific practices to educate individuals for their roles and participation in society based on knowledge of scientific reasoning and critical evaluation processes. This theoretical study explores how different conceptions of scientific practices can influence teaching practices. To this end, we present the diversity of conceptions about scientific practices and their manifestations in school contexts, based on a brief historical contextualization of science education in Brazil. This allowed us to characterize three main ways of conceiving practices in science classes: practice as a manipulative activity for executing procedures (PEP), practice as an action for solving problems (PRP), and practice for evaluating and understanding situations and contexts (PAC). Among these ways of conceiving practices, PAC aligns most closely with science education as a social practice and, therefore, with current perspectives of scientific literacy, as it allows students to recognize the modes of production of understandings in classroom and the ways to evaluate the adequacy of these modes based on the relevance of methods in relation to problems under investigation and established knowledge. Finally, we present the contributions of this study to both teaching and research in Science Education.

Author Biographies

  • Lucia Helena Sasseron, Universidade de São Paulo
    Professora Doutora do Departamento de Metodologia de Ensino e Educação Comparada da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo
  • Fernando César Silva
    Professor Doutor da Faculdade de Educação da UFMG Doutor em Ciências Mestre em Química Licenciado em Química
  • Katia Dias Ferreira Ribeiro
    Professora Doutora Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão Doutora em Educação em Ciências e Matemática Mestre em Engenharia Química Licenciada em Química
  • Rena de Paula Orofino
    Professor Doutor Faculdade de Educação - USP Doutorado em Ciências Mestrado em Ensino de Ciências Graduação em Biologia

References

Abrantes, A. C. S., & Azevedo, N. (2010). O Insiituto Brasileiro de Educação, Ciência e Cultua e a institucionalização da ciência no Brasil 1946-1966. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, 5(2), 469-489. https://doi.org/10.1590/S1981-81222010000200016

Aikenhead, G. S. (2007). Expanding the research agenda for scientific literacy. In C. Linder et al. (Eds.), Promoting scientific literacy: Science education research in transaction (pp. 64-71). Geotryckeriet.

Banchi, H., & Bell, R. (2008). The many levels of inquiry. Science and children, 46(2), 26-29.

Barnes, B. (2001). Practice as collective action. In K. Knorr-Cetina, T. R. Schatzki, & E. Von Savigny (Eds.), The practice turn in contemporary theory (pp. 25-36). Routledge.

Borges, A. T. (2002). Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileirode Ensino de Física, 19(3), 291-313. https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6607

Brasil. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. (1961). Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Seção 1, p. 11429, 27/12/1961. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L4024.htm

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais. MEC/SEF. https://portal.mec.gov.br/programa-saude-da-escola/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12598-publicacoes-sp-265002211

Brasil. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. (1999). Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. MEC/SETEC. https://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/BasesLegais.pdf

Brasil. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Média e Tecnológica .(2002). PCNs+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. MEC/SETEC. https://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf

Brasil. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. (2006). Orientações curriculares para o Ensino Médio, volume 2; Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. MEC/SEB. https://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica. (2013). Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. MEC/SEB/DICEI. https://www.gov.br/mec/pt-br/media/etnico_racial/pdf/diretrizes_curriculares_nacionais_para_educacao_basica_diversidade_e_inclusao_2013.pdf

Brasil. Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. MEC. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/

Carson, R. (2010). Primavera Silenciosa. Gaia.

Carvalho, A. M. P. (2006). Las practices experimentales en el proceso de enculturación cientifica. In M. Quintanilla-Gatica, & A. Adúriz-Bravo (Eds.). Enseñar ciencias en el Nuevo milenio: retos e propuestas. Universidade Católica de Chile.

Carvalho, A. M. P., Barros, M. A., Gonçalves, M. E. R., Rey, R. C., & Vannucchi, A. I. (1998). Conhecimento Físico no Ensino Fundamental. Scipione.

Carvalho, A. M. P. (2018). Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 18(3), 765–794. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183765

Duarte, N. (2001). As pedagogias do "aprender a aprender" e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação, 18, 35-41. https://doi.org/10.1590/S1413-24782001000300004

Duschl, R. A. (2008). Science education in three-part harmony: balancing conceptual, epistemic and social learning goals. Review of Research in Education, 32(1), 268-291. https://doi.org/10.3102/0091732X07309371

Duschl, R. A., & Grandy, R. E. (2008). Reconsidering the character and role of inquiry in school science: framing the debates. In R. A. Duschl, & R. E. Grandy (Eds.), Teaching Scientific Inquiry: recommendations for research and implementation. Sense Publishers.

Feinstein, N. W., & Waddington, D. I. (2020). Individual truth judgments or purposeful, collective sensemaking? Rethinking science education’s response to the post-truth era. Educational Psychologist, 55(3), 155-166. https://doi.org/10.1080/00461520.2020.1780130

Fernández, I., Gil-Pérez, D., Carrascosa, J., Cachapuz, A., & Praia, J. F. (2002). Visiones deformadas de la ciencia transmitidas por la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, 20(3),477-488. https://ensciencias.uab.cat/article/view/v20-n3-fernandez-gil-carrascosa-etal/1869

Ford, M. J. (2015). Educational implications of choosing “practice” to describe science in the Next Generation Science Standards. Science Education, 99(6), 1041–1048. https://doi.org/10.1002/sce.21188

Freire, P. (2011). Educação e Mudança. Paz e Terra.

Furtak, E. M., & Penuel, W. R. (2019). Coming to terms: Addressing the persistence of “handson” and other reform terminology in the era of science as practice. Science Education, 103(1), 167–186. https://doi.org/10.1002/sce.21488

García-Carmona, A. (2021). Prácticas no-epistémicas: ampliando la mirada en el enfoque didáctico basado en prácticas científicas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(1), 110801-110818. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1108

García-Carmona, A., & Acevedo-Díaz, J. A. (2018). The nature of scientific practice and science education. Science & Education, 27(5-6), 435–455. https://doi.org/10.1007/s11191-018-9984-9

Gil-Pérez, D., & Valdés-Castro, P. (1996). La orientación de las practices de laboratorio como investigación: un ejemplo ilustrativo. Enseñanza de las ciencias, 14(2), 155-163. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21444

Hmelo‐Silver, C. E., Duncan, R. G., & Chinn, C. A. (2007). Scaffolding and achievement in problem‐based and inquiry learning: A response to Kirschner, Sweller, and Clark (2006). Educational Psychologist, 42(2), 99-107. https://doi.org/10.1080/00461520701263368

Jiménez-Aleixandre, M. P., & Crujeiras, B. (2017) Epistemic practices and scientific practices in science education. In K. S. Taber y B. Akpan (eds.), Science Education: an international course companion (pp. 69-80). Sense. https://doi.org/10.1007/978-94-6300-749-8_5

Kelly, G. J. (2008). Inquiry, activity, and epistemic practice. In R. Duschl, & R. Grandy (Eds.), Teaching scientific inquiry: Recommendations for research and implementation (pp. 171-246). Sense Publishers-Rotterdam.

Kelly, G. J. (2011). Scientific Literacy, Discourse, and Epistemic Practices. In C. Linder, L. Östman, D. A. Roberts, P. Wickman, G. Erickson, & A. Mackinnon (Eds.), Exploring the landscape of scientific literacy (pp. 61-73). Routledge. http://dx.doi.org/10.4324/9780203843284

Kelly, G. J., & Licona, P. (2018). Epistemic Practices and Science Education. In M. Matthews (Ed.), History, philosophy and science teaching: new research perspectives (pp. 139-165). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62616-1_5

Knorr-Cetina, K. (1999). Epistemic cultures: How the sciences make knowledge. Harvard University Press.

Knorr-Cetina, K., Schatzki, T. R., & Von Savigny, E. (2001). The practice turn in contemporary theory. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203977453

Knorr-Cetina, K. (2001). Objectual Practice. In K. Knorr-Cetina, T. R. Schatzki, & E. Von Savigny (Eds.), The practice turn in contemporary theory (pp. 175-188). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203977453-22

Krasilchik, M. (1987). O professor e o currículo das ciências. EPU.

Krasilchik, K. (2000). Reforma e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo em Perspectiva, 14(1), 85-93. https://www.scielo.br/j/spp/a/y6BkX9fCmQFDNnj5mtFgzyF/?format=pdf&lang=pt

Kuhn, T. S. (2007). A estrutura das revoluções científicas. Perspectiva.

Lederman, N. G., Abd-el-Khalick, F., Bell, R. L., & Schwartz, R. S. (2002). Views of nature of science questionnaire: toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 331-359. https://doi.org/10.1002/tea.10034

Lehrer, R., & Schauble, L. (2015). The development of scientific thinking. In L. S. Liben, U. Müller, & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology and developmental science: Cognitive processes (7th ed., pp. 671–714). John Wiley & Sons, Inc.. https://doi.org/10.1002/9781118963418.childpsy216

Longino, H. E. (1990). Science as social knowledge: values and objectivity in scientific inquiry. Princeton University Press.

Longino, H. E. (2002). The fate of knowledge. Princeton University Press.

Longino, H. E. (2022). What's Social about Social Epistemology? Journal of Philosophy, 119(4), 169-195. https://doi.org/10.5840/jphil2022119413

Maldaner, O. A. (2000). A formação inicial e continuada de professores de Química. Editora Unijuí.

McComas, W. F., & Olson, J. (1998). The nature of science in international science education standards documents. In W. F. McComas (Org.). Nature of science in science education: rationales and strategies (pp. 41-52). Kluwer.

Moreira, M. A. (2000). Ensino de Física no Brasil: Retrospectiva e Perspectivas. Revista Brasileira de Ensino de Física, 22(1) 94-99. http://www.fep.if.usp.br/~profis/arquivo/projetos/artigos/MOREIRA_2000.pdf

Olivé, L. (2011). Tipos de conocimientos y prácticas epistémicos. Estudios Filosóficos, 60(173), 9-25. https://estudiosfilosoficos.dominicos.org/ojs/article/view/1115/3370

Osborne, J. (2016). Defining a knowledge base for reasoning in science: the role of procedural and epistemic knowledge. In R. A. Duschl, & A. S. Bismarck (Eds.). Reconceptualizing STEM education: the central role of practices (pp. 215-231). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315700328-19

Osborne, J. (2023). Science, Scientific Literacy, and Science Education. In N. G. Lederman, D. L. Zeidler, & J. S. Lederman (Eds). Handbook of research on science education (pp. 785-816). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780367855758-30

Ramos, T. C., & Mendonça, P. C. C. (2021). Uma proposta de Modelo para Abordar Relações entre Práticas Epistêmicas e Questões Sociocientíficas no Ensino de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 21(e25348), 1-29. https://dx.doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u713741

Rheinberger, H-J. (1997). Toward a history of epistemic things: synthesizing proteins in the test tube. Stanford University Press.

Rheinberger, H-J. (2005). A reply to David Bloor: “Toward a sociology of epistemic things”. Perspectives on Science, 13(3), 406-410. https://doi.org/10.1162/106361405774287973

Roberts, D. (2011). Competing Visions of Scientific Literacy: The Influence of a Science Curriculum Policy Image. In C. Linder, L. Ostman, D. Roberts, P. O. Wickmann, G. D. Erickson, & A. Mckinnon (Orgs.). Exploring the Landscape of Scientific Literacy (pp. 11-27). Routledge/Taylor and Francis.

Pariser, E. (2012). O filtro invisível: o que a internet está escondendo de você. Zahar Editora.

Santos, M. (2002). A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. Edusp.

Sasseron, L. H., & Duschl, R. A. (2016). Ensino de ciências e as práticas epistêmicas: o papel do professor e o engajamento dos estudantes. Investigações em Ensino de Ciências, 21(2), 52-67. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/19/189

Sasseron, L. H. (2018). Ensino de Ciências por Investigação e o Desenvolvimento de Práticas: Uma Mirada para a Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 18(3), 1061-1085. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec20181831061

Saviani, D. (2014). O legado educacional do “Longo Século XX” brasileiro. In D. Saviani, J. S. Almeida, R. F. Souza & V. T. Valdemarin (Orgs.). O legado educacional do século XX no Brasil (pp. 9-54). Autores Associados

Schatzki, T. R. (1996). Social practices: A Wittgensteinian approach to human activity and the social. Cambridge University Press.

Schatzki, T. R. (2001). Introduction. In K. Knorr-Cetina, T. R. Schatzki, & E. Von Savigny (Eds.), The practice turn in contemporary theory (pp. 10-23). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203977453-7

Schatzki, T. R. (2002). The site of the social: A philosophical account of the constitution of social life and change. Penn State University Press. https://doi.org/10.1515/9780271023717

Silva, A. C. T. (2015). Interações discursivas e práticas epistêmicas em salas de aula de ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17(n. esp.), 69-96. http://dx.doi.org/10.1590/1983-2117201517s05

Silva, F. C., Nascimento, L. A., Valois, R. S., & Sasseron, L. H. (2022). Ensino de ciências como prática social: relações entre as normas sociais e os domínios do conhecimento. Investigações em Ensino de Ciências, 27(1), 39-51. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n1p39

Silva, F. C., & Sasseron, L. H. (2025). Mobilization of Scientific Knowledge Domains to Build Epistemic Practices Among Pre-service Chemistry Teachers. Science & Education. https://doi.org/10.1007/s11191-024-00607-y

Silva, M. B., Gerolin, E. C., & Trivelato, S. L. F. A importância da autonomia dos estudantes para a ocorrência de práticas epistêmicas no ensino por investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 18(3), 905-933. https://dx.doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183905

Silva, M. B., & Sasseron, L. H. (2021). Alfabetização Científica e domínios do conhecimento científico: proposições para uma perspectiva formativa comprometida com a transformação social. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 23, p. e34674. https://doi.org/10.1590/1983-21172021230129

Silva, O. H. M., & Laburú, C. E. (2024). Atividade experimental de baixo custo no estudo de transformações isobáricas: uma proposta para o ensino médio. Revista Ciências & Ideias, e24152650. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2650

Silva, O. H. M., Laburú, C. E., Camargo, S., & Christófalo, A. A. C. (2019). Epistemological Contributions Derived from an Investigative Method in an Experimental Class in the Study of Hooke's Law. Acta Scientiae, 21(2), 110-127. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v21iss2

Strat, T. T. S., Henriksen, E. K., & Jegstad, K. M. (2023). Inquiry-based science education in science teacher education: a systematic review. Studies in Science Education, 60(2), 191-249. https://doi.org/10.1080/03057267.2023.2207148

Stroupe, D. (2014). Examining Classroom Science Practice Communities: How Teachers and Students Negotiate Epistemic Agency and Learn Science-as-Practice. Science Education, 98(3), 487-516. https://doi.org/10.1002/sce.21112

Valladares, L. (2021). Scientific Literacy and Social Transformation. Science & Education, 30, 557-587. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00205-2

Vázquez, A., Acevedo, J. A., Manassero, M. A, & Acevedo, P. (2001). Cuatro paradigmas básicos sobre la naturaleza de la ciencia. Argumentos de Razón Técnica, 4, 135-176. https://institucional.us.es/revistas/argumentos/4/art_5.pdf

Yore, L. (2012). Science literacy for all: more than a slogan, logo, or rally flag! In K. Tan & M. Kim (Eds.). Issues and challenges in science education research (pp. 5-23). Springer Netherlands, 5-23. https://doi.org/10.1007/978-94-007-3980-2_2

Zabala, A. (1998). A prática educativa: como ensinar. Artmed.

Zômpero, A. F., & Laburú, C. E. (2011). Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 13(3), 67-80. https://doi.org/10.1590/1983-21172011130305

Published

2025-08-31

How to Cite

Sasseron, L. H., Silva, F. C., Dias Ferreira Ribeiro, K., & de Paula Orofino, R. (2025). Practice is different in theory: a theoretical study on practices in science education. Investigations in Science Education, 30(2), 220-243. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n2p220