Argumentative teaching actions in Chemistry classes in Mozambican higher education
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n3p82Keywords:
Teacher action, Implicit Argument, Dialogical interaction, Chemistry teachingAbstract
The objective of this article is to categorize and explain the argumentative teaching actions in Chemistry classes and has the following question: what argumentative teaching actions can be evidenced in the Chemistry classroom and how can they be interpreted? Five teachers working in a public higher education institution in Mozambique participated in the research. Data were collected from direct observation of classes through video and audio recordings and field notes, which were later transcribed and analyzed according to the procedures recommended by Discursive Textual Analysis. In this way, we observed seven argumentative teaching actions, ordered based on the frequency of their appearance: Present, Question, Identify, Value, Judge, Request, and Encourage. However, when the actions are distributed across the four plans considered macroactions, there is a more significant number of actions that encourage argumentation on the pragmatic level (with a total of 84 references), followed by those that retrieve information on the epistemic level (with 50 occurrences) and then actions to expand and support the argument on the argumentative level (with 45 actions expressed) and finally actions aimed at the critical evaluation of information debated on the critical-reflective level (with 26 observations). The results allow us to state that there are argumentative teaching actions in classes without using strategies that encourage argumentation and in the context of implicit argumentation.References
Andrade, E. C., Arruda, S. M., & Passos, M. M. (2018). Descrição da ação docente de professores de Matemática por meio da observação direta da sala de aula. Educação Matemática Pesquisa, 20(2), 349-368. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2018v20i2p349-368
Arruda, S. M., Passos, M. M., & Broietti, F. C. D. (2021). O programa de pesquisa sobre a ação docente, ação discente e suas conexões (PROAÇÃO): fundamentos e abordagens metodológicas. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, 5(1), 215-246. https://seer.uenp.edu.br/index.php/reppe/article/view/982
Arruda, S. M., Portugal, K. O., & Passos, M. M. (2018). Focos da aprendizagem: revisão, desdobramentos e perspectivas futuras. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, 2(1), 91-121. https://seer.uenp.edu.br/index.php/reppe/article/view/921
Assai, N. D. S., Arruda, S. M., & Broietti, F. C. D. (2021). The Supervised Teaching Practice and the Preservice Teachers’ Intended and Performed Actions in a Chemistry Class. Acta Scientiae, 23(1), 136-169. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6066
Benício, M. A., Arruda, S. M., & Passos, M. M. (2020). Ações discentes e a relação com o saber em aulas de Matemática, Física e Química. Investigações em Ensino de Ciências, 25(3), 86-107. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p86
Avansini, S. J. F., Oliveira, O. B., & Palcha, L. S. (2025). Argumentação escrita em aulas de ciências: análise dos textos produzidos por estudantes dos anos iniciais do ensino fundamental. Debates em Educação, 17(39), 1-16. https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18169
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação. Porto Editora.
Borges, L. C. S., Broietti, F. C. D., & Arruda, S. M. (2021). Ações docentes em aulas expositivas dialogadas de química no ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, 26(1), 53-69. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p53
Borges, T. D. B., & Lima, V. M. R. (2023b). Educação pela pesquisa no ensino de ciências: construindo possibilidades para argumentação dialógica. ediPUCRS.
Borges, T. D. B., & Lima, V. M. R. (2023a). Indicadores qualitativos da argumentação dialógica: uma proposta em discussão. Educação, 46(1), 1-18. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.43462
Bozelli, F. C., & Teixeira, O. P. B. (2019). Contextos argumentativos e discursos no ensino de ciências. Espelho D’alma.
Cardano, M. (2017). Manual de pesquisa qualitativa: a contribuição da teoria da argumentação. Vozes.
Franco, L. D., & Munford, D. (2018). A análise de interações discursivas em aulas de ciências: ampliando perspectivas metodológicas na pesquisa em argumentação. Educação em Revista, 34(e182956), 1-31. https://doi.org/10.1590/0102-4698182956
Freire, L. I. F., & Fernandez, C. (2015). O professor universitário novato: tensões, dilemas e aprendizados no início da carreira docente. Ciência & Educação(Bauru), 21(1), 255-272. https://doi.org/10.1590/1516-731320150010016
Ibraim, S. S., & Justi, R. (2018). Ações docentes favoráveis ao ensino envolvendo argumentação: estudo da prática de uma professora de Química. Investigações em Ensino de Ciências, 23(2), 311-330. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p311
Ibraim, S. S., & Justi, R. (2021). Contribuições de ações favoráveis ao ensino envolvendo argumentação para a inserção de estudantes na prática científica de argumentar. Química Nova na Escola, 43(1), 16-28. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160225
Jimenez-Aleixandre, M. P., & Brocos, P. (2015). Desafios metodológicos na pesquisa da argumentação em Ensino de Ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 17(esp.), 139-159. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s08
Lino, N. T. & Sasseron, L. H. (2024). Argumentação em sala de aula e sua relação com os domínios do conhecimento científico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 41(1), 8-35. http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e94798
Lourenço, A. B., Abib, M. L. V. S., & Murillo, F. J. (2016). Aprendendo a ensinar e a argumentar: saberes de argumentação docente na formação de futuros professores de Química. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 16(2), 295-316. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4376
Lourenço, A. B., Ferreira, J. Q., & Queiroz, S. L. (2016). Licenciandos em Química e argumentação científica: tendências nas ações discursivas em sala de aula. Química Nova, 39(4), 513-521. https://doi.org/10.5935/0100-4042.20160035
Lourenço, A. B., & Queiroz, S. L. (2020). Argumentação em aulas de química: estratégias de ensino em destaque. Química Nova, 43(9), 1333-1343. https://doi.org/10.21577/0100-4042.20170594
Macie, B. J. V., & Arruda, S. M. (2022). The contribution of argumentation in the emergence of the reflective teacher in science teaching. Journal for Science, Technology, Engineering and Mathematics Education in Africa, IV, 111-121. https://www.smase-africa.org/wp-content/uploads/2023/03/JSTEMEA-VOL.IV-02-Oct-2022.pdf
Macie, B. J. V., Arruda, S. M., & Broietti, F. C. D. (2023). Mapeamento das pesquisas realizadas pelo grupo EDUCIM a respeito das ações docentes em aulas de Química. Seven. https://doi.org/10.56238/futuroeducpesqutrans-018
Macie, B. J. V., Arruda, S. M., & Passos, M. M. (2024). Argumentação e seu uso em sala de aula: concepções de professores de Química do Ensino Superior. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 26(e49376), 1-22. https://doi.org/10.1590/1983-21172022240183
Mendes, M. R. M., & Santos, W. L. P. (2013). Argumentação em discussões sociocientíficas. Investigações em Ensino de Ciências, 18(3), 621-643. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/117
Monteiro, M. A. A., & Teixeira, O. P. B. (2019). Contextos argumentativos e processos interativos em sala de aula. In F. C. Bozelli, & O. P. B. Teixeira, Contextos argumentativos e discursos no ensino de ciências. Espelho D’alma.
Monteiro, M. A. A., & Teixeira, O. P. B. (2019). Interações discursivas de professores das séries iniciais do ensino fundamental durante o desenvolvimento de uma atividade de conhecimento físico: condicionantes relacionados ao processo de construção de argumentos. In F. C. Bozelli, & O. P. B. Teixeira, Contextos argumentativos e discursos no ensino de ciências. Espelho D’alma.
Monteiro, M. A. A., & Teixeira, O. P. B. (2004). Uma análise das interações dialógicas em aulas de ciências nas séries iniciais do ensino fundamental. Investigações em Ensino de Ciências, 9(3), 243-263. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/528
Moraes, R., & Galiazzi, M. do C. (2011). Análise textual discursiva (2a ed.). Unijuí.
Mortimer, E. F., & Scott, P. (2002). Atividade discursiva nas salas de aula de Ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações em Ensino de Ciências, 7(3), 283-306. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/562
Nascimento, S. S., & Plantin, C. (Orgs.). (2009). Argumentação e Ensino de Ciências. CRV.
Ortega, F. J. R., Alzate, O. E. T., & Bargalló, C. M. (2015). La argumentación em classe de ciências: um modelo para su enseñanza. Educação e Pesquisa, 41(3), 629-646. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201507129480
Simon, S., Erduran, S., & Osborne, J. (2006). Learning to teach argumentation: research and development in the science classroom. International Journal of Science Education, 28(2/3), 235-260. https://doi.org/10.1080/09500690500336957
Tardif, M., & Lessard, C. (2014). O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas (9a ed.). Vozes.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Belém Júrcia Violeta Macie , Sérgio de Mello Arruda, Marinez Meneghello Passos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.