Argumentative teaching actions in Chemistry classes in Mozambican higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n3p82

Keywords:

Teacher action, Implicit Argument, Dialogical interaction, Chemistry teaching

Abstract

The objective of this article is to categorize and explain the argumentative teaching actions in Chemistry classes and has the following question: what argumentative teaching actions can be evidenced in the Chemistry classroom and how can they be interpreted? Five teachers working in a public higher education institution in Mozambique participated in the research. Data were collected from direct observation of classes through video and audio recordings and field notes, which were later transcribed and analyzed according to the procedures recommended by Discursive Textual Analysis. In this way, we observed seven argumentative teaching actions, ordered based on the frequency of their appearance: Present, Question, Identify, Value, Judge, Request, and Encourage. However, when the actions are distributed across the four plans considered macroactions, there is a more significant number of actions that encourage argumentation on the pragmatic level (with a total of 84 references), followed by those that retrieve information on the epistemic level (with 50 occurrences) and then actions to expand and support the argument on the argumentative level (with 45 actions expressed) and finally actions aimed at the critical evaluation of information debated on the critical-reflective level (with 26 observations). The results allow us to state that there are argumentative teaching actions in classes without using strategies that encourage argumentation and in the context of implicit argumentation.

Author Biographies

  • Belém Macie , Universidade Rovuma Montepuez, Cabo Delgado, Moçambique
    Possui graduação em licenciatura e bacharelado em Ensino de Química pela Universidade Pedagógica de Nampula - Moçambique (2010) e mestrado em Educação/ensino de Ciências Naturais pela Universidade Pedagógica-Sede-Maputo- Moçambique (2017). É Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina-Brasil (2024). Atualmente é assistente universitária na Universidade Rovuma em Moçambique.
  • Marinez Passos , Universidade Estadual de Londrina
    Bacharel e Licenciada em Matemática (UEL, 1981-1982), Mestre em Matemática (UEL, 1989), Mestre em Educação (UEL, 2004) e Doutora em Educação para a Ciência (Unesp, 2009). Professora da Universidade Estadual de Londrina de 1982 a 2015. Desde 2015 atua como Professora Sênior da Universidade Estadual de Londrina, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Educação Matemática (PECEM). Desde 2017 atua como Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEN) da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). 

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Published

2025-11-24

How to Cite

Macie , B. ., Arruda, S. de M., & Passos , M. (2025). Argumentative teaching actions in Chemistry classes in Mozambican higher education. Investigations in Science Education, 30(3), 82-102. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n3p82