Historical and inquiry approaches to teaching the Nature of Science: a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n3p103

Keywords:

Inquiry-based Teaching, History and Philosophy of Science, Nature of Science, Conceptions of Science, Systematic Review

Abstract

This paper presents the results of a Systematic Literature Review on the impact of pedagogical approaches that incorporate inquiry practices and historical cases for teaching the Nature of Science in the context of Basic Education. The selection process of the 632 papers identified in the Portal de Periódicos da CAPES resulted in a sample of 334 articles published between 2014 and 2024 in journals rated Qualis A or B in the fields of Teaching or Education. From this group, only 20 presented empirical results of pedagogical proposals and comprised the final analysis corpus, which was subjected to Thematic Analysis. As result, four themes related to the contributions of historical cases were identified, along with three others concerning the use of inquiry practices in teaching the Nature of Science. These approaches were found to be particularly effective in: challenging empiricist-inductivist views; presenting science as a social practice, constituted by a community of scientists; and contextualizing the human and historical nature of scientific endeavor. The study emphasizes the need for research focused on the teaching-learning process of the Nature of Science, especially in Elementary Education and the subject of Biology, as well as the integrative potential of historical and inquiry approaches.

Author Biographies

  • Oscar Vitor dos Santos Borba, Universidade Federal do Pampa
    Acadêmico do PPG em Educação em Ciências (PPgECi) e licenciado em Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Pampa (Unipampa), campus Uruguaiana. É bolsista CAPES/DS na modalidade de Mestrado, atuando como pesquisador do Grupo Mega potencializador de ensino-aprendizagem significativa (G-Mega).
  • Ronan Moura Franco, Universidade Federal do Pampa
    Licenciado em Ciências da Natureza e Doutor em Educação em Ciências. Atualmente é professor de Ciências da Natureza e Robótica Educacional na Escola Municipal de Ensino Fundamental Moacyr Ramos Martins. Atua como Supervisor do Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID), Subprojeto Ciências da Natureza e integra o Grupo de Pesquisa em Inovação Pedagógica (GRUPI).
  • Carla Beatriz Spohr, Universidade Federal do Pampa
    Licenciada em Matemática e Física, mestre em Ensino de Física e doutora em Educação em Ciências. Docente nos cursos de Ciências da Natureza - Licenciatura e PPG Educação em Ciências da UNIPAMPA. Coordenadora de Área do PIBID subprojeto Ciências da Natureza e líder do Grupo Mega potencializador de ensino-aprendizagem significativa (G-Mega).

References

Acevedo, J. A., Vázquez, Á., Martín, M., Oliva, J. M., Acevedo, P., Paixão, M. F., & Manassero, M. A. (2005). Naturaleza de la ciencia y educación científica para la participación ciudadana. Una revisión crítica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(2), 121–140. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3912

Allchin, D. (2011). Evaluating knowledge of the nature of (whole) science. Science Studies and Science Education, 95(3), 518–542. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.20432

Allchin, D. (2017). Beyond the Consensus View: Whole Science. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 17(1), 18–26. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14926156.2016.1271921

Allchin, D. (2024). Transforming History into Science Inquiry. The American Biology Teacher, 86(9), 599–604. https://doi.org/10.1525/abt.2024.86.9.599

Allchin, D., Andersen, H. M., & Nielsen, K. (2014). Complementary Approaches to Teaching Nature of Science: Integrating Student Inquiry, Historical Cases, and Contemporary Cases in Classroom Practice. Science Education, 98(3), 461–486. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.21111

Azevedo, N. H., & Scarpa, D. L. (2017). Revisão Sistemática de Trabalhos sobre Concepções de Natureza da Ciência no Ensino de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 17(2), 579–619. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2017172579

Bejarano, N. R. R., Aduriz-Bravo, A., & Bonfim, C. S. (2019). Natureza da Ciência (NOS): Para além do consenso. Ciência & Educação, 25(4), 967–982. https://doi.org/10.1590/1516-731320190040008

Brasil. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Cardoso, F., Neves, M. D., & Batista, I. de L. (2021). Abordagens Didáticas a respeito da Natureza da Ciência: uma análise de tendências e padrões. Revista Valore, 6, 693–705. https://doi.org/10.22408/reva602021842693-705

Carvalho, A. M. P. D. (2018). Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 765–794. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183765

Cruz, F. R., & Ferreira, J. D. L. (2023). Estudos de revisão em Educação: Estado da Arte e Revisão Sistemática. Revista Espaço Pedagógico, 30, e11512. https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.11512

Diniz, N. D. P., & Assis, A. (2022). Inserção da Natureza da Ciência no Ensino de Ciências: Uma Revisão (2015-2020). Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, 5(2). https://doi.org/10.5335/rbecm.v5i2.12667

Galvão, T. F., & Pereira, M. G. (2014). Revisões sistemáticas da literatura: Passos para sua elaboração. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 23(1), 183–184. https://doi.org/10.5123/S1679-49742014000100018

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa (4a ed). Atlas.

Gil-Pérez, D., Montoro, I. F., Alís, J. C., Cachapuz, A., & Praia, J. (2001). Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação (Bauru), 7(2), 125–153. https://www.scielo.br/j/ciedu/a/DyqhTY3fY5wKhzFw6jD6HFJ/?format=pdf&lang=pt

Hodson, D. (1988). Experiments in science and science teaching. Educational Philosophy and Theory, 20, 53–66. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1469-5812.1988.tb00144.x

Hodson, D., & Wong, S. L. (2017). Going Beyond the Consensus View: Broadening and Enriching the Scope of NOS-Oriented Curricula. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 17(1), 3–17. https://doi.org/10.1080/14926156.2016.1271919

Irzik, G., & Nola, R. (2011). A Family Resemblance Approach to the Nature of Science for Science Education. Science & Education, 20(7), 591–607. https://doi.org/10.1007/s11191-010-9293-4

Irzik, G., & Nola, R. (2014). New Directions for Nature of Science Research. Em M. R. Matthews (Org.), International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching (p. 999–1021). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-7654-8_30

Khishfe, R. (2023). Improving Students’ Conceptions of Nature of Science: A Review of the Literature. Science & Education, 32(6), 1887–1931. https://doi.org/10.1007/s11191-022-00390-8

Krupczak, C., & Aires, J. A. (2018). Natureza da ciência: O que os pesquisadores brasileiros discutem? Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 14(32), Artigo 32. https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.6180

Kuhn, T. (1962). A Estrutura das Revoluções Científicas (5a ed). Perspectiva.

Lederman, J. S., Bartels, S., Jimenez, J., Lederman, N., Acosta, K., Adbo, K., Akerson, V. L., De Andrade, M. A. B. S., Avraamidou, L., Barber, K.-A., Blanquet, E., Boujaoude, S., Cardoso, R., Cesljarev, C. D., Chaipidech, P., Connolly, C. P., Crowther, D. T., Das, P. M., Dogan, Ö. K., … Zhu, Q. (2024). Completing the progression establishing an international baseline of primary, middle and secondary students’ views of scientific inquiry. International Journal of Science Education, 46(7), 715–731. https://doi.org/10.1080/09500693.2023.2256458

Lederman, N. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 331–359. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/tea.3660290404

Lederman, N., Abd‐El‐Khalick, F., Bell, R. L., & Schwartz, R. S. (2002). Views of Nature of Science Questionnaire: Toward Valid and Meaningful Assessment of Learners’ Conceptions of Nature of Science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497–521. https://doi.org/10.1002/tea.10034

Martins, A. F. P. (2015). Natureza da Ciência no ensino de ciências: Uma proposta baseada em “temas” e “questões”. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 32(3), Artigo 3. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2015v32n3p703

Matthews, M. (1995). História, filosofia e ensino de ciências: A tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 12(3), 164–214. https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7084

Matthews, M. (2002). Foreword and introduction. Em W. McComas (Org.), The Nature of Science in Science Education: Rationales and Strategies (Vol. 5, pp. 1–11). Kluwer Academic Publishers.

Matthews, M. (2012). Changing the Focus: From Nature of Science to Features of Science. Em M. S. Khine (Org.), Advances in Nature of Science Research: Concepts and Methodologies (pp. 3–26). Springer.

McComas, W. (2020). Principal Elements of Nature of Science: Informing Science Teaching while Dispelling the Myths. Em Nature of Science in Science Instruction (p. 35–65). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-57239-6_3

McComas, W., Clough, M., & Almazroa, H. (1998). The Role and Character of the Nature of Science in Science Education. Em W. McComas (Org.), The Nature of Science in Science Education: Rationales and Strategies (Vol. 5, pp. 3–39). Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/0-306-47215-5_1

McComas, W., Clough, M. P., & Nouri, N. (2020). Nature of Science and Classroom Practice: A Review of the Literature with Implications for Effective NOS Instruction. Em Nature of Science in Science Instruction (pp. 67–111). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-57239-6_4

McComas, W., & Olson, J. (1998). The Nature of Science in International Science Education Standards Documents. Em The Nature of Science in Science Education (Vol. 5, pp. 41–52). Kluwer Academic Publishers. http://link.springer.com/10.1007/0-306-47215-5_2

Mendes, L. O. R., & Pereira, A. L. (2020). Revisão sistemática na área de Ensino e Educação Matemática: Análise do processo e proposição de etapas. Educação Matemática Pesquisa, 22(3), 196–228. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i3p196-228

Mendonça, P. C. C. (2020). De que Conhecimento sobre Natureza da Ciência Estamos Falando? Ciência & Educação (Bauru), 26, e20003. https://doi.org/10.1590/1516-731320200003

Moreira, M. A. (2018). Uma análise crítica do ensino de Física. Estudos Avançados, 32(94), 73–80. https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0006

Moreira, M. A., & Ostermann, F. (1993). Sobre o ensino do método científico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 10(2), Artigo 2. https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7275

Moura, B. A. (2014). O que é natureza da Ciência e qual sua relação com a História e Filosofia da Ciência? Revista Brasileira de História da Ciência, 7(1), Artigo 1. https://doi.org/10.53727/rbhc.v7i1.237

Olson, J. (2018). The Inclusion of the Nature of Science in Nine Recent International Science Education Standards Documents. Science & Education, 27(7), 637–660. https://doi.org/10.1007/s11191-018-9993-8

Peduzzi, L. O. Q., & Raicik, A. C. (2020). Sobre a Natureza da Ciência: asserções comentadas para uma articulação com a História da Ciência. Investigações em Ensino de Ciências, 25(2), 19. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p19

Roda, R., & Martins, R. de A. (2021). Uma disputa sobre o sentido da natureza da ciência: uma análise da crítica de Michael Matthews à visão consensual de Norman Lederman. Ciencia & Educação (Bauru), 27. https://doi.org/10.1590/1516-731320210060

Sasseron, L. H. (2010). Alfabetização científica e documentos oficiais brasileiros: Um diálogo na estruturação do ensino da Física. Em A. M. P. de Carvalho (Org.), Ensino de Física (pp. 1–27). Cengage Learning.

Sasseron, L. H. (2015). Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre Ciências da Natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 17(n. esp.), 49–67. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04

Silva, B. V. da C., Azevedo, E. da C. S., Nascimento, L. A. do, & Carvalho, H. R. de. (2016). Um estudo exploratório sobre a inserção da Natureza da Ciência na sala de aula em revistas da área de ensino de Ciências. HOLOS, 7, 266–280. https://doi.org/10.15628/holos.2016.3138

Suttini, R. S. da S., Caluzi, J. J., & Errobidart, N. C. G. (2023). Uma Sistematização das Críticas aos Princípios Heurísticos Representativos da Natureza das Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 40(2), 315–356. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e92118

Wong, S. L., & Hodson, D. (2010). More from the Horse’s Mouth: What scientists say about science as a social practice. International Journal of Science Education, 32(11), 1431–1463. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09500690903104465

Published

2025-11-24

How to Cite

Borba, O. V. dos S., Franco, R. M., & Spohr, C. B. (2025). Historical and inquiry approaches to teaching the Nature of Science: a systematic review. Investigations in Science Education, 30(3), 103-128. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n3p103