Transposition of the São Francisco River - The use of the controlled controversy as a means to promote approaches between the educational approach STS and critical environmental education

Authors

  • Richard Alves
  • Giselle Rôças

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n3p211

Keywords:

controlled controversy, STS, teaching methodology, critical environmental education

Abstract

This study deals with the use of the controlled controversy technique as a methodology of educational research geared toward teaching science, addressing critical environmental education under an educational approach in science, technology and society (STS Education). Based on the theoretical references of the exposition, the theme of transposition of the São Francisco River was questioned and debated by master-professors, in a research based on qualitative research approaches, with an interpretative nature with participant observation, the study was carried out with 14 enrolled masters in the subject of Environmental Education Topics of a master's degree in science education. Regarding data collection, we chose to use observation records, audio transcripts, questionnaires and analysis of the final report of the groups, which were also treated by the Discursive Textual Analysis. The results demonstrated that the masters attributed a naive and neutral view on Science, Technology and relations with nature in the beginning of the discipline; however, their action and reflection from the use of controlled controversy technique revealed potential contributions to scientific literacy and ratified that the technique is an effective methodology in the promotion of discussions about STS and critical environmental education.

References

Almeida, F. B, & Bomfim, A. M. (2016). A Educação ambiental integrando teoria e prática: a comunidade escolar e o estudo da cobertura arbórea do bairro parque Amorim. In Atas do II Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, PR, Brasil. Recuperado de www.sinect.com.br/2016/down.php?id=3332&q=1

Alves, R., & Rôças, G. (2017) Revista controvérsias: uma formação continuada sobre CTS para professores de ciências por meio de uma revista digital. Revista de Educação, Ciências e Matemática, 7, 93-108. Recuperado de http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/4879/2603

Anjos, M. B., Pereira, M. V., & Rôças, G. (2018) . Nós que aqui estamos por vós esperamos: a desejada aproximação entre educação básica e pesquisadores em ensino de ciências. Revista Espaço Pedagógico, 25, 528-545. DOI: 10.5335/rep.v25i2.8177

Auler, D., & Delizoicov, D. (2001). Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, 3(1), 1-13. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/epec/v3n2/1983-2117-epec-3-02-00122.pdf

Auler, D., & Delizoicov, D. (2006). Ciência-Tecnologia-Sociedade: relações estabelecidas por professores de ciências. Revista electrónica de enseñanza de las Ciencias, 5(2), 337-355. Recuperado de http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen5/ART8_Vol5_N2.pdf

Barreto, L. M., & Vilaça, M. T. M. (2018). Controvérsias e consensos em educação ambiental e educação para o desenvolvimento sustentável. Research, Society and Development, 7(5), 01-18 DOI:10.17648/rsd-v7i5.223

Bazzo, W. A. (2016). Ponto de Ruptura Civilizatória: a Pertinência de uma Educação “Desobediente”. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 11(33), 73-91. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/924/92447592005.pdf

Bazzo, W. A. (2018). Quase três décadas de CTS no Brasil! Sobre avanços, desconfortos e provocações. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, 11(2), 50-68. DOI: 10.3895/rbect.v11n2.8427

Bomfim, A. M., & Piccolo, F. D. (2011). Educação ambiental crítica: a questão ambiental entre os conceitos de cultura e trabalho. REMEA: revista eletrônica do mestrado em educação ambiental, 27, 184-195. DOI: 10.14295/remea.v27i0.3236

Bomfim, A. M., Maia, E. D., & Vieira, V. (2018) A Crítica da Crítica dos Mestrados Profissionais: uma reflexão sobre quais seriam as contradições mais relevantes. Ciência & Educação (online), 24(1), 245-262. DOI: 10.1590/1516-731320180010016

Brasil. (2004). Ministério da Integração Nacional. Projeto de Integração do Rio São Francisco com Bacias Hidrográficas do Nordeste Setentrional – Relatório de Impacto Ambiental – RIMA. Recuperado de http://www.integracao.gov.br/documents/10157/3678963/Rima+-+Relat%C3%B3rio+de+Impacto+Ambiental.pdf/4324863d-cbff-4522-9bd0-eab9d34b8fe2

Carletto, M. R., & Pinheiro, N. A. M. (2010). Subsídios para uma prática pedagógica transformadora: contribuições do enfoque CTS. Investigações em Ensino de Ciências, (3), 507-525. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/260/182

CavalcantI, D. B., Costa, M. A. F., & Chrispino, A. (2014). Educação Ambiental e Movimento CTS, caminhos para a contextualização do Ensino de Biologia. Revista Práxis (Online). VI (12), 27-42. Recuperado de http://web.unifoa.edu.br/praxis/numeros/12/27-42.pdf

Chrispino, A. (2005). Proibição do fumo: decisão pessoal ou social? Curso a distância: módulo 6. [S. l.]: OEI. Recuperado de http://www.campus-oei.org/salactsi/alvaro.htm

Chrispino, A., & Chaves, A. L. R. (2009). Uma experiência CTS em sala de aula: a internacionalização da Amazônia. In: Atas do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis. SC, Brasil. DOI: 10.18542/amazrecm.v9i17.1658

Costa, M. A. F., Veneu, F., & Costa, M. F. B. (2018). Discussão de controvérsias sociocientíficas em sala de aula: o ensino da biossegurança em foco. Revista Práxis, 10(19), 1-12. Recuperado de http://revistas.unifoa.edu.br/index.php/praxis/article/view/743/1834

Dias, R. B., & Serafim, M. P. (2009). Educação CTS: uma proposta para formação de cientistas e engenheiros. Avaliação,14(3), 611-627. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772009000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=pt

Fahel, A. O. (2018). Desenvolvimento sustentável: solução ou reprodução do problema entre desenvolvimento e meio ambiente? Saberes da Amazônia, 3(6), 58-75. Recuperado de https://www.fcr.edu.br/ojs/index.php/saberesamazonia/article/view/221/257

Gordillo, M. (2003). Metáforas y simulaciones: alternativas para la didáctica y la enseñanza de las ciencias. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2(3), 377-398. Recuperado de http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen2/REEC_2_3_10.pdf

Guimarães, M. (2016). Por uma educação ambiental crítica na sociedade atual. Revista Margens Interdisciplinar, 7(9), 11-22. Recuperado de https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/2767/2898

IPEA (2010). Brasil em Desenvolvimento: Estado, planejamento e políticas públicas / Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, 2, 1-300 - Brasília: Ipea.

Lima, L.C. (2005). Além das águas, a discussão no nordeste do rio São Francisco. Revista do Departamento de Geografia,17, 94-100.

Recuperado de http://www.geografia.fflch.usp.br/publicacoes/RDG/RDG_17/Luiz_Cruz_Lima.pdf

López, J. L. L., Cerezo, J. A. L. (1996). Educación CTS en acción: Enseñanza secundaria y universidad. (225-252). In Ciencia, Tecnología y Sociedad: una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología. Madrid: Editorial Tecnos S.A.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas - São Paulo: EPU.

McComas, W. F. (1996). Ten myths of science: reexamining what we think we know about the nature of Science. School Science and Mathematics, Cincinnati, 96(1), 10-16. Recuperado de https://www.fairviewhs.org/staff/paul-strode/classes/strode-cv-publications-and-resources/files/42219

Moraes, R. (2003). Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, 9(2), 191-211. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v9n2/04.pdf

Moraes R., & Galiazzi, M. C. (2006). Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, 12(1), 117-128. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=251019514009

Moreira, H., & Caleffe, L. G. (2008). Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. (2a. e.d.) Rio de Janeiro: Lamparina.

Moreira, L. M., & Marandino, M. (2015). Teatro de temática científica: conceituação, conflitos, papel pedagógico e contexto brasileiro. Ciência & Educação (Bauru), 21(2), 511-523. DOI: 10.1590/1516-731320150020015

Moreira, M. C. A., Rôças, G., Pereira, M. V., Anjos, M. B. (2017). A interdisciplinaridade em produtos educacionais de um mestrado profissional em ensino de ciências. In X Congresso Ensenanza de Las Ciencias, 2017, Sevilha. Sevilha: Ensenanza de Las Ciencias, 1, 1-8. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/download/339212/430171

Mynaio, M. C. S. (2017). Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias. Revista Pesquisa Qualitativa, 5(7), 1-12.

Nascimento, M. C.A., & Gonçalves, T. V. O. (2017). Visão de Professores de Ciências Sobre si e o Ensino que Realizam: ideias, dificuldades e possibilidades. In Atas do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, SC, Brasil. Recuperado de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1453-1.pdf

Nunes, L. S., Bomfim, A. M. (2017). Estética e Educação ambiental: primeiras reflexões sobre cenários e imagens no processo de alienação da natureza. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 34(3), 245-262. Recuperado de https://periodicos.furg.br/remea/article/view/7353

Pagano L. M. P. (2012). Políticas Públicas de Poverty Alleviation e a Transposição do Rio São Francisco: A Quem Serve a Transposição do Rio São Francisco? (Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Cruz das Almas-BA). Recuperado de https://www.ufrb.edu.br/mpgestaoppss/dissertacoes/category/8-2012

Pérez, D. G., Montoro, I. F., Aiã-s, C. J., Cachapuz, A., & Praia, J. (2001). Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação (Bauru), 7(2), 125-153. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v7n2/01.pdf

Pinto, V. P. S., & Guimarães, M. (2017). A educação ambiental no contexto escolar: temas ambientais locais como temas geradores diante das questões socioambientais controversas. Revista de Geografia – PPGEO, 7(2), 149-162. Recuperado de https://geografia.ufjf.emnuvens.com.br/geografia/article/view/197/165

Reis, P. G. R. (2004). Controvérsias sócio-científicas: Discutir ou não discutir? Percursos de aprendizagem na disciplina de Ciências da Terra e da Vida. (Tese de Doutorado). Departamento de Educação, Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa.

Rosa, S. E., & Auler, D. (2016). Não Neutralidade da Ciência-Tecnologia: Problematizando Silenciamentos em Práticas Educativas CTS. Alexandria, 9(2), 203-231. DOI:10.5007/1982-5153.2016v9n2p203

Santos, B. S. (2000). A crítica da razão indolente – Contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez.

Silva, A. F. A., & Marcondes, M. E. R. (2013). Concepções sobre ciência, tecnologia e sociedade de um grupo de professores de séries iniciais. In Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, SP, Brasil. Recuperado de http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/ixenpec/atas/resumos/R1401-1.pdf

Soares, E. (2013). Seca no Nordeste e a transposição do rio São Francisco. Geografias. Belo Horizonte, 9(2), 75-86. Recuperado de https://igc.ufmg.br/portaldeperiodicos/index.php/geografias/article/viewFile/593/463

Strieder, R. B., Watanabe, G., Silva; K. M. A., & Watanabe, G. (2016). Educação CTS e Educação Ambiental: ações na formação de professores. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 9(1), p.57-81. DOI: 10.5007/1982-5153.2016v9n1p57

Vidal, C. S., & Chrispino, A. (2016). A controvérsia CTS da guerra a partir de uma história em quadrinhos. IN: Atas da XI Jornadas Latino-americanas de Estudos Sociais da Ciência e da Tecnologia. Curitiba, PR, Brasil. Recuperado de http://www.esocite2016.esocite.net/resources/anais/6/1471464131_ARQUIVO_Vidal_Chrispino_ESOCITE2016.pdf

Villani, A., Barolli, E., Maia, J. O., Massi, L., Santos, V. F. D., & Nascimento, W. E. (2017) Mestrados profissionais em ensino de ciências: estrutura, especificidade, efetividade e desenvolvimento profissional docente. Investigações em Ensino de Ciências, 22(1), 127-161. DOI: 10.22600/1518-8795.ienci2017v22n1p127

Published

2018-12-22

How to Cite

Alves, R., & Rôças, G. (2018). Transposition of the São Francisco River - The use of the controlled controversy as a means to promote approaches between the educational approach STS and critical environmental education. Investigations in Science Education, 23(3), 211–231. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n3p211