Analysis of epistemic practices in reports of higher education students groups in carrying out the inquiry-based activity of immunology
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n2p105Keywords:
Epistemic practices, Teaching immunology, Teaching biology, Inquiry-based activity.Abstract
Practical classes in immunology are important to assist the learning of abstract theoretical concepts of biological phenomena learned in the classroom. Here, our proposal was the qualitative characterization of epistemic practices. Analysis of the results obtained from the investigative activities showed that student groups mobilize a huge variety of epistemic practices during reports writing, for example, to predict, conclude, name, describe, explain, opine, and the use of theoretical data for reviewing and evaluating the consistency of the data observed. A better understanding of these interactions can help in the teaching of Immunology classes for undergraduate students of life sciences and health courses.References
Anderson, R. (2007). Inquiry as an organizing theme for science curricula. In S. K. Abell (Ed.). Handbook of research on science education (pp. 807-830). Oxford: Taylor & Francis.
Apedoe, X. (2007). Engaging students in inquiry: tales from an undergraduate geology laboratory-based course. Science Education, 2(4), 631-663.
Araújo, A. O. (2008). O uso do tempo e das práticas epistêmicas em aulas práticas de Química (Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte).
Barral, A., & Barral-Neto A., M. (2007). Uma breve perspectiva da Imunologia no Brasil e na Bahia. Gazeta médica da Bahia, 2, 241-244.
Blanchard, M., Southerland, S., Osborne, J., Sampson, V., Anneta, L., & Granger, E. (2012). Is inquiry possible in light of accountability? A quantitative comparison of the relative effectiveness of guided inquiry and verification laboratory instruction. Science Education, 94(4), 577-616.
Del Corso, T., M. (2014). Indicadores de Alfabetização Científica, Argumentos e Explicações: análise de relatórios no contexto de uma sequência de ensino investigativo (Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química e Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, São Paulo).
Guisasola, J., Furió, C., & Cerebio, M. (2006). Science education based on developing guided research. In M. V. Thomas, Science Education in Focus (56-83). New Yowk, NY: Nova.
Guisasola, J., Zubimendi, J. L., Almudí, J. .M., & Cerebio, M. (2007). Propuesta de enseñanza en cursos introductorios de fisica en la Universidad, basada en la investigaticion didactica: siete años de experiencia y resultados. Enseñanza de las ciencias, 25(1), 91-106.
Jiménez-Aleixandre, M. P. et al. (2008). Epistemic Practices: an Analytical Framework for Science Classrooms. Annual Meeting of the AERA. New York, NY.
Kelly, G., & Duschl, R. (2002). Toward a research agenda for epistemological studies in science education. NARST annual meeting. New Orleans, LA.
Kelly, G. (2008). Inquiry, Activity, and Epistemic Practice. In R. A. Duschl, & R. E. Grandy (Eds.). Teaching Scientific Inquiry. Recommendations for Research and Implementation (pp. 99-117). Rotterdam: Sense Publishers.
Kelly, G., & Takao, A. (2002). Epistemic levels in argument: An analysis of university oceanography students' use of evidence in writing. Science Education, 86(3), 314-342.
Manzoni-de-Almeida, D., & Trivelato, S. L. F. (2015). Elaboração de uma atividade de ensino por investigação sobre o desenvolvimento de linfócitos B. In Atas X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (p. 1-8), Águas de Lindóia, SP, Brasil. Recuperado de http://www.xenpec.com.br/anais2015/resumos/R1502-1.PDF
Rogers, M. P., & Abell, S. (2008). The design, enactment and experience of inquiry-based instruction in undergraduate science education: a case study. Science Education, 92(4), 591-607.
Sá, E. F., Lima, M. E., & Aguiar, O. (2009). A construção de sentidos para o termo ensino por investigação no contexto de um curso de formação. In Anais do VII Encontro Nacional de Pesquisa em educação em ciências, Florianópolis, SC, Brasil.
Recuperado de http://posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/1207.pdf
Sandoval, W. et al. (2000). Designing Knowledge Representations for Learning Epistemic Practices of Science. In Annual meeting of AERA. New Orleans, LA.
Sasseron, L. H., & Carvalho, A. M. P. de. (2011). Alfabetização Científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, 16(1), 59-77.
Scarpa, D. L., & Silva, M. B. (2013). A Biologia e o ensino de Ciências por investigação: dificuldades e possibilidades. In A. M. P. de Carvalho (Ed.). Ensino de Ciências por Investigação: Condições para implementação em sala de aula (pp. 129-152). São Paulo, SP: Cengage Learning.
Silva, M. B. (2015). A construção de inscrições e seu uso no processo argumentativo em uma atividade investigativa de biologia (Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo).
Siqueira-Batista, R., Gomes, A. P., Albuquerque, V., S., Mandalon-Fraga, R., Aleksandroviwz, A. M. C., & Geller, M. (2009). Ensino de Imunologia na educação médica: lições de Akira Kurosawa. Revista Brasileira de Educação Médica. 33(2), 186-190.
Smithenry, D. (2010). Integrating guided inquiry into a tradicional chemistry curricular framework. International Journal of Science Education, 32(13), 1689-1714.
Toulmin, S. (2006). Os usos do argumento. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Vieira, J., Trivelato, S. L. F., & Manzoni-de-Almeida, D. (2014). Ensino de Biologia por experimento: avaliação do desenvolvimento de experimentos em Biologia por um grupo de alunos do ensino médio In Simpósio Internacional de Iniciação científica USP (Publicações SIICUSP 2014), São Paulo, SP, Brasil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.