A look at the studies of transgenic in the research area of Science and Environmental Education Teaching: Possible contributions to the teachers training)

Authors

  • André Luís Franco da Rocha Universidade Federal de Santa Catarina Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica
  • Gladis Teresinha Slonski Universidade Federal de Santa Catarina Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n3p74

Keywords:

Transgenic, Controversy socioscientific, Science education, Environmental education.

Abstract

Considering the importance of political, economic and social dimension of the feeding process, this study aimed to identify how GMOs are being recognized in scientific papers related to research in the area of Science and Environmental Education Teaching. In addition, we look at how the work pedagogically seek to discuss the transgenic. Therefore, we conducted a literature review in the main journals of the respective scientific areas. We selected thirty periodicals initially that contains eight articles related to the topic "transgenic", being selected for the analysis fourteen articles published between 2007 and 2015. The thematic focus of research works were analyzed, seeking to build categories of analysis that express the various forms of appropriation of "transgenic" in scientific fields. In this way we reflect on the importance and the possible effects of these insights in the formation of science and biology teachers. We observed in our analysis, the articles mostly seem aimed at evaluating teachers in order to propose general methodological indications, not allowing a concrete pedagogical subsidy to teachers working in schools.

Author Biography

Gladis Teresinha Slonski, Universidade Federal de Santa Catarina Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica

Graduada em Ciências Biológicas (bacharelado em 1996 e licenciatura em 2002), mestre em Biologia Vegetal (2002) e doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. É professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, atuando no Campus Florianópolis-Continente na área de Educação Ambiental.

References

Altarugio, M. H.,Diniz, M. L., & Locatelli, S. W. (2010). O Debate como Estratégia em Aulas de Química. Química Nova na Escola, 32(1), 26-30.

Auler, D., & Delizoicov, D. (2001). Alfabetização científico-tecnológica Para quê? Ensaio-Pesquisa em Educação em Ciências,3(1), 1-13. doi: 10.1590/1983-21172001030104

Auler, D., & Delizoicov, D. (2006). Ciência-Tecnologia-Sociedade: relações estabelecidas por professores de Ciências. Revista Electrônica de Enseñanza de lãs Ciências, 5(2), 337-355.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica (1999). Parâmetros curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC.

Brasil. Parecer CNE/CP 9/2001, de 08 de maio de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, 18 jan. 2002.

Brasil. Lei Nº 11.105, de 24 de março de 2005. Portal do Planalto, 2005.

Brum, W. P., & Schuhmacher, E. (2014). Ética no ensino de Ciências. Ensaio-Pesquisa em Educação em Ciências,16(1), 189-209. doi: 10.1590/1983-21172014160112

Campaner, G., & De Longhi, A. L. (2007). La argumentaciónenEducación Ambiental. Uma estratégia didáctica para La escuela media. Revista Electrónica de Enseñanza de lãs Ciencias. 6(2), 442-456.

Delizoicov, D. (2004). Pesquisa em ensino de ciências como ciências humanas aplicadas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 21(2),145-175.

Delizoicov, D. (2005). Resultados da pesquisa em ensino de Ciências: comunicação ou extensão? Caderno Brasileiro de Ensino de Física,22(3), 364-378.

Delizoicov. D.,Angotti, J. A., & Pernambuco. M. M. (2011). Ensino de Ciências: Fundamentos e métodos. (4a ed.) São Paulo: Cortez.

Duso, L., & Hoffmann, M. B. (2013). A discussão das controvérsias sociocientíficas na pesquisa em educação em Ciências: uma revisão narrativa a partir de periódicos no Brasil. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista.3(2), 66-85.

Fonseca, V. B., & Bobrowski, V. L. (2015). Biotecnologia na escola: a inserção do tema nos livros didáticos de Biologia. Revista Acta Scientiae. 17(2), 496-509.

Freire, P. (1992). Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (2005). Pedagogia do Oprimido. Paz e Terra, Rio de Janeiro.

Freire, P. (2008). Conscientização: Teoria e prática da libertação. São Paulo: Centauro Editora.

Freire. P., & Shor. I. (2011). Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. (13a ed.) São Paulo: Paz e Terra.

Galvão, C., & Reis, P., & Freire, S. (2011). A discussão de controvérsias sociocientíficas na formação de professores. Ciência & Educação. 17(3), 505-522. doi: 10.1590/S1516-73132011000300001

Genovese, C. L. C. R., & Genovese, L. G. R., & Carvalho. W. L. P. (2015). Transgênicos, conformismo e consumo: algumas reflexões para o Ensino de Ciências. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia. 8(4), 148-157.

Giroux, H. A. (1997). Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Artes Médicas, Porto Alegre.

Guedes, V. L., & Quitério, J. (2013). Organismos Geneticamente Modificados e educação ambiental: entre polêmicas e o fazer ciência. Educação Ambiental em Ação. 46(1), 1-5.

Klein, T. A. S., & Laburú, C. E. (2012). Multimodos de representação e teoria da aprendizagem significativa: possíveis interconexões na construção do conceito de biotecnologia. Ensaio-Pesquisa em Educação em Ciências, 14(2), 137-152. doi: 10.1590/1983-21172012140209

Krasilchik. M. (1987). O professor e o Currículo de Ciências. São Paulo: EPU.

Krasilchik. M. (2000) Reformas e realidade: o caso do ensino de Ciências. São Paulo em perspectiva, 14(1), 85-93. doi: 10.1590/S0102-88392000000100010

Krasilchik, M. (2008). Prática de Ensino de Biologia. (4a ed.) São Paulo: EDUSP.

Libâneo, J. C. (2013). Didática.(2a ed.) São Paulo: Cortez.

Magalhães Jr, C. A. O., & Pietrocola, M. (2010). Análise de Propostas Para a Formação de Professores de Ciências do Ensino Fundamental. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 3(2), 31-58.

Marcelo Garcia, C. (1999). Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora.

Oliveira, V. L. B., & Rezler. M. A. (2006). Temas contemporâneos no ensino de Biologia do ensino médio. Revista Acta Scientiae, 8(1), 95-104.

Pedrancini, V. D., Corazza-Nunes, M. J., Galuch, M. T. B., Moreira, A. L. O. R., & Ribeiro, A.C. (2007). Ensino e aprendizagem de Biologia no ensino médio e a apropriação do saber científico e biotecnológico. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(2), 299-309.

Pedrancini, V. D., Corazza-Nunes, M. J., Galuch, M. T. B., &Nunes, W. M. C. (2008). Saber científico e conhecimento espontâneo: Opiniões de alunos do ensino Médio sobre transgênicos. Ciência & Educação,14(1), 135-146. doi: 10.1590/S1516-73132008000100009

Pelaez, V. (2010). Antecedentes e conflitos na implementação das leis nacionais de biossegurança. Revista Brasileira de História da Ciência,3(1), 16-30.

Portilho, F., Castañeda, M., & Castro, I. R. R. (2011). A alimentação no contexto contemporâneo: consumo, ação política e sustentabilidade. Ciência & Saúde Coletiva, 16(1), 99-106. doi: 10.1590/S1413-8123201100010001

Ramos, M. B., & Silva, H. C. (2007). Para pensar as controvérsias científicas em aulas de ciências. Ciência & Ensino,[n. especial, 1-17]. Recuperado de http://prc.ifsp.edu.br/ojs/index.php/cienciaeensino/article/view/132/106

Reis, P. R. (2007). Os Temas Controversos na Educação Ambiental. Pesquisa em Educação Ambiental, 2(1), 125-140.

Ribeiro, R. A., & Kawamura, M. R. D. (2014). Educação Ambiental e Temas Controversos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 14(2), 159-169.

Rocha, A. L. F. (2013). A possibilidade de uma abordagem crítica no ensino de zoologia: das situações-limite à práxis pedagógica. (Dissertação Mestrado em Educação Científica e Tecnológica. Florianópolis).

Russ, R. S. (2014). Epistemology of science Vs. Epistemology for science. Science Education, 98(3), 388-396. doi: 10.1002/sce.21106

Santos, E., & Martins, I. (2009). Ensinar sobre alimentos geneticamente modificados. Contribuições para uma cidadania responsável. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 8(3), 834-858.

Santos. W. L. P. (2008). Educação Cientifica Humanística em Uma Perspectiva Freiriana: Resgatando a função do Ensino de CTS. Alexandria Revista de educação em Ciências e Tecnologia, 1(1), 109-131. R

Silva, L. F., & Carvalho, L. M. (2007). A temática ambiental e o processo educativo: o ensino de física a partir de temas controversos. Ciência & Ensino, [n. especial, 1-12]. Recuperado de: http://prc.ifsp.edu.br/ojs/index.php/cienciaeensino/article/viewFile/152/105

Sousa, G. P., & Teixeira, P. M. M. (2014). Educação CTS e genética. Elementos para a sala de aula: potencialidades e desafios. Experiências em Ensino de Ciências, 9(2), 83-103.

Souza, A. F., & Farias, G. B. (2011). Percepção do conhecimento dos alunos do ensino médio sobre transgênicos: concepções que influenciam na tomada de decisões experiências em ensino de ciências. Experiências em Ensino de Ciências, 6(1), 21-32.

Smyth, J. (1993). Reflective practice in Teacher education. Australian Journal of Teacher Education. 18(1).

Takahashi, J. A.,Martins, P. F. F., & Quadros. A. L. (2008). Questões Tecnológicas Permeando o Ensino de Química: O Caso dos Transgênicos. Química nova na escola, 29(1), 3-7.

UNESCO. (1995). Política de mudança e o desenvolvimento no Ensino Superior. Rio de Janeiro: Garamond.

Villani, A., Pacca, J., & Freitas, D. (2002). Formação do professor de Ciências no Brasil: tarefa impossível? In Atas do VII Encontro de Pesquisa em Ensino de Física - SC (p.1-20). Recuperado de http://www.cienciamao.usp.br/dados/epef/_formacaodoprofessordecie.trabalho.pdf

Published

2016-12-18

How to Cite

da Rocha, A. L. F., & Slonski, G. T. (2016). A look at the studies of transgenic in the research area of Science and Environmental Education Teaching: Possible contributions to the teachers training). Investigations in Science Education, 21(3), 74–91. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n3p74