The teaching politization for the coordination of a limited situation through didactic interventions in the Giroux-CTS perspective
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p293Keywords:
Giroux-CTS Articulation, limit situation, transformative education, Initial Teacher TrainingAbstract
This article presents an analysis of the interventions performed with Physics Teachers in Initial Formation in the discipline entitled Practices of Physics Teaching. The actions carried out were based on a Giroux-STS perspective, whose objective was to overcome the traditional and reproductive nature attributed by the licenciandos to the teaching of Physics, characterized as a limit situation. The interventions discussed are anchored in the Three Pedagogical Moments. In this way, semi-structured interviews were carried out with students and university employees, with a specialist in renewable energy sources and two state deputies, for whom a demand letter was sent, requesting better conditions for society, regarding energy and educational point of view. The study was based on the participant research methodology and the data were analyzed via Discursive Textual Analysis (DTA), which gave rise to two final categories, entitled: "The Critical Scientific Training as a means to promote empowerment" and "The confrontation for the search of overcoming a limit situation: potentialities of the Giroux-STS articulation". The analysis made it possible to conclude that the Giroux-CTS articulation has the potential to face a limit situation and allows for transformative teaching, thanks to the active and critical participation of students. However, some limitations restricted the formative process of undergraduate students, such as the lack of time to explore and analyze the formative development of students, who have a strong belief built, throughout school history, in a traditional and reproductive teaching bias.References
Auler, D. (2002). Interações entre Ciência-Tecnologia-Sociedade no Contexto da Formação de Professores de Ciências. (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/82610
Auler, D. (2011). Novos caminhos para a educação CTS: ampliando a participação. In W. L. P. Santos & D. Auler (Orgs.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa (pp. 73-98). Brasília, DF: UNB.
Auler, D., Dalmolin, A. M. T., & Fenalti, V.S. (2009). Abordagem temática: natureza dos temas em Freire e no enfoque CTS. Alexandria, 2(1), 67-84. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37915/28952
Almeida, E. S. (2018). A Investigação Temática na perspectiva da articulação Freire-CTS (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Universidade Estadual de Santa Cruz. Ilhéus, BA. Recuperado de http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/201610055D.pdf
Contreras, J. (1997). La autonomía del profesorado. Madrid, España: Morata.
Delizoicov, D., & Angotti, J. A. (1990). Metodologia do ensino de ciências. São Paulo, SP: Cortez.
Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M. (2002). Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo, SP: Cortez.
Delizoicov, D. (2001). Problemas e problematizações. In M. Pietrocola (Org.). Ensino de Física: conteúdo, metodologia e epistemologia numa concepção integradora. Florianópolis, SC: UFSC.
Dias, F. F. (2018). Ensino de física a partir da articulação Freire-CTS: lançando um olhar sobre as escolas do campo. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS. Recuperado de: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/15116
Fonseca, E. M., Lindemann, R. H., & Duso, L. (2019). Práticas educativas pautadas por temas FREIRE-CTS: indicativos de pesquisas em educação em ciências. Revista Ciências & Ideias, 10(3), 136-151. Recuperado de https://revistascientificas.ifrj.edu.br/revista/index.php/reci/article/view/1040
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. (17a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Freire, P., & Macedo, D. (1987). Alfabetização: Leitura do mundo, leitura da palavra. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Freitas, W. P. S. (2018). O enfoque CTS na formação inicial de professores: compreensões e obstáculos para uma ação docente crítico-transformadora. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande, MS.
Freitas, W. P. S., & Queirós, W. P. (2019). O cenário das pesquisas sobre Formação de professores de ciências na perspectiva progressista. Investigações em Ensino de Ciências, 24(1), 154 – 178. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/1212/pdf
Giroux, H. A. (1997). Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artmed.
Grossi, I. S. (1981). Mina de Morro velho: a extração do homem, uma história, uma experiência operária. São Paulo, SP: Paz e Terra.
Jota, A. B. F. (2019). Reorientação curricular na disciplina Química via tema gerador: uma aproximação Freire-CTS. (Dissertação de mestrado). Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, RN. Recuperado de https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/27788
Lacerda, N. O. S., Santos, W. D., & Queirós, W. P. (2017). Um Panorama das pesquisas sobre formação de professores na perspectiva Ciência, Tecnologia, Sociedade (CTS). In Atas do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, SC, Brasil. Recuperado de: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1668-1.pdf
Lacerda, N. O. S., & Strieder, R. B. (2019). Educação CTS e formação de professores: dimensões a serem contempladas a partir do modelo crítico-transformador. Educação e Fronteiras, 9(25), 110-126. Recuperado de http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/11015
Libâneo, J. C. (1990). Democratização da Escola Pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo, SP: Loyola.
Marcelo García, C. (1999). Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto, Portugal: Porto Editora.
Moraes, R. (2003). Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação (Bauru), 9(2), p. 191-211. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v9n2/04.pdf
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2013). Análise Textual Discursiva.(2a. ed). Ijuí, RS: Unijuí.
Oliveira, R. D. V. L. (2014). Ciência,Tecnologia, Sociedade e Arte? uma estratégia didática e o estudo de caso de sua contribuição na formação do professor como intelectual transformador (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-graduação em Ciência Tecnologia e Educação, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca. Rio de Janeiro, RJ. Recuperado de http://dippg.cefet-rj.br/ppcte/attachments/article/81/2014%20-%20CI%C3%8ANCIA, %20TECNOLOGIA,%20SOCIEDADE%20E%20ARTE%20~.pdf
Oliveira, R. D. V. L., & Queiroz, G. R. P. C. (2016). A formação do professor como intelectual transformador e os fios e o compõem: uma análise a partir da formação inicial de uma professora de Química. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências,16(2), 339-360. Recuperado de: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4378/2944
Pereira, A. D. S. (2019). Processos formativos de futuros professores de química como intelectuais transformadores: contribuições da avaliação de ciclo de vida como temática sociocientífica. (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Bauru, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/181275/pereira_as_dr_bauru.pdf
Pinheiro, G. C. G. (2009). Teoria curricular crítica e pós-crítica: uma perspectiva para a formação inicial de professores para a educação básica. Analecta, 10(2), 11-25. Recuperado de
Santos, W. L. P,. & Mortimer, E. F. (2002). Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CTS (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em educação em ciências, 2(2), 110 – 132. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/epec/v2n2/1983-2117-epec-2-02-00110.pdf
Silva, C. S., & Oliveira, L. A. A. (2009). Formação Inicial de professores de química: formação específica e pedagógica. In R. Nardi. Ensino de Ciências e Matemática: Temas sobre a formação de professores (pp. 43-57). São Paulo, SP: UNESP.
Solino, A. P., & Gehlen, S. T. (2016). Abordagem temática freireana e o ensino de ciências por investigação: possíveis relações epistemológicas e pedagógicas. Investigações em Ensino de Ciências,19(1), 141-162. Recuperado de https://revistas.unicentro.br/index.php/analecta/article/view/2096
Sousa, P. S., & Gorri, A. P. (2019). Agrotóxicos no Brasil: Uma visão relacional a partir da articulação Freire-CTS. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 19, 399-422. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/12384/12137
Tardif, M. (2004). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.