Science teaching and theatre: social representations about science and scientists

Authors

  • Maria Cecília Luiz UFSCar - Universidade Federal de São Carlos
  • Tiago Nadim Ginebro Mestre em Educação pelo PPGE/UFSCar - Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p196

Keywords:

Social Representation, Theatre scripts, Scientific Theatre

Abstract

The aim of this article was to analyze what were the social representations about science and scientists in two scripts of scientific theater of higher education students from two Public Universities who created and staged their plays for high school students. This qualitative research had as methodological procedure bibliographic survey and documental analysis of these scripts. As a result, it was understood that the social representation of the two scripts produced by the undergraduates reproduced their initial formations and their cultural values, which they did, and still perpetuates the social representations for secondary students, such as: the idea that the scientist is differentiated from other people, works isolated and with experiments in laboratories.The initial hypothesis was that the scripts would be permeated by social representations of their authors with characteristics of progressive conceptions and traditional teaching. The word "truth", its synonyms or antonym would not have a constant occurrence in both scripts; however this did not prevent us from observing a social representation of science that was sometimes considered absolute.

Author Biographies

Maria Cecília Luiz, UFSCar - Universidade Federal de São Carlos

Possui graduação em Licenciatura Em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos (1987), mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1999) e doutorado em Educação Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras - Unesp de Araraquara (2004). É professora associada da Universidade Federal de São Carlos, UFSCar. Ministra nos cursos de graduação presencial e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFSCar. É coordenadora do grupo GEPESC Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação,Subjetividade e Cultura (https://gepesc.ufscar.br/). Possui estudos com foco em três pesquisas: Programa de mentoria e cooperação em gestão escolar (2019/2020); Violências e as perspectivas de estudantes do Ensino Fundamental Anos Finais e Ensino Médio: experimentações em ateliês (2018/2019); e Efeitos da pobreza e desigualdade social nas escolas do estado de São Paulo: análises quantitativas e qualitativas (2018/2019).  

Tiago Nadim Ginebro, Mestre em Educação pelo PPGE/UFSCar - Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos

Professor de Física da escola estadual de São Paulo. Graduado em Física pela UDSP/São Carlos e Graduado em Licenciatura em Física pela UFSCar. Mestre em Educação pelo PPGE/UFSCar - Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos  

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Published

2021-08-31

How to Cite

Luiz, M. C., & Ginebro, T. N. (2021). Science teaching and theatre: social representations about science and scientists. Investigations in Science Education, 26(2), 196–211. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p196