The dialectical constitution of significations and the formation of scientific concepts about synanthropic animals
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p76Keywords:
Historical-critical pedagogy, Historical-cultural psychology, Science teaching, Biology teachingAbstract
This article was based on a master’s thesis research that had as a central question “which propositions for pedagogical practice, in the teaching of Science and Biology, could be elaborated from historical-critical pedagogy, considering the significations of students about synanthropic animals?” and as objective analyzing the significations of third year high school’s students about synanthropic animals and extracting pedagogical appointments for the Science and Biology Teachings. This text develops some dissertation’s analyzes about the role of the school as a means of socializing scientific concepts for a human formation based on social practice. Participants formed dialogue groups about animals of public health relevance. The analysis followed the methodology of nuclei of significations. As results, we found nuclei about emotions and reactions to animals; descriptions of biological characteristics; and the non-scientific cultural symbolic universe. From these analyzes, pedagogical notes were extracted based on the historical-critical pedagogy.References
Aguiar, W. M. J., & Ozella, S. (2006). Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia Ciência e Profissão, 26(2), 222-245. https://doi.org/10.1590/S1414-98932006000200006
Amaral, A. S., Castilho, A. L., & Haddad Jr., V. H. (2015). Guia de Animais Peçonhentos e Venenosos dos Campus da UNESP de Botucatu. Botucatu, SP: Instituto de Biociências de Botucatu.
Araujo, F. A. A., Ramos, D. G., Santos, A. L., Passos, P. H. de O., Elkhoury, A. N. S. M., Costa, Z. G. A., Leal, S. G., & Romano, A. P. M. (2011). Epizootias em primatas não humanos durante reemergência do vírus da febre amarela no Brasil, 2007 a 2009. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 20(4), 527-536. http://dx.doi.org/10.5123/S1679-49742011000400012
Arrais, A. A. M., & Guimarães, E. M. (2015). Uma Possibilidade para o Desenvolvimento de Conteúdos Atitudinais e Procedimentais no Ensino de Serpentes: A Análise de um Material Didático. In Anais do X ENPEC, Águas de Lindóia, SP. Recuperado de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R1132-1.PDF
Assis, S. S. de., Pimenta, D. N., & Schall, V. T. (2013). A dengue nos livros didáticos de ciências e biologia indicados pelo Programa Nacional do Livro Didático. Ciência & Educação (Bauru), 19(3), 633-656. https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000300009
Bastos, P. C. R. R., Palha, M. das D. C., Fonseca, M. de J. da C. F., & Silva, A. do S. L. (2016). Etnozoologia e educação ambiental para escolas da Amazônia: experimentação de indicadores quantitativos. Trabalho Educação e Saúde, 14(3), 825-848. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sip00125
Bergmann, A. G., & Dominguini, L. (2015). Análise do conteúdo serpentes nos livros didáticos de ciências do 7º ano do município de Blumenau. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 15(2), 259-273. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4313/2878
Caparros, E. M., & Magalhães Jr., C. A. O. (2015) A representação social sobre morcegos apresentada pela mídia brasileira. Contexto & Educação, 30(97), 94-116. Recuperado de https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/5065
Dominguez, C. R. C., & Trivelato, S. F. (2009) Ciências na Educação Infantil: desenhos e palavras no processo de significação sobre seres vivos. Enseñanza de lãs Ciencias, (n. extra), 3236-3248. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/294640/383150
Dominguez, C. R. C., & Trivelato, S. F. (2014). Crianças pequenas no processo de significação sobre borboletas: como utilizam as linguagens? Ciência & Educação (Bauru), 20(3), 687-702. https://doi.org/10.1590/1516-73132014000300011
Fraga, L. S., Pfuetzenreiter, M. R., & Cardoso, K. M. (2009). As práticas docentes e a abordagem sobre zoonoses no ensino fundamental. In Anais do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, SC. Recuperado de http://fep.if.usp.br/~profis/arquivos/viienpec/VII%20ENPEC%20-%202009/www.foco.fae.ufmg.br/cd/pdfs/500.pdf
Fernandes, G. A. (2019). Significações atribuídas a animais sinantrópicos ou peçonhentos por estudantes de uma escola pública. (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP. Recuperado de http://hdl.handle.net/11449/181846
Jimenez, M. J. B. (2006). Nacimiento de la sanidad internacional. Revista Española de Salud Pública, 80(6), 647-656. Recuperado de https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1135-57272006000600005
Jotta, L. A. C. V., & Carneiro, M. H. S. (2009). Malária: as imagens utilizadas em livros didáticos de Biologia. In Anais do VII ENPEC - Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, SC. Recuperado de http://fep.if.usp.br/~profis/arquivos/viienpec/VII%20ENPEC%20-%202009/www.foco.fae.ufmg.br/cd/pdfs/303.pdf
Lima, K. C., & Freitas, G. (2009). A manipulação de animais é necessária para a aprendizagem de conceitos zoológicos no ensino básico VII ENPEC – Encontro Nacional de Pesquisadores em Educação em Ciências, Florianópolis, SC. Recuperado de http://www.fep.if.usp.br/~profis/arquivos/viienpec/VII%20ENPEC%20-%202009/www.foco.fae.ufmg.br/cd/pdfs/824.pdf
Lima, K. E. C., Mayer, M., Carneiro-Leão, A. M., & Vasconcelos, S. D. (2008). Conflito ou Convergência? Percepções de professores e licenciandos sobre ética no uso de animais no ensino de zoologia. Revista Investigações em Ensino de Ciências, 13(3), 353-369. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/download/446/264
MEC – Ministério da Educação. (1997). Parâmetros curriculares nacionais: Ciências naturais (Ciclo I). Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro04.pdf/
MEC – Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Secretaria da Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEB. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
MEC – Ministério da Educação (2000). Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Brasília, DF: MEC/SEMTEC. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf
Motta, M. B. (2004). Modelos mentais sobre Filariose Linfática em alunos das escolas de áreas endêmicas na região metropolitana do Recife. (Dissertação de mestrado). Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE.
Nunes, P. R. A., Doncato, K. B., Perazzo, G. X., & Teloken, F. (2015). Insetos aquáticos bioindicadores: influência da piscicultura sobre um córrego pampeano brasileiro. Ciência e Natura, 37(2), 230–240. https://doi.org/10.5902/2179460X14845
Oliveira, N. B., & Pires Júnior., O. R. (2011). Venenos e peçonhas animais: aplicações tecnológicas e Biopirataria. In Anais da VI Mostra de Produção Científica da Pós-Graduação Lato Sensu da PUC Goiás, Goiânia, GO. Recuperado de https://www2.pucgoias.edu.br/anais/2011/PDF/Programacao-SCT-PUC-Goias-2011.pdf
Pasqualini, J. C., & Martins, L. M. (2015) Dialética singular-particular-universal: implicações do Método Materialista Dialético para a Psicologia. Psicologia & Sociedade (online), 27(2), 362-371. http://dx.doi.org/10.1590/1807-03102015v27n2p362
Passos, D. C., Machado, L. F., Lopes, A. F., & Beserra, B. de L. R. (2015). Calangos e lagartixas: concepções sobre lagartos entre estudantes do Ensino Médio em Fortaleza, Ceará, Brasil. Ciência & Educação, 21(1), 133-148. http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320150010009
Pereira, Z. M., Thiengo, S. C., & Monteiro, S. (2012) O caramujo africano em contexto escolar: as percepções de estudantes do Ensino Fundamental e o estudo da helmintofauna associada ao caramujo em Barra do Piraí (RJ). Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 14(3), 275-288. https://doi.org/10.1590/1983-21172012140317
Piedade, H. M. (2013). Fauna Urbana. Cadernos de educação ambiental, 1(17). São Paulo: SMA/CEA. Recuperado de https://www.infraestruturameioambiente.sp.gov.br/cea/2014/11/17-fauna-urbana-vol-1/
Queiroz, A. G., Queiroz, R. M., & Teran, A. F. (2013). Alfabetização Ecológica utilizando a espécie invasora "caramujo africano" (Achatina fulica) em Manaus, Amazonas, Brasil. In Anais do IX ENPEC, Águas de Lindóia, SP. Recuperado de http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R1550-1.pdf
Robles-Piñeros, J., Baptista, G. C. S., & Costa-Neto, E. M. (2018). Uso de desenhos como ferramenta para investigação das concepções de estudantes agricultores sobre a relação inseto-planta e diálogo intercultural. Investigações em Ensino de Ciências, 23(2), 159-171. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p159
Santos, G. J. G., Pinheiro, U. dos S., & Razera, J. C. C. (2013). Ensino do Filo Porifera em região de espongiofauna: o ambiente imediato em aulas de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 12(3), 193–205. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4248
Sandrin, M. F. N., Puorto, G., & Nardi, R. (2005). Serpentes e acidentes ofídicos: um estudo sobre erros conceituais em livros didáticos. Investigações em Ensino de Ciências, 10(3), 281-298. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/508/306
Saviani, D. (1999). Escola e democracia (32a ed.). Campinas, SP: Autores Associados.
Saviani, D. (2011) Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações (11a ed.). Campinas, SP: Autores Associados.
Scavroni, J., Paleari, L. M., & Uieda, W. (2008). Morcegos: Realidade e fantasia na concepção de crianças de área rural e urabana de Botucatu, SP. Simbio-Logias (Botucatu), 1(2), p. 34-51. Recuprado de https://www.ibb.unesp.br/Home/ensino/departamentos/educacao/morcegos_realidade_fantais_concepcao_criancas.pdf
Schneider, M. C., & Santos-Burgoa, C. (1994). Tratamiento contra la rabia humana: un poco de su historia. Rev. Saúde Pública, 28(6), 454-463. https://doi.org/10.1590/S0034-89101994000600010
Silva, A. M. da, Bernarde, P. S., & Abreu, L. C. de. (2015). Acidentes com animais peçonhentos no Brasil por sexo e idade. Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, 25(1), 54-62. http://dx.doi.org/10.7322/JHGD.96768
Silva, E. A., Gonçalves, E. F. B., Sartoris, G., Pires, I. M., Dini, K. V. A. B., Mello, M. H. S. H. de, Silva, M. M. S., Dal Bom, M. G., Garcia, N. O., & Bonini, R. K. (n. d.). Animais sinantrópicos: manual do educador. São Paulo, SP: Secretaria Municipal de Saúde da Cidade de São Paulo. Recuperado de http://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/upload/Sinantropicos_1253903561.pdf
Silva, J. E. P., Barros, A. de L., & Silva-Forsberg, M. C. (2017). Concepções de estudantes de escolas no entorno do parque estadual Samaúma sobre sapos, rãs e pererecas: desconstruindo mitos e ajudando na conservação. In Anais do XI ENPEC – Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, SC. Recuperado de https://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0741-1.pdf
Silva, R. R., & Corraza-Nunes, M. J. (2011). Viabilidade da criação de lepidópteros como recurso didático nas séries iniciais do Ensino Fundamental. In Anais do VIII ENPEC – Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Campinas, SP. Recuperado de http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R1003-1.pdf
Silva, S. G. da, Manfrinato, M. H. V., & Anacleto, T. C. da S. (2013). Morcegos: percepção dos alunos do Ensino Fundamental 3º e 4º ciclos e práticas de Educação Ambiental. Ciência & Educação (Bauru), 19(4), 859-877. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000400006
Souza, J. F. de J., & Shimizu, H. E. (2013). Representação social acerca dos animais e bioética de proteção: subsídios à construção da educação humanitária. Revista Bioética, 21(3), 546-56. Recuperado de https://revistabioetica.cfm.org.br/index.php/revista_bioetica/article/view/858/938
Sousa, V. F. da S., Oliveira, T. C. de S., Silva, A. B. da, Santos, D. B., & Auricchio, P. (2017). Percepção ambiental de alunos da educação básica sobre a fauna sinantrópica do ambiente escolar. Educação Ambiental em Ação, (61). Recuperado de http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=2936
Vázquez, S. A. (2011) Filosofia da práxis (2a ed.). São Paulo, SP: Expressão Popular.
Vygotski, L. S. (1991). A formação social da mente (4a ed.). São Paulo, SP: Martins Fontes.
Vigotski, L. S. (2001). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.