The use of Stop Motion in teaching biochemistry to the middle level

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p127

Keywords:

Stop Motion, Biology Teaching, Cellular respiration, Teaching Tools, Biochemistry in High School

Abstract

This article analyzes the production and application of animation videos using the Stop Motion technique in a Didactic Sequence using knowledge about aerobic cell respiration. This technique allows to build scientific knowledge in the perspective of Meaningful Learning. In group, students, with artisanal interventions, in a third-year high school class conducted research to create structures representative of biochemical reactions on the topic, plus socialization of constructed knowledge and identification of misunderstandings in representations with animations. These interventions mobilized restructurings in previous conceptions about Biochemistry, cognitive reorganization with anchoring of new information and modified subunits, implying significant changes when analyzing results of pre-construction and post-construction tests and socialization of animations. For these results, we understand that Stop Motion can help students to restructure their conceptions and ideas about the subject and, during the course, their doubts have become opportunity to get new understandings which may be socialized through ready-made animations for new learning and reorganization of their mental representations on the topic of aerobic cell respiration.

Author Biographies

Ana Jackeline de França Santos, Rede Estadual de Educação de Pernambuco

Professora de Biologia da Educação Básica no Estado de Pernambuco, Mestra em Ensino de Biologia pelo Mestrado Profissional de Ensino de Biologia (PROFBIO)

Emerson Peter da Silva Falcão, Centro Acadêmico de Vitória - Universidade Federal de Pernambuco.

Professor Associado na Universidade Federal de Pernambuco, vinculado ao Núcleo de Nutrição do Centro Acadêmico de Vitória - UFPE. Atua na áreas de Bioquímica geral, Farmacologia Geral e Química Medicinal, com ênfase em Isolamento de produtos bioativos de liquens e síntese de fármacos.

Kênio Erithon Cavalcante Lima, Centro Acadêmico de Vitória - Universidade Federal de Pernambuco

Professor Adjunto II no Núcleo de Ciências Biológicas, atuando na área de Ensino de Biologia e de Ciências e em Educação.

References

Alves, T. A., Falcão, L. S., Souza, A. T., Amaral, T. S., Lima, S. P., & Carvalho T. B. (2016). Fisio card game: um jogo didático para o ensino da fisiologia na educação básica. Journal of biochemistry education: Revista de Ensino de Bioquímica, 14(1), 99-120. https://doi.org/10.16923/reb.v14i1.614

Ausubel, D. P., Novak, J. D., & Hanesian, H. (1980). Psicologia educacional. (Trad. Eva Nick et al., da 2a ed. Educational psychology: a cognitive view). Rio de Janeiro, RJ: Interamericana.

Barbosa, M. C., Santos, P. H., Alcoforado, M. G., & Sartore, A. R. (2012). Educando com design de animação: uma metodologia de ensino e aprendizagem. Revista brasileira de Design da Informação/ Brazilian journal of information design, São Paulo, 9(1), 21-32. https://doi.org/10.51358/id.v9i1.112.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.

Beckhauser, P. F., Almeida, E. M., & Zeni, A. L. B. (2006) O universo discente e o ensino de bioquímica. Journal of biochemistry education: Revista de Ensino de Bioquímica, São Paulo, (2) B1-B7. http://dx.doi.org/10.16923/reb.v4i2.24.

Bossler, A. P., & Caldeira, P. Z. (2013). Evidências das aprendizagens em ciências e biologia em atividades de produção de animação com massa de modelar usando a técnica Stop Motion. In.: Atas do IX Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias. (p.474). Girona, Espanha. Recuperada de https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/296144.

Canga, J. L., Gonçalves, T. V. O., & Buza, R. G. C. (2010) Ciência e ensino de ciências: ideias e práticas de professores de ciências no ensino médio em cabinda/angola. Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Amazõnia, 6(12) 23-31. http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v7i0.1693.

Glaser, V., Pierre, P. M. O., & Fioreze, A. C. C. L. (2017) Estratégias didático-pedagógicas como alternativas para o ensino de Biologia Celular: curso aos professores de escolas públicas de Ensino Médio de Curitibanos-SC. Journal of Biochemistry Education: Revista de Ensino de Bioquímica, São Paulo, 15(2) 49-74. http://dx.doi.org/10.16923/reb.v15i2.675.

Jófili, Z. M. S., Sá, R. G. B.,. & Carneiro-Leão, A. M. A. (2010) A via glicolítica: investigando a formação de conceitos abstratos no ensino de biologia. In Atas do V Congreso Iberoamericano de Educación en Ciências Experimentales. Florianópolis, SC, Brasil. Recuperada de https://www.academia.edu/2434978/A_via_glicol%C3%ADtica_investigando_a_forma%C3%A7%C3%A3o_de_conceitos_abstratos_no_ensino_de_biologia

Lima, G. H., Santos, J. P. J. P., Matias, K. T. G., & Lima. K. E. C. (2015) Animações Stop Motion no estudo contextualizado do sistema digestivo para o ENEM. In: Atas do X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, SP, Brasil. Recuperada de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R0625-1.PDF

MEC – Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC. Recuperada de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.

Nascimento, J. M. (2016). Stop Motion como estratégia metodológica aplicada ao ensino de Biologia: Relato de experiência didática no âmbito do PIBID. 28f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas)- Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2016. Recuperada de http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/123456789/10171

Oliveira, F. G. (2010). Panorama e proposições da animação em Stop Motion. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 217 f. Recuperada de https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2834

Pinheiro, W. A., & Pompilho, W. M. (2011). O ensino de enzimas: uma abordagem experimental de baixo custo. Journal of Biochemistry Education: Revista de Ensino de Bioquímica, São Paulo, (1) A1-A8. http://dx.doi.org/10.16923/reb.v9i1.43

Ribeiro, R. J., Silva, S. C. S., & Koscianski, A. (2012). Organizadores prévios para aprendizagem significativa em Física: o formato curta de animação. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 14(3) 167-183. http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172012140311

Rodrigues, E. V., & Lavino, D. (2020). Modelagem no ensino de Física via produção de Stop Motion, com o computador Raspberry Pi. Revista Brasileira de Ensino de Física, 42, e20190012. http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2019-0012

Sarmento, A. C. H., Muniz, C. R. R., Silva, N. R., Pereira, V. A., Santana, M. A. S., Sá, T. S., & El-Hani, C. N. (2013). Investigando princípios de design de uma sequência didática sobre metabolismo energético. Ciência e Educação, Bauru, 19(3) 573-598. https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000300006.

Scatigno, A. C., &; Torres, B. B. (2016). Diagnósticos e intervenções no ensino de bioquímica. Journal of Biochemistry Education: Revista de Ensino de Bioquímica, 24(1) 19-51. http://dx.doi.org/10.16923/reb.v14i1.626.

Shaw, S. (2012). Stop Motion: Técnicas manuais para animação com modelos. Rio de Janeiro, RJ: Elsevier..

Silva, C. N., & Santos, V. S. (2017). O açaí como contexto para uma aula de bioquímica na educação de jovens e adultos da amazônia. In.: X Congreso Internacional sobre investigación en Didactica de las Ciencias. Sevilla, Espanha. Recuperada de https://core.ac.uk/download/pdf/147042872.pdf

Silva, R. F., & Correa, E. S. (2014) Novas Tecnologias e Educação: a evolução do processo de ensino e aprendizagem na sociedade contemporânea. Educação & Linguagem, 1(1) 23-35. Recuperada de https://www.fvj.br/revista/wp-content/uploads/2014/12/2Artigo1.pdf

Vieira, L. Q., Nicoli, J. R., Prado, V. F., Santoro, M. M., Teixeira, S. M. R., Bemquerer, M., & Beirão, P. S. L. (2001) Abordagem Prática Para o Ensino de Bioquímica. Journal of Biochemistry Education: Revista de Ensino de Bioquímica, (1), 1-7. http://dx.doi.org/10.16923/reb.v1i1.6

Published

2021-08-31

How to Cite

Santos, A. J. de F., da Silva Falcão, E. P., & Cavalcante Lima, K. E. (2021). The use of Stop Motion in teaching biochemistry to the middle level. Investigations in Science Education, 26(2), 127–144. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p127