Accessibility and Inclusion in Museums and Science Centers in Theses and Dissertations
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p421Keywords:
Accessibility and inclusion, Museums and science centers, Scientific divulgation, RevisionAbstract
Access to scientific dissemination in museums and science centers for people with and without disabilities represents the social and cultural democratization of these spaces, therefore, it is necessary to broaden the discussion about accessibility and inclusion in these environments. The purpose of this article is to verify the target audience and accessibility strategies or resources in museums and science centers, in the context of research in the form of theses and dissertations defended between 2010 and 2019 and deposited in the CAPES Theses and Dissertations Catalog, as well as knowing the relationship between accessibility and inclusion established by the authors of the analyzed works. A qualitative research was carried out whose search in the referred catalog was based on the following descriptors: “Science Museum”, “Science Museums”, “Science Centers”, separately, and the terms “Accessibility” AND “Museum”, “Accessibility” AND “Museums” and “Accessibility” AND “Science Centers”. In all, 12 works were selected, being 8 dissertations and 4 theses. Through a content analysis, the treated data showed that deafness, visual and intellectual disabilities, as well as disability in general, were the focus of the work's approach. Several accessibility strategies were used, such as the use of multisensory resources that involved the visual, auditory, tactile, and taste senses, among others. It can be inferred that the concepts of accessibility and inclusion, despite having specificities between them, have a relationship of interdependence, as they arise from the political movement of people with disabilities, which demands the elimination of the various barriers that hinder access and participation of people with disabilities in all social spheres.References
AAIDD - American Association on Intellectual and Developmental Disabilities. (2010). Definition of intellectual disability. Washington, DC: AAIDD. Recuperado de https://www.aaidd.org/intellectual-disability/definition
ABCMC - Associação Brasileira de Centros e Museus de Ciência. (2015). Centros e museus de ciência do Brasil 2015. Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Centros e Museus de Ciência; Casa da Ciência; Museu da Vida. Recuperado de http://www.museudavida.fiocruz.br/images/Publicacoes_Educacao/PDFs/centrosemuseusdecienciadobrasil2015novaversao.pdf
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.
Bersch, R. (2017). Introdução à tecnologia assistiva. Assistiva Tecnologia e Educação: Porto Alegre, RS. Recuperado de https://www.assistiva.com.br/Introducao_Tecnologia_Assistiva.pdf
Bersch, R. de C. R. (2009). Design de um serviço de tecnologia assistiva em escolas públicas. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-graduação em Design, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS. Recuperado de
https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/18299/000728187.pdf
Carreira, P. L. C. (2015). O Desenho Universal e os museus de história natural: o caso do museu nacional. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ.
Celeste, C., & Silveira, C. (2019). Acessibilidade nos museus brasileiros: tendências da produção acadêmica. Museologia & Interdisciplinaridade, 8(16), 196-212. https://doi.org/10.26512/museologia.v8i16.24783
Chalhub, T., Benchimol, A., & Rocha, L. M. G. de M. (2015). Acessibilidade e inclusão: a informação em museus para os surdos. In Anais do XVI Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação. João Pessoa, PB. Recuperado de http://www.ufpb.br/evento/index.php/enancib2015/enancib2015/paper/viewFile/2863/1207
Comitê Deficiência e Acessibilidade da Associação Brasileira de Antropologia. (2020). Contracartilha de acessibilidade: reconfigurando o corpo e a sociedade. Brasília; São Paulo; Rio de Janeiro: ABA; ANPOCS; UERJ; ANIS; CONATUS; NACI. Recuperado de https://www.coronavirus.uerj.br/wp-content/uploads/2020/11/contra_cartilha_acessibilidade.pdf
Costa, A. F., Castro, A. R. S. F., Studart, D. C., Dahmouche, M. S., & Cruz, W. S. (2021). Pessoas com deficiência em museus de ciência: perfil e opinião dos visitantes espontâneos. Interfaces Científicas – Humanas e Sociais, 9(1), 55-72. https://doi.org/10.17564/2316-3801.2021v9n1p55-72
Dawes, T. P. (2015). Produção de material didático: comunicação, interação e estimulação de Libras no museu itinerante ciências sob tendas. (Dissertação de mestrado). Instituto de Biologia, Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, RJ. Recuperado de https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3540148
Declaração de Caracas. (1992). In Primo, J. (Org.) (1999). Museologia e patrimônio: documentos fundamentais. Cadernos de Sociomuseologia: centros de estudo de sociomuseologia. Lisboa, 15, 243-265. Recuperado de http://www.ibermuseos.org/wp-content/uploads/2020/05/declaracao-de-caracas-por.pdf
Decreto n. 5296, de 2 de dezembro de 2004. (2004). Regulamenta as Leis n. 10.048, de 8 de novembro de 2000, que dá prioridade de atendimento às pessoas que especifica, e 10.098, de 19 de dezembro de 2000, que estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5296.htm
Diniz, D. (2007). O que é deficiência. São Paulo, SP: Coleção Primeiros Passos, Brasiliense.
Ferreira, A. F. B. C. (2011). Dedos de ver: informação especial no museu e a inclusão social da pessoa com deficiência visual. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-graduação em Museologia e Patrimônio, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ. Recuperado de http://www.repositorio-bc.unirio.br:8080/xmlui/bitstream/handle/unirio/12491/ana_fatima_berquo_c_ferreira.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Galvão Filho, T. A. (2009). Tecnologia assistiva para uma escola inclusiva: apropriação, demanda e perspectiva. (Tese de doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA. Recuperado de https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/10563/1/Tese%20Teofilo%20Galvao.pdf
Grandi, S. C. (2017). Experiência de visitantes com deficiência visual na sala de física do museu de ciências da universidade estadual de Maringá. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática, Universidade Estadual de Maringá, PR. Recuperado de https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5127461
Heck, G. S., & Ferraro, J. L. (2021). A acessibilidade em um museu de ciências para a inclusão de visitantes surdos. In J. N. Rocha (Org.). Acessibilidade em museus e centros de ciências: experiências, estudos e desafios (pp. 271 - 284). Rio de Janeiro, RJ: Fundação Cecierj/Grupo Museus e Centros de Ciências Acessíveis. Recuperado de https://canal.cecierj.edu.br/recurso/17436
Higashi, A. M. F. (2017). Museu ou centro de ciência: flutuações (auto) denominativas nos enunciados do catavento cultural e educacional. Estudos Linguísticos, 46(3), 904-919. Recuperado de https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/1594
IBGE - Instituto Brasileiro De Geografia e Estatística. (2010). Censo demográfico 2010: características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. Rio de Janeiro, RJ. Recuperado de https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/94/cd_2010_religiao_deficiencia.pdf
IPHAN- Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. (2003). Instrução normativa n. 1, de 25 de novembro de 2003. Recuperado de http://www.comphap.pmmc.com.br/arquivos/lei_federal/instrucao_01_2003.pdf
Jacobucci, D. F. C., Jacobucci, G. B, & Megid Neto, J. (2009). Experiências de formação de professores em centros e museus de ciências no Brasil. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 8(1), 118-136. Recuperado de http://reec.webs.uvigo.es/volumenes/volumen8/ART7_Vol8_N1.pdf
Kittay, E. F. (2011). The ethics of care, dependence, and disability. Ratio Juris, 24(1), 49-58. Recuperado de http://evafederkittay.com/wp-content/uploads/2015/01/The-ethics-of-care.pdf
Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002. (2002). Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm
Lei n. 11.904, de 14 de janeiro de 2009. (2009). Institui o Estatuto de Museus e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l11904.htm
Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. (2015). Institui a Lei Brasileira de Inclusão. Brasília, DF: Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm
Mantoan, M. T. E. (2006). Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? (2a ed.). São Paulo:SP Moderna.
Manzini, E. J. (2005). Inclusão e acessibilidade. Revista da Sobama, 10(1), 31-36. Recuperado de https://www.pessoacomdeficiencia.sp.gov.br/wp-content/uploads/2020/04/Inclus%C3%A3o-e-Acessibilidade.pdf
Marandino, M. (2009). Museus de ciências, coleções e educação: relações necessárias. Revista Eletrônica do Programa de Pós-graduação em Museologia e Patrimônio, 2(2), 1-12. Recuperado de http://www.geenf.fe.usp.br/v2/wp-content/uploads/2012/10/museologia_marandino2009.pdf
Mascarenhas, D. F. P. (2018). A linguagem simples como acessibilidade para pessoas com deficiência intelectual na experiência do cosmos no museu do amanhã. (Dissertação de mestrado). Instituto de Biologia, Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, RJ. Recuperado de https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7199366
Martins, P. R. (2013). A inclusão social tem influência nas práticas museais? O acesso dos públicos com deficiência. Midas, 2, 1-13. Madrid, España. Recuperado de http://midas.revues.org/246
Morais, S. de B. R. (2013). Museu de Ciência: o diálogo com as diferenças. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ. Recuperado de https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=498024
Motta, M. N. da. (2017). O desafio do ensino de ciências na trajetória educacional dos surdos: narrações docentes. (Dissertação de mestrado). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ. Recuperado de https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5010721
Nogueira, E., Silva, J. P. F. da, & Enne, B. W. (2021). Acessibilidade comunicacional por meio das ciências. In J. N. Rocha (Org.). Acessibilidade em museus e centros de ciências: experiências, estudos e desafios (pp. 285 - 297). Rio de Janeiro: Fundação Cecierj/Grupo Museus e Centros de Ciências Acessíveis. Recuperado de https://canal.cecierj.edu.br/recurso/17436
ONU - Organização das Nações Unidas. (2006). Convenção sobre o direito das pessoas com deficiência. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=424-cartilha-c&category_slug=documentos-pdf&Itemid=30192
Ribeiro, G. G. (2014). Acessibilidade em museus e centros culturais: estudos de caso com base no desenho universal. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ. Recuperado de https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=1584688
Rocha, J. N., Massarani, L., Abreu, W. V. de, Inacio, L. G. B, & Molenzani, A. O. (2020). Investigating accessibility in Latin American science museums and centers. Anais da Academia Brasileira de Ciências, 92(1), 1-16. https://doi.org/10.1590/0001-3765202020191156
Rodrigues, D. de A. (2015). O processo de institucionalização do museu do Instituto Benjamin Constant: presenças e ausências. (Tese de doutorado). Programa de Pós-graduação em Museologia e Patrimônio, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ. Recuperado de https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=2377102
Rosa, E. F da. (2020). Contribuições do Quimidex, um espaço não formal de educação, para a formação inicial de professores. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/219558
Rumjanek, J. B. (2016). Admirável mundo novo: a ciência e o surdo. (Tese de doutorado). Instituto de Bioquímica Médica Leopoldo de Meis, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ. Recuperado de https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=2708074
Sabino, P. R. (2017). Design universal na arquitetura de exposições museológicas: aspectos inclusivos sob a perspectiva do público. (Tese de doutorado). Escola de Arquitetura, Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG. Recuperado de https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5051475
Sarraf, V. P. (2013). A comunicação dos sentidos nos espaços culturais brasileiros: estratégias de mediações e acessibilidade para as pessoas com suas diferenças. (Tese de doutorado). Doutorado em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP. Recuperado de https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=126974
Sassaki, R. K. (2009). Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), São Paulo, Ano XII, mar./abr., 10-16. Recuperado de https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/211/o/SASSAKI_-_Acessibilidade.pdf?1473203319
Souza, V. L. V. de. (2021). Acessibilidade cultural para pessoas com deficiência intelectual. In J. N. Rocha (Org.). Acessibilidade em museus e centros de ciências: experiências, estudos e desafios (pp.42 - 56). Rio de Janeiro: Fundação Cecierj/Grupo Museus e Centros de Ciências Acessíveis. Recuperado de https://canal.cecierj.edu.br/recurso/17436
Valle, J. W., & Connor, D. J. (2014). Examinando as crenças e expandindo noções de normalidade. In Ressignificando a deficiência: da abordagem social às práticas inclusivas na escola (pp.59 - 73). Porto Alegre, RS: AMGH.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.