Accessibility and Inclusion in Museums and Science Centers in Theses and Dissertations

Authors

  • Leonésia Leandro Universidade Federal do Vale do São Francisco/Campus Senhor do Bonfim e Universidade Federal de Santa Catarina
  • Ana Paula Boff Instituto Federal de Santa Catarina Universidade Federal de Santa Catarina
  • Anelise Maria Regiani Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p421

Keywords:

Accessibility and inclusion, Museums and science centers, Scientific divulgation, Revision

Abstract

Access to scientific dissemination in museums and science centers for people with and without disabilities represents the social and cultural democratization of these spaces, therefore, it is necessary to broaden the discussion about accessibility and inclusion in these environments. The purpose of this article is to verify the target audience and accessibility strategies or resources in museums and science centers, in the context of research in the form of theses and dissertations defended between 2010 and 2019 and deposited in the CAPES Theses and Dissertations Catalog, as well as knowing the relationship between accessibility and inclusion established by the authors of the analyzed works. A qualitative research was carried out whose search in the referred catalog was based on the following descriptors: “Science Museum”, “Science Museums”, “Science Centers”, separately, and the terms “Accessibility” AND “Museum”, “Accessibility” AND “Museums” and “Accessibility” AND “Science Centers”. In all, 12 works were selected, being 8 dissertations and 4 theses. Through a content analysis, the treated data showed that deafness, visual and intellectual disabilities, as well as disability in general, were the focus of the work's approach. Several accessibility strategies were used, such as the use of multisensory resources that involved the visual, auditory, tactile, and taste senses, among others. It can be inferred that the concepts of accessibility and inclusion, despite having specificities between them, have a relationship of interdependence, as they arise from the political movement of people with disabilities, which demands the elimination of the various barriers that hinder access and participation of people with disabilities in all social spheres.

Author Biographies

Leonésia Leandro, Universidade Federal do Vale do São Francisco/Campus Senhor do Bonfim e Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Mestre em Educação em Ciências pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Possui graduação em Ciências da Natureza - Licenciatura pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), Campus Senhor do Bonfim Bahia. Tem experiência na área de Ensino de Ciências por Investigação, Formação de Professores de Ciências, Avaliação em Larga Escala e Divulgação Científica. Foi bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia (FAPESB). Participou do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), através do subprojeto "Viver Ciências: práxis docente e conexão de saberes". É sócia da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC) e da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC). Participa do Grupo de Pesquisa em Alfabetização Científica (GRUPAC/UESC/CNPq), do Núcleo de Pesquisa Educação em Ciências (NPEC/UNIVASF/CNPq) e do Núcleo de Educação em Química (NEQ/UFSC/CNPq). Atualmente é professora do Curso de Licenciatura em Ciências da Natureza.

Ana Paula Boff, Instituto Federal de Santa Catarina Universidade Federal de Santa Catarina

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade do Vale do Itajaí (2010), Especialização em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de SC (2016) e Mestrado em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2012). Atualmente é pedagoga do Instituto Federal de Santa Catarina e estudante de pós-graduação - nível doutorado da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Inclusiva.

Anelise Maria Regiani, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Química Bacharelado pela Universidade de São Paulo (1994) e Formação Pedagógica em Química (equivalente à Licenciatura) pelo Centro Universitário Claretiano (2013), mestrado em Química (Físico-Química) pela Universidade de São Paulo (1997) e doutorado em Química (Físico-Química) pela Universidade de São Paulo (2000). Desenvolveu estágio pós-doutoral em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT/UFSC, 2011) sobre contextos regionais e saberes de sociedades tradicionais na formação inicial de professores de Química. Foi docente e pesquisadora na Universidade Federal do Acre de 2002 a 2016. Atualmente é professora titular da Universidade Federal de Santa Catarina. Desenvolve projetos na área de Ensino de Química nas linhas de Contextos regionais, saberes tradicionais e questões sócio-científicas e Educação especial. Também atua em projetos de extensão para divulgação de ciência e tecnologia.

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Published

2021-08-31

How to Cite

Leandro, L., Boff, A. P., & Regiani, A. M. (2021). Accessibility and Inclusion in Museums and Science Centers in Theses and Dissertations. Investigations in Science Education, 26(2), 421–444. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p421