Network of Senses in Physics Teaching Training: Theory of Activity as a Methodological Theoretical Framework

Authors

  • Andréa Borges Umpierre Universidade Federal do Rio Grande - FURG http://orcid.org/0000-0003-2018-3134
  • Jaqueline Ritter Universidade Federal do Rio Grande

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n3p348

Keywords:

Activity Theory, Teacher training, Degree in Physics, Network of Senses

Abstract

This article has as subjects undergraduates in Physics from the sixth semester, aiming to follow the movement of appropriation of Teaching Knowledge after having completed the disciplines of Physics Teaching Activities offered by the Licentiate Degree in Physics course. The research, in a broader sense, is based on the Theory of Activity (AT) framework developed by Leontiev (1978), aiming to understand the personal guiding sense of the "reasons" that lead to the development of an "activity", namely, the Teaching activity. In the meantime, the objective of this work was to understand how the development of this state of consciousness of the undergraduates takes place when mediated by the knowledge and knowledge related to human teaching, developed in the disciplines of Physics Teaching Activities. The research starts from the following question: after taking the four disciplines of Physics Teaching Activities (400h), how do undergraduates perceive themselves in Teaching Activity as a result of these training processes? We understand that the Activity Theory (AT) will allow us to look at the mediational processes of internalization of concepts and appropriation of teaching knowledge developed during an undergraduate course. These, according to the Activity Theory, are constitutive of the subjects' object consciousness, which can be identified through a network of Senses, which each student weaves along the path of their meanings, based on the experienced social context; Personal, professional and academic sense; and, for the intellectual development that constitutes the “collective activity”. Thus, we understand that Human Activity is an internal flow totally influenced by the external environment, however, they are processes of our social conscience, which refract the personal meanings of each individual in relation to their objects.

Author Biographies

Andréa Borges Umpierre, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Aluna de doutorado no PPGEC, pela Universidade Federal do Rio Grande. Mestre em Ensino de Ciências pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro (2015), Especialista em Educação em Ciências e Tecnologia pela Universidade Federal do Pampa (2009). Graduação em Física Licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande (2003). Tenho 14 anos de experiência na área de docência em Física e pesquisa na área Ensino de Física. Pesquisadora do Projeto em Rede 17683_OBEDUC_2013-2016 (OBSERVATÓRIO DA EDUCAÇÃO/ Edital 2012/CAPES-INEP- IMPACTO DOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM ENSINO DE CIÊNCIAS NA QUALIDADE DA EDUCAÇÃO CIENTÍFICA/ UFMG-UERJ-CEFET/RJ-IFRJ-UFRGS). Pesquisadora no Grupo de Pesquisa GEQPC / FURG - Grupo de Educação Química na produção curricular - Área de CNT, atuando principalmente no seguinte tema: Formação de professores, práticas de Ensino como a interdisciplinaridade e contextualização, políticas educacionais, conteúdos de física e Teoria da Atividade.

Jaqueline Ritter, Universidade Federal do Rio Grande

Pós-doutorado em Didáctica de las ciencias experimentales en la Universidad Autónioma de Madrid (UAM), Espanha - Apoio Capes processo 88881-3337199/2019/01. Professora Adjunta na Escola de Química e Alimentos (EQA) da Universidade Federal do Rio Grande (FURG), onde atua como professora e coordenadora do curso de Química Licenciatura. Mestrado (2011) e doutorado (2015) em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ/RS com um período de doutorado Sanduiche na Universidade Autónoma de Madrid (UAM), na Espanha - Apoio Capes PDSE Nº 8940/12-6. Possui graduação em Ciências Plenas - Habilitação em Química - UNIJUÍ/RS (2001) e Especialização em Gestão e Apoio Pedagógico na Escola Básica - Ênfase em Administração e Supervisão Escolar pela Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ/RS (2003). Tem experiência na Educação Básica: Direção e Supervisão Escolar, professora de Ciências e Matemática no Ensino Fundamental e Química no Ensino Médio. Desde 2012, atua na formação de professores de Química, ministra aulas de Educação Química, Estágio supervisionado, Química Geral e Fundamentos de Química. É professora do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências PPGEC/FURG - Química da vida e saúde. Desenvolve pesquisa em Educação na área de Formação de Professores e desenvolvimento de Currículo com ênfase na Abordagem histórico-cultural. Coordena o curso de Química Licenciatura (EQA-FURG) e o o Grupo de Pesquisa GEQPC / FURG - Grupo de Educação Química na produção curricular - Área de CNT . Desenvolve ações de ensino, pesquisa e extensão no Programa da capes Residência Pedagógica, também na área de CNT - na FURG

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Published

2021-12-30

How to Cite

Umpierre, A. B., & Ritter, J. (2021). Network of Senses in Physics Teaching Training: Theory of Activity as a Methodological Theoretical Framework. Investigations in Science Education, 26(3), 348–372. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n3p348