The teaching of chemistry in historical-critical pedagogy: considerations on content and form to think concrete pedagogical work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n2p271

Keywords:

Chemistry Teaching, Historical-Critical Pedagogy, Pedagogical Praxis

Abstract

More recent studies on the didactics of historical-critical pedagogy have shown that the Chemistry Teaching community has mechanistically appropriated this pedagogy, restricting itself to following in a linear or alternating way the so-called five moments (social practice, problematization, instrumentalization, catharsis, return to social practice). Understanding this issue and trying to go beyond criticism, this text brings considerations about the dimensions of content and form, two pillars that are essential when dealing with the historical-critical pedagogical praxis of a chemistry teacher. Based on a theoretical study, we argue that a chemical educator who wants to go further in the materialization of historical-critical pedagogy needs to be concerned with teaching content that is real, dynamic, and concrete, not being restricted to teaching internal abstractions of science. In the field of the form, we argue that no didactic procedure should be vetoed a priori by a teacher who wants to work with this pedagogy, the caveat is that such procedures should only be used if they are at the service of teaching the concepts in their scientific, erudite form. We conclude hoping that this text will contribute to the pedagogical work of the chemistry teacher and the researcher in the area of Science Teaching so that these professionals can develop their didactic and research activities in a more conscious and creative way, avoiding mechanisms and with a view to the formation of a subject that will contribute to overcoming this current mode of production.

Author Biography

Hélio da Silva Messeder Neto, Universidade Federal da Bahia (UFBa), Salvador, BA, Brasil.

Mestre e doutor pelo programa de Ensino, Filosofia e História da Ciências (UFBA/UEFS). Professor da Universidade Federal da Bahia lotado no departamento de química geral e inorgânica. Lider do grupo de pesquisa Enconciências ( Ensino Concreto de Ensino de Ciências)

References

Agudo, M. M., & Tozoni-Reis, M. F.C. (2020). Educação ambiental histórico-crítica: uma construção coletiva. Nuances: Estudos sobre Educação, 31(n.esp.), 143-159. Recuperado de https://doi.org/10.32930/nuances.v31iesp.1.8293

Anunciação, B. C. P. (2012). Ensino de química na perspectiva histórico-crítica: análise de uma proposta de mediação didática contextual na educação do campo. (Dissertação de Mestrado). Instituto de Física, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA.

Coelho, L. J. (2019). Ensino de Ciências fundamentado na Psicologia Histórico-Cultural e na Pedagogia Histórico-Crítica: indicativos a partir da produção acadêmica. (Tese de Doutorado). Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/handle/11449/181805

Conrado, D. M., & Nunes-Neto, N. (2018). Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador, BA: Edufba.

Davidov, V. V. (2017). Análise dos princípios didáticos da escola tradicional e dos possíveis princípios do ensino em um futuro próximo. In A. M. Longarezi, & R. V. Puentes (Orgs.). Ensino desenvolvimental: antologia (pp. 211-223). Uberlândia, MG: Edufu.

Duarte, N. (2013). A individualidade para-si: contribuiçäo a uma teoria histórico-social da formação do indivíduo. (2a ed.). Campinas, SP: Autores Associados.

Duarte, N. (2016). Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas, SP: Autores Associados.

Galvão, A. C., Lavoura, T. N., & Martins, L. M. (2019). Fundamentos da didática histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados.

Gasparin, J. L. (2003). Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. (2a ed.). Campinas, SP: Autores Associados.

Gonçalves, F. L., & Galiazzi, M. C. (2006). A natureza das atividades experimentais no ensino de ciências: um programa de pesquisa educativa nos cursos de licenciatura. In R. Mancuso, & M. Moraes. Educação em Ciências: produção de currículos e formação de professores (pp. 237-252). Ijuí, RS: Editora Unijuí.

Gramsci A. (1978). Concepção Dialética da História. (3a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.

Grespan, J. (2021). Marx: uma introdução. São Paulo, SP: Boitempo Editorial.

Hobsbawm, E. (1995). Era dos extremos: o breve século XX. São Paulo, SP: Companhia das Letras.

Hodson, D. (2018). Realçando o papel da ética e da política na educação científica: algumas considerações teóricas e práticas sobre questões sociocientíficas. In D. M. Conrado, & N. Nunes-Neto (Orgs.). Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas (pp. 27-57). Salvador, BA: Edufba.

Iqbal, Y. (2020, 20 julho). As devastações da extração de lítio no Chile. Recuperado de https://iela.ufsc.br/noticia/devastacoes-da-extracao-de-litio-no-chile

Kopnin, P. V. (1978). A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Kosik, K. (2002). Dialética do concreto. (7a ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Lavoura, T. N., & Martins, L. M. (2017). A dialética do ensino e da aprendizagem na atividade pedagógica histórico-crítica. Interface, 21(62), 531-541. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622016.0917

Leontiev, A. N. (2021). Atividade, consciência e personalidade. Bauru, SP: Mireveja.

Lukács, G. (2018). Introdução a uma estética marxista: sobre a particularidade como categoria da estética. São Paulo, SP: Instituto Lukács.

Luria, A. R. (1994). Curso de psicologia geral: linguagem e pensamento. (Vol. IV). Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.

Martins, L. M. (2013). O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados.

Martins, L. M. (2016). Psicologia histórico-cultural, pedagogia histórico-crítica e desenvolvimento humano. In L. M. Martins, A. A. Abrantes, & M. G. D. Facci. Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice (pp. 13-35). Campinas, SP: Autores Associados.

Martins, L. M., & Lavoura, T. N. (2018). Materialismo histórico-dialético: contributos para a investigação em educação. Educar em Revista, 34(71), 223-239. Recuperado de https://doi.org/10.1590/0104-4060.59428

Martins, L. M., & Marsiglia, A. C. G. (2015). As perspectivas construtivista e histórico-crítica sobre o desenvolvimento da escrita. Campinas, SP: Autores Associados.

Martins, M. F., & Rezende, A. C. (2020). A consciência filosófica na pedagogia histórico-crítica: entrevista com Dermeval Saviani. Revista HISTEDBR On-line, 20, e020018. Recuperado de https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8659525

Marx, K. (2011a). O 18 de brumário de Luís Bonaparte. São Paulo, SP: Boitempo.

Marx, K (2011b). Grundrisse. São Paulo, SP: Boitempo.

Marx, K. (2017). Os despossuídos: debates sobre a lei referente ao furto de madeira. São Paulo, SP: Boitempo Editorial.

Massi, L., Souza, B. N., Sgarbosa, E. C., & Colturato, A. R. (2019). Incorporação da pedagogia histórico-crítica na educação em ciências: uma análise crítica dialética de uma revisão bibliográfica sistemática. Investigações em Ensino de Ciências, 24(2), 212-255. Recuperado de http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p212

Matthews, M. S. (1995). História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 12(3), 164-214. Recuperado de https://doi.org/10.5007/%25x

Messeder Neto, H. S (2016). O Lúdico no Ensino de Química na Perspectiva Histórico-Cultural: além do espetáculo, além da aparência. Curitiba, PR: Prismas.

Messeder Neto, H. S. (2019). O jogo é a excalibur para o ensino de ciências?: apontamentos para pensar o lúdico no ensino de conceitos e na formação do professor. ACTIO: Docência em Ciências, 4(3), 77-91. Recuperado de http://doi.org/10.3895/actio.v4n3.976

Messeder Neto, H. S., & Moradillo, E. F. (2016). O lúdico no ensino de química: considerações a partir da psicologia histórico-cultural. Química Nova na Escola, 38(4), 360-368. Recuperado de http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160048

Messeder Neto, H. S., & Moradillo, E. F. (2017a). Abordagem contextual lúdica e o ensino e aprendizagem do conceito de equilíbrio químico: o que há atrás dessa cortina?. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, 1(1). Recuperado de https://doi.org/10.30691/relus.v1i1.745

Messeder Neto, H. S., & Moradillo, E. F. (2017b). O jogo no ensino de química e a mobilização da atenção e da emoção na apropriação do conteúdo científico: aportes da psicologia histórico-cultural. Ciência & Educação (Bauru), 23(2), 523-540. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1516-731320170020015

Oliveira, A. C. B., Kaplan, L., & Dawidman, L. N. (2021). Por uma educação ambiental crítica-marxista: pressupostos teórico-metodológicos e implicações políticas no embate com as correntes pós-modernas. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 13(2), 550-574. Recuperado de https://doi.org/10.9771/gmed.v13i2.45066

Pasqualini, J. C. (2020). Dialética singular-particular-universal e sua expressão na pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Revista Simbio-Logias, 12(17), 1-16. Recuperado de http://dx.doi.org/10.32905/19833253.2020.12.17p01

Pires, I. D. S. (2020). O ensino de ciências e a pedagogia histórico-crítica: o que as práxis educativas revelam. (Dissertação de Mestrado). Instituto de Física, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA. Recuperado de https://repositorio.ufba.br/handle/ri/32852

Pistrak, M. M. (2006). Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Porto, P. A. (2010). História e Filosofia da Ciência no Ensino de Química: em busca dos objetivos educacionais da atualidade. In W. L. P. D. Santos, & O. A. Maldaner (Orgs.). Ensino de química em foco (pp. 159-180). Ijuí, RS: Editora Unijuí.

Reis, P. (2013). Da discussão à ação sociopolítica sobre controvérsias sócio-científicas: uma questão de cidadania. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, 3(1), 1-10.

Rodrigues, B. S.; Padula, R. (2017). Geopolítica do lítio no século XXI. AUSTRAL: Revista Brasileira de Estratégia e Relações Interacionais, 6(11), 197-220. Recuperado de https://doi.org/10.22456/2238-6912.66687

Rossler, J. H. (2006). Sedução e alienação no discurso construtivista. Campinas, SP: Autores Associados.

Sá, L. V., & Messeder Neto, H. S. (2020). Teoria da atividade em foco: enlaces com a formação do professor de química. Revista Contexto & Educação, 35(110), 23-43. Recuperado de https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.110.23-43

Santos, W. L. P. D., & Schnetzler, R. P. (2003). Educação em química: compromisso com a cidadania. Ijuí, RS: Editora Unijuí.

Saviani, D. (2008a). Escola e Democracia. Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (2008b). Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (2009a). Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (2009b). Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação 14(40), 143-155. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000100012

Saviani, D. (2011). Antecedentes, origem e desenvolvimento da pedagogia histórico-crítica. In A. C. G. Marsiglia (Org.), Pedagogia histórico-crítica: 30 anos (pp. 197-225). Campinas, SP. Autores Associados.

Saviani D. (2014). O lunar de Sepé: Paixão, dilemas e perspectivas na educação. Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (2015). O conceito dialético de mediação na pedagogia histórico-crítica em intermediação com a psicologia histórico-cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 7(1), 26-43. Recuperado de http://dx.doi.org/10.9771/gmed.v7i1.12463

Saviani, D. (2017). Educação, Práxis e Emancipação Humana. Revista Práxis e Hegemonia Popular, 2(2), 5-20. Recuperado de https://doi.org/10.36311/2526-1843.2017.v2n2.p5-20

Saviani, D. (2019). Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas, SP: Autores Associados.

Teixeira, L. A., Tozoni-Reis, M. F., & Talamoni, J. L. B. (2011). A teoria, a prática, o professor e a educação ambiental: algumas reflexões. Olhar de Professor, 14(2), 227-237. Recuperado de http://dx.doi.org/10.5212/OlharProfr.v.14i2.0001

Tozoni-Reis, M. F. C. (2007). Contribuições para uma pedagogia crítica na educação ambiental: reflexões teóricas. In C. F. B. Loureiro (Org.). A questão ambiental no pensamento crítico: natureza, trabalho e educação (pp. 177-221). Rio de Janeiro, RJ: Quartet.

Published

2022-09-10

How to Cite

Messeder Neto, H. da S. (2022). The teaching of chemistry in historical-critical pedagogy: considerations on content and form to think concrete pedagogical work. Investigations in Science Education, 27(2), 271–293. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n2p271