The missing piece: clitoris and its (sub)representation in science and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n2p365

Keywords:

History and Philosophy of Science, Biology Education, Science Education, Feminist Epistemology, Female Reproductive System

Abstract

The clitoris is still a significantly underrepresented organ in today's society, especially in education. In light of this, the central objective of this work was to propose a didactic sequence that highlights the underrepresentation of the clitoris in science and education. To achieve this, historical and anatomophysiological aspects of the clitoris were systematized through bibliographic research in studies related to the organ. This allowed us to highlight aspects of the nature of science in this context and (re)contextualize aspects of clitoral anatomy and physiology for teaching. Furthermore, the analysis of textbooks and videos that claim to be educational materials made it evident that the (sub)representation of clitoral anatomophysiology and scientific knowledge is a prevalent issue. Based on these findings, we argue that discussing the anatomophysiological and historical aspects of the clitoris can be a means to address the nature of science in science and biology classes. Finally, we proposed a didactic sequence about the clitoris, aimed at Science and Biology teachers.

Author Biographies

Maria Eduarda Melo, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora de Ciências na rede privada de ensino de Florianópolis desde 2022. Doutoranda em Educação Científica e tecnológica (PPGECT-UFSC). Mestra em Educação Científica e Tecnológica (2021) e Licenciada em Ciências Biológicas (2018) pela Universidade Federal de Santa Catarina. Na educação, me interesso por muitas coisas. Pesquiso a tecnologia na educação a partir de uma perspectiva crítica. Em minhas andanças acadêmicas mantenho contato com assuntos relacionados à tecnologia, TDICS e suas relações com professores e estudantes. Integro os grupos A Ponte e Casulo. Estou associada à Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC) e Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio).

Matheus D'avila Schmitt, Federal University of Santa Catarina

Licenciado em Ciências Biológicas (2018), Mestre pelo Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina (2021) e Doutorando pelo mesmo programa. É membro dos grupos de pesquisa "Casulo: pesquisa e educação em Ciências e Biologia" e "A Ponte: interligando a educação básica e o ensino superior no ensino de Ciências e Biologia". Também é membro da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC) e da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio). Tem interesse nas áreas de Formação de Professores, Currículo e Ensino de Biologia. Atua como professor de Ciências no município de Florianópolis em escola da rede estadual de ensino de Santa Catarina. 

Bruno Tavares, Federal University of Santa Catarina

Licenciado em Ciências Biológicas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre e doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT/UFSC) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atua como professor de Biologia em uma escola estadual de Santa Catarina, em São José.

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Published

2024-09-10

How to Cite

Melo, M. E., Schmitt, M., & Tavares, B. (2024). The missing piece: clitoris and its (sub)representation in science and education. Investigations in Science Education, 29(2), 365–393. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n2p365