Water management in a municipality: An opportunity to connect the school, the city and the world

Authors

  • Marta Fonolleda Riberaygua Complex Research Group (Ref.2014 SGR 543 AGAUR). Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la Facultat de Ciències de l’Educació Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Ed. G, Campus de la UAB, Cerdanyola el Vallès, Barcelona, Espanya
  • Tárcio Minto Fabrício Universidade Federal de São Carlos - PPGE http://orcid.org/0000-0002-0771-6816
  • Denise de Freitas Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n2p154

Keywords:

Environmental Education, Complexity, Teaching and Training, Water

Abstract

Leading with socioenvironmental issues in the school, as the use and management of water in a city, requires stand and operate with complex phenomena in complex environments also. In this context it seems important to search for new ways of approaching the environment based on the connections between events, between spaces and between scalar levels; to enable citizens not only to interpret and represent the world, but also to act on it and learn. Integrate the scalar dimension in the form of interpreting and representing the world, allows the connection between everyday phenomena and local and global perspectives. Moreover, allows the connection between the school and diverse areas of the city to take advantage of educational opportunities offered. From this perspective, a qualitative study exploring the scalar dimension of a group of trainee teachers is developed. This research seeks to identify the challenges of training teachers to consider the competencies that enable connecting the school with the city, with people and with the world.

Author Biography

Tárcio Minto Fabrício, Universidade Federal de São Carlos - PPGE

Possui graduação em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário de Araraquara (1999); graduação em Comunicação Social: Habilitação em Jornalismo pelo Centro Universitário de Araraquara (2010); mestrado em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal de São Carlos (2003); e especialização em Educação Ambiental e Recursos Hídricos pela Universidade de São Paulo; doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2016). Tem experiência na área de Ecologia e Ensino de Ciências atuando principalmente nos seguintes temas: Cidades Educadoras; Educação CTS; Ensino de Ciências; Educação Ambiental, Divulgação Científica. Atualmente é pesquisador e jornalista no Laboratório Aberto de Interatividade para Disseminação do Conhecimento Científico e Tecnológico (LAbI - UFSCar).

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Published

2017-08-17

How to Cite

Riberaygua, M. F., Fabrício, T. M., & Freitas, D. de. (2017). Water management in a municipality: An opportunity to connect the school, the city and the world. Investigations in Science Education, 22(2), 154–165. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n2p154