The importance of sign language: a look on chemical teaching for deaf people
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p49Keywords:
Sign language, Chemistry teach, Chemistry in Sign language, Libras, DeafAbstract
This work has as its theme the importance of Libras (Brazilian Sign Language) for chemistry teaching for deaf people. The language has an essential role in the formation of people. Through it is possible to transmit customs and knowledge, thus developing also new knowledge. The Libras is the natural language of signs of the deaf born in Brazil. Through the Libras, deaf can communicate freely and understand matters even complex, given that the cognitive ability of deaf is normal and sign language is a real language. However, it observes that existing chemical signals are minimal compared to the wealth of chemical content and its constant presence in our daily lives. This work was in addition to analyzing the importance and the real meaning of the signs for the deaf, noting the need to create new chemical signs and the importance of chemical education for the deaf. For this, we also discussed how the acquisition of language is, relevant concepts about deafness and deaf, moreover, part of legislation and general knowledge in Libras. The methodology consisted of a literature, which was used as support authors of this area as Skliar (1997), Moura (2000), Sacks (2010) Goldfeld (1997), Quadros and Karnopp (2004), Quadros and Cruz (2011), Smith (2005), among others. For the mapping of chemical signals that was done, the main resource was the Encyclopedic Dictionary illustrated trilingual Brazilian sign language Capovilla and Raphael (2005). From this, it was concluded the importance of sign language for the deaf and for an inclusive society. Just as it is right of the deaf to receive education in their native language, it should also be entitled to expand their language, for an amplification of possibilities.References
Araujo, G. (2013). R7 Educação. Recuperado de Estudo Prático: http://www.estudopratico.com.br/linguagem-lingua-e-fala-o-que-sao-e-suas-diferencas/
Araújo, G. M. (2005). Segurança na Armazenagem, Manuseio e Transporte de Produtos Perigosos. (2a ed., Vol. 1). Rio de Janeiro: GVC.
Baldwin, T., Rubin, R., & Bommer, W. (2008). Desenvolvimento de habilidades gerenciais. São Paulo: Elsevier.
Bento, R. F., Miniti, A., & Marone, W. (1998). Tratado de Otologia. São Paulo: Edusp.
Busarello, R. I., Bieging, P., & Ulbricht, V. R. (2015). Sobre educação e tecnologia. Conceitos e aprendizagem. São Paulo: Pimenta Cultural.
Buscato, L., Garcia, M., & Pelachin, M. (1996). Minidicionário LUFT. Ática.
Callou, D., & Leite, Y. (2009). Iniciação à Fonética e à Fonologia (11a ed.). Rio de Janeiro: ZAHAR.
Capovilla, F. C., & Raphael, W. D. (2005). Enciclopédia da Lingua de Sinais Brasileira. O Mundo do Surdo em Libras. (Vol. 8). São Paulo: edusp.
Carneiro, M. A. (2008). O acesso de alunos com deficiência às escolas e classes comuns (2a ed.). Petrópolis: Vozes.
Castro, A. M., Rodrigues, A. J., Caiado, K. R., Moreira, L. C., Ferreira, M. E., Ribeiro, M. L., et al. (2003). Educação especial: Do querer ao Fazer. São Paulo: Avercamp.
Danesi, M. C. (2007). O admirável mundo dos surdos. Novos olhares do fonoaudiólogo sobre a surdez (2a. ed.). Porto Alegre: ediPUCRS.
Diaz, F et al. (2009). Educação Inclusiva, Deficiência, e Contexto Social: questões contemporâneas. Salvador: EDUFBA.
Dorziat, A. (2009). O outro da educação. Pensando a Surdez com Base nos Temas Identidade/Diferença, Currículo e Inclusão. Petrópolis: Vozes.
Ferreyra, E. N. (1998). A linguagem oral na educação de adultos. Porto Alegre: Artmed.
Garcia, A., Santos, C., Grzona, M. A., Moura, M. C., Garcia, M., & Pilar Samaniego. (2014). Olhares sobre a inclusão. Uma perspectiva educacional ibero-americana. (S. C. Silva, Ed.) Quártica.
Glat, R. (2007). Questões Atuais em Educação Especial VI. Educação Inclusiva: Cultura e Cotidiano Escolar. Rio de Janeiro: 7 Letras.
Goldfeld, M. (1997). A Criança Surda (2a ed.). Plexus.
Greenberg, A. (2009). Uma Breve História da Química. Da Alquimia às Ciências Moleculares Modernas. São Paulo: Edgard Blücher.
Guch, I. (2013). Química. O Guia Completo para quem não é C.D.F. (2a ed.). Rio de Janeiro: Alta Books.
Helito, A. S.; Kauffman, P. (2007). Saúde. Entendendo as Doenças, a enciclopédia médica da família. São Paulo: Nobel, 2007.
Hebgemühle, A. (2008). Significar a Educação: da Teoria à Sala de Aula. Porto Alegre: ediPUCRS.
Honora, M. (2015). Inclusão educacional de alunos com surdez. Concepção e alfabetização. São Paulo: CORTEZ.
Lourenço, É. (2010). Conceitos e Práticas para Refletir sobre a Educação Inclusiva. Ouro Preto: Autêntica.
Maar, J. H. (2008). História da Química. Primeira parte: Dos primórdios à Lavoisier (2a ed.). (T. H. Maar, Ed.) São José: Conceito.
Mainieri, C. M. (2012). Desenvolvimento e Aprendizagem de Alunos Surdos: Cognitivo, Afetivo e Social. Curitiba: IEDE Brasil S.A.
Mantoan, M. T. (2008). O desafio das diferenças nas escolas. Petrópolis: Vozes.
Mantoan, M. T., & Prieto, R. G. (2006). Inclusão Escolar: pontos e contrapontos (2a ed.). (V. A. Arantes, Ed.) São Paulo :Summus.
Mateus, A. L. (2008). Química na cabeça. Experiências espetaculares para você fazer na sua casa ou na escola. Belo Horizonte: UFMG.
Moura, D. R., & Vieira, C. R. (Março de 2011). A atual proposta bilíngue para educação de surdos em prol de uma educação inclusiva. Pandora Brasil.
Moura, M. C. (2000). O Surdo. Caminhos para uma Nova Identidade. Rio de Janeiro: RevinteR Ltda.
Monteiro, F. H. S. (2011). O Ensino de Biologia e Química para Alunos Surdos no Ensino Médio da Rede Pública da Cidade de Fortaleza: Estudo de Caso. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Ceará. Fortaleza.
Oliveira, L. A. (2012). Fundamentos Históricos, Biológicos e Legais da Surdez. Curitiba: IESDE Brasil.
Pereira, M. C., Choi, D., Vieira, M. I., Gaspar, P., & Nakasato, R. (2011). LIBRAS. Conhecimento Além dos Sinais. PEARSON.
Quadros, R. M. (2008). Educação de surdos. A aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed.
Quadros, R. M., & Cruz, C. R. (2011). Língua de Sinais. Instrumentos de Avaliação. Porto Alegre: Artmed.
Quadros, R. M., & Karnopp, L. B. (2004). Língua de sinais brasileira. Estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed.
Quadros, R. M., Leite, T. A., Diniz, H. G., & Nascimento, S. P. (2013). Estudo da Língua Brasileira de Sinais I. Série: Estudos de Língua de Sinais (Vol. I). (N. R. Moura, Ed.) Florianópolis: Insular.
Reis, E. d. (2015). O ensino de química para alunos surdos: desafios e práticas dos professores e interpretes no processo de ensino e aprendizagem de conceitos químicos traduzidos para libras, Fortaleza.
Rodrigues, C. S., & Valente, F. (2012). Aspectos Linguísticos da LIBRAS. Curitiba: IEDES Brasil S.A.
Sacks, O. (2010). Vendo Vozes. Uma Viagem ao Mundo dos Surdos. São Paulo: SCHWARCZ.
Saldanha, J. C. (2011). O Ensino de Química em Língua Brasileira de Sinais. (Dissertação de Mestrado). Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO). Duque de Caxias.
Silva, D. N. (2002). Como brincam as crianças surdas. (2a ed.). (A. Print, Ed.) São Paulo: plexus.
Silva, I. R., Kauchakje, S., & Gesueli, Z. M. (2003). Cidadania, Surdez e Linguagem. Desafios e realidades. São Paulo: plexus.
Siqueira , A. (2012). A alquimia em três dimensões. Clube dos Autores.
Skliar , C., Ceccim, R. B., Lulkin, S. A., Beyer, H. O., & Lopes, M. C. (1997). EDUCAÇÃO & EXCLUSÃO. Abordagens Sócio-antropológicas em Educação Especial (5a ed.). (D. F. Silva, Ed.) Porto Alegre: Mediação.
Smith, D. D. (2008). Introdução à Educação Especial. Ensinar em tempos de inclusão. (5a ed.). Santana: Artmed.
Souza, S. F., & Silveira, H. E. (2011). Terminologias Químicas em Libras: A utilização de Sinais na Aprendizagem de Alunos Surdos. Química Nova Escola. 33(1), Belo Horizonte: Editora UFMG.
Vesco, C. S. (2009). Linguagem e escrita, origem e mudanças. Jaboticabal: Clube de Autores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.