Reflections on the Anthropocene in the long-term exhibition at the Museum of Tomorrow

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n2p244

Keywords:

Science museums, Human migrations, STSE, Scientific Literacy

Abstract

The Science, Technology, Society and Environment (STSE) movement arises from the social need to reflect on the impacts of science on today's world and becomes important for scientific literacy by allowing citizens to relate science to their daily lives and be able to act for social transformation. This paper aims to analyze the “Anthropocene” module of the long-term exhibition of the Museum of Tomorrow through attributes proposed for the CTSA movement's focus, raising dialogues and reflections within the exhibition. It is possible to observe, even if not simultaneously, the presence of the three attributes at different moments of the exhibition: social debates external to science, social debates internal to science, as well as historical and philosophical debates, with greater emphasis on the first and third attributes.

Author Biography

  • Tiffany Guimarães Muller de Souza Soderi, Universidade Federal do ABC
    Estudante de graduação no curso de Bacharelado em Ciência e Tecnologia

References

Autoras 1 e 2 (referência omitida para evitar a identificação dos autores do trabalho).

Autora 2 (referência omitida para evitar a identificação dos autores do trabalho).

Angotti, J. A. P., & Auth, M. A. (2001). Ciência e tecnologia: implicações sociais e o papel da educação. Ciência & Educação (Bauru), 7(1), 15–27.

Artaxo, P. (2014). Uma nova era geológica em nosso planeta: o Antropoceno? Revista USP, (103), 13–24. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i103p13-24

Auler, D., & Bazzo, W. A. (2001). Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Ciência & Educação (Bauru), 7(1), 1–13.

Azevedo, N. H., & Scarpa, D. L. (2017). Revisão sistemática de trabalhos sobre concepções de natureza da ciência no ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 17(2), 579–619.

Carruthers, J. (2019). The Anthropocene. South African Journal of Science, 115(7/8). https://doi.org/10.17159/sajs.2019/6428

Cazelli, S., Marandino, M., & Studart, D. (2003). Educação e comunicação em museus de ciências: aspectos históricos, pesquisa e prática. In Educação e Museu: A construção social do caráter educativo dos museus de ciências.

Chassot, A. (2022). Alfabetização científica: questões e desafios para a educação (8ª ed.). Ijuí: Editora Unijuí.

Contier, D., & Marandino, M. (2009). Construção de atributos para análise de exposições CTS em museus de ciências. In Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Anais, Florianópolis, 2009.

Da Cunha, T. R., et al. (2024). Implicações (bio)éticas do antropoceno: revisão integrativa da literatura. Observatório de la Economía Latinoamericana, 22(1), 371–390.

Ferrão, J. (2018). O Antropoceno como narrativa: uma lente útil para entender o presente e imaginar o futuro? Biblos, (3), 205–221.

Freyesleben, A. F. (2020). Crônicas da urgência: os desafios das ciências na criação do futuro no Antropoceno. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 37(3), 1099–1119.

Galina, V. F., et al. (2017). A saúde mental dos refugiados: um olhar sobre estudos qualitativos. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 21(61), 297–308.

Gomes, I. R. (2010). Sobre “por que” e “como” ensinar literatura. Nau Literária, 6(2).

Halpern, H. (2024). Qual é a relação entre o sistema capitalista e a crise ambiental? Revista Res Pública, (5), 42–54.

Hamilton, C., & Grinevald, J. (2015). Was the Anthropocene anticipated? The Anthropocene Review, 2(1), 59–72. https://doi.org/10.1177/2053019614567155

Haraway, D. (2016). Staying with the trouble. Carolina do Norte: Duke University Press.

Junges, A. L., & Espinosa, T. (2020). Ensino de ciências e os desafios do século XXI: entre a crítica e a confiança na ciência. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 37(3), 1577–1597.

Krupczak, C., & Aires, J. A. (2018). Natureza da ciência: o que os pesquisadores brasileiros discutem? Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 14(32), 19–32. https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.6180

Kunzler, J., & Oliveira, V. D. (2021). Paleogenômica e museologia: os museus e o paradoxo do Antropoceno. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, 16(1).

Lorenzetti, L. (2021). A alfabetização científica e tecnológica: pressupostos, promoção e avaliação na educação em ciências. In Milaré, T., et al. Alfabetização científica e tecnológica na educação em ciências: Fundamentos e práticas (pp. 47–73). São Paulo: Editora Livraria da Física.

Lowande, W. F. F. (2023). Antropoceno, ciências humanas e historiografia. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 30, e2023067. https://doi.org/10.1590/S0104-59702023000100067

Marandino, M. (2008). Educação em museus: A mediação em foco. São Paulo: Geenf.

Marandino, M. (2005). Museus de ciências como espaços de educação. In Museus: dos gabinetes de curiosidades à museologia moderna (pp. 165–176). Belo Horizonte: Argumentum.

Marandino, M. (2009). Museus de ciências, coleções e educação: Relações necessárias. Museologia e Patrimônio, 2, 1–12.

Marandino, M., Leite, E. D., & Colombo, P. D. (2023). Esquentando o debate: Análise de temas sociocientíficos controversos selecionados por licenciandos em visitas a museus. Educação e Pesquisa, 49, e250644.

Martins, I. P. (2020). Revisitando orientações CTS|CTSA na educação e no ensino das ciências. Revista da Associação Portuguesa de Educação em Ciências, 1(1), 13–29.

McConaghy, C. (2023a). Quando havia lobos. Rio de Janeiro: Editora Alta Novel.

McConaghy, C. (2023b). Migrações. Rio de Janeiro: Editora Alta Novel.

Mello, B. L., Raupp, D. T., Pazinato, M. S., & Simon, N. M. (2023). Investigações envolvendo a alfabetização científica: Uma revisão sistemática da literatura. Anais dos Encontros de Debates sobre o Ensino de Química, 42.

Milaré, T., & Richetti, G. P. (2021). História e compreensões da alfabetização científica e tecnológica. In T. Milaré et al. (Eds.), Alfabetização científica e tecnológica na educação em ciências: Fundamentos e práticas (pp. 19–47). São Paulo: Editora Livraria da Física.

Museu do Amanhã. (2014). Sobre o museu. Disponível em: https://museudoamanha.org.br/pt-br/sobre-o-museu

Museu do Amanhã. (2016). O amanhã é hoje. Disponível em: https://issuu.com/museudoamanha/docs/amanha___e___hoje

Museu do Amanhã. (2016a). Pensando o amanhã. Disponível em: https://issuu.com/museudoamanha/docs/pensando_o_amanha_issuu_ok_ada5cb6f55c54f

Povoa Neto, H. (2021). Carta às/aos leitoras/es - Dossiê migrações internacionais e infâncias. Zero-a-Seis, 23(43), 365–369.

Ramalho, C. M. B., Rosa, T. F., & Costa, L. S. F. (2022). A educação museal e os desafios no antropoceno. Liinc em Revista, 18(1), e5837.

Reis, P. (2013). Da discussão à ação sociopolítica sobre controvérsias sociocientíficas: Uma questão de cidadania. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, 3(1), 1–10.

Reis, P. (2021). Desafios à educação em ciências em tempos conturbados. Ciência & Educação (Bauru, 27.

Roberts, D. (2007). Scientific literacy/science literacy. In S. Abell & N. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 729–780). Lawrence Erlbaum.

Rodrigues, C., et al. (2009). O surgimento da ciência, tecnologia e sociedade (CTS) na educação: Uma revisão. Anais do I Simpósio Nacional de Ensino de Ciências e Tecnologia (pp. 98–116).

Santos, D. M. (2023). Ciência, tecnologia e sociedade: O movimento CTS na educação científica. Educere - Revista da Educação da UNIPAR, 23(3), 1259–1286.

Santos, W. L. P. dos. (2007). Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Ciência & Ensino, 1, novembro.

Santos, W. L. P. dos, & Mortimer, E. F. (2000). Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S no contexto da educação brasileira. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte, 2(2), 110–132.

Sasseron, L. H., & Carvalho, A. M. P. de. (2011). Alfabetização científica: Uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, 16(1), 59–77. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/246

Schwab, V. E. (2020). Uma conjuração de luz. Rio de Janeiro: Editora Record.

Silva, D. F. da. (2017). O fenômeno dos refugiados no mundo e o atual cenário complexo das migrações forçadas. Revista Brasileira de Estudos de População, 34(1), 163–170.

Tsing, A. L. (2021). O antropoceno mais que humano. Ilha Revista de Antropologia, 23(1), 176–191.

UNHCR – United Nations High Commissioner for Refugees. (2016). Global trends forced displacement in 2015. Disponível em: http://www.unhcr.org/statistics/unhcrstats/576408cd7/unhcr-global-trends-2015.html

Valente, M. E., Cazelli, S., & Alves, F. (2005). Museus, ciência e educação: Novos desafios. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 12(suppl), 183–203. https://doi.org/10.1590/S0104-59702005000400010

Vilches, A., Pérez, D. G., & Praia, J. (2011). De CTS a CTSA: Educação por um futuro sustentável. In W. L. P. dos Santos & D. Auler (Eds.), CTS e educação científica: Desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora Universidade de Brasília.

Valladares, L. (2021). Scientific literacy and social transformation: Critical perspectives about science participation and emancipation. Science & Education, 30(3), 557–587. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00205-2

Published

2025-08-31

How to Cite

Soderi, T. G. M. de S., & Pugliese, A. (2025). Reflections on the Anthropocene in the long-term exhibition at the Museum of Tomorrow. Investigations in Science Education, 30(2), 244-268. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n2p244