A STUDY ON PRE-SERVICE PHYSICS TEACHERS’ CONCEPTUALIZATION ON ELEMENTARY QUANTUM MECHANICS

Autores

  • Glauco Cohen Ferreira Pantoja Instituto de Ciências da Educação Universidade Federal do Oeste do Pará Avenida Marechal Rondon, S/N, Pará, Brasil http://orcid.org/0000-0001-5670-8006

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n2p120

Palavras-chave:

Quantum Mechanics, Meaningful Learning, Conceptualization processes

Resumo

In this work, we present the results of a research in which we aimed to evidence obstacles and advances in pre-service teachers’ conceptualization on a subject involving elementary Quantum Mechanics. We based our analysis on the theories due to David Ausubel and Gèrard Vergnaud to study Meaningful Learning patterns, both in predicative and operatory form of knowledge, of six students involved in a didactical intervention composed of six classes, in which we emphasized both similarities and differences between Classical and Quantum Physics. With this intervention, we intended to teach the concepts of Physical System, Dynamical Variables, State of a Physical System and Time Evolution. We guided our data analysis by the methodology of content analysis (Bardin, 2008) and it turned possible to map Meaningful Learning patterns involving the four concepts to which were associated a set of essential features (in the predicative stage) and a set of theorems-in-action (in the operatory stage) relating the aim-concepts in problem-solving or conceptual mapping.

Biografia do Autor

Glauco Cohen Ferreira Pantoja, Instituto de Ciências da Educação Universidade Federal do Oeste do Pará Avenida Marechal Rondon, S/N, Pará, Brasil

Licenciado em Física (UFPA - 2009)Mestre em Ensino de Física (UFRGS - 2011)Doutor em Ensino de Física (UFRGS - 2015)Docente da Universidade Federal do Oeste do Pará (a partir de 2012)

Referências

Ausubel, D. P. (2000). The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Bao, L., & Redish, E. (2002). Understanding probabilistic interpretations of Physical Systems: a prerequisite to learning quantum physics. American Journal of Physics, 70(3), 210-217. DOI:10.1119/1.1447541

Bardin, L. (2008). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Çaliskan, S., Sezgin, G. S., & Erol, M. (2009). Students understanding of some quantum physical concepts. Latin American Journal of Physics Education, 3(2), 202-206.

Bunge, M. (2011). Física e Filosofia. Perspectiva: São Paulo.

Greca, I. M., & Freire J. R. O. (2003). Does an emphasis on the concept of quantum states enhance student's understanding of Quantum Mechanics? Science and Education, 12(5/6), 541-557. DOI:10.1023/A:1025385609694

Greca, I. M., & Moreira, M. A. (2001). Uma revisão da literatura sobre estudos relativos ao ensino da Mecânica Quântica introdutória. Investigações em Ensino de Ciências, 6(1), 29-56.

Greca, I. M., Moreira, M. A., & Herscovitz, V. E. (2001). Uma proposta para o ensino de mecânica quântica. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, 23(4), 444-457.

Moreira, M. A. (1997). Aprendizagem Significativa: um conceito subjacente. In Moreira, M. A., Caballero, M.C., & Rodriguez, M. L. (Eds). Actas del Encuentro Internacional sobre el Aprendizaje Significativo (pp. 19-44). Burgos, Espanha: Universidade de Burgos.

Olsen, R. V. (2002). Introducing Quantum Mechanics in the upper secondary school: a study in Norway. International Journal of Science Education, 24(6), 565-574. DOI:10.1080/09500690110073982

Pantoja, G. C. (2011). Sobre o Ensino do conceito de evolução temporal em Mecânica Quântica (RS). Dissertação de Mestrado. Programa de pós-graduação em Ensino de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Recuperado de http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/39151

Pantoja, G.C., Moreira, M., & Herscovitz, V. (2011). Uma revisão da literatura sobre a pesquisa em ensino de mecânica quântica no período de 1999 a 2009. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 4(3),1-34.

Pantoja, G.C., Moreira, M., & Herscovitz, V. (2012). Implementation of a didactic proposal on fundamental concepts of Quantum Mechanics with students of a professional master’s degree in physics teaching. Latin American Journal of Physics Education, 6(4), 519-529.

Pantoja, G.C., Moreira, M., & Herscovitz, V. (2014). La enseñanza de conceptos fundamentales de Mecánica Cuántica a alunos de graduación en Física. Revista Electrónica en Investigación en Enseñanza de las Ciencias, 9(1), 22-39.

Rocha, C. R. (2008). Sobre o ensino do conceito de estado em cursos introdutórios em Mecânica Quântica (RS). Dissertação de Mestrado. Programa de pós-graduação em Ensino de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Recuperado de http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/15281

Singh, C. (2001). Students' understanding of Quantum Mechanics. American Journal of Physics, 69(8), 885-895. DOI:10.1119/1.2825387

Tsarpalis, G., & Papaphotis, G. (2009). High-school students' conceptual difficulties and attempts at a conceptual change. International Journal of Science Education, 31(7), 895-930. DOI:10.1080/09500690801891908

Vergnaud, G., Booker, G., Confrey, J., Lerman, S., Lochhead, J., Sfard, A., & Wheeler, D. (1990). Epistemology and psychology of mathematics education. In Nesher, P., & Kilpatrick, J. (Eds.). Mathematics and cognition: a research synthesis by International Group for the Psychology of Mathematics Education. (pp. 14-30). Cambridge: Cambridge University Press.

Vergnaud, G. (1996b). Algunas ideas fundamentales de Piaget en torno a la didáctica. Perspectivas, 26(1), 195-207.

Vergnaud, G. (1997). The nature of mathematical concepts. In Nunes, T.; Bryant, P. (Ed.). Learning and teaching mathematics: an international perspective. (pp. 1-28). Hove: Psychology Press.

Vergnaud, G. A. (1998). A comprehensive theory of representation for mathematics education. Journal of Mathematical Behavior, 17(2), 167-181. DOI:10.1016/S0364-0213(99)80057-3

Downloads

Publicado

2017-08-17

Como Citar

Pantoja, G. C. F. (2017). A STUDY ON PRE-SERVICE PHYSICS TEACHERS’ CONCEPTUALIZATION ON ELEMENTARY QUANTUM MECHANICS. Investigações Em Ensino De Ciências, 22(2), 120–138. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n2p120

Edição

Seção

Artigos