Interactions of Bion's theory in a pre-service science teacher: a psychoanalytic study from phenomenology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n2p100

Abstract

This study investigates the contribution of the psychoanalytic framework in teacher education, specifically in the analysis of unconscious language in the teacher-student relationship. By using the concepts of container and contained, as well as Bion's group environment, the research adopted phenomenology as a qualitative method. The case study was conducted with a group of teachers in their initial teacher training within the Pedagogical Residence Program, specializing in chemistry at a Federal University. Through the category "Unconscious language in the teacher-student relationship," the results revealed the influence of subjective and unconscious bonds within the group on their behaviors and learning, demonstrating the coexistence of conscious and unconscious mental operations. A functioning analogous to dependency was identified, where future teachers sought containment from the group facilitator. Furthermore, the study highlighted the responsibility of the teacher in guiding and giving meaning to anxieties and emotions present in the teaching and learning process. Understanding these aspects helps avoid stagnation, demotivation, and regression in the professional develop.

Author Biographies

  • Rita de Cássia Suart, Universidade Federal de Lavras - UFLA
    Departamento de Química -DQI Universidade Federal de Lavras Trevo Rotatório Professor Edmir Sá Santos Campus Universitário Caixa Postal 3037. CEP 37200 900. Lavras Minas Gerais
  • José Bento Suart Júnior, Universidade Federal de Lavras
    Departamento de Química Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR Campus Apucarana Rua Marcílio Dias Jardim Paraíso86812460 - Apucarana, PR - Brasil

References

Abreu-Bernardes, S. T., & Freitas de Jesus O. (2015). Fenomenologia, psicanálise e processo educativo: entre a racionalidade e a emoção. Barbarói, (45), 156-172. https://doi.org/10.17058/barbaroi.v0i0.5091

Alarcão, I., Freitas, C. V., Ponte, J. P., Alarcão, J., & Tavares, M. J. F. (1997). A formação de professores no Portugal de hoje (Documento de um grupo de trabalho do CRUP – Conselho de Reitores das Universidades Portuguesas). Sistema Integrado da Universidade de Lisboa. Recuperado de http://hdl.handle.net/10451/26593

Almeida, P. C. A., & Biajone, J. (2007). Saberes docentes e formação inicial de professores: implicações e desafios para as propostas de formação. Educação e Pesquisa, 33(2), 281-295. https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000200007

Altarugio, M. H., & Villani, A. (2010). A experiência de uma formadora de professores de Química: analisando suas ações e reflexões num curso de educação continuada. Ciência & Educação (Bauru), 16(3), 595-609. https://doi.org/10.1590/S1516-73132010000300007

Assis, M. B. A. C. (2002). Psicanálise na formação de professores. Federação Psicanalítica da América Latina FEPAL. Congresso 2002 “Permanências e mudanças na experiência psicanalítica” (10). Cidade do México, México.

Bandeira, H. M. M. (2006). Formação de professores e prática reflexiva. In: IV Encontro de Pesquisa em Educação da UFPI. Teresina, PI: Edufpi. https://doi.org/10.30705/eqpv.v4i1.2259

Barolli, E. (1998). Reflexões sobre o trabalho dos estudantes no laboratório didático. (Tese de doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo, SP. Recuperado de https://repositorio.usp.br/item/000994670

Barolli, E., & Villani, A. (2000). O trabalho em grupos no laboratório didático: reflexões a partir de um referencial psicanalítico. Ciência &. Educação (Bauru), 6(1), 1-10. https://doi.org/10.1590/S1516-73132000000100001

Barolli, E., & Villani, A. (2006). Os discursos do professor e o ensino de Ciências. Pro-Posições, 17(1), 1-16. Recuperado de https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/2351/49_dossie_villania_etal.pdf

Barolli, E., Valadares, J. M., & Villani, A. (2007). Explicitando uma metodologia de pesquisa: a experiência de uma professora de Física revisitada. Ciência Educacional, 13(2), 253-271. https://doi.org/10.1590/S1516-73132007000200008

Bicudo, I. (1991). Educação Matemática e Ensino de Matemática. Revista Temas e Debates, 4(3), 31-42. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/td/article/view/2605

Bicudo, M. A. V. (1994). Sobre a Fenomenologia. In M. A. V. Bicudo & V. H. C. Esposito (Orgs.). Pesquisa qualitativa em educação: um enfoque fenomenológico. (15-22). Piracicaba, SP: Unimep. Recuperado de http://www.mariabicudo.com.br/resources/CAPITULOS_DE_LIVROS/Sobre%20a%20fenomenologia.pdf

Bicudo, M. A. V., & Esposito, V. H. C. O. (1994). Pesquisa qualitativa em educação: um enfoque fenomenológico. Piracicaba, SP: Unimep. Recuperado de http://www.mariabicudo.com.br/resources/LIVROS/PESQUISA%20QUALITATIVA%20EM%20EDUCACAO%20UM%20ENFOQUE%20FENOMENOLOGICO.pdf

Bicudo, M. A. V. (1997). Sobre a Fenomenologia. In M. A. V. Bicudo (Ed.). A pesquisa qualitativa em educação: um enfoque fenomenológico (2a. ed.). Piracicaba, SP: Unimep. Recuperado de http://www.mariabicudo.com.br/resources/CAPITULOS_DE_LIVROS/Sobre%20a%20fenomenologia.pdf

Bicudo, M. A. V. (1999). A contribuição da fenomenologia à educação. In M. A. V. Bicudo & I. F. Cappelletti, (Orgs.). Fenomenologia: uma visão abrangente da educação. São Paulo, SP: Olho d’água. Recuperado de http://www.mariabicudo.com.br/cap%C3%ADtulos-de-livros.php

Bicudo, M. A. V. (2000). Fenomenologia: confrontos e avanços. São Paulo, SP: Cortez.

Bicudo, M. A. V. (2011). Análise fenomenológica estrutural e variações interpretativas. In: M. A. V. Bicudo (Org.). Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo, SP: Cortez.

Bion, W. R. (1966). Os elementos da psicanálise: inclui O aprender com a experiência. Rio de Janeiro, RJ: Zahar. (Trabalho original publicado em 1962)

Bion, W. R. (1975). Experiências com grupos. Rio de Janeiro, RJ: Imago. (Trabalho original publicado em 1961).

Bion, A. (1991). As transformações: A mudança do aprender para o crescer. Rio de Janeiro, RJ: Imago. Recuperado de https://doceru.com/doc/xs1c1e5

Bion, W. R. (1986). Notas sobre a memória e desejo. Versão brasileira por P. C. Sandler e H. Fundamentem. Jornal de Psicanálise, 39, 33. Fórum. II, 3. (Trabalho original publicado em 1967). Recuperado de https://spms.com.br/wp-content/uploads/2022/01/Bion-Notas-sobre-Memoria-e-Desejo-1.pdf

Bion, W. R. (1994). Estudos psicanalíticos revisados. (W. M. de Melo Dantas, Trad.). Rio de Janeiro: Imago. Recuperado de https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7629975/mod_resource/content/1/W.R.%20BION%20Estudos%20Psicanal%C3%ADticos%20Revisados%20%28Capitulos%205%209%20e%2010%29.pdf

Bion, W. R. (2004). Elementos de Psicanálise. Rio de Janeiro: Imago. Recuperado de https://lotuspsicanalise.com.br/biblioteca/Elementos-de-Psicanalise-Wilfred-Bion.pdf

Carvalho, A. M. P., & Gil-Pérez, D. (2003). Formação de professores de ciências: tendências e inovações (7a ed.). São Paulo: Cortez. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/305391589_Formacao_de_professores_de_ciencias

Charlot. (2002). Formação de professores: a pesquisa e a política educacional. In S. G, Pimenta, & E. Ghedin (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito, (pp 20-62). São Paulo, SP: Cortez.

Dupas, M. A. (2008). Psicanálise e Educação: Construção do veículo e desenvolvimento do pensar. São Paulo, SP: Cultura Acadêmica.

Eagleton, T. (2006). A ideia de Cultura. Revista Letras, (70), 333-335. https://doi.org/10.5380/rel.v70i0.5945

Fini, M. I. (1997). Sobre a pesquisa qualitativa em educação, que tem a fenomenologia como suporte. In M. A. V. Bicudo (Ed.), A pesquisa qualitativa em educação: um enfoque fenomenológico (2a ed). Piracicaba, SP: Unimep. Recuperado de http://www.mariabicudo.com.br/resources/LIVROS/PESQUISA%20QUALITATIVA%20EM%20EDUCACAO%20UM%20ENFOQUE%20FENOMENOLOGICO.pdf

Forghieri, Y. C. (1993). Psicologia fenomenológica: fundamentos, método e pesquisas. São Paulo, SP: Pioneira. Recuperado de https://www.academia.edu/22924708/_Psicologia_Yolanda_C_Forghieri_Psicologia_Fenomenologica

França, C. (1989). Psicologia Fenomenológica: uma das Maneiras de se fazer. Campinas, SP: Unicamp.

Freud, S. (1969). O método psicanalítico de Freud. In Freud S. (Ed.), Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud (Vol. VII). Rio de Janeiro, RS: Imago. (Trabalho original publicado em 1903-1904). Recuperado de https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7944346/mod_resource/content/4/FREUD_O%20caso%20Dora.pdf

Freud, S. (1996). Sobre o narcisismo: uma introdução. Edição Standard Brasileira das Obras Completas de Sigmund Freud, vol. XIV. Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1914). Recuperado de https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.php?id=5178547&forceview=1

Husserl, E. (2008). A ideia da Fenomenologia. Lisboa, Portugal: Edições 70. Recuperado de https://marcosfabionuva.com/wp-content/uploads/2011/08/a-idc3a9ia-da-fenomenologia.pdf

Japiassu, H. (1976). Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro, RJ: Imago. Recuperado de https://pdfcoffee.com/interdisciplinariedade-e-patologia-do-saberpdf-pdf-free.html

Klein, M. (1991). Sobre a teoria da ansiedade e da culpa. In E. Barros (Ed.), L. Chaves (Trad.). Obras Completas de Melanie Klein. (Vol 3, pp. 44-63). Rio de Janeiro, RJ: Imago.

Klein, M. (1996). Amor, culpa e reparação e outros trabalhos (1921-1945). Volume I das obras completas de Melanie Klein. Rio de Janeiro, RJ: Imago.

Klein, M. (1997). A importância das situações de ansiedade arcaicas no desenvolvimento do ego. In E. Barros (Ed.), L. Chaves (Trad.). Obras Completas de Melanie Klein. (Vol. 2, pp. 196-212). Rio de Janeiro, RJ: Imago.

Kupfer, M. C. (2001). Educação para o futuro (2a ed.). São Paulo, SP: Escuta. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572000000100005

Kupfer, M. C. M, Costa, Beethoven H. R. da, C., Delia Maria de, C., Flávia F. O., Maria de Lourdes, B., Marise Bartolozzi, C. N., & Palhares, O. (2010). A produção brasileira no campo das articulações entre psicanálise e educação a partir de 1980. Estilos da Clínica, 15(2), 284-305. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282010000200002&lng=pt&tlng=pt.

Lacan, J. (1960). Subversão do sujeito e dialética do desejo. In Escritos. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar, 1998

Lacan, J. (1979). O seminário livro 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar. Recuperado de https://lotuspsicanalise.com.br/biblioteca/Jacques-Lacan-O-seminario-Livro-11-Os-quatro-conceitos-fundamentais-da-psicanalise.pdf

Lüdke, M., & André, M. D. A. (2013). Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro, RJ: E.P.U. Recuperado de https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4091392/mod_resource/content/1/Lud_And_cap3.pdf

Maia, A. C. B. (2020). Questionário e entrevista na pesquisa qualitativa: elaboração, aplicação e análise de conteúdo – Manual Didático. São Carlos, SP: Pedro & João Editores. Recuperado de https://pedroejoaoeditores.com.br/produto/questionario-e-entrevista-na-pesquisa-qualitativa-elaboracao-aplicacao-e-analise-de-conteudo-manual-didatico/

Nascimento, W. E., & Villani, A. (2021). Instante de ver, tempo para compreender e momento de concluir: Apontamentos sobre psicanálise e educação em ciências. Ensaio - Pesquisa em Educação e Ciências, 23, e36400. http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021230126

Nunes, C. M. F. (2001). Os Saberes dos Docentes e sua Formação. Educação & Sociedade, 22(74). https://doi.org/10.1590/S0101-73302001000100003

Pennachin, F. A. V., & Altarugio, M. H. (2015). Psicanálise e educação: pensando a formação docente para o século XXI. Revista Ibero amaricana de Educação, 67(1), 27-42. https://doi.org/10.35362/rie671262

Pereira, M. R. (2013). Os Profissionais do Impossível. Educação & Realidade, 38(2), 485-499. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/34930

Pimenta, S. G. (1999). Formação de professores: identidade e saberes da docência. In S. G. Pimenta (Org.), Saberes pedagógicos e atividade docente. (pp. 15-34). São Paulo, SP: Cortez. Recuperado de https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4404301/mod_resource/content/3/Texto-%20Pimenta-%201999-FP-%20ID%20%20e%20SD.pdf

Pimenta, S. G. (2002). Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: S. G. Pimenta, E. Ghedin, (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. (pp. 20-62). São Paulo, SP: Cortez.

Pimenta, S. G., & Almeida, M. I. (2009). Programa de Formação de Professores – USP. In S. Z. Pinho, (Org.). Formação de educadores: o papel do educador e sua formação. (pp. 23-41). São Paulo, SP: Unesp.

Rego, E. C. M. (2017). Interdisciplinaridade e Ensino de Ciências Naturais: proposta de estágio supervisionado na Educação Básica (Dissertação de mestrado). Universidade de Brasília, Brasília. Recuperado de http://repositorio2.unb.br/jspui/handle/10482/24266

Rossato, M.; Souza. J. F. M, & Paula. R. M. (2018). A subjetividade do professor e sua expressão nas ações e relações pedagógicas. Educação em Revista, 34. https://doi.org/10.1590/0102-4698169376

Sasseron, L. H. (2015). Alfabetização Científica, Ensino Por Investigação e Argumentação: Relações entre Ciências da Natureza e Escola. Revista Ensaio, 17(n. esp.), 49-67. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04

Silva, T. T. (1999). Documentos e identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte, MG: Autêntica. Recuperado de https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5735262/mod_resource/content/1/Livro%20- 20Silva%20%281999%29%20Curr%C3%ADculoDocumentos%20de%20Identidade.pdf

Silva, G. S. F. & Villani, A. (2008) O processo grupal nas aulas de Física: a análise do grupo da resistência. In: encontro de pesquisadores em ensino de física, (10), 2008, Curitiba, PR. Anais: SBF. Recuperado de https://fep.if.usp.br/~profis/arquivos/viienpec/VII%20ENPEC%20-%202009/www.foco.fae.ufmg.br/cd/pdfs/1259.pdf

Suart Júnior, J. B. (2016). A vivência de ser cientista docente-pesquisador formador de professores na indissociabilidade do tripé universitário: um estudo com físicos e químicos. (Tese de doutorado). Universidade Estadual Paulista, Bauru, São Paulo, Brasil. Recuperado de http://hdl.handle.net/11449/144373

Suart, R. S., & Marcondes, M. E. R. (2018). O Processo de Reflexão Orientada na formação inicial de um licenciando de Química visando o ensino por investigação e a promoção da Alfabetização Científica. Re Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 20(E9666), 1-28. https://doi.org/10.1590/1983-21172018200106

Villani, A. (1999). O professor de ciências é como um analista? Ensaio -Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 1(1), (5-28). Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/10076

Villani, A.,Barolli, E., Arruda, S.M., Franzoni, M.,Valadares, J.M., Ferreira, D.B., & Gurudi, V. (2006). Contribuições da Psicanálise para uma Metodologia de Pesquisa em Educação em Ciências. In F. M. T. dos Santos & I. M. Greca (Orgs.), A Pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil e suas metodologias. (pp. 323-390). Ijuí, RS: UNIJUÍ.

Winnicott, D. W. (1975). O brincar & a realidade. (Trad. J. O. A. Abreu & V. Nobre). Rio de Janeiro, RJ: Imago. Recuperado de https://lotuspsicanalise.com.br/biblioteca/WINNICOTT-O-Brincar-e-a-Realidade.pdf

Winnicott, D. W. (2005). A família e o desenvolvimento individual (3a ed.). São Paulo, SP: Martins Fontes. Recuperado de https://lotuspsicanalise.com.br/biblioteca/Donald_winnicott_-%20familia_e_desenvolvimento_individual.pdf

Zabala, A. (1988). A Prática educativa: como ensinar. Porto Alegre, RS: Artmed. Recuperado de https://www.ifmg.edu.br/ribeiraodasneves/noticias/vem-ai-o-iii-ifmg-debate/zabala-a-pratica-educativa.pdf

Zimerman, D. (2004), Manual de Técnica Psicanalítica, Porto Alegre, RS: Artmed. Recuperado de https://www.lotuspsicanalise.com.br/biblioteca/David_E._Zimerman_Manual_de_Tecnica_Psicanalitica.pdf

Zimerman, D. E. (2008). Manual de técnica psicanalítica: uma re-visão. Porto Alegre, RS: Artmed. Recuperado de https://www.lotuspsicanalise.com.br/biblioteca/David_E._Zimerman_Manual_de_Tecnica_Psicanalitica.pd

Published

2024-09-10

How to Cite

Interactions of Bion’s theory in a pre-service science teacher: a psychoanalytic study from phenomenology. (2024). Investigations in Science Education, 29(2), 100-130. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n2p100