Design-Based Research (DBR) in the development of Gamification as a strategy for teaching chemistry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n2p01

Keywords:

Design-Based Research, Gamification, Chemistry Teaching, Following Teaching, Theory of Mediated Action

Abstract

This article aims to analyze the contributions of Design-Based Research (DBR) to the implementation of gamification in Chemistry Teaching. To this end, this work had as participants the regent teacher and 25 students from a 1st year high school class at a public school in the state of Maranhão. We consider DBR as a theoretical-methodological assumption and the Theory of Mediated Action (TAM) as a reference for the construction of a gamified didactic sequence. The methodology followed the four phases of DBR proposed by Reeves (2000): 1) analysis of the educational problem; 2) development of the pedagogical artifact; 3) intervention and evaluation; 4) reflection to produce design principles. The data collection instruments used were the teacher's lesson plans, interviews, questionnaires, participant observation and field diary records. The results demonstrate that the use of TAM theoretical support proved to be a possible reference for the articulation of gamified activities, as it offered support for students to interact with sociocultural tools. We showed that, in each phase, didactic knowledge was generated that helped to manage demands and difficulties, providing elements for the construction of design and redesign during the development of the intervention.

References

Bacich, L., & Moran, José (Orgs.) (2018). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso.

Bego, A. M., Alves, M., & Giordan, M. (2019). O planejamento de sequências didáticas de química fundamentadas no Modelo Topológico de Ensino: potencialidades do Processo EAR (Elaboração, Aplicação e Reelaboração) para a formação inicial de professores. Ciência & Educação (Bauru), 25(3), 625–645. https://doi.org/10.1590/1516-731320190030016

Bittencourt, L. P., & Struchiner, M. (2015). A articulação da temática da doação de sangue e o ensino de biologia no Ensino Médio: uma pesquisa baseada em design. Ciência & Educação (Bauru), 21(1), 159–176. https://doi.org/10.1590/1516-731320150010011

Bottentuit Junior, J. B. (2020). Gamificação na Educação: revisão sistemática de estudos empíricos disponíveis na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Temática, 16(3), 285-301. https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/tematica/article/view/50871/29737

Busarello, R. I. (2016). Gamification: princípios e estratégias (Vol. 1). Pimenta Cultural.

Brown, A. L. (1992). Design experiments: theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. The Journal of the Learning Sciences, 2(2), 141-178. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327809jls0202_2

Caillois, R. (2017). Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. (M. Ferreira, Trad.). Vozes.

Chaves, J., & Meotti, P. R. M. (2019). Dificuldades no Ensino Aprendizagem e Estratégias Motivacionais na Disciplina de Química no Instituto Federal do Amazonas- Campus Humaitá. Revista EDUCAmazônia, 22(1), 206-224. https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/educamazonia/article/view/5771/4491

Cobb, P., Confrey, J., diSessa, A., Lehrer, R. & Schauble, L. (2003). Design experiments in educational research. 32. 9-13. https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X032001009

Collins, A. (1992). Towards a design science of education. In E. Scanlon & T. O’Shea (Eds.), New directions in educational technology (pp. 15–22). North Atlantic Treaty Organization.

Costa, H. R. (2016). Investigando a produção de significados sobre os números quânticos, as formas dos orbitais e as transições eletrônicas do modelo quântico por meio das ferramentas socioculturais [Tese de doutorado em Educação para a Ciência, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista]. https://repositorio.unesp.br/items/a98d7274-460c-4ef9-b3d5-80c815b5c827

Costa, H. R., & Souza, A. R. (2017). A produção de significados no modelo quântico por meio de ferramentas socioculturais: uma proposta analítica da aprendizagem. Revista Ensino & Multidisciplinaridade, 3, 17-37. https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/article/view/14788

Costa, H. R., Cruz, D. M., & Marques, C. A. (2021). Gamificação no ensino de ciências: Desenvolvimento de uma plataforma de gerenciamento das atividades. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, 5(1-2). https://doi.org/10.30691/relus.v5i1-2.2963

DBR-Collective. (2003). Design-Based Research : An emerging paradigm for education inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5–8. http://www.designbasedresearch.org/reppubs/DBRC2003.pdf

Gil, A. C. (2019). Como elaborar projetos de pesquisa (6ª ed.). Atlas.

Giordan, M. (2008). Computadores e linguagens nas aulas de ciências. Unijuí.

Giordan, M., Guimarães, Y., & Massi, L. (2012). Uma análise das abordagens investigativas de trabalhos sobre sequências didáticas: Tendências no ensino de ciências. Em Atas do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências e I Congresso Iberoamericano de Educação em Ciências (pp. 1–12). ABRAPEC. https://abrapec.com/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0875-3.pdf

Huizinga, J. (2019). Homo ludens: O jogo como elemento da cultura. Perspectiva.

Kapp, K. M., Blair, L., & Mesch, R. (2014). The gamification of learning and instruction fieldbook – ideas into practice. Wiley.

Kapp, K. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. Pfeiffer.

Kneubil, F. B., & Pietrocola, M. (2017). A Pesquisa Baseada Em Design: Visão geral e contribuições para o ensino de ciências. Investigações em Ensino de Ciências, 22(2), 1-16. https://doi.org/10.22600/15188795.ienci2017v22n2p01

Lei no 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. (2017). Altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e nº 11.494, de 20 de junho de 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho (CLT), aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm

Ludke, M., & André, M. E. D. A. (2018). Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas (2ª ed.). E.P.U.

Mattar, J., & Ramos, D. K. (2021). Metodologia da pesquisa em educação: Abordagens qualitativas, quantitativas e mistas. Edições 70.

McKenney, S., & Reeves, T. (2012). Conducting educational design research. Routledge.

Melo, M. R., & Lima Neto, E. G. de. (2013). Dificuldades de ensino e aprendizagem dos modelos atômicos em Química. Química Nova na Escola, 35(2), 112-122. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_2/08-PE-81-10.pdf

Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf

Mól, G. de S. (2017). Pesquisa qualitativa em ensino de química. Revista Pesquisa Qualitativa, 5(9), 495–513. https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/140

Morais, R. P. de., Bego, A. M., & Giordan, M. (2021). Investigação dos Impactos do Processo de Elaboração, Aplicação e Reelaboração de Sequências Didáticas na Racionalidade Prevalente acerca do Planejamento. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, e25813, 1–32. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u531562

Mores, D., Rosa, R. A., Matos, S. de, & Vanin, A. B. (2016). Avaliação da aplicação de oficinas na minimização de dificuldades de aprendizagem no ensino da Química. Anuário Pesquisa e Extensão Unoesc Joaçaba, 1, e12802. https://periodicos.unoesc.edu.br/apeuj/article/view/12802

Nobre, A., & Martin-Fernandes, I. (2021). Abrir caminhos para a investigação em educação: design-based research. Revista Práxis Educacional, 17(48), 234-254. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.8821

Oliveira, J.K.C., & Pimentel, F.S.C. (2020). Epistemologias da Gamificação na Educação: Teorias de Aprendizagem em Evidência. Revista FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, 29(57), 236-250. https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/8286

Pereira, A. P. de, & Ostermann, F. (2012). A aproximação sociocultural a mente, de James V. Wertsch, e implicações para a educação em ciências. Ciência&Educação (Bauru), 18(1), 23-29.

https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000100002

Pimentel, F. S. C., Nunes, A. K. F., & Sales Júnior, V. B. D. (2020). Formação de professores na cultura digital por meio da gamificação. Educar em Revista, 36, e76125. https://doi.org/10.1590/0104-4060.76125

Ramos, P. (2010). Ambiente virtual Vivências: análise do processo de desenvolvimento na perspectiva da pesquisa baseada em design [Tese de doutorado em Educação em Ciências e Saúde, Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde, Universidade Federal do Rio de Janeiro]. http://objdig.ufrj.br/55/teses/NUTES_D_%20PaulaRamos.pdf

Reeves, T. C. (2000). Socially responsible educational technology research. Educational Technology, 40(6), 19–28. https://www.jstor.org/stable/44428634

Reeves, T. C., Herrington, J., & Oliver, R. (2005). Design research: A socially responsible approach to instructional technology research in higher education. Journal of Computing in Higher Education, 16(2), 96-116. https://link.springer.com/article/10.1007/BF02961476

Salen, K., & Zimmerman, E. (2017). Regras do jogo: fundamentos do design de jogos (Vol. 1). Blucher.

Santos, W. L. P. dos., & Porto, P. A. (2013). A pesquisa em Ensino de Química como área estratégica para o desenvolvimento da Química. Química Nova, 36(10), 1570–1576. https://doi.org/10.1590/S0100-40422013001000014

Santos, A. O., Silva, R. P., Andrade, D., & Lima, J. P. M. (2013). Dificuldades e motivações de aprendizagem em Química de alunos do Ensino Médio investigadas em ações do (PIBID/UFS/Química). Scientia Plena, 9(7), 1-6. https://scientiaplena.org.br/sp/article/view/1517/812

Schell, J. (2008). The art of game design: A book of lenses (p. 489). Morgan Kaufmann.

Schnetzler, R. P. (2002). A pesquisa em ensino de química no Brasil: conquistas e perspectivas. Química Nova, 25, 14-24. https://doi.org/10.1590/S0100-40422002000800004

Silva, F. C., Silva, E. P. C., Duarte, D. M., & Dias, F. de S. (2021). Relação entre as dificuldades e a percepção que os estudantes do ensino médio possuem sobre a função das representações visuais no ensino de Química. Ciência & Educação (Bauru), 27. https://doi.org/10.1590/1516-731320210061

Struchiner, M., & Giannella, T. R. (2016). Com-viver, com-ciência e cidadania: uma pesquisa baseada em design integrando a temática da saúde e o uso de tecnologias digitais de informação e comunicação na escola. Revista e-Curriculum, 14(03), 942–969. https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/28701/20842

Tamiosso, R. T., & Pigatto, A. G. S. (2020). A Pesquisa Baseada em Design: mapeamento de estudos relacionados ao Ensino das Ciências da Natureza. Revista Educar Mais, 4(1), 156–171. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.156-171.1756

Van den Akker, J. (1999). Principles and methods of development research. In J. van den Akker, R. M. Branch, K. Gustafson, N., Nieveen, & T. Plomp (Eds). O The Design methodology and developmental research in education and training (pp.1-14). Kluwer Academic Publishers.

Vianna, Y., Vianna, M., Medina, B., & Samara, T. (2013). Gamification, Inc.: Como reinventar empresas a partir de jogos. MJV Press.

Wang, F., & Hannafin, M. J. (2005). Design-based research and technology-enhanced learning environments, Educational Technology Research and Development, 53(4), 5-23. https://link.springer.com/article/10.1007/BF02504682

Werbach, K., & Hunter, D. (2012). For the Win: How game thinking can revolutionize your business. Wharton Digital Press.

Wertsch, J. V. (1998). Mind as action. Oxford University Press.

Wertsch, J. V. (1991). Voices of the mind: A sociocultural approach to mediated action. Harvard University Press.

Zabala, A. (1998). A prática educativa: Como ensinar. Artmed.

Zichermann, G., & Cunningham, C. (2011). Gamification by design: implementing game mechanics in web and mobile apps. O’Reilly Media.

Published

2025-08-31

How to Cite

Santos, P. M. de A., & Costa, H. R. (2025). Design-Based Research (DBR) in the development of Gamification as a strategy for teaching chemistry. Investigations in Science Education, 30(2), 01-34. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci/2025v30n2p01