Analysis of a proposal for using a film based on conceptual, procedural, and attitudinal content
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n3p234Keywords:
Commercial film, Teaching resource, Initial training of Physics teachers, Discourse of the Collective SubjectAbstract
This article explores the use of commercial films in the initial training of physics teachers, based on results from a research study that involved developing a teaching sequence centered on the film Radioactive (2019). It discusses the didactic possibilities of using a film to address conceptual, procedural, and attitudinal content through the presentation of proposals (based on initial planning) and, subsequently, research results to assess their feasibility. This is a case study with data collected from a group of pre-service physics teachers using a questionnaire with open-ended questions, analyzed using the Collective Subject Discourse method. Among the conceptual contents, the results indicated the possibility of exploring an analogy related to radioactivity, provided that appropriate procedures are used, such as identifying and comparing elements of the target situation and the analogy and encouraging discussions about positive and negative aspects. Regarding procedural contents, the study found the potential for developing content with varying levels of complexity and generality, related to the search, selection, comparison, interpretation, and analysis of information. Among the attitudinal contents, a finding is the potential for pre-service teachers to incorporate attitudes regarding their understanding of the didactic resource used, motivated by their positive perception of the experience during the activities, which could lead to similar practices in their professional performance.References
Acevedo-Díaz, J. A., & García-Carmona, A. (2016). Uso de la historia de la ciencia para comprender aspectos de la naturaleza de la ciencia. Fundamentación de una propuesta basada en la controversia Pasteur versus Liebig sobre la fermentación. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 11(33), 203-226. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92447592011
Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. In J. Richardson (Org.) Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241-258). Westport, United States of America: Greenwood.
Bourdieu, P. (1989). O Poder Simbólico. Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil.
Carrera, V. M., & Arroio, A. (2011). Filmes comerciais no Ensino de Ciências: tendências no ENPEC entre 1997 e 2009. In Anais do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Campinas, SP, Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Recuperado de https://abrapec.com/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0725-1.pdf
Castilho, T. B., Oliveira, J. P., Sales, N. L. L., & Ovigli, D. F. B. (2017). Filmes de ficção científica na educação em ciências: análise de um minicurso voltado à construção de cine-aulas. In Anais do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, SC. Recuperado de https://www.abrapec.com/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1310-1.pdf
Castilho, T. B., & Ovigli, D. F. B. (2022). La ciencia como artefacto cultural: análisis de la narrativa cinematográfica en películas de ciencia ficción. Praxis & Saber, 13(32), e11986. https://dx.doi.org/10.19053/22160159.v13.n32.2022.11986
Chizzotti, A. (2000). Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo, SP: Cortez.
Coll, C, Pozo, J. I., Sarabia, B., & Valls, E. (1998). Os Conteúdos na Reforma: Ensino e Aprendizagem de Conceitos, Procedimentos e Atitudes. Porto Alegre, RS: Artmed.
Cunha, M. B., & Giordan, M. (2009). A Imagem da Ciência no Cinema. Química Nova na Escola, 31(1), 9-17. Recuperado de http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_1/03-QS-1508.pdf
Diniz-Pereira, J. E. (1999). As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação & Sociedade, 20(68), 109-125. https://dx.doi.org/10.1590/S0101-73301999000300006
Dubeck, L. W., Moshier, S. E., & Boss, J. E. (1988). Science in Cinema: teaching science fact through science fiction films. New York, United States of America: Teachers College Press.
Lefèvre, F, & Levèfre, A. M. C. (2012). Pesquisa de Representação Social: um enfoque qualiquantitativo (2. ed.). Brasília, DF: Liber Livros.
Lefèvre, F, & Levèfre, A. M. C. (2014). Discurso do Sujeito Coletivo: Representações Sociais e Intervenções Comunicativas. Revista Texto Contexto Enfermagem, 23(2), 502-507. https://dx.doi.org/10.1590/0104-07072014000000014
Martin, M. (2005). A linguagem cinematográfica. Lisboa, Portugal: Dinalivro.
Martins, L. A. P. (2005). História da Ciência: Objetos, Métodos e Problemas. Ciência & Educação (Bauru), 11(2), 305-317. https://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132005000200011
Matthews, M. R. (1995). História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 12(3), 164-214. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7084
Morán, J. M. (1995). O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, 2, 27-35. Recuperado de https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36131
Napolitano, M. (2003). Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo, SP: Contexto.
Napolitano, M. (2008). A História depois do papel. In C. Pinsky (Org.). Fontes históricas (2. ed., pp. 235-289). São Paulo. SP: Contexto.
Nardi, R., & Cortela, B. S. C. (2016). Formação inicial de professores de Física: novas diretrizes, antigas contradições. In R. Nardi, & B. S. C. Cortela (Orgs.). Formação inicial de professores de Física em universidades públicas: estudos realizados a partir de reestruturações curriculares. Bauru, SP: Livraria da Física.
Oliveira, B. J. (2006). Cinema e imaginário científico. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, 13(supl.), 133-150. https://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702006000500009
Oliveira, J. B. B. (2016). Comparação do perfil dos ingressantes nos cursos de Física. In J. B. B. Oliveira, S. Z. Pinho, & M. L. Spazziani (Orgs.). Perfil socioeconômico e sociocultural dos ingressantes nos cursos de graduação: 2006-2015: ciências exatas e da terra. São Paulo, SP: Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Graduação, Vunesp.
Piassi, L. P. C., & Pietrocola, M. (2006). Possibilidades dos filmes de ficção científica como recurso didático em aulas de física: A construção de um instrumento de análise. In Anais do X Encontro de Pesquisa em Ensino de Física. Londrina, PR. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/228903880_Possibilidades_dos_filmes_de_ficcao_cientifica_como_recurso_didatico_em_aulas_de_fisica_a_construcao_de_um_instrumento_de_analise
Piassi, L. P. C., & Pietrocola, M. (2009). Ficção científica e ensino de ciências: para além do método de ‘encontrar erros em filmes’. Educação e Pesquisa, 35(3), 525-540. https://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022009000300008
Pozo, J. I., & Gómez-Crespo, M. A. G. (2009). A aprendizagem e o Ensino de Ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Porto Alegre, RS: Artmed.
Resolução CNE/CP 01/2002, de 18 de fevereiro de 2002. (2002). Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores de Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf
Rezende, L. A. (2008). História das Ciências no Ensino de Ciências: contribuições dos recursos audiovisuais. Ciência em Tela, 1(2). Recuperado de http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/volume1/2/pesquisa_em_ensino.html
Russell, C. (1984). Whigs and professionals. Nature, 308, 777-778. https://dx.doi.org/10.1038/308777a0
Santos, C. A., & Silva, L. L. (2021). A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, 43(e20210037). https://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0037
Santos, E. G., Pasini, M., & Rudek, K. (2015). Reflexões sobre o uso da mídia cinematográfica no Ensino de Ciências e Biologia nos ENEBIO. In Anais do X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindoia, São Paulo, SP. Recuperado de https://www.abrapec.com/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R1763-1.PDF
Santos, W. L. P., & Mortimer, E. F. (2000). Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência – Tecnologia – Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, 2(2), 110-132. https://dx.doi.org/10.1590/1983-21172000020202
Satrapi, M. (Diretora). (2019). Radioactive [filme]. Amazon Studios.
Silva, L. L., & Terrazzan, E. A. (2011). As analogias no ensino de conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais em aulas de Física do Ensino Médio. Experiências em Ensino de Ciências, 6(1), 133-154. Recuperado de https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/384/356
Solbes, J., & Traver, M. J. (1996). La utilización de la Historia de las Ciencias en la Enseñanza de la Física y la Química. Enseñanza de las Ciencias, 14(1), 103-112. https://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4244
Solomon, J. (1988). Science technology and society courses: tools for thinking about social issues. International Journal of Science Education, 10(4), 379-387. https://dx.doi.org/10.1080/0950069880100405
Tavano, L. H. (2023). A utilização de filmes comerciais na e para a formação inicial de professores de Física: um estudo de caso a partir do filme Radioactive (2019). (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP. Recuperado de http://hdl.handle.net/11449/243117
Tavano, L. H., Lima, C. O., & Cortela, B. S. C. (2022). O filme Radioactive (2019) e uma analogia sobre radioatividade: compreensão de licenciandos em Física. In Anais do XIX Encontro de Pesquisa em Ensino de Física. On-line. Recuperado de https://sec.sbfisica.org.br/eventos/epef/xix/sys/resumos/T0346-1.pdf
Yin, R. K. (2001). Estudo de Caso: planejamento e métodos. Porto Alegre, SP: Bookman.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lucas Henrique Tavano, Beatriz Salemme Corrêa Cortela

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.