The University X biology subproject of the future teacher Scholarship Institutional Program (PIBID)contributions to the professorial development of the undergraduate scholarship holders and the program’s area coordinator
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p190Keywords:
PIBID, Science teachers professional development, Undergraduate teaching degree in Science, Teacher narratives, Teaching profession, professional developmentAbstract
This study aims to understand how the PIBID program (Future Teacher Scholarship Institutional Program), which is based on the articulation among the universities (professors and undergraduate students) and the basic education schools, can contribute to the professionalization of the undergraduate students participating in the Program and the professional development of the university professors, coordinators of the Biology subproject at campus Goiabeiras of the UFES. In order to reach this main objective, a qualitative narrative research has been conducted. As means of data collection narrative interviews were conducted with undergraduate students participating in the program, former scholarship holders and one of the coordinators of the subproject. The Discursive Textual Analysis (DTA) was used as means of data analyses. The narratives indicate that the participation in PIBID has enhanced the recognition of "knowing" and "knowing how to develop" practical activities as an essential part of becoming a science teacher. In addition, knowing how to diversify activities in the classroom, contextualize the knowledge of the subject with the students' daily lives and enhance the dialogical dimension in the classroom were recognized by the scholarship holders of extremely importance to their education process and to their future work as Science teachers. Moreover, learning interpersonal skills appears as an important aspect to be developed by the teacher to be. We also highlight the fact that the experience of the coordinator, in the context of the program, contributes to her professional development and to the (re) construction of her teaching identity.References
Abrahão, M. H. M. B. (2003). Memória, narrativas e pesquisa autobiográfica. História da Educação, 7(14), 79-95. Recuperado de http://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/30223/pdf
Amado, J., Freire, I., Carvalho, E., & André, M.J. (2009). O lugar da afectividade na Relação Pedagógica. Contributos para a Formação de Professores. Revista de Ciências da Educação, 08, 75-86. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Isabel_Freire3/publication/28320319_O_lugar_da_afectividade_na_Relacao_Pedagogica_Contributos_para_a_Formacao_de_Professores/links/544050360cf2fd72f99dd589/O-lugar-da-afectividade-na-Relacao-Pedagogica-C
Ambrosetti, N. B., Nascimento, M. D. G. C. D. A., Almeida, P. A., Calil, A. M. G. C., & Passos, L. F. (2013). Contribuições do PIBID para a formação inicial de professores. Revista Educação em Perspectiva, 4(1), 151-173. Recuperado de https://educacaoemperspectiva.ufv.br/index.php/ppgeufv/article/view/405/106
Antunes, F. O (2013). Trabalho docente em Ciências: de Técnico a Investigador. In Güllich, R. I. C., & Hermel, E. E. S. (orgs.). Ensino de Biologia: construindo caminhos formativos (pp. 63-95). Curitiba, PR: Prismas.
Carvalho, A. M. P., & Gil-Pérez, D. (2011). Formação de Professores de Ciências: tendências e inovações (10a ed.). São Paulo, SP: Cortez Editora.
Connelly, M. F.,& Clandinin, J. D. (1990). Stories of Experience and Narrative Inquiry. Educational Researcher, 19(5), 2-14. :DOI: 10.3102/0013189X019005002
Crepalde, R. S., & Aguiar Jr., O. G. (2013). A formação de conceitos como ascensão do abstrato ao concreto: da energia pensada à energia vivida. Investigações em Ensino de Ciências, 18(2), 299-325.
Cunha, M. I. (1997). Conta-me agora! As narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, 23(1-2). São Paulo, Jan./Dec. DOI: 10.1590/S0102-25551997000100010.
Driver, R., Asoko, H., Leach, J., Mortimer, E., & Scott, P. (1999). Construindo conhecimento científico na sala de aula. Química nova na escola. 9(5),31-40. Recuperado de http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc09/aluno.pdf
Flick, U. (2008). Introdução à pesquisa qualitativa. (3a ed.). Porto Alegre, RS: Artmed.
Fontoura, H. A. (2016). Narrativa de professores: constituintes de docentes participantes da residência pedagógica da faculdade de formação de professores da UERJ. In Vicentini, P. P., Cunha, J. L., & Cardoso, L. A. M. (Orgs.) Experiências formativas e práticas de iniciação à docência (pp.195-204). Curitiba, PR: Editora CRV.
Gonçalves, E. N. (2014). Estudo sobre as contribuições do “Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência” – PIBID, para a formação inicial de discentes de licenciatura em Ciências Biológicas, à luz da Pedagogia de Projetos. (Dissertação de Mestrado. Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória). Recuperado de http://educimat.ifes.edu.br/images/stories/Publica%C3%A7%C3%B5es/Disserta%C3%A7%C3%B5es/2014_Emerson_Nunes_da_Costa_Gon%C3%A7alves.pdf
Hodson, D. (1988). Experimentos na ciência e no ensino de ciências. Educational philosophy and theory, 20 (2), 53-66. Recuperado de http://www.iq.usp.br/palporto/TextoHodsonExperimentacao.pdf
Imbernón, F. (2011). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. (9a ed.) São Paulo, SP: Cortez.
Jovchelovitch, S., & Bauer, M. W. (2002). Entrevista narrativa. In Bauer, M. W.,Gaskell, G. (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Um manual prático (pp. 90-113). Petrópolis, RJ: Vozes.
Lima, M. E. C. C., Geraldi, C. M. G., & Geraldi, J. W. (2015). O trabalho com narrativa na investigação em Educação. Educação em revista, 31(1),17-44. DOI: 10.1590/0102-4698130280
Malusá, S.; Mora, I. M., Tavares Júnior, M. J., & Alves, T. S. (2014). O professor Biólogo no curso de Ciências Biológicas: situando sua profissionalização docente. Diversa Prática, 2(1), 69-102. Recuperado de http://www.seer.ufu.br/index.php/diversapratica/article/view/25091
Melo, T. M. (2015) Experiências formativas no início da docência mediadas pelo PIBID Educação Física da Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia. (Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória). Recuperado de http://repositorio.ufes.br/bitstream/10/1424/1/Experi%C3%AAncias%20formativas%20no%20in%C3%ADcio%20da%20doc%C3%AAncia%20mediadas%20pelo%20PIBID%20educa%C3%A7%C3%A3o%20f%C3%ADsica%20da%20Universidade%20Estadual%20de%20Feira%20de%20Santana%2c%20Bahia.pdf
Monteiro, F. A. (2016). Narrativas e desenvolvimento profissional docente: significações experienciadas em contextos situados. In Vicentini, P. P., Cunha, J. L., & Cardoso, L. A. M. (Orgs). Experiências formativas e práticas de iniciação à docência. (pp.119-132). Curitiba, PR: Editora CRV.
Moraes, R. (2003). Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, 9(2), 191-211. DOI: 10.1590/S1516-73132003000200004
Munford, D., & Lima, M. E. C. C. (2007) Ensinar ciências por investigação: em que estamos de acordo? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 9(1), 72-89. DOI: 10.1590/1983-21172007090107
Nóvoa, A. (2009). Para uma formação de professores construída dentro da profissão.. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re350/re350_09por.pdf.
Nóvoa, A. (1995). O passado e o presente dos professores. In Nóvoa, A. (org.). Profissão professor. (2a ed.) (pp.13-34). Porto, POR: Porto Editora.
Nóvoa, A. (1992-a). Os professores e as histórias da sua vida. In Nóvoa, A. (org.). Vidas de Professores. (pp.11- 30).Porto, POR: Porto Editora.
Nóvoa, A. (1992-b) Formação de Professores e profissão docente. In Nóvoa, A. (org.). Os professores e a sua formação. (pp.13-33). Lisboa, POR: Dom Quixote.
Paredes, G. G. O. (2012). Um estudo sobre o PIBID: saberes em construção na formação de professores de ciências. (Dissertação de Mestrado, Setor de Ciências Exatas, Universidade Federal do Paraná, Curitiba). Recuperado de http://www.exatas.ufpr.br/portal/ppgecm/wp-content/uploads/sites/27/2016/03/009_GiulianaGionnaOliviParedes.pdf
Porto, R. T. (2012). Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: ensinar e aprender matemática. (Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande). Recuperado de http://www.ppgeducacaociencias.furg.br/images/stories/dissertacoes2012/robson.pdf
Sacristán, J. G.(1995). Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In Nóvoa, A. (Org.). Profissão Professor. (2a ed.) (pp. 63-92) Porto, POR: Porto Editora.
Scheid, N. M. J. (2013). A História da Ciência e a Formação Docente em Ciências Biológicas. In Güllich, R. I. da C., & Hermel, E. E. S. (orgs.). Ensino de Biologia: construindo caminhos formativos. (pp.169-183). Curitiba, PR: Prismas.
Stanzani, E. L. (2012). O papel do PIBID na formação inicial de professores de Química na Universidade Estadual de Londrina. (Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual de Londrina, Londrina). Recuperado de http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000182026
Souza, E.C.(2007). (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In Nascimento, A.D., & Hetkowski, T. M., (orgs.). Memória e formação de professores (pp.9-74). Salvador, BA: EDUFBA. Recuperado de http://books.scielo.org/id/f5jk5/pdf/nascimento-9788523209186-04.pdf
Tinti, D. S. (2012). PIBID: um estudo sobre suas contribuições para o processo formativo de alunos de Licenciatura em Matemática da PUC-SP. (Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo). Recuperado de https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/10931/1/Douglas%20da%20Silva%20Tinti.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.