The conceptions of teachers on interdisciplinarity in an alternative model of training in exact sciences: possible convergences

Authors

  • Juliana Teixeira Jesus Ramos Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET-RJ) e Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ).
  • Alcina Maria Testa Braz da Silva Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca.

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n3p01

Keywords:

Interdisciplinarity, Teaching concepts, Formative Process

Abstract

This paper intends to approach a case of an alternative training model to the traditional degrees. The research was carried out in 2015 with professors who taught a course in Exact Sciences and Earth Sciences, which proposed in its pedagogical project to foster interdisciplinarity, from the following actions: the elaboration of a specific discipline with the objective of integrating the contents of the subjects of the different areas, reserve of part of the workload directed to the pedagogical practice and the possibility of the student to define the specificity of their formation along the same. It was adopted a theoretical reference that sought to draw a parallel between the different perspectives of interdisciplinarity, besides the specifics of the professional profiles of the teachers brought by Schön, Contreras, Giroux and possible formative models in the Teaching of Sciences. The research had a qualitative approach, with data collection through interviews with five teachers and the Content Analysis like an analysis tool, supported by ATLAS.ti software. Some inferences pointed out that changes in the structure of the course had an impact on teachers' discourses about their practices, especially regarding the specificities and difficulties of practices to be recognized as interdisciplinary or pedagogical practice, since this recognition is closely linked to the individual conception of each teacher, who in general, and for the group investigated, presented themselves in a diffuse way. In addition, conceptions about the model adopted as a possibility for (re) thinking about teacher education were identified, highlighting as the main convergence the student's protagonism.

Author Biographies

Juliana Teixeira Jesus Ramos, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET-RJ) e Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ).

Técnica de Assuntos Educacionais do CEFET-RJ e Mestre em Ensino de Ciências pelo IFRJ, licenciada em Matemática pela UFF.

Alcina Maria Testa Braz da Silva, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca.

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro/ FE-UFRJ, com formação inicial em Física/IF-UFRJ e Mestrado em Engenharia e Ciências dos Materiais/ COPPE-UFRJ, tendo realizado o Pós-Doutorado na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais/FAE-UFMG. Atualmente é docente e pesquisadora credenciada como permanente no Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Ciência, Tecnologia e Educação/PPCTE do CEFET-RJ (Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca) e no Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Ensino de Ciências do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Desenvolve pesquisas nas áreas de Educação e Psicologia Social, com ênfase em Ensino de Ciências e Representações Sociais, atuando principalmente com os temas: Natureza da Ciência (representações científicas e alternativas), Tecnologias e Cultura Digital, Percursos formativos e práticas docentes (presencial, on line e blended), Processos inclusivos, Metodologias de análise. Investigadora da Rede OINVES.net 2013-2017 (OBSERVATORIO IBEROAMERICANO PARA LA INVESTIGACIÓN DE LA DIDÁCTICA UNIVERSITARIA EN RED: CIAFIC-Argentina; CEFET/RJ e IFRJ-Brasil; UNIVERSIDADE DE LISBOA-Portugal), Coordenadora institucional do Projeto em Rede 17683_OBEDUC_2013-2017 (OBSERVATÓRIO DA EDUCAÇÃO/ Edital 2012/CAPES-INEP- IMPACTO DOS MESTRADOS PROFISSIONAIS EM ENSINO DE CIÊNCIAS NA QUALIDADE DA EDUCAÇÃO CIENTÍFICA/ UFMG-UERJ-CEFET/RJ-IFRJ-UFRGS). Investigadora partner do GT Representações Sociais da ANPEPP (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Psicologia)/ 2010-2018. ​Coordenadora do Laboratório de Educação em Ciências e Representações Sociais (EDUCIRS) no CEFET-RJ.

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Published

2018-12-22

How to Cite

Ramos, J. T. J., & da Silva, A. M. T. B. (2018). The conceptions of teachers on interdisciplinarity in an alternative model of training in exact sciences: possible convergences. Investigations in Science Education, 23(3), 01–30. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n3p01