Research in Social Representations: a network analysis of bibliographic production in national periodicals assessed in the Teaching Area
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p01Keywords:
social representations, exploratory research, science educationAbstract
The present work aims to present the analysis of a mapping made from the publications about the subject of the Social Representations in national journals, evaluated in the extract A by CAPES, in the area of Education. After identification and cataloging of the articles, a database was built, with the suport of electronic spreadsheets, taking into account the main characteristics of the works. The collected data were arranged in tables and analyzed as the use of the software Gephi 0.9.1 for the identification of possible relations. We classified the works in three major areas (Human Sciences, Health Sciences and Multidisciplinary), considering the classification proposed by CAPES, and we started to work with the main characteristics of each area from the publications. From the data we can see the predominance of research in the area of Health Sciences, with emphasis on the issue of collective health. However, the field of Human Sciences has also appropriated the framework proposed by Moscovici (2012) and has been developing a significant number of works.References
Aguiar-Santos, D.; Vilches, A.; & Brito, L. P. (2016). Evolução CTS a CTSA nos Seminários Ibero-Americanos. Revista Indagatio Didáctica, 8(1), 1962-1974. Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/54831
Arruda, A. (2002). Teoria das representações sociais e teorias de gênero. Cadernos de Pesquisa, (117), 127-147. https://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742002000300007
Bastian, M., Heymann, S., & Jacomy, M. (2009). Gephi: an open source software for exploring and manipulating networks. In International AAAI Conference on Weblogs and Social Media. Recuperado de https://gephi.org/publications/gephi-bastian-feb09.pdf
Borba, E. M. (2013). Medidas de Centralidade em Grafos e Aplicações em Redes de Dados. (Dissertação de mestrado). Instituto de Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS. Recuperado de https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/86094/000909891.pdf
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2013). Diretoria de Avaliação. Documento de área. Área de avaliação: Ensino. Brasília, DF: CAPES. Recuperado de https://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacaotrienal/Docs_de_area/Ensino_doc_area_e_comissão_block.pdf
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2016). Classificação da produção intelectual. Brasília, DF: CAPES. Recuperado de http://www.gov.br/avaliacao/instrumentos-de-apoio/classificacao-da-producao-intelectual
Carvalho, M. R. (2001). O Construto das Representações Sociais: Implicações Metodológicas. In A. S. P. Moreira (Org.). Representações Sociais: Teoria e Prática (pp. 441-450). João Pessoa, PB: Universitária.
Chrispino, A., Lima, L. S., & Albuquerque, M. B. (2013). Vendo CTS como rede: as publicações mais prestigiadas no Brasil. In XI Anais do Congreso Internacional sobre Investigación em Didáctica de las Ciencias, Girona, España. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/38989739.pdf
Crusoé, N. M. C. (2004). A Teoria das Representações Sociais em Moscovici e sua importância para a pesquisa em Educação. Aprender - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, Ano II(2),105-114. Recuperado de http://periodicos.uesb.br/index.php/aprender/article/viewFile/3792/pdf_121
Duveen, G. (2015). O poder das ideias. In S. Moscovici, Representações sociais: investigações em psicologia social. (11a ed., Introdução, pp. 7-28). Petrópolis, RJ: Vozes.
Farr, R. M. (2013). As raízes da Psicologia Social Moderna. (11a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Freitas, L. Q. (2010). Medidas de Centralidade em Grafos (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ. Recuperado de http://objdig.ufrj.br/60/teses/coppe_m/LeandroQuintanilhaDeFreitas.pdf
Guareschi, P. A. (2000). Representações sociais e ideologia. Revista de Ciências Humanas (ed. esp. temática), 33-46. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/revistacfh/article/viewFile/24122/21517
Hilger, T. R., & Moreira, M. A. (2016). Uma Revisão de Literatura sobre Trabalhos em Representações Sociais relacionados ao Ensino de Física. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 16(1), 167-186. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4342
Jacomy, M., Venturini, T., Heymann, S., & Bastian, M. (2014). Force Atlas2, a continuous graph layout algorithm for handy network visualization designed for the Gephi Software. PLoS ONE 9 (6), San Francisco. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0098679
Jodelet, D. (1993). Representações sociais: um domínio em expansão (Mazzotti, T. B., Trad.). In D. Jodelet (Ed.) Les représentations sociales (pp. 31-61). Rio de Janeiro: UFRJ- Faculdade de Educação.
Jodelet, D. (2011). Ponto de Vista: Sobre o movimento das representações sociais na comunidade científica brasileira. Temas em Psicologia, 19(1), 19-26. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v19n1/v19n1a03.pdf
Jovchelovitch, S. (2004). Psicologia social, saber, comunidade e cultura. Psicologia & Sociedade, 16(2), 20-31. https://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822004000200004
Madeira, M. C. (2001). Representações sociais e educação: importância teórico metodológica de uma relação. In A. S. P. (Org.). Representações Sociais: Teoria e Prática (pp. 123- 144). João Pessoa, PB: Universitária.
Marquez, A. C., Gonçalves, B. B., Medeiros, J. M. R., & Reis, N. A. (n.d.). Gephi: Um software open source de manipulação e visualização de grafos. Vitória, ES: Labic/Ufes. Recuperado de https://www.academia.edu/34568301/Apostila_Gephi_Um_software_open_source_de_manipula%C3%A7%C3%A3o_e_visualiza%C3%A7%C3%A3o_de_grafos
Melo, T. B., Albuquerque, M. B., Silva, M. A. F. B., & Chrispino, A. (2016). Sociologia interna do ensino CTS brasileiro: um ensaio por redes sociais. Indagatio Didactica, 8(1), 1438–1455. Recuperado de http://revistas.ua.pt/index.php/ID/article/view/3945/3628
Menin, M. S. S., Shimizu, A. M., & Lima, C. M. (2009). A teoria das representações sociais nos estudos sobre representações de professores. Cadernos de Pesquisa, 39(137), 549-576. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/cp/v39n137/v39n137a11.pdf
Miguéis, A., Neves, B., Silva, A. L., Trindade, A., & Bernardes, J. A. (2013). A importância das palavras-chave dos artigos científicos da área das Ciências Farmacêuticas, depositados no Estudo Geral: estudo comparativo com os termos atribuídos na MEDLINE. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, 4(2), 112-125. Recuperado de http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/69284
Moscovici, S. (2012). A psicanálise, sua imagem e seu público. Petrópolis, RJ: Vozes.
Moscovici, S. (2015). Representações sociais: investigações em psicologia social. (5a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Oliveira, D. C. (2014). A Teoria de Representações Sociais como grade de leitura da saúde e da doença: a constituição de um campo interdisciplinar. In A. M. O. Almeida, M. F. S. Santos, & Z. A. Trindade (Orgs.). Teoria das representações Sociais: 50 anos (pp. 773-828). Brasília, DF: Technopolitik.
Reigota, M. (2007). Meio ambiente e representação social (7a ed). Rio de Janeiro, RJ: Cortez.
Rios, M. F. S, & Furlan, M. R.(2016). Teoria das Representações Sociais: um feixe de luz. In A. M. Rodrigues & M. A. A. S. Sá (Orgs.). Desenvolvimento Humano e Educação – contextos interdisciplinares (pp. 268-285). Taubaté, SP: Edunitau.
Sá, C. P.(1996). Núcleo central das representações sociais. Petrópolis, RJ: Vozes.
Sá, C. P. (1998). A construção do objeto de pesquisa em Representações Sociais. Rio de Janeiro, RJ: Eduerj.
Sá, C. P., & Arruda, A. (2000). O estudo das representações sociais no Brasil. Revista de Ciências Humanas (ed. esp.), 11-31. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/revistacfh/article/download/24121/21516
Silva, M. A. F. B., Melo, T. B., Bock, B. S., & Chrispino, A. (2015). A Contribuição da Construção Social da Tecnologia para a Abordagem CTS: Desafios a partir dos resultados Piearcts. Interacções, (34), 201-221. Recuperado de https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/6930/5182
Spink, M. J. P. (1993). O conceito de representação social na abordagem psicossocial. Cadernos de Saúde Pública, 9(3), 300-308. https://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X1993000300017
Wagner, W. (1998). Características das Representações Sociais. In A. S. P. Moreira; & C. P. Oliveira (Orgs.). Estudos interdisciplinares de representação social (pp. 3-25). Goiânia, GO: AB.
Weiss, R., & Benthien, R. F. (2017). 100 anos sem Durkheim. 100 anos com Durkheim. Sociologias, 19(44), 16-36. https://dx.doi.org/10.1590/15174522-019004401
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.