The subjects 'human body', 'gender' and 'sexuality' in teaching books of fundamental teaching sciences
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n1p223Keywords:
Gender, Sexuality, Didactic Books, Science teaching, Documentary SearchAbstract
The subject’s 'gender' and 'sexuality' have been the object of speculation and discussion in different social contexts such as family, justice, medicine, religion, the media, social networks, and school. Focusing the school on the discursive production on these themes leads to a prominent issue: the science textbooks. This didactic resource carries scientific information about gender and sexuality from the ideas that express themselves in society. This article presents the results of a qualitative documentary research carried out in sixteen Primary and Secondary Science textbooks from 6th to 9th year, whose objectives were: to analyze the ideas about gender and sexuality conveyed; to characterize the contents presented and understand how these contents are disclosed in the Science books. The categories of analysis constructed were named as "biological body" and "sociocultural body", problematizing as the theoretical-methodological perspective of Cultural Studies in Education suggests. The science textbooks under analysis disclose little information about gender and sexuality and the contents that appear are guided by the biological and physiological perspectives of gender and sex. The sociocultural aspects are inexpressive, but can be seen. Thus, it is necessary to problematize that the didactic book of Sciences can be a potent social communicator of wide spectrum in the diffusion of knowledge on gender and sexuality. Such disclosure may allow social subjects the opportunity to interpret gender and sexuality issues from contextual, interdisciplinary, ethical, citizen, and scientific ideas.References
Baptista, M. M. (2009). Estudos Culturais: O quê e o como da investigação. Revue électronique d’études françaises - Carnets. 450-461. Recuperado de https://journals.openedition.org/carnets/4382
Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo (3a reimp.) Lisboa, Portugal: Edições 70.
Barker, C. (2008). Cultural Studies - Theory and Practice (3rd ed.). Los Angeles/London: Sage.
Barros, C., & Paulino, W. (2012). Ciências - Os seres humanos - 7º ano (5a ed.). São Paulo, SP: Ática.
Barros, C., & Paulino, W. (2012). Ciências - O corpo humano - 8º ano (5a ed.). São Paulo, SP: Ática.
Barros, C., & Paulino, W. (2012). Ciências - O meio ambiente - 6º ano (5a ed.). São Paulo, SP: Ática.
Barros, C., & Paulino, W. (2012). Ciências -Física e Química – 9º ano (5a ed.). São Paulo, SP: Ática.
Beck, D. Q., & Guizzo, B. S. (2013). Estudos Culturais e Estudos de Gênero: proposições e entrelaces às pesquisas educacionais. Holos, 4, 172-182. https://doi.org/10.15628/holos.2013.1597
Costa, M. V., Silveira, R. H., & Sommer, L. H. (1998). Estudos Culturais, educação e pedagogia. Estudos Culturais, Educação e Pedagogia, (23), 36-61. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n23/n23a03
Cunha, A. M. O., Freitas, D., & Silva, E. P. Q. (2010). O corpo da ciência, do ensino, do livro e do aluno. In Brasil, M.E.C. (Org.). Ciências: ensino fundamental. Brasília, DF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2011-pdf/7835-2011-ciencias-capa-pdf/file
Daolio, J. (1995). Os significados do corpo na cultura e as implicações para a Educação Física. Movimento Revista de Educação Física da UFRGS, 2(2), 24-28. http://doi.org/10.22456/1982-8918.2184
Felipe, J. (2007). Gênero, sexualidade e a produção de pesquisas no campo da educação: possibilidades, limites e a formulação de políticas públicas. Pro-Posições, 18(2), 77-87. Recuperado de https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643546
Frison, M. D., Vianna, J., Chaves, J. M., & Bernardi, F.N. (2009). Livro didático como instrumento de apoio para construção de propostas de ensino de Ciências Naturais. In E. F. Mortimer (Org.). Anais do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências, Florianópolis, SC. Recuperado de http://posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/425.pdf
Furlani, J. (2009). O bicho vai pegar! Um olhar pós-estruturalista à Educação Sexual a partir de livros paradidáticos infantis. (Tese de doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS. Recuperado de https://lume.ufrgs.br/handle/10183/13259
Gewandsznajder, F. (2012). Projeto Teláris: Ciências (O planeta Terra) - 6º ano. São Paulo, SP: Ática.
Gewandsznajder, F. (2012). Projeto Teláris: Ciências (A vida na Terra) - 7º ano. São Paulo, SP: Ática.
Gewandsznajder, F. (2012). Projeto Teláris: Ciências (Nosso Corpo) - 8º ano. São Paulo, SP: Ática.
Gewandsznajder, F. (2012). Projeto Teláris: Ciências (Matéria e Energia) - 9º ano. São Paulo, SP: Ática.
Goellner, S.V. (2010). A educação dos corpos, dos gêneros e das sexualidades e o reconhecimento da diversidade. Cadernos de Formação RBCE. 1(2), 71-83. Recuperado de http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/984
Gowdak, D., & Martins, E. (2012). Ciências - Novo Pensar: Meio ambiente - 6º ano. São Paulo, SP: FTD.
Gowdak, D., & Martins, E. (2012). Ciências novo pensar: Seres Vivos - 7º ano. São Paulo, SP: FTD.
Gowdak, D., & Martins, E. (2012). Ciências novo pensar: Corpo humano - 8º ano. São Paulo, SP: FTD.
Gowdak, D., & Martins, E. (2012). Ciências novo pensar: Química e Física - 9º ano. São Paulo, SP: FTD.
Jesus, B., Ramires, L., Unbehaum, S., & Cavasin, S. (2008). Diversidade Sexual na Escola: uma metodologia de trabalho com adolescentes e jovens. São Paulo, SP: CORSA. Recuperado de http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wp-content/uploads/2015/11/Diversidade-Sexual-na-Escola-uma-metodologia-de-trabalho-CORSA-e-ECOS-2008-1.pdf
Louro, G. L. (1997). Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista (6a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Louro, G. L. (2001). Teoria Queer – uma política pós-identitária para a educação. Estudos Feministas, 9(2), 541-553. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2001000200012/8865
Louro, G. (2007). Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista (9a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Louro, G. L. (2015). Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer (2a ed.). Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Manjón, A. L., & Postigo, Y. (2014). Análisis de las imágenes del cuerpo humano em libros de texto españoles de primaria. Enseñanza de lasCiencias, 32(3), 551-570. http://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1319
MEC(1998). Parâmetros curriculares nacionais: Ciências naturais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf
Minayo, M. C. S. (2014). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde (14a ed.). São Paulo, SP: Hucitec.
Miskolci, R. (2016). Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças (2a ed.). Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Nascimento, A.M. (2000). Biologia e Sociologia: uma articulação possível no ensino do corpo? In L. H. S. Santos, Biologia dentro e fora da escola: Meio Ambiente, Estudos Culturais e outras questões (pp. 131-144). Porto Alegre, RS: Mediação.
Pollock, G. (1990). Rethinking early thoughts on images of women. In C. Squires (Ed.). The critical image. Seatle, United States of America: Bay Press.
Rosa, K., & Silva, M. R. G. (2015). Feminismo e ensino de Ciências: análise de imagens de livros didáticos de física. Gênero, 16(1), 83-104. http://doi.org/10.22409/rg.v16i1.747
Shimabukuro, V. (2010). Projeto Araribá: Ciências - 6º ano (3a ed.). São Paulo, SP: Moderna.
Shimabukuro, V. (2010). Projeto Araribá: Ciências -7º ano (3a ed.). São Paulo, SP: Moderna.
Shimabukuro, V. (2010). Projeto Araribá: Ciências - 8º ano (3a ed.). São Paulo, SP: Moderna.
Shimabukuro, V. (2010). Projeto Araribá: Ciências - 9º ano (3a ed.). São Paulo, SP: Moderna.
Silva, T. T. (2009). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Taufer, I.C.B. (2009). Representações de gênero no livro didático de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental. (Trabalho de conclusão de curso de Especialização). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, RS. Recuperado de https://lume.ufrgs.br/handle/10183/21847
Teixeira, C. M., & Magnabosco, M. M. (2010). Gênero e diversidade: formação de educadoras/es. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.