Traditional knowledge and science teaching in Quilombola School Education: an ethnobiological study

Authors

  • Joaklebio Alves da Silva Universidade de Pernambuco, Campus Mata Norte
  • Marcelo Alves Ramos Universidade de Pernambuco, Campus Mata Norte

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p121

Keywords:

Ethnobiology, Intercultural dialogue between knowledges, Teaching and learning process, Mangrove

Abstract

The relationship between human beings and the environment results in the generation of knowledge that is linked to the local culture and is of fundamental importance to be considered in the educational formation of the individual. This research aimed to identify, based on ethnobiology, how students from a public and quilombola school located in the city of Goiana, Pernambuco State, Brazil, know and represent the biodiversity of their community, and describe how this knowledge contributed to the teaching of science through intercultural dialogue. Through the action research methodology, students were asked to produce a drawing that represented their knowledge of local biodiversity and described it through textual production. The collected data proceeded to the content analysis in an analytical-interpretative perspective. The identified knowledge was grouped into categories of analysis and then contextualized through the planning of didactic sequences applied in classes of early years of elementary school. The results indicate that quilombola students have traditional knowledge related to their environment, specifically the mangrove ecosystem and other aspects of the Atlantic forest. It can be noted that this knowledge establishes direct relations with the scientific knowledge in the school, which when considered in the classroom, contributed to the teaching of science based on the intercultural dialogue between traditional and scientific knowledge from an ethnobiological perspective, revealing the relevance of the contextualization of knowledge in science teaching as a proposal for teaching work in the context of quilombola culture.

Author Biographies

Joaklebio Alves da Silva, Universidade de Pernambuco, Campus Mata Norte

Mestre em Educação pela Universidade de Pernambuco, Campus Mata Norte. Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas e Especialista em Educação Ambiental com Ênfase em Saúde Pública. Integrante do Grupo de Pesquisa de Ensino das Ciências e Matemática da Universidade de Pernambuco (UPE/CNPq) e do Grupo de Pesquisa Rede de Estudos em Ecologia e Evolução Biocultural da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE/CNPq). É vinculado ao Laboratório de Estudos Etnobiológicos da UPE Campus Mata Norte (LEET/UPE). No campo de pesquisa, o principal interesse é investigar os conhecimentos construídos por meio das relações estabelecidas entre seres humanos e o ambiente em que vivem e suas contribuições para o ensino e aprendizagem escolar por meio da Etnobiologia. Além disso, tem interesse em temáticas voltadas a Formação de Professores para o ensino de Ciências, Biologia e Matemática; Processos de ensino e aprendizagem em Ciências, Biologia e Matemática; Educação Ambiental; Educação Escolar Quilombola e Educação para as relações étnico-raciais no ensino de Ciências e Biologia.

Marcelo Alves Ramos, Universidade de Pernambuco, Campus Mata Norte

Possui Pós-Doutorado em Ecologia (CAPES/PNPD), Doutorado em Botânica pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2011) com estágio sanduíche na Universidade do Porto (Portugal), Mestrado em Ciências Florestais e Graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela mesma instituição. Atualmente é Professor Adjunto da Universidade de Pernambuco (UPE), Campus Mata Norte, e atua como professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (nível: mestrado) da UPE e no Programa de Pós-Graduação em Etnobiologia e Conservação da Natureza (nível: mestrado e doutorado) da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Atualmente é Coordenador Geral de Pesquisa da Pró-reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Inovação da UPE e em suas pesqusas tem atuado, principalmente, dentro da interface Ecologia, Etnobiologia e Educação, avaliando de que forma diferentes populações humanas relacionam-se com os recursos naturais disponíveis no ambiente em que vivem.

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Published

2019-12-30

How to Cite

Silva, J. A. da, & Ramos, M. A. (2019). Traditional knowledge and science teaching in Quilombola School Education: an ethnobiological study. Investigations in Science Education, 24(3), 121–146. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p121