Neuroscience and Education: Multisensory Strategies for Learning Molecular Geometry

Authors

  • Kleyfton Soares da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano Rodovia GO-118, Setor Novo Horizonte, Campos Belos, Goiás, Brasil http://orcid.org/0000-0002-8526-961X
  • Laerte Silva da Fonseca Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe Avenida Engº Gentil Tavares da Mota, 1166, Bairro Getúlio Vargas, Aracaju, Sergipe, Brasil http://orcid.org/0000-0002-0215-0606

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p01

Keywords:

Molecular geometry, Memory, Molecular models

Abstract

Discussions about appropriate techniques and methods for teaching chemistry have revealed the potential of using alternative and / or technological resources as mediators for learning scientific concepts. Thereby, we are interested in knowing which methodological alternative can allow the learning of chemistry from the visualization resources of three-dimensional molecules. This research aimed to investigate the effects of pedagogical resources, such as alternative and virtual physical molecular models (augmented reality), on the learning of molecular geometry. This qualitative and experimental investigation was carried out to support the planning, elaboration, implementation and analysis of a didactic sequence based on neurocognitive principles associated with "memory". A didactic intervention was designed for three moments, with an interval of fifteen days between one session and another. Nine volunteer students aged 16-17 years participated in the activities. They are from the 2nd year of high school from a private school in the state of Sergipe. The results revealed that: 1) Physical and virtual resources can favour the learning of the molecular geometry and can serve as techniques for assessing students' errors; 2) Methodological procedures that consider brain functioning and the use of sense organs facilitate the consolidation and evocation of long-term memory.

Author Biographies

Kleyfton Soares da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano Rodovia GO-118, Setor Novo Horizonte, Campos Belos, Goiás, Brasil

Prof. Química do Instituto Federal Goiano. Doutorando em Ensino de Ciências (USP). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (UFS). Especialista em Neurociência e Aprendizagem (UCAM). Licenciado em Química (IFAL).

Laerte Silva da Fonseca, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe Avenida Engº Gentil Tavares da Mota, 1166, Bairro Getúlio Vargas, Aracaju, Sergipe, Brasil

Pós-doutorando em Psychology neuroscience. Pós-doutor e doutor em Educação Matemática (UNIAN). Docente titular do Instituto Federal de Sergipe e docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (UFS).

References

Almeida, G. B., & Lima, J. O. G. (2020). Elaboração de holograma para o ensino de geometria molecular. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, 10(1), 73-87. http://dx.doi.org/10.31512/encitec.v10i1.3010

Ausubel, D. P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa, Portugal: Edições Técnicas.

Bouson, J. D. (2015). Metodologias didáticas alternativas para o ensino de geometria molecular e soluções: estratégias para a construção do conhecimento. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências da Natureza, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ. Recuperado de https://app.uff.br/riuff/bitstream/1/4785/1/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20J%C3%BAlia%20Bouzon.pdf

Brousseau, G. (2007). Introdução ao estudo das situações didáticas: conteúdos e métodos de ensino. São Paulo, SP: Ática.

Brown, P. C., Roediger III, H. L., & McDaniel, M. A. (2014). Make It Stick: the science of successful learning. Cambridge, Massachusetts: The Belknap Press of Harvard University Press.

Corrêa, A. C. O. (2010). Memória, aprendizagem e esquecimento: a memória através das neurociências cognitivas. São Paulo, SP: Atheneu.

Cosenza, R. M., & Guerra, L. B. (2011). Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre, RS: Artmed.

Couteur, P. L., & Burreson, J. (2006). Os botões de Napoleão: as 17 moléculas que mudaram a história. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.

Crestani, E. R. M. F., Klein C., & Locatelli, A. (2016). Construção de moléculas com balinhas de goma e o ensino de geometria molecular. In Anais da II Mostra Gaúcha de Validação de Produtos Educacionais e I Econtro do PIBID de Física/RS. Universidade Passo Fundo, Rio Grande do Sul, RS. Recuperado de http://mostragaucha.upf.br/download/artigos-2016/representacao-de-moleculas-com-balinhas-de-goma-e-o-ensino-de-geometria-molecular.pdf

Donovan, J. J., & Rasosevich, D. J. (1999). A Meta-Analytic Review of the Distribution of Practice Effect: Now You See It, Now You Don't. Journal of Applied Psychology, 84(5), 795-805. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/83d6/9b81075cf6bcd484c80f1ca52a56fb0f186a.pdf

Downar, J., Bhatt, M., & Montague, P. R. (2011). Neural correlates of effective learning in experienced medical decision-makers. PLos One, 6(11), e27768. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0027768

Gage, N. M., & Baars, B. J. (2018). Fundamentals of Cognitive Neuroscience (2nd ed.). Elsevier Inc: Academic Press.

Gibin, G. B., & Ferreira, L. H. (2010). A formação inicial em química baseada em conceitos representados por meio de modelos mentais. Química Nova, 33(8), 1809-1814. https://doi.org/10.1590/S0100-40422010000800033

Goh, N. K., & Sai, C. L. (1992). Students’ learning difficulties on covalent bonding and structure concepts. Teaching and Learning, 12(2), 58-65. Recuperado de https://repository.nie.edu.sg/bitstream/10497/1716/1/TL-12-2-58.pdf

Herz, R. S., Schankler, C., & Beland, S. (2004). Olfaction, emotion and associative learning: effects on motived behavior. Motivation and Emotion, 28, 363-383.

Horvath, J. C., Lodge, J. M., & Hattie, J. (Eds.). (2017). From the laboratory to the classroom: translating science of learning for teachers. New York, United States of America: Routledge.

Izquierdo, I. (2011). Memória (2a ed.). Porto Alegre, RS: Artmed.

Kandel, E. R., Schwartz, J., Jessell, T. M., Siegelbaum, S. A. & Hudspeth, A. J. (2014). Princípios de neurociências (5a ed.). Porto Alegre, RS: Artmed.

Lent, R. (2008). Neurociência da Mente e do Comportamento. Rio de Janeiro, RJ: Guanabara Koogan.

Lent, R. (2010). Cem bilhões de neurônios (2a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Atheneu.

Lorençon, R. (2019). Uso de aplicativo como recurso didático para o ensino de geometria molecular. (Trabalho de conclusão de curso). Curso de Licenciatura em Química, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, PR. Recuperado de https://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/16246/1/aplicativoensinogeometriamolecular.pdf

Martina, A. R. (2017). Supporting student’s learning with multiple visual representations. In: Horvath, J. C., Lodge, J. M., Hattie, J. (Eds). From the laboratory to the classroom: translating science of learning for teachers. (1st ed.). (chapter 9). New York, United States of America: Routledge.

Martins, M. G., Freitas, G. F. G., & Vasconcelos, P. H. M. (2020). A dificuldade dos alunos na visualização de moléculas em três dimensões no ensino de geometria molecular. Conexões Ciência e Tecnologia, 14(3), 45-53. https://doi.org/10.21439/conexoes.v14i3.1400

Miranda, M. I. (2012). Taste and odor recognition memory: the emotional flavor of life. Reviews in the Neurosciences, 23(5-6), 481-499. https://doi.org/10.1515/revneuro-2012-0064

Ramos, A. F. (2015). Estudo da influência da utilização de software de modelagem molecular no processo de aprendizagem de conceitos químicos por estudantes do Ensino Médio e superior. (Tese de doutorado). Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Luterana do Brasil, Canoas, RS. Recuperado de http://www.ppgecim.ulbra.br/teses/index.php/ppgecim/article/view/235

Renoult, L., & Rugg, M. D. (2020). An historical perspective on Endel Tulving’s episodic-semantic distinction. Neuropsychologia, 139, 107366. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2020.107366

Ripardo, A. K. S., França, G. S., Lopes, A. S., Silva, A. A.; Harahuchi, S. K. (2020). Uno da geometria molecular: um jogo didático para ensinar geometria dos pares de elétrons e geometria das moléculas. Scientia Naturalis, 2(1), 347-356. Recuperado de https://periodicos.ufac.br/index.php/SciNat/article/view/3588

Silva, A. M. (2016). Geometria molecular: elaboração, aplicação e avaliação de uma sequência didática envolvendo o lúdico. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências da Natureza, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ. Recuperado de https://app.uff.br/riuff/bitstream/1/5030/2/Produto%20Ana%20Paula%20Medeiros.pdf

Silva, C. S. (2020). O jogo e a teoria do processamento da informação no ensino de geometria molecular. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Química, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO. Recuperado de https://www.lequal.quimica.ufg.br/p/4052-dissertacoes-concluidas

Silva, K. S., Fonseca, L. S., & Freitas, J. D. (2018). Uma Breve História da Geometria Molecular sob a Perspectiva Didático-Epistemológica de Guy Brousseau. Acta Scientiae, 20(4), 626-647. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v20iss4id3716

Souza, K. A. O., Neto, O. L. A., Silva, M. W. S., Silva, A. A., & Haraguchi, S. K. (2020). “Dominó geométrico”: uma ferramenta lúdica para o ensino de química sobre geometria dos pares de elétrons e geometria molecular. Scientia Naturalis, 2(1), 293-311. Recuperado de https://periodicos.ufac.br/index.php/SciNat/article/view/3537

Uyulgan, M. A., Akkuzu, N., & Alpat, S. (2014). Assessing the students’ understanding related to molecular geometry using a two-tier diagnostic test. Journal of Baltic Science Education, 13(6), 839-855. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/270395723_Assessing_The_Students%27_Understanding_Related_to_Molecular_Geometry_Using_a_Two-Tier_Diagnostic_Test

van Kesteren, M. T. R., & Meeter, M. (2020). How to optimize knowledge construction in the brain. NPJ Science of Learning, 5(5), 2-7. https://doi.org/10.1038/s41539-020-0064-y

Wright, R., Thompson, W. L., Ganis, G., Newcombe, N. S., & Kosslyn, S. M. (2008). Training generalized spatial skills. Psychonomic Bulletin & Review, 15(4), 763-771. https://doi.org/10.3758/PBR.15.4.763

Published

2021-04-30

How to Cite

Silva, K. S. da, & Fonseca, L. S. da. (2021). Neuroscience and Education: Multisensory Strategies for Learning Molecular Geometry. Investigations in Science Education, 26(1), 01–26. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p01