Investigating processes to recall knowledge in Physics through the PerFísica game

Authors

  • Maria Eduarda Silva da Gama Afonso Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ) campus Nova Iguaçu
  • Marta Maximo-Pereira Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ) campus Nova Iguaçu

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p323

Keywords:

Playfulness, Game, Historical-cultural approach, Physics teaching

Abstract

The interest in playfulness in the classroom and non-formal educational spaces seems to be growing in Science Education. In line with this trend, the main goal of this paper is to investigate how students recall knowledge of Physics while a previously created game, called PerFísica, is being played. It consists of a game board and a set of cards. Each card has some knowledge of Physics and 12 tips about it. The groups of students should try to guess the knowledge of Physics present in the card considering the tips read by the teacher. The PerFísica game and the analysis of research data are based on the historical-cultural approach. Mediating elements that already exist in the related literature were used as categories to analyze the scientific knowledge recalled by the students. PerFísica was carried out in a High School class at a federal educational institution. The audio recordings of the conversations among the groups and the teacher were analyzed. Several mediating elements used by the groups when trying to guess the knowledge present in the card were identified: student-student interaction, teacher-student interaction, names of the subjects studied, physical laws, textbook. A mediating element that has not yet been mapped by the related literature was also observed: the student-game interaction, which refers to the use of the scientific content of PerFísica’s cards to recall themes already studied and identify the knowledge present in the card. It is hoped that this article contributes to the reflection and the academic dialogue on the role of playfulness in Science Education based on the analysis of a concrete experience of using a game in a school context.

Author Biography

Marta Maximo-Pereira, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ) campus Nova Iguaçu

Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do CEFET/RJ Nova Iguaçu; Doutora em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências (modalidade Ensino de Física) pela USP; Pesquisadora do Laboratório de Pesquisa em Ensino de Ciências (LaPEC) do CEFET/RJ Nova Iguaçu

References

Bakhurst, D. (2002). A memória social no pensamento soviético. In H. Daniels (Org.), Uma introdução a Vygotsky (229-254). São Paulo, SP: Loyola.

Carvalho, A. O., Adão, C. M. S., Lopes, C. G., Dias, J. S., Silva, K. S., Gonçalves, M. M. G., Roque, M. L., Nascimento, N. S., Chagas, P. H. F., Nascimento, R. G. C., & Maximo-Pereira, M. (2014). MÁFIA: jogos didáticos para a aprendizagem de Física. In EXPOTEC-2014 (Semana de Extensão do CEFET/RJ - UnED Nova Iguaçu). Rio de Janeiro, RJ. Recuperada de http://www.cefet-rj.br/attachments/article/2417/Livro%20Semana%20de%20Extens%C3%A3o%202014.pdf

Cunha, M. B. (2012). Jogos no Ensino de Química: Considerações Teóricas para sua Utilização em Sala de Aula. Química Nova na Escola, 34(2), 92-98. Recuperada de http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc34_2/07-PE-53-11.pdf?agreq=Jogos%20no%20Ensino%20de%20Qu%C3%ADmica:%20Considera%C3%A7%C3%B5es%20Te%C3%B3ricas%20para%20sua%20Utiliza%C3%A7%C3%A3o%20em%20Sala%20de%20Aula&agrep=jbcs,qn,qnesc,qnint,rvq

Daniels, H. (2003). Vygotsky e a pedagogia. São Paulo, SP: Edições Loyola.

Fonseca, C. V., & Cardoso, K. A. (2017). Jogos didáticos e pesquisa em ensino de Ciências da Natureza: Estudo documental em edições do ENPEC (2007-2015). In XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, SC. Recuperada de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1889-1.pdf

Gehlen, S. T., & Delizoicov, D. (2012). A dimensão epistemológica da noção de problema na obra de Vigotski: implicações no ensino de ciências. Investigações em Ensino de Ciências. 17(1), 59-79.

Recuperada de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/download/207/141

Kishimoto, T. M. (1996). O jogo e a educação infantil. In T. M. Kishimoto. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo, SP: Cortez.

Leite, H. A., & Tuleski, S. C. (2011). Psicologia Histórico-Cultural e desenvolvimento da atenção voluntária: novo entendimento para o TDAH. Psicologia Escolar e Educacional, 15(1), 111-119. Recuperada de https://www.scielo.br/pdf/pee/v15n1/12.pdf

Maximo-Pereira, M., & Abib, M. L. V. S. (2017). Elementos mediadores para a retomada de conhecimento científico escolar. In XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, SC. Recuperada de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0562-1.pdf

Mendonça, T. A. F., & Maximo-Pereira, M. (2018). Jogos no ensino: pesquisa documental nos anais do Encontro Nacional de Ensino de Biologia (ENEBIO) (2005-2016) no Brasil. Latin American Journal of Science Education, 5, 1-8. Recuperada de http://www.lajse.org/may18/2018_12002.pdf

Messeder Neto, H. S. (2016). O Lúdico no Ensino de Química na Perspectiva Histórico-Cultural: além do espetáculo, além da aparência. Curitiba, PR: Prismas.

Messeder Neto, H. S. (2019). O jogo é a Excalibur para o ensino de ciências?: apontamentos para pensar o lúdico no ensino de conceitos e na formação de professores. ACTIO (Curitiba), 4(3), 77-91. Recuperada em https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/download/9764/6941

Messeder Neto, H. S., & Moradillo, E. F. (2016). O Lúdico no Ensino de Química: Considerações a partir da Psicologia Histórico-Cultural. Química Nova na Escola, 38(4), 360-368. Recuperada em http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc38_4/11-EQF-33-15.pdf

Moreira, H., & Caleffe, L. G. (2008). Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: Lamparina.

Rezende, F. A. M., & Soares, M. H. F. B. (2019). Jogos no ensino de química: um estudo sobre a presença/ausência de teorias de ensino e aprendizagem na perspectiva do V Epistemológico de Gowin. Investigações em Ensino de Ciências. 24(1), 103-121. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n1p103

Santos, G. S., & Alves-Oliveira, M. F. (2018). Jogo como recurso didático para o ensino de nutrição: na trilha dos nutrientes. Revista Eletrônica Ensino, Saúde e Ambiente, 11, 1-27. https://doi.org/10.22409/resa2018.v11i3.a21508

Silva, J. D. S., Monteiro, N. S., Germano, A. P. P., Pereira, A. J. S., & Catunda Vasconcelos, F. C. G. (2019). Jogada química: construção do conhecimento científico a partir de situações do cotidiano à luz da teoria da atividade. Experiências em Ensino de Ciências, 14, 593-610. Recuperada de https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID632/v14_n2_a2019.pdf

Smolka, A. L. B. (2000). O (im)próprio e o (im)pertinente na apropriação das práticas sociais. Cadernos CEDES, 20(50), 26-40.

Soares, M. H. F. B. (2004). O Lúdico em Química: Jogos e atividades aplicados ao ensino de química. (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Química, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP. Recuperada de https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/6215/4088.pdf

Soares, M. H. F. B. (2008). Jogos e Atividades Lúdicas no Ensino de Química: teoria, métodos e aplicações. In Atas do XIV Encontro Nacional de Ensino de Química (p. 1-12), Curitiba, PR. Recuperada de http://www.quimica.ufpr.br/eduquim/eneq2008/resumos/R0309-1.pdf

Vigotski, L. S. (2007). A Formação Social da Mente. São Paulo, SP: WMF Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (2009). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo, SP: WMF Martins Fontes.

Published

2020-12-26

How to Cite

Silva da Gama Afonso, M. E., & Maximo-Pereira, M. (2020). Investigating processes to recall knowledge in Physics through the PerFísica game. Investigations in Science Education, 25(3), 323–343. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p323