Covid-19 in the scope of Socioscientific Issues: modeling the problem and outlining educational possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p127

Keywords:

Socioscientific Issues, Science Education, Coronavirus disease (Covid-19)

Abstract

In view of the current coronavirus pandemic scenario (Covid-19), researchers from the most varied segments of the sciences have been mobilized to understand the problem, outline strategies to combat and suppress contagion, as well as mitigate the consequences that, according to national and international experience, have dramatically affected the life of society. As teachers, future teachers and researchers in the field of science education, we feel mobilized to address the issue from the point of view of Socio-Scientific Issues (SSI). Thus, this article seeks to delineate the problem from the perspective of the SSI, defining the controversial aspects, and to indicate possibilities for its treatment in the school context, showing formative and methodological perspectives, understanding this as a political and ethical commitment. In times of crisis, it is essential to mobilize our knowledge in order to understand, analyze, criticize and overcome it.

Author Biographies

Paulo Gabriel Franco dos Santos, Universidade de Brasília, Faculdade UnB Planaltina

Licenciado em Física, mestre e doutor em Educação para a Ciência pela Unesp. Professor na Faculdade UnB Planaltina, Universidade de Brasília, atuando na Área de Educação e Linguagem. Tem interesse na área de formação de professores, ensino de ciências, educação CTSA, Questões Sociocientíficas e teorias críticas.

Natália Cristine Carlos Costa, Universidade de Brasília

Licencianda em Ciências Naturais, Faculdade UnB Planaltina, Universidade de Brasília.Desenvolve pesquisa na modalidade Iniciação Científica na área de formação de professores de ciências, questões sociocientíficas e educação CTSA.

Ariel Lima Brito, Universidade de Brasília

Licenciando em Ciências Naturais, Faculdade UnB Planaltina, Universidade de Brasília.Desenvolve pesquisa na modalidade Iniciação Científica na área de formação de professores de ciências, questões sociocientíficas e educação CTSA.

References

Antunes, M. N., Guimarães, M. C. S., Silva, C. H. da., & Rabaço, M. H. L. (2007). Monitoramento da informação na sociedade de risco: o caso da pandemia de gripe aviária. Informação & Sociedade.:Est., João Pessoa, 17(3), 131-141. Recuperado de https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/1272/1/monitoramento_informacao_sociedade.pdf

Barbosa, A. L. N. H., Costa, J. S., & Hecksher, M. (2020). Mercado de trabalho e pandemia da covid-19: Ampliação de desigualdades já existentes? Mercado de Trabalho: conjuntura e análise (IPEA), 69, 55-63. Recuperado de http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/10186

Beck, U. (2011). Sociedade de risco: Rumo a uma outra modernidade (2a ed.). São Paulo, SP: Editora 34.

Bencze, L., Pouliot, C., Pedretti, E., Simonneaux, L., Simonneaux, J., & Zeidler, D. (2020). SAQ, SSI and STSE education: defending and extending “science-in-context”. Cultural Studies of Science Education. 1-27. https://doi.org/10.1007/s11422-019-09962-7

Coelho, G. B. (2016). A ciência moderna e sua consolidação: é possível falar em crise social e epistemológica? Novos Rumos Sociológicos, 4(5), 263–283. http://dx.doi.org/10.15210/norus.v4i5.6768

Cross, R., & Price, R. (2002). Teaching Controversial Science for Social Responsibility: The case of Food Production. In: Roth, W., & Desautels, J. Science Education as/for sociopolitical action (pp. 99-123). New York: Peter Lang Publishing. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/42977982

Delizoicov, D. (2001). Problemas e Problematizações. In: Pietrocola, M. (Org.). Ensino de Física: conteúdo, metodologia e epistemologia numa concepção integradora (pp. 125-150). Florianópolis, SC: UFSC.

Ferreira, F. B. L. (2016). Estado de bem-estar social na china: análise de sua tipologia a partir do sistema de proteção social na saúde pós-1980. (Monografia). Instituto de Economia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Recuperado de https://pantheon.ufrj.br/bitstream/11422/4908/1/Monografia%20Fabianna%20Bacil_Estado%20de%20Bem%20Estar%20Social%20na%20China-%20an%C3%A1lise%20de%20sua%20tipologia%20a%20partir%20do%20sistema%20de%20prote%C3%A7%C3%A3o%20social%20na%20sa%C3%BAde%20p%C3%B3s-1980.pdf

Gomes, S. F., Penna, J. C. B. O, & Arroio, A. (2020). Fake News Científicas: Percepção, Persuasão e Letramento. Ciência & Educação (Bauru), 26, e20018. https://doi.org/10.1590/1516-731320200018

Habermas, J. (2012). Teoria do Agir Comunicativo (Vols I e II). São Paulo, SP: Martins Fontes.

Lei n. 9.394 (1996, 20 de dezembro). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, Diário Oficial de União. Brasília, DF: Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Macedo, Y. M., Ornellas, J. L., & Bomfim, H. F. do. (2020). COVID – 19 no Brasil: o que se espera para população subalternizada? Revista Encantar: Educação, Cultura e Sociedade, 2(1), 01-10. Recuperado de http://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8189/pdf

Martinez-Pérez, L. F. (2012). Questões sociocientíficas na prática docente: Ideologia, autonomia e formação de professores. São Paulo, SP: Unesp.

MEC - Ministério da Educação (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Ratcliffe, M., & Grace, M. (2003). Science education for citizenship: teaching socio-scientific issues. Philadelphia: Open University Press.

Santos, M. (2003). Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal (10a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Record.

Santos, V. S. & Schneider, H. N. (2020). Mediações-lives e Aprendizagens Etnocenológicas por Jovens com os Dispositivos Digitais, durante a Pandemia da Covid-19. Revista Brasileira de Informática na Educação - RBIE, 28, 892-908. https://doi.org/10.5753/RBIE.2020.28.0.892

Santos, W. L. P. dos. (2007). Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Ciência & Ensino, 1, 1-12. Recuperado de http://143.0.234.106:3537/ojs/index.php/cienciaeensino/article/view/149/120

Saraiva, L. J. C. da., & Faria, J. F. de. (2019). A Ciência e a Mídia: A propagação de Fake News e sua relação com o movimento anti-vacina no Brasil. In anais do 42º Congresso Brasileiro de Ciências da Computação. Belém, PA. Recuperado de http://portalintercom.org.br/anais/nacional2019/resumos/R14-1653-1.pdf

Sousa Júnior, J. H., Raasch, M., Soares, J. C., & Ribeiro, L. V. H. A. de S. (2020). Da desinformação ao caos: uma análise das fake news frente à pandemia do coronavírus (COVID-19) no Brasil. Cadernos de Prospecção, 13(2). Recuperado de https://cienciasmedicasbiologicas.ufba.br/index.php/nit/article/view/35978/20912

Sousa, P. S. de., & Gehlen, S. T. (2017). Questões Sociocientíficas no Ensino de Ciências: algumas características das pesquisas brasileiras. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 19, 1-22. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/epec/v19/1983-2117-epec-19-e2569.pdf

Souza, K. R. de; Santos, G. B. dos; Rodrigues, A. M. dos S.; Felix, E. G.; Gomes, L.; Rocha, G. L. da; Conceição, R. do C. M.; Rocha, F. D. da, & Peixoto, R. B. (2021). Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, 19, 1-14. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00309

WHO. World Health Organization. (2020). Coronavirus disease (COVID-19) advice for the public. Recuperado de https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public

WHO. World Health Organization. (2020). Country & Technical Guidance - Coronavirus disease (COVID-19). Recuperado de https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance

Zeidler, D., Herman, B. C., Sadler, T. D. (2019). New directions in socioscientific issues research. Disciplinary And Interdisciplinary Science Education Research, 11(1), 1-9, 28. Recuperado de https://diser.springeropen.com/articles/10.1186/s43031-019-0008-7

Published

2021-04-30

How to Cite

Santos, P. G. F. dos, Costa, N. C. C., & Brito, A. L. (2021). Covid-19 in the scope of Socioscientific Issues: modeling the problem and outlining educational possibilities. Investigations in Science Education, 26(1), 127–144. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p127