Covid-19 in the scope of Socioscientific Issues: modeling the problem and outlining educational possibilities
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p127Keywords:
Socioscientific Issues, Science Education, Coronavirus disease (Covid-19)Abstract
In view of the current coronavirus pandemic scenario (Covid-19), researchers from the most varied segments of the sciences have been mobilized to understand the problem, outline strategies to combat and suppress contagion, as well as mitigate the consequences that, according to national and international experience, have dramatically affected the life of society. As teachers, future teachers and researchers in the field of science education, we feel mobilized to address the issue from the point of view of Socio-Scientific Issues (SSI). Thus, this article seeks to delineate the problem from the perspective of the SSI, defining the controversial aspects, and to indicate possibilities for its treatment in the school context, showing formative and methodological perspectives, understanding this as a political and ethical commitment. In times of crisis, it is essential to mobilize our knowledge in order to understand, analyze, criticize and overcome it.References
Antunes, M. N., Guimarães, M. C. S., Silva, C. H. da., & Rabaço, M. H. L. (2007). Monitoramento da informação na sociedade de risco: o caso da pandemia de gripe aviária. Informação & Sociedade.:Est., João Pessoa, 17(3), 131-141. Recuperado de https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/1272/1/monitoramento_informacao_sociedade.pdf
Barbosa, A. L. N. H., Costa, J. S., & Hecksher, M. (2020). Mercado de trabalho e pandemia da covid-19: Ampliação de desigualdades já existentes? Mercado de Trabalho: conjuntura e análise (IPEA), 69, 55-63. Recuperado de http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/10186
Beck, U. (2011). Sociedade de risco: Rumo a uma outra modernidade (2a ed.). São Paulo, SP: Editora 34.
Bencze, L., Pouliot, C., Pedretti, E., Simonneaux, L., Simonneaux, J., & Zeidler, D. (2020). SAQ, SSI and STSE education: defending and extending “science-in-context”. Cultural Studies of Science Education. 1-27. https://doi.org/10.1007/s11422-019-09962-7
Coelho, G. B. (2016). A ciência moderna e sua consolidação: é possível falar em crise social e epistemológica? Novos Rumos Sociológicos, 4(5), 263–283. http://dx.doi.org/10.15210/norus.v4i5.6768
Cross, R., & Price, R. (2002). Teaching Controversial Science for Social Responsibility: The case of Food Production. In: Roth, W., & Desautels, J. Science Education as/for sociopolitical action (pp. 99-123). New York: Peter Lang Publishing. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/42977982
Delizoicov, D. (2001). Problemas e Problematizações. In: Pietrocola, M. (Org.). Ensino de Física: conteúdo, metodologia e epistemologia numa concepção integradora (pp. 125-150). Florianópolis, SC: UFSC.
Ferreira, F. B. L. (2016). Estado de bem-estar social na china: análise de sua tipologia a partir do sistema de proteção social na saúde pós-1980. (Monografia). Instituto de Economia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Recuperado de https://pantheon.ufrj.br/bitstream/11422/4908/1/Monografia%20Fabianna%20Bacil_Estado%20de%20Bem%20Estar%20Social%20na%20China-%20an%C3%A1lise%20de%20sua%20tipologia%20a%20partir%20do%20sistema%20de%20prote%C3%A7%C3%A3o%20social%20na%20sa%C3%BAde%20p%C3%B3s-1980.pdf
Gomes, S. F., Penna, J. C. B. O, & Arroio, A. (2020). Fake News Científicas: Percepção, Persuasão e Letramento. Ciência & Educação (Bauru), 26, e20018. https://doi.org/10.1590/1516-731320200018
Habermas, J. (2012). Teoria do Agir Comunicativo (Vols I e II). São Paulo, SP: Martins Fontes.
Lei n. 9.394 (1996, 20 de dezembro). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, Diário Oficial de União. Brasília, DF: Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Macedo, Y. M., Ornellas, J. L., & Bomfim, H. F. do. (2020). COVID – 19 no Brasil: o que se espera para população subalternizada? Revista Encantar: Educação, Cultura e Sociedade, 2(1), 01-10. Recuperado de http://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8189/pdf
Martinez-Pérez, L. F. (2012). Questões sociocientíficas na prática docente: Ideologia, autonomia e formação de professores. São Paulo, SP: Unesp.
MEC - Ministério da Educação (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Ratcliffe, M., & Grace, M. (2003). Science education for citizenship: teaching socio-scientific issues. Philadelphia: Open University Press.
Santos, M. (2003). Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal (10a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Record.
Santos, V. S. & Schneider, H. N. (2020). Mediações-lives e Aprendizagens Etnocenológicas por Jovens com os Dispositivos Digitais, durante a Pandemia da Covid-19. Revista Brasileira de Informática na Educação - RBIE, 28, 892-908. https://doi.org/10.5753/RBIE.2020.28.0.892
Santos, W. L. P. dos. (2007). Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Ciência & Ensino, 1, 1-12. Recuperado de http://143.0.234.106:3537/ojs/index.php/cienciaeensino/article/view/149/120
Saraiva, L. J. C. da., & Faria, J. F. de. (2019). A Ciência e a Mídia: A propagação de Fake News e sua relação com o movimento anti-vacina no Brasil. In anais do 42º Congresso Brasileiro de Ciências da Computação. Belém, PA. Recuperado de http://portalintercom.org.br/anais/nacional2019/resumos/R14-1653-1.pdf
Sousa Júnior, J. H., Raasch, M., Soares, J. C., & Ribeiro, L. V. H. A. de S. (2020). Da desinformação ao caos: uma análise das fake news frente à pandemia do coronavírus (COVID-19) no Brasil. Cadernos de Prospecção, 13(2). Recuperado de https://cienciasmedicasbiologicas.ufba.br/index.php/nit/article/view/35978/20912
Sousa, P. S. de., & Gehlen, S. T. (2017). Questões Sociocientíficas no Ensino de Ciências: algumas características das pesquisas brasileiras. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 19, 1-22. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/epec/v19/1983-2117-epec-19-e2569.pdf
Souza, K. R. de; Santos, G. B. dos; Rodrigues, A. M. dos S.; Felix, E. G.; Gomes, L.; Rocha, G. L. da; Conceição, R. do C. M.; Rocha, F. D. da, & Peixoto, R. B. (2021). Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, 19, 1-14. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00309
WHO. World Health Organization. (2020). Coronavirus disease (COVID-19) advice for the public. Recuperado de https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public
WHO. World Health Organization. (2020). Country & Technical Guidance - Coronavirus disease (COVID-19). Recuperado de https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance
Zeidler, D., Herman, B. C., Sadler, T. D. (2019). New directions in socioscientific issues research. Disciplinary And Interdisciplinary Science Education Research, 11(1), 1-9, 28. Recuperado de https://diser.springeropen.com/articles/10.1186/s43031-019-0008-7
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.