Investigating approaches between scientific divulgation texts and chemistry teaching books

Authors

  • Maria Bruna Costa de Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IFMA/Campus Codó
  • Leonardo Baltazar Cantanhede Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Campus Codó http://orcid.org/0000-0002-9532-5566
  • Severina Coelho da Silva Cantanhede Universidade Federal do Maranhão - UFMA/Campus Codó http://orcid.org/0000-0002-7963-932X

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p601

Keywords:

Scientific Dissemination Texts, Textbook, Chemical bonds, Wordle, Iramuteq

Abstract

This work aimed to promote the use of Scientific Dissemination Texts (SDT) by Basic Education Chemistry teachers, this work analyzed affinities between SDT published in Ciência Hoje Magazine, selected by Cantanhede (2012) and Sousa, Cantanhede e Cantanhede (2020) for the Chemical Bonds content, with discussions about this content present in the 6 Chemistry Textbooks, indicated by the National Textbook Program, for the 2018/2020 triennium. The affinity analysis was performed by the Wordle software, from the word cloud generation, which highlights terms that are more frequent in a set of words, and the IRaMuTeQ software, used for qualitative analysis of textual data, based on the factorial correspondence analysis and similitude analysis. The SDT Why doesn't water catch fire if it is made up of two combustible elements? (Edition 231, oct/2006) and How can sulfur bind to oxygen more than twice with both being divalent? (Edition 276, nov/2010), presented satisfactory affinity with the way the Chemical Bonds content is discussed in the investigated textbooks, considering the word clouds generated from these materials. The most prominent terms in textbooks were: hydrogen, atom, substance, element, molecule, and bond. SDTs use these terms to mention the meanings and explanations of chemical phenomena with the terms highlighted in the clouds. These relationships between SDT and Textbooks can represent an important parameter for the use of SDT in the classroom and, thus, support discussions in a contextualized way of chemical contents in Basic Education.

Author Biographies

Maria Bruna Costa de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IFMA/Campus Codó

Graduada em Licenciatura plena em Química pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Maranhão - IFMA/Campus Codó. Desenvolve pesquisa na área de Ensino de Química, com enfase na Divultação Ciêntifica e Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação aplicadas ao ensino de Quimica. É membro do Grupo de Pesquisa em Ensino de Química do Maranhão - Gpequima.

Leonardo Baltazar Cantanhede, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Campus Codó

Graduado em Química Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Maranhão, Mestre em Química Analítica pela Universidade Federal do Maranhão e Doutor em Ciências, área de concentração Química Inorgânica, pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professor da Educação Básica, Técnica e Tecnológica (EBTT) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IFMA/Campus Codó. Desenvolve pesquisas na área de química de superfície, a partir do estudo adsortivo de metais e corantes em diferentes tipos de adsorventes, com ênfase em materiais lignocelulósicos e carvões ativados. Na área de Ensino de Química, investiga a utilização de Textos de Divulgação Científica no ensino de Química, além de Métodos Cooperativos de aprendizagem e orientações CTSA. Exerce a função de Coordenador do Grupo de Pesquisa em Ensino de Química do Maranhão - GPEQUIMA e do Grupo de Estudos em Inorgânica e Catálise - GEIC do IFMA/Campus Codó. Fundador e coordenador do Clube de Astronomia de Codó - CAC. Atualmente é docente efetivo do Programa de Pós-Graduação em Química do IFMA e Chefe do Núcleo de Pesquisa, Pós-Gradução e Inovação do IFMA/Campus Codó.

Severina Coelho da Silva Cantanhede, Universidade Federal do Maranhão - UFMA/Campus Codó

Possui graduação em Química Licenciatura pela Universidade Federal do Maranhão, Mestrado em Química pelo Programa de Pós-Graduação em Química da Universidade Federal de São Carlos, PPGQ- UFSCar. Atualmente é doutoranda do Programa de Doutorado em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM) da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). Atua na área de Ensino da Química, com ênfase em Textos de Divulgação Científica, Abordagem CTS/CTSA e Métodos de Aprendizagem Cooperativa. É professora Assistente, em regime de dedicação do exclusiva do curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal do Maranhão/Campus de Codó. Atua como coordenadora no Grupo de Pesquisa em Ensino de Química do Maranhão (GPEQUIMA) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Campus Codó.

References

Alferes, S. C., & Agustini, C. L. H. (2008). A escrita da divulgação científica. Horizonte Científico, 2(1), 1–23. Recuperado de: http://www.seer.ufu.br/index.php/horizontecientifico/article/view/4134

Atkins, P. W., & Jones, L. (2011). Princípios de Química: Questionando a Vida Moderna e o Meio Ambiente (5a ed.). Porto Alegrre, RS: Bookman.

Baralt, M., Pennestri, S., & Selvandin, M. (2011). Action Research: using wordles to teach foreign language writing. Language Learning & Technology, 15(2), 12–22. https://doi.org/http://dx.doi.org/10125/44245

Benites-Lazaro, L. L., Mello-Théry, N. A., & Lahsen, M. (2017). Business storytelling about energy and climate change: The case of Brazil’s ethanol industry. Energy Research and Social Science, 31, 77–85. https://doi.org/10.1016/j.erss.2017.06.008

Brasil. (2017). PNLD 2018: Apresentação – guia de livros didáticos – Ensino Médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretária de Educação Básica.

Bueno, W. C. (2009). Jornalismo cientifico: revisitando o conceito. In C. Victor, G. Caldas, & S. Bortoliero (Eds.), Jornalismo científico e desenvolvimento sustentável (pp. 157–178). São Paulo, SP: All Print.

Camargo, B. V., & Justo, A. M. (2013). IRAMUTEQ: Um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, 21(2), 513–518. https://doi.org/10.9788/tp2013.2-16

Cantanhede, S. C. da S. (2012). Textos da Revista Ciência Hoje como recurso didático: análise e possibilidades de uso no ensino médio de Química. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP. Recuperado de http://www.fiocruz.br/brasiliana/media/Dissertacao_UFSCar_SeverinaCastanheda.pdf

Cantanhede, S. C. da S., Alexandrino, D. M., & Queiroz, S. L. (2015). Divulgação científica como recurso didático no ensino de Química. Recuperado de http://www.gpeqsc.com.br/sobre/manuais/DivulgacaoCiencRecursoDidEnsiQuimica.pdf

Clement, T., Plaisant, C., & Vuillemot, R. (2008). The story of one: Humanity scholarship with visualization and text analysis. Retrieved from College Park, MD: University of Maryland, Human-Computer Interaction Lab. Recuperado de http://www.cs.umd.edu/hcil/trs/2008-33/2008-33.pdf

Costa, G. G. de O. (2015). Curso de Estatística Básica: teoria e prática (2a ed.). São Paulo: Atlas.

DePaolo, C. A., & Wilkinson, K. (2014). Get Your Head into the Clouds: Using Word Clouds for Analyzing Qualitative Assessment Data. TechTrends, 58(3), 38–44. https://doi.org/10.1007/s11528-014-0750-9

Dias, G. R., Silva, J. M., Bento, J. I. M., Cantanhede, S. C. da S., & Cantanhede, L. B. (2016). Textos de divulgação científica : análise e caracterização para utilização no ensino de matemática. Revista Eletrônica de Educação Matemática - REVEMAT, 11(1), 84–98. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11n1p84

Ferreira, L. N. de A., & Queiroz, S. L. (2011). Artigos da Revista Ciência Hoje como recurso didático no Ensino de Química. Química Nova, 34(2), 354–360. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/qn/v34n2/33.pdf

Ferreira, L. N. de A., & Queiroz, S. L. (2012). Textos de divulgação científica no ensino de Ciências: uma revisão. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 5(1), 3–31. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37695/28866

Fontanella, D., & Meglhioratti, F. A. (2013). A Divulgação Científica e o Ensino de Ciências: Análise das Pesquisas. VIII EPCC Encontro Internacional de Produção Cientifica. Recuperado de http://www.cesumar.br/prppge/pesquisa/epcc2013/oit_mostra/Denise_Fontanella.pdf

Grillo, S. V. C. (2013). Divulgação científica: linguagens, esferas e gêneros (Universidade de São Paulo). Recuperado de https://teses.usp.br/teses/disponiveis/livredocencia/8/tde-04112015-181038/publico//2013_SheilaVieiraDeCamargoGrillo.pdf

Lopes, A. C. (2007). Currículo e epistemologia. Ijuí, RS: Unijuí.

Maia, J. de O., Sá, L. P., Massena, E. P., & Wartha, E. J. (2011). O Livro Didático de Química nas Concepções de Professores do Ensino Médio da Região Sul da Bahia. Química Nova na Escola, 33(2), 115–124. Recuperado de http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc33_2/07-PE7110.pdf

Mandják, T., Lavissière, A., Hofmann, J., Bouchery, Y., Lavissière, M. C., Faury, O., & Sohier, R. (2019). Port marketing from a multidisciplinary perspective: A systematic literature review and lexicometric analysis. Transport Policy, 84, 50–72. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2018.11.011

Marchand, P., & Ratinaud, P. (2012). L’analyse de similitude appliquée aux corpus textuels : les primaires socialistes pour l’élection présidentielle française (septembre-octobre 2011). Actes Des 11èmes Journées Internationales d’Analyse Des Données Textuelles (JADT), 687–699. Recuperado de http://lexicometrica.univ-paris3.fr/jadt/jadt2012/Communications/Marchand, Pascal et al. - L’analyse de similitude appliquee aux corpus textuels.pdf

Massarani, L., & Moreira, I. de C. (2002). Aspectos históricos da divulgação científica no Brasil. In L. Massarani, I. de C. Moreira, & F. Brito (Eds.), Ciência e público: caminhos da divulgação científica no Brasil. (pp. 25–42). Rio de Janeiro, RJ: UFRJ.

McNaught, C., & Lam, P. (2010). Using wordle as a supplementary research tool. Qualitative Report, 15(3), 630–643. Recuperado de https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol15/iss3/8

Mendes, A. M., Tonin, F. S., Buzzi, M. F., Pontarolo, R., & Fernandez-Llimos, F. (2019). Mapping pharmacy journals: A lexicographic analysis. Research in Social and Administrative Pharmacy, 15(12), 1464–1471. https://doi.org/10.1016/j.sapharm.2019.01.011

Mendes, M. P. de L. (2011). O conceito de reação química no nível médio: História, transposição didática e ensino. Universidade Federal da Bahia. Recuperado de https://ppgefhc.ufba.br/sites/ppgefhc.ufba.br/files/maricleide_pereira_de_lima_mendes_-_o_conceito_de_reacao_quimica_no_nivel_medio_historia_transposicao_didatica_e_ensino.pdf

Messias, M. A., Alves, T. I. P., Melo, C. M., Lima, M., Rivera-Rebella, C., Rodrigues, D. F., & Madi, R. R. (2019). Ethnoecology of Lutjanidae (snappers) in communities of artisanal fisheries in northeast Brazil. Ocean and Coastal Management, 181(June), 104866. https://doi.org/10.1016/j.ocecoaman.2019.104866

Oliveira, A. C. G. de. (2014). O Livro Didático De Química Como Discurso Curricular – Recontextualizações No Campo Das (Universidade de Campinas). Recuperado de http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/254110

Pereira, G. W. T., Cantanhede, S. C. da S., & Cantanhede, L. B. (2018). Revista Ciência Hoje: textos da seção “O Leitor Pergunta” como recurso didático para o ensino de Biologia. VII Encontro Nacional de Ensino de Biologia / I Encontro Regional de Ensino de Biologia - Norte, 4940–4948. Recuperado de https://sbenbio.org.br/wp-content/uploads/anais/anais_vii_enebio_norte_completo_2018.pdf

Plumecocq, G. (2014). The second generation of ecological economics: How far has the apple fallen from the tree? Ecological Economics, 107, 457–468. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2014.09.020

Ribeiro, R. A., & Kawamura, M. R. D. (2005). A Ciência em diferentes vozes: uma análise de textos de divulgação científica. V Encontro Nacional de Pesquisa em Educação Em Ciências, 1–13. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782007000300013

Rocha, M. B. (2012). O potencial didático dos textos de divulgação científica segundo professores de ciências. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 5(2), 47–68. https://doi.org/10.3895/s1982-873x2012000200005

Rocha, S. (2015). Estatística geral e aplicada: para cursos de engenharia (2a. ed.). São Paulo, SP: Atlas.

Russell, J. B. (1994). Química Geral: Volume 1 (2a. ed.). São Paulo-SP: Pearson Universidades.

Sacchelli, S., Fabbrizzi, S., & Menghini, S. (2016). Climate Change, Wine and Sustainability: A Quantitative Discourse Analysis of the International Scientific Literature. Agriculture and Agricultural Science Procedia, 8, 167–175. https://doi.org/10.1016/j.aaspro.2016.02.090

Salém, S., & Kawamura, M. R. (1999). As perguntas dos leitores nas revista de divulgação científica: possíveis contribuições ao ensino de Física. II Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 1–13. Recuperado de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/ii-enpec/trabalhos/A53.pdf

Santos, W. L. P. dos, & Carneiro, M. H. da S. (2006). Livro Didático de Ciências : Fonte de Informação ou Apostila de Exercícios? Contexto e Educação, 21(76), 201–222. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2006.76.201-222

Santos, M. S. (2017). Análise Histórico-Crítica dos Livros Didáticos de Química Aprovados no PNLD 2015. Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana. Recuperado de http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/22550

Schirmer, S. B., & Sauerwein, I. P. S. (2017). Livros Didáticos Em Publicações Na Área De Ensino: Contribuições Para Análise E Escolha. Investigações em Ensino de Ciências, 22(1), 23. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n1p23

Schober, A., Kittel, C., Baumgartner, R. J., & Füllsack, M. (2018). Identifying dominant topics appearing in the Journal of Cleaner Production. Journal of Cleaner Production, 190, 160–168. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.04.124

Silva, M. da P. A. N. (2016). Análise das atividades experimentais nos livros didáticos de Química do PNLD 2012 para o conteúdo de funções inorgânicas (Universidade Federal da Paraíba). Recuperado de http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/123456789/14288

Sousa, B. L. S., Cantanhede, S. C. da S., & Cantanhede, L. B. (2020). Caracterização de Textos da Revista Ciência Hoje, Seção o Leitor Pergunta, uma Perspectiva para o Ensino da Química na Educação Básica. Exatas Online, 11(1), 50–62. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/1_rvWI5UqQqKoEDKTA8z7M7TptdQEqOh3/view

Souza, M. A. R. de, Wall, M. L., Thuler, A. C. de M. C., Lowen, I. M. V., & Peres, A. M. (2018). O uso do software IRAMUTEQ na análise de dados em pesquisas qualitativas. Revista Da Escola de Enfermagem Da U S P, 52, 1–7. https://doi.org/10.1590/S1980-220X2017015003353

Verceze, R., & Silvino, E. (2008). O Livro Didático E Suas Implicações Na Prática Do Professor Nas Escolas Públicas De Guajará-Mirim. Revista Práxis Educacional, 4(4), 83–102. Recuperado de http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/562/456

Wartha, E., Silva, E., & Bejarano, N. (2013). Cotidiano e contextualização no ensino de Química. Química Nova Na Escola, 35(2), 84–91. Recuperado de http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_2/04-CCD-151-12.pdf

Williams, W., Parkes, E. L., & Davies, P. (2013). Wordle: A method for analysing MBA student induction experience. The International Journal of Management Education, 11(1), 44–53. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2012.10.002

Zamboni, L. M. S. (2001). Cientistas, jornalistas e a divulgação científica: subjetividade e heterogeneidade no discurso da divulgação científica. Campinas: Editora Autores Associados.

Published

2020-12-26

How to Cite

Oliveira, M. B. C. de, Cantanhede, L. B., & Cantanhede, S. C. da S. (2020). Investigating approaches between scientific divulgation texts and chemistry teaching books. Investigations in Science Education, 25(3), 601–615. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p601