Investigating approaches between scientific divulgation texts and chemistry teaching books
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p601Keywords:
Scientific Dissemination Texts, Textbook, Chemical bonds, Wordle, IramuteqAbstract
This work aimed to promote the use of Scientific Dissemination Texts (SDT) by Basic Education Chemistry teachers, this work analyzed affinities between SDT published in Ciência Hoje Magazine, selected by Cantanhede (2012) and Sousa, Cantanhede e Cantanhede (2020) for the Chemical Bonds content, with discussions about this content present in the 6 Chemistry Textbooks, indicated by the National Textbook Program, for the 2018/2020 triennium. The affinity analysis was performed by the Wordle software, from the word cloud generation, which highlights terms that are more frequent in a set of words, and the IRaMuTeQ software, used for qualitative analysis of textual data, based on the factorial correspondence analysis and similitude analysis. The SDT Why doesn't water catch fire if it is made up of two combustible elements? (Edition 231, oct/2006) and How can sulfur bind to oxygen more than twice with both being divalent? (Edition 276, nov/2010), presented satisfactory affinity with the way the Chemical Bonds content is discussed in the investigated textbooks, considering the word clouds generated from these materials. The most prominent terms in textbooks were: hydrogen, atom, substance, element, molecule, and bond. SDTs use these terms to mention the meanings and explanations of chemical phenomena with the terms highlighted in the clouds. These relationships between SDT and Textbooks can represent an important parameter for the use of SDT in the classroom and, thus, support discussions in a contextualized way of chemical contents in Basic Education.References
Alferes, S. C., & Agustini, C. L. H. (2008). A escrita da divulgação científica. Horizonte Científico, 2(1), 1–23. Recuperado de: http://www.seer.ufu.br/index.php/horizontecientifico/article/view/4134
Atkins, P. W., & Jones, L. (2011). Princípios de Química: Questionando a Vida Moderna e o Meio Ambiente (5a ed.). Porto Alegrre, RS: Bookman.
Baralt, M., Pennestri, S., & Selvandin, M. (2011). Action Research: using wordles to teach foreign language writing. Language Learning & Technology, 15(2), 12–22. https://doi.org/http://dx.doi.org/10125/44245
Benites-Lazaro, L. L., Mello-Théry, N. A., & Lahsen, M. (2017). Business storytelling about energy and climate change: The case of Brazil’s ethanol industry. Energy Research and Social Science, 31, 77–85. https://doi.org/10.1016/j.erss.2017.06.008
Brasil. (2017). PNLD 2018: Apresentação – guia de livros didáticos – Ensino Médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretária de Educação Básica.
Bueno, W. C. (2009). Jornalismo cientifico: revisitando o conceito. In C. Victor, G. Caldas, & S. Bortoliero (Eds.), Jornalismo científico e desenvolvimento sustentável (pp. 157–178). São Paulo, SP: All Print.
Camargo, B. V., & Justo, A. M. (2013). IRAMUTEQ: Um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, 21(2), 513–518. https://doi.org/10.9788/tp2013.2-16
Cantanhede, S. C. da S. (2012). Textos da Revista Ciência Hoje como recurso didático: análise e possibilidades de uso no ensino médio de Química. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP. Recuperado de http://www.fiocruz.br/brasiliana/media/Dissertacao_UFSCar_SeverinaCastanheda.pdf
Cantanhede, S. C. da S., Alexandrino, D. M., & Queiroz, S. L. (2015). Divulgação científica como recurso didático no ensino de Química. Recuperado de http://www.gpeqsc.com.br/sobre/manuais/DivulgacaoCiencRecursoDidEnsiQuimica.pdf
Clement, T., Plaisant, C., & Vuillemot, R. (2008). The story of one: Humanity scholarship with visualization and text analysis. Retrieved from College Park, MD: University of Maryland, Human-Computer Interaction Lab. Recuperado de http://www.cs.umd.edu/hcil/trs/2008-33/2008-33.pdf
Costa, G. G. de O. (2015). Curso de Estatística Básica: teoria e prática (2a ed.). São Paulo: Atlas.
DePaolo, C. A., & Wilkinson, K. (2014). Get Your Head into the Clouds: Using Word Clouds for Analyzing Qualitative Assessment Data. TechTrends, 58(3), 38–44. https://doi.org/10.1007/s11528-014-0750-9
Dias, G. R., Silva, J. M., Bento, J. I. M., Cantanhede, S. C. da S., & Cantanhede, L. B. (2016). Textos de divulgação científica : análise e caracterização para utilização no ensino de matemática. Revista Eletrônica de Educação Matemática - REVEMAT, 11(1), 84–98. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11n1p84
Ferreira, L. N. de A., & Queiroz, S. L. (2011). Artigos da Revista Ciência Hoje como recurso didático no Ensino de Química. Química Nova, 34(2), 354–360. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/qn/v34n2/33.pdf
Ferreira, L. N. de A., & Queiroz, S. L. (2012). Textos de divulgação científica no ensino de Ciências: uma revisão. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 5(1), 3–31. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37695/28866
Fontanella, D., & Meglhioratti, F. A. (2013). A Divulgação Científica e o Ensino de Ciências: Análise das Pesquisas. VIII EPCC Encontro Internacional de Produção Cientifica. Recuperado de http://www.cesumar.br/prppge/pesquisa/epcc2013/oit_mostra/Denise_Fontanella.pdf
Grillo, S. V. C. (2013). Divulgação científica: linguagens, esferas e gêneros (Universidade de São Paulo). Recuperado de https://teses.usp.br/teses/disponiveis/livredocencia/8/tde-04112015-181038/publico//2013_SheilaVieiraDeCamargoGrillo.pdf
Lopes, A. C. (2007). Currículo e epistemologia. Ijuí, RS: Unijuí.
Maia, J. de O., Sá, L. P., Massena, E. P., & Wartha, E. J. (2011). O Livro Didático de Química nas Concepções de Professores do Ensino Médio da Região Sul da Bahia. Química Nova na Escola, 33(2), 115–124. Recuperado de http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc33_2/07-PE7110.pdf
Mandják, T., Lavissière, A., Hofmann, J., Bouchery, Y., Lavissière, M. C., Faury, O., & Sohier, R. (2019). Port marketing from a multidisciplinary perspective: A systematic literature review and lexicometric analysis. Transport Policy, 84, 50–72. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2018.11.011
Marchand, P., & Ratinaud, P. (2012). L’analyse de similitude appliquée aux corpus textuels : les primaires socialistes pour l’élection présidentielle française (septembre-octobre 2011). Actes Des 11èmes Journées Internationales d’Analyse Des Données Textuelles (JADT), 687–699. Recuperado de http://lexicometrica.univ-paris3.fr/jadt/jadt2012/Communications/Marchand, Pascal et al. - L’analyse de similitude appliquee aux corpus textuels.pdf
Massarani, L., & Moreira, I. de C. (2002). Aspectos históricos da divulgação científica no Brasil. In L. Massarani, I. de C. Moreira, & F. Brito (Eds.), Ciência e público: caminhos da divulgação científica no Brasil. (pp. 25–42). Rio de Janeiro, RJ: UFRJ.
McNaught, C., & Lam, P. (2010). Using wordle as a supplementary research tool. Qualitative Report, 15(3), 630–643. Recuperado de https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol15/iss3/8
Mendes, A. M., Tonin, F. S., Buzzi, M. F., Pontarolo, R., & Fernandez-Llimos, F. (2019). Mapping pharmacy journals: A lexicographic analysis. Research in Social and Administrative Pharmacy, 15(12), 1464–1471. https://doi.org/10.1016/j.sapharm.2019.01.011
Mendes, M. P. de L. (2011). O conceito de reação química no nível médio: História, transposição didática e ensino. Universidade Federal da Bahia. Recuperado de https://ppgefhc.ufba.br/sites/ppgefhc.ufba.br/files/maricleide_pereira_de_lima_mendes_-_o_conceito_de_reacao_quimica_no_nivel_medio_historia_transposicao_didatica_e_ensino.pdf
Messias, M. A., Alves, T. I. P., Melo, C. M., Lima, M., Rivera-Rebella, C., Rodrigues, D. F., & Madi, R. R. (2019). Ethnoecology of Lutjanidae (snappers) in communities of artisanal fisheries in northeast Brazil. Ocean and Coastal Management, 181(June), 104866. https://doi.org/10.1016/j.ocecoaman.2019.104866
Oliveira, A. C. G. de. (2014). O Livro Didático De Química Como Discurso Curricular – Recontextualizações No Campo Das (Universidade de Campinas). Recuperado de http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/254110
Pereira, G. W. T., Cantanhede, S. C. da S., & Cantanhede, L. B. (2018). Revista Ciência Hoje: textos da seção “O Leitor Pergunta” como recurso didático para o ensino de Biologia. VII Encontro Nacional de Ensino de Biologia / I Encontro Regional de Ensino de Biologia - Norte, 4940–4948. Recuperado de https://sbenbio.org.br/wp-content/uploads/anais/anais_vii_enebio_norte_completo_2018.pdf
Plumecocq, G. (2014). The second generation of ecological economics: How far has the apple fallen from the tree? Ecological Economics, 107, 457–468. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2014.09.020
Ribeiro, R. A., & Kawamura, M. R. D. (2005). A Ciência em diferentes vozes: uma análise de textos de divulgação científica. V Encontro Nacional de Pesquisa em Educação Em Ciências, 1–13. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782007000300013
Rocha, M. B. (2012). O potencial didático dos textos de divulgação científica segundo professores de ciências. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 5(2), 47–68. https://doi.org/10.3895/s1982-873x2012000200005
Rocha, S. (2015). Estatística geral e aplicada: para cursos de engenharia (2a. ed.). São Paulo, SP: Atlas.
Russell, J. B. (1994). Química Geral: Volume 1 (2a. ed.). São Paulo-SP: Pearson Universidades.
Sacchelli, S., Fabbrizzi, S., & Menghini, S. (2016). Climate Change, Wine and Sustainability: A Quantitative Discourse Analysis of the International Scientific Literature. Agriculture and Agricultural Science Procedia, 8, 167–175. https://doi.org/10.1016/j.aaspro.2016.02.090
Salém, S., & Kawamura, M. R. (1999). As perguntas dos leitores nas revista de divulgação científica: possíveis contribuições ao ensino de Física. II Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 1–13. Recuperado de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/ii-enpec/trabalhos/A53.pdf
Santos, W. L. P. dos, & Carneiro, M. H. da S. (2006). Livro Didático de Ciências : Fonte de Informação ou Apostila de Exercícios? Contexto e Educação, 21(76), 201–222. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2006.76.201-222
Santos, M. S. (2017). Análise Histórico-Crítica dos Livros Didáticos de Química Aprovados no PNLD 2015. Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana. Recuperado de http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/22550
Schirmer, S. B., & Sauerwein, I. P. S. (2017). Livros Didáticos Em Publicações Na Área De Ensino: Contribuições Para Análise E Escolha. Investigações em Ensino de Ciências, 22(1), 23. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n1p23
Schober, A., Kittel, C., Baumgartner, R. J., & Füllsack, M. (2018). Identifying dominant topics appearing in the Journal of Cleaner Production. Journal of Cleaner Production, 190, 160–168. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.04.124
Silva, M. da P. A. N. (2016). Análise das atividades experimentais nos livros didáticos de Química do PNLD 2012 para o conteúdo de funções inorgânicas (Universidade Federal da Paraíba). Recuperado de http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/123456789/14288
Sousa, B. L. S., Cantanhede, S. C. da S., & Cantanhede, L. B. (2020). Caracterização de Textos da Revista Ciência Hoje, Seção o Leitor Pergunta, uma Perspectiva para o Ensino da Química na Educação Básica. Exatas Online, 11(1), 50–62. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/1_rvWI5UqQqKoEDKTA8z7M7TptdQEqOh3/view
Souza, M. A. R. de, Wall, M. L., Thuler, A. C. de M. C., Lowen, I. M. V., & Peres, A. M. (2018). O uso do software IRAMUTEQ na análise de dados em pesquisas qualitativas. Revista Da Escola de Enfermagem Da U S P, 52, 1–7. https://doi.org/10.1590/S1980-220X2017015003353
Verceze, R., & Silvino, E. (2008). O Livro Didático E Suas Implicações Na Prática Do Professor Nas Escolas Públicas De Guajará-Mirim. Revista Práxis Educacional, 4(4), 83–102. Recuperado de http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/562/456
Wartha, E., Silva, E., & Bejarano, N. (2013). Cotidiano e contextualização no ensino de Química. Química Nova Na Escola, 35(2), 84–91. Recuperado de http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_2/04-CCD-151-12.pdf
Williams, W., Parkes, E. L., & Davies, P. (2013). Wordle: A method for analysing MBA student induction experience. The International Journal of Management Education, 11(1), 44–53. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2012.10.002
Zamboni, L. M. S. (2001). Cientistas, jornalistas e a divulgação científica: subjetividade e heterogeneidade no discurso da divulgação científica. Campinas: Editora Autores Associados.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.