Comics as an option to approach History and Philosophy of Science in the teaching of chemical elements: the example of Lithium

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p313

Keywords:

Comics, History and Philosophy of Science, Chemistry teaching, pilot study

Abstract

As a result of a pilot study that aimed to add History and Philosophy of Science (HPS) in Chemistry teaching at high school through comics, this paper, aiming at the methodological improvement of a larger research, aims to analyze the adequacy of the data collection instrument and the data analysis process, as well as the potential of a comic designed to carry out a historical-philosophical approach and to provide an improvement in the notions related to chemical elements and the scientific process. Analyzed through Content Analysis, the results obtained through questionnaires indicate that this type of material and approach are capable of improving such notions. However, the study revealed not only the potential of this methodological strategy, but also its limitations, which could be improved in the final research, which includes: greater contextualization of questions and mediation by the researcher, which can be done through conversation circles and participant observation, in addition to reinforcing some ideas throughout the comic.

Author Biographies

Mônica Regina Vieira Leite, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Licenciada em Química pela UNESP - Campus Bauru (2018). Mestra em Educação para a Ciência pela UNESP (2020). Atualmente é doutoranda do programa de pós-graduação em Educação para a Ciência na UNESP e membro do GPEC. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Química, atuando principalmente nos seguintes temas: História e Filosofia da Ciência, Histórias em Quadrinhos e Ensino de Química.  

Beatriz Salemme Corrêa Cortela, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Doutora (2011) e Mestre (2004) em Educação para Ciência pela UNESP – Campus de Bauru; Especialista em Metodologia e Didática de Ensino pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências e Letras de Cornélio Procópio (atual UENP, 1999); licenciada em Física e Ciências pela UFSCar (1982); licenciada em Matemática (UENP,1985); e licenciada em Pedagogia com Administração Escolar (1995). É membro do GPEC e do conselho editorial da revista Ciência & Educação. Atualmente é Profª Assistente do Departamento de Educação e docente do Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência da Faculdade de Ciências da UNESP, Bauru, ministrando as disciplinas Metodologia e Prática de Ensino de Física (I a V) e Didática da Ciência, em curso de graduação; e Docência no Ensino Superior: abordagens de ensino, em curso de Pós-graduação.

Sandra Regina Teodoro Gatti, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Licenciada em Física pela UNESP - Campus de Bauru (1995), Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência pela UNESP (2000) e Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da UNICAMP (2005). Concluiu pesquisa em nível de Pós-Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da UNESP- Bauru, financiada pelo CNPq, e membro do GPEC. É professora do Departamento de Educação da FC/BAURU. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de professores, História e Filosofia da Ciência no ensino, Metodologia e Prática de Ensino de Física.

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Published

2021-08-31

How to Cite

Leite, M. R. V., Cortela, B. S. C., & Gatti, S. R. T. (2021). Comics as an option to approach History and Philosophy of Science in the teaching of chemical elements: the example of Lithium. Investigations in Science Education, 26(2), 313–332. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p313