Comics as an option to approach History and Philosophy of Science in the teaching of chemical elements: the example of Lithium
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p313Keywords:
Comics, History and Philosophy of Science, Chemistry teaching, pilot studyAbstract
As a result of a pilot study that aimed to add History and Philosophy of Science (HPS) in Chemistry teaching at high school through comics, this paper, aiming at the methodological improvement of a larger research, aims to analyze the adequacy of the data collection instrument and the data analysis process, as well as the potential of a comic designed to carry out a historical-philosophical approach and to provide an improvement in the notions related to chemical elements and the scientific process. Analyzed through Content Analysis, the results obtained through questionnaires indicate that this type of material and approach are capable of improving such notions. However, the study revealed not only the potential of this methodological strategy, but also its limitations, which could be improved in the final research, which includes: greater contextualization of questions and mediation by the researcher, which can be done through conversation circles and participant observation, in addition to reinforcing some ideas throughout the comic.References
Al-Balushi, S. M. (2013). The Effect of Different Textual Narrations on Students’ Explanations at the Submicroscopic Level in Chemistry. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 9 (1), 3-10. http://dx.doi.org/10.12973/eurasia.2013.911a
Alfonso-Goldfarb, A. M. (1994). O que é história da ciência. São Paulo, SP: Brasiliense.
Atkins, P. (2012). Princípios de química: questionando a vida moderna e o meio ambiente. (5a ed.). Porto Alegre, RS: Bookman.
Bailer, C., Tomitch, L. M. B., & D’Ely, R. C. S. F. (2011). Planejamento como processo dinâmico: a importância do estudo piloto para uma pesquisa experimental em linguística aplicada. Revista Intercâmbio, 24, 129-146. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/10118/7606
Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.
Bastos, F. (1998a). História da Ciência e pesquisa em ensino de ciências: breves considerações. In R. Nardi (Org.), Questões Atuais no Ensino de Ciências (pp. 43-52). São Paulo, SP: Escrituras.
Bastos, F. (1998b). O ensino de conteúdos de História e filosofia da Ciência. Revista Ciência & Educação, 5 (1), 55-72. Recuperado de https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73131998000100006
Beltran, M. H. R., Saito, F., & Trindade, L. dos S. P. (2014). Historiografia da História da Ciência. In M. H. R. Beltran, F. Saito, & L. dos S. P. Trindade (Orgs.), História da Ciência para formação de Professores (pp. 31-47). São Paulo, SP: Livraria da Física.
Callegario, L. J., Rodrigues Junior, E., Luna, F. J., & Malaquias, I. (2017). As imagens científicas como estratégias para a integração da História da Ciência no Ensino de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 17(3), 835-852. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2017173835
Carvalho, L. S. (2010). Quadrinhos nas aulas de ciências: narrando uma história de formação continuada. (Dissertação de mestrado em Educação). Centro de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Nata, RN. Recuperado de https://repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/14443/2/LeticiaSC_DISSERT.pdf
Carvalho, L. S., & Martins, A. F. P. (2009). História da Ciência na formação de professores das séries iniciais: uma proposta com quadrinhos. In Anais do 7º Encontro Nacional de Pesquisas em EducaçãoeEm Ciências. Florianópolis, SC. Recuperado de http://www.fep.if.usp.br/~profis/arquivos/viienpec/VII%20ENPEC%20-%202009/www.foco.fae.ufmg.br/cd/pdfs/455.pdf
Castro, R. S. (2016). Investigando as contribuições da Epistemologia e da História da ciência no ensino das Ciências: de volta ao passado. In S. R. T. Gatti, & R. Nardi (Orgs.), A História e a Filosofia da Ciência no Ensino de Ciências: A pesquisa e suas contribuições para a prática pedagógica em sala de aula (pp. 29-52). São Paulo, SP: Escrituras.
Chizzotti, A. (2003). Pesquisa em ciências humanas e sociais. (6a ed.). São Paulo, SP: Cortez.
Fernandes, M. A. M. (2011). A abordagem da tabela periódica na formação inicial de professores de Química. (Dissertação de Mestrado em Educação para a Ciência). Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru. Recuperado de http://hdl.handle.net/11449/90972
Fernández, I., Gil, D., Carrascosa, J., Cachapuz, A., & Praia, J. (2002). Visiones deformadas de la ciencia transmitidas por la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, 20(3), 477-488. Recuperado de https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21841
Flôr, C. C. (2008). História da Ciência na Educação Química: Síntese de elementos transurânicos e extensão da Tabela Periódica. In Anais do 14º Encontro Nacional de Ensino de Química, Curitiba, PR. Recuperado de http://www.quimica.ufpr.br/eduquim/eneq2008/resumos/R0590-1.pdf
Gil-Pérez, D. (1993). Contribución de la historia y de la filosofía de las ciencias al desarrollo de un modelo de enseñanza/aprendizaje como investigación. Enseñanza de las Ciencias, 11(2), 197-212. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21204
Goergen, P. (2014). Tecnociência, pensamento e formação na Educação Superior. Avaliação, 19 (3), 561-584. https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000300003
Hidalgo, M. R., & Lorencini Junior, A. (2016). Reflexões sobre a inserção da História e Filosofia da Ciência no Ensino de Ciências. História da Ciência e Ensino: construindo interfaces, 14, 19-38. Recuperado de https://ken.pucsp.br/hcensino/article/view/26106
Höttecke, D., & Silva, C. C. (2011). Why Implementing History and Philosophy in School Science Education is a Challenge: an analysis of obstacles. Science & Education, 20, 293-316. https://doi.org/10.1007/s11191-010-9285-4
Johnstone, A. H. (2000). Teaching of Chemistry - logical or psychological? Chemistry Education: Research and Practice in Europe, 1(1), 9-15. https://doi.org/10.1039/A9RP90001B
Kavalek, D. S., Souza, D. O., Del Pino, J. C., & Ribeiro, M. A. P. (2015). Filosofia e História da Química para educadores em Química. História da Ciência e Ensino: construindo interfaces, 12, 1-13. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/hcensino/article/view/21917
Kundlatsch, A. (2019). Enquadrando as Histórias em Quadrinhos na formação inicial de professores de Química: possibilidades e limites. (Dissertação de mestrado em Educação para a Ciência). Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru. Recuperado de http://hdl.handle.net/11449/181295
Leite, M. R. V. (2020). Histórias em Quadrinhos como material didático para a aproximação da História e Filosofia da Ciência ao ensino dos elementos químicos. (Dissertação de Mestrado em Educação para a Ciência). Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/handle/11449/192138
Locatelli, S. W., & Arroio, A. (2017). Dificuldades na transição entre os níveis simbólico e submicro - repensar o macro pode auxiliar a compreender reações químicas? Enseñanza de las Ciencias, (n. ext.), 4239-4244. Recuperado de https://ddd.uab.cat/record/183742
Martins, A. F. P. (2007). História e Filosofia da Ciência no Ensino: há muitas pedras nesse caminho... Caderno Brasileiro Ensino Física, 24(1), 112-131. https://doi.org/10.5007/%25x
Martins, R. A. (2006). A História das Ciências e seus usos na Educação. In C. C. Silva (Org.). Estudos de História e filosofia das Ciências: Subsídios para Aplicação no Ensino (pp. XVII- XXX), São Paulo, SP: Livraria da Física.
Martorano, S. A. A., & Marcondes, M. E. R. (2012). Investigando as ideias e dificuldades dos professores de química do ensino médio na abordagem da história da química. História da Ciência e Ensino: construindo interfaces, 6, 16-31. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/hcensino/article/view/11463
Matthews, M. R. (1995). História, Filosofia e Ensino de Ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense Ensino de Física, 12(3), 164-214. https://doi.org/10.5007/%25x
Nickel, E. H. (1995). The definition of a mineral. The Canadian Mineralogist, 33(3), 689-690. Recuperado de https://pubs.geoscienceworld.org/canmin/article-abstract/33/3/689/12679/The-definition-of-a-mineral
Porto, P. A. (2010). História e Filosofia da Ciência no Ensino de Química: Em busca dos objetivos educacionais da atualidade. In W. L. P. dos Santos, & O. A. Maldaner. Ensino de química em foco, Ijuí, RS: Unijuí.
Roque, N. F., & SILVA, J. L. P. B. (2008). A linguagem química e o Ensino da Química Orgânica. Quim. Nova, 31(4), 921-923. Recuperado de http://quimicanova.sbq.org.br/detalhe_artigo.asp?id=1320
São Paulo. (2012). Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: Ciências da Natureza e suas tecnologias. (1ª ed. Atualizada). São Paulo, SP: SE.
Secretaria da Educação do Paraná. Educadores: Conteúdo de Língua Portuguesa - 18. A linguagem das histórias em quadrinhos. Recuperado de http://www.portugues.seed.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=724
Silva, A. M. (2011). Proposta para tornar o ensino de Química mais atraente. Revista de Química Industrial, (731), 7-12. Recuperado de http://www.abq.org.br/rqi/2011/731/RQI-731-pagina7-Proposta-para-Tornar-o-Ensino-de-Quimica-mais-Atraente.pdf
Silva, S. R. R. T., & Amaral, E. M. (2016). Concepções sobre Substância: Relações entre Contextos de Origem e Possíveis Atribuições de Sentidos, Química Nova Escola, 38(1), 70-78. http://dx.doi.org/10.5935/0104-8899.20160011
Testoni, L. A. (2004). Um Corpo que Cai: as histórias em quadrinhos no Ensino de Física. (Dissertação de mestrado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo. Recuperado de https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-28032014-113618/pt-br.php
Vannuchi, A. I. (1996). História e Filosofia da Ciência: da teoria para a sala de aula. (Dissertação de mestrado em Educação). Instituto de Física da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo. Recuperado de https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81131/tde-15062005-164939/pt-br.php
Vasconcelos, F. G. G. C., & Arroio, A. (2013). Explorando as percepções de professores em serviço sobre as visualizações no Ensino de Química. Quimica Nova, 36(8), 1242-1247. https://doi.org/10.1590/S0100-40422013000800025
Vergueiro, W., & Rama, A. (2004). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo, SP: Contexto.
Wartha, E. J., Silva, E. L., & Bejarano, N. R. R. (2013). Cotidiano e Contextualização no Ensino de Química. Química Nova na Escola, 35(2), 84-91. Recuperado de http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_2/04-CCD-151-12.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.