The representation of science in articles of a popular science magazine: The SuperInteressante Cosmology

Authors

  • Romulo Ramunch Mourão Silva Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais
  • Daniel Fernando Bovolenta Ovigli Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) http://orcid.org/0000-0002-4057-547X

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p343

Keywords:

Science Culture, Scientific Divulgation, Nature of Science

Abstract

The present article is a product of a Master’s Degree in Education developed in the Universidade Federal do Triângulo Mineiro. At the time we figured that the scientific education of individuals from a specific society shouldn’t be subjugated only to the educational and non-formal environment. We believe that all members of a society, in its diversity of spaces and times, should contribute to education promotion. Also, we consider that science is a place where cultural products, material and symbolic, are built. Some of these symbolic products can be conceptions on what, who and how science is made. We understand that these conceptions are promoted by and in society through some social actors that should promote the above-mentioned scientific education. Therefore, we consider relevant investigating how science is presented in the digital version of a popular science magazine that has youngsters as their audience in Brazil, SuperInteressante, between 2010 and 2019. We outlined our research to the articles that had Cosmology as their main subject because we see it as curious by the audience and with low approaches in Brazilian classrooms. The analysis on the articles was qualitative, made through Textual Discourse Analysis. We consider 5 fundamental elements to understand how science is presented in this magazine. These elements are our main categories: (i) scientific knowledge, (ii) scientific work, (iii) the scientist, (iv) scientific development and (v) its influences. We found trustworthy presentations about science, but also fancy or even fictional conceptions. We discussed and concluded about the influences that these presentations may impact society and their audience.

Author Biographies

Romulo Ramunch Mourão Silva, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

É licenciado em Física pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2018) e Mestre em Educação pela mesma instituição (2020). Integra o Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Não Formal e Ensino de Ciências (GENFEC-UFTM) e integrou o Núcleo de Pesquisa em Tecnologias Cognitivas (UFU). Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) por quatro anos e atua há mais de dois anos como professor de Física junto à Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais (SEE-MG). Tem interesse nas áreas de Epistemologia da Ciência, Metodologia Científica, Divulgação Científica e Natureza da Ciência.

Daniel Fernando Bovolenta Ovigli, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

É licenciado em Ciências Exatas - Habilitação Matemática pela Universidade de São Paulo (USP), licenciado em Ciências Biológicas, especialista em Novas Tecnologias no Ensino da Matemática e em Planejamento, Implementação e Gestão da EaD, ambas pela Universidade Federal Fluminense (UFF), mestre em Educação [linha de pesquisa: Ensino de Ciências e Matemática] pela Universidade Federal de São Carlos (PPGE/UFSCar) e doutor em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). É professor do Departamento de Educação em Ciências, Matemática e Tecnologias (DECMT), vinculado ao Instituto de Ciências Exatas, Naturais e Educação (ICENE) da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) onde atua no curso de graduação em Licenciatura em Educação do Campo: áreas do conhecimento Ciências da Natureza e Matemática e nos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFTM) e Educação em Ciências e Matemática (PPGECM/UFTM). É líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Não Formal e Ensino de Ciências (GENFEC - https://genfec.com.br/) e membro da Red de Investigación Sobre Enseñanza de la Investigación (RISEI). Atualmente é coordenador do DECMT (gestão 2019 – 2021) e vice-coordenador do Comitê de Ética em Pesquisa da UFTM (desde 2018). Em seu currículo os termos mais ocorrentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: educação em ciências, educação matemática, divulgação científica, museus de ciências e formação de professores.

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Published

2021-04-30

How to Cite

Silva, R. R. M., & Ovigli, D. F. B. (2021). The representation of science in articles of a popular science magazine: The SuperInteressante Cosmology. Investigations in Science Education, 26(1), 343–374. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p343