Initial Teacher Education X Inclusive Education: Challenges and Possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p113

Keywords:

Curricula, Dialog, Team-based learning, Teacher training, Inclusion

Abstract

Throughout the history of inclusive education, many perceptions have shaped it. Thus, through research in this educational field, studies have contributed to the implementation of major milestones and legal events that have come to guide the reality of inclusive education. One of these implementations is related to initial teacher education since the curricula of the courses must include special education. Therefore, the present study aimed to investigate the conceptions, knowledge and pedagogical practices related to the inclusive education of undergraduate students in biological sciences at a university located in the Vale dos Sinos / RS, using team based-learning (TBL) strategy. The TBL methodology proved to be effective, as it provided opportunities for the construction of dialogues. On the other hand, there were many insecurities related to the teaching practice regarding inclusive education, which exposes the fragility in the offer of subjects that address inclusion. Thus, it is necessary that teachers are better qualified to understand inclusion in its essence. To this end, it is necessary to create opportunities that promote discussion and the construction of a reflective look towards inclusive education.

Author Biographies

Vitória Dietrich Soares, Feevale

Licenciada em ciencias biologicas

Natalia Aparecida Soares, Universidade feevale

Licenciada em Ciencias biológicasMeste e Doutora em ensino de ciencias e matematica pelo PPGRCIM ULbra/canoas RSDocente do curso de ciencias biologicas da Feevale

References

Bastos, A. R. B. (2009). Sendero inclusivo: O caminho da escola peregrina na inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais (Tese de doutorado). Programa de pós-graduação em educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS. Recuperado de http://www.repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS/2096/AmeliaBastosEducacao.pdf

Benite, A. M. C., Naves, A. T., Pereira, L. L. S., & Lobo, P. O. (2008). Parceria colaborativa na formação de professores de ciências: A educação inclusiva em questão. In O. M. Guimarães (Org.). Conhecimento Químico: desafios e possibilidades na ação docente: Encontro Nacional de Ensino de Química. Curitiba, PR: Imprensa Universitária da UFPR, v. 1, p. 1-12. Recuperado de http://quimica.ufpr.br/eduquim/eneq2008/resumos/R0150-1.pdf

Carneiro, R. U. C. (2015). Educação Inclusiva: desafios da construção de um novo paradigma. In A. A. Viveiro & A. M. Bego (Orgs.) O Ensino de Ciências no Contexto da Educação Inclusiva: Diferentes matizes de um mesmo desafio. V.1, pp. 31-39. Jundiai, SP: Paco Editorial.

Carvalho, E. N. S. (1999). Adaptações curriculares: uma necessidade. In MEC – Ministério da Educação (Org.). Salto para o Futuro: Educação especial: tendências atuais. v. 9, pp. 51-58. Brasília, DF: Ministério da Educação. Recuperado de http://mecsrv137.mec.gov.br/download/texto/me002692.pdf

Carvalho, R. E. (2005). Educação inclusiva: do que estamos falando? Cadernos de Educação Especial, Santa Maria, (26), 15-26. Recuperado de https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4395/2569

Freitas, S. N. (2006). A formação de professores na educação inclusiva: construindo a base de todo o processo. In D. Rodrigues (Org.). Inclusão e educação: Doze olhares sobre a educação inclusiva. (pp. 161?181). São Paulo, SP: Summus. https://doi.org/10.5216/ia.v31i2.1261

Glat, R., Santos, M. P., Sousa, L. P. F., & Xavier, K. R. (2006). Formação de professores na educação inclusiva: diretrizes políticas e resultados de pesquisas. In Anais do XIII Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Recife, PE. Recuperado de http://www.lapeade.com.br/publicacoes/artigos/endipe%202006.pdf

Krug, R. R., Vieira, M. S. M., Maciel, M. V. A., Erdmann, T. R., Vieira, F. C. F., Koch, M. C., & Grosseman, S. (2016). O “Bê-Á-Bá” da Aprendizagem Baseada em Equipe. Revista Brasileira de Educação Médica, 40(4), 602-610. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n4e00452015

Lei 9.394 (1996, 20 de dezembro de 1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial de União, 23/12/1996, p. 27833-27841. Brasília, DF: Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf

Libâneo, J. C. (1994). Didática. São Paulo, SP: Cortez.

Lippe, E. M. O., & Camargo, E. P. (2009). Análise da formação de inicial de professore de ciências e biologia frente ao desafio da inclusão escolar: uma questão curricular. In M. C. Marquezine & E. D. O. Tanaka (Orgs.). Anais do V Congresso Brasileiro Multidisciplinar de Educação Especial. Paraná, PR. Recuperado de http://www.uel.br/eventos/congressomultidisciplinar/pages/arquivos/anais/2009/075.pdf

Mantoan, M. T. E. (2003). Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo, SP: Moderna.

Mantoan, M. T. E., & Lima, N. S. T. (2017). Notas sobre inclusão, escola e diferença. Educação Temática Digital, 19(4), 824-832. https://doi.org/10.20396/etd.v19i4.8646274

Mattos, S. M. N. (2008). A afetividade como fator de inclusão escolar. Revista Teias, 9(18), 50-59. Recuperado de https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24043/17012

MEC – Ministério da Educação (2002). Diretrizes curriculares nacionais para a formação de professores da educação básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF: MEC. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf

MEC – Ministério da Educação (2008). Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF: MEC. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf

MEC – Ministério da Educação (2018). Base nacional comum curricular. Secretaria de Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEB. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Pedroso, C. C. A., Campos, J. A. P. P, & Duarte, M. (2013). Formação de professores e educação inclusiva: análise das matrizes curriculares dos cursos de licenciatura. Revista Unisinos, 17(1), 40-47. https://doi.org/10.4013/edu.2013.171.1953

Resolução CNE/CEB 02/2001, de 11 de setembro de 2001. (2001). Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Conselho Nacional de Educação. Diário Oficial da União. Brasília, DF: Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf

Rodrigues, D. (Org.). (2006). Inclusão e educação: Doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo, SP: Summus.

Skliar, C. (2006). A inclusão que é “nossa” e a diferença que é do “outro”. In D. Rodrigues (Org.). Inclusão e educação: Doze olhares sobre a educação inclusiva. (p. 15-34). São Paulo, SP: Summus.

Vaz, J. M. C., Paulino, A. L. S., Bazon, F. V. M., Kiill K. B., Orlando, T. C., & Reis, M. X. (2012). Material Didático para Ensino de Biologia: Possibilidades de Inclusão. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 12(3), 81-104. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4243/2808

Zabala, A. (2014). A prática educativa: Como ensinar. Porto Alegre, RS: Penso.

Published

2021-08-31

How to Cite

Soares, V. D., & Soares, N. A. (2021). Initial Teacher Education X Inclusive Education: Challenges and Possibilities. Investigations in Science Education, 26(2), 113–126. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p113