An understanding about the process of communicative interactions in Joint Planning Groups among professors of the physics degree course based on Theory of Communicative Acts
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n1p145Keywords:
Joint Planning Group, Teachers Education, Teachers Formation Physics Degree, Theory of Communicative Acts.Abstract
This article presents the results of a study that aims to understand the possibilities from the accession of professors who teach specific topics of physics and physics teaching in the teachers formation degree in a Joint Planning Group about the relations among their disciplines. The study was built from the establishment and monitoring of a group of professors who met regularly during a year to plan their courses in the degree in physics together. Based on the theoretical perspective of the Theory of Communicative Acts, by Jürgen Habermas, the analysis aimed to understand the planning process through the use of language as a means of inter-subjective interaction and intention of understanding through the use of valid claims. The possibilities presented enable conceptualize the elements of a Joint Planning Group from the perspective of joint construction of concepts and practices, actions coordinating and theming of the practice in a an environment that enables communicative acts.References
Camargo, S. (2007). Discursos presentes em um processo de reestruturação curricular de um curso de licenciatura em física: o legal, o real e o possível. Faculdade de Ciências - Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho", Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Bauru.
Carr, W. & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza: la investigación-acción en la formación del professorado. Barcelona: Martínez Roca.
Castro, G. & Lima, M. (2006). Formação inicial de um professor de Física: estudo de caso. X Encontro de Pesquisas em Ensino de Física, (pp. 1 - 3). Londrina.
Chauí, M. (2001). Escritos sobre a universidade. São Paulo: Editora UNESP.
Cortela, B. S. (2011). Formação inicial de professores de Física: fatores limitantes e possibilidades de avanço. Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Pós-Graduação em educação para a Ciência, Bauru.
Costa, M. (1995). Um olhar sobre a problemática do trabalho docente. In Trabalho docente e profissionalismo. Porto Alegre: Editora Sulina.
Cunha, M. I. (2004). Diferentes olhares sobre as práticas pedagógicas no ensino superior: a docência e sua formação. Revista Educação , 3(54), 525 - 536.
Da Cunha, M. I. & Leite, D. B. C. (1996). Decisões pedagógicas e estruturas de poder na universidade. Papirus.
Freitas, Z. L. (2008). Um projeto de interação universidade-escola como espaço formativo para a docência do professor universitário. Faculdade de Ciência - Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquisa Filho", Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Bauru.
Goergen, P. L. (1998). Ciência, Sociedade e Universidade. Educação e Sociedade, 19(63), 53 - 79.
Habermas, J. (1989). Ciências sociais reconstrutivas versus ciências sociais compreensivas. In J. Habermas, Consciência moral e agir comunicativo (pp. 37-61). Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.
Habermas, J. (1996). Racionalidade e Comunicação. (P. Rodrigues, Trad.) Lisboa: Edições 70.
Habermas, J. (2012). Teoria do agir comunicativo 1: Racionalidade da ação e racionalização social (1 ed.). (P. A. Soethe, Trad.) São Paulo: Martins Fontes.
Habermas, J. (2012). Teoria do Agir Comunicativo 2: Sobre a crítica da razão funcionalista. (F. B. Siebeneichler, Trad.) São Paulo: Martins Fontes.
Neves da Silva, J. R. & Orquiza de Carvalho, L. M. (2014). Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física. Ensaio: pesquisa em Educação em Ciências, 16, 85-106.
Orquiza de Carvalho, L. M. (2005). A educação de professores como formação cultural: a constituição de um espaço de formação na interface entre a universidade e a escola. Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho", Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, Ilha Solteira.
Repa, L. (2004). A transformação da filosofia em Jürgen Habermas: os papeis da reconstrução, interpretação e crítica. Universidade de São Paulo, São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.