Controversies around the origin of SARS-CoV-2: a study from the Actor-Network Theory

Authors

  • Bárbara Silva Vincentini Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Gabriel Ferreira Dias Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Letícia Couto Freitas Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Luiza Joukhadar Regini Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Luana Pereira Leite Schetino Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Luciana Resende Allain Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri http://orcid.org/0000-0002-7050-1164

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p271

Keywords:

Cartography of Controversies, Actants, Actor-Network Theory, SARS-CoV-2

Abstract

The cartography of controversies proposal based on Actor-Network Theory, was used in this study as a methodology to follow the traces of human and non-human actors (or actants) involved in the controversy surrounding the origin of the virus that causes COVID-19. The research consisted of selecting reports that circulated in the mainstream media in the 2020 year, in the identification of the human and non-human actors involved and their respective interests, in the establishment of networks formed by the relationship of the actors among themselves based on the Gephi app, and in the delimitation of the cosmos, being they: 1) laboratory origin, 2) natural selection and 3) unknown origin, and a last group considered “opportunist”, since it didn't have an own point of view. Thus, we defend the cartography of controversies as a methodology for dealing with controversial issues in science education, as it allows the different positions around these issues to be explicit, in order to enhance the citizen participation of students in issues related to science and technology.

Author Biographies

Bárbara Silva Vincentini, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Acadêmica da Faculdade de Medicina da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)/Campus JK/MG

Gabriel Ferreira Dias, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Acadêmico da Faculdade de Medicina da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)/Campus JK/MG

Letícia Couto Freitas, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Acadêmica da Faculdade de Medicina da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)/Campus JK/MG

Luiza Joukhadar Regini, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Acadêmica da Faculdade de Medicina da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)/Campus JK/MG

Luana Pereira Leite Schetino, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Docente do curso de Medicina e do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Campus JK/MG.

Luciana Resende Allain, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Docente do Departamento de Ciências Biológicas e do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri-MG.

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Published

2021-08-31

How to Cite

Vincentini, B. S., Dias, G. F., Freitas, L. C., Regini, L. J., Schetino, L. P. L., & Allain, L. R. (2021). Controversies around the origin of SARS-CoV-2: a study from the Actor-Network Theory. Investigations in Science Education, 26(2), 271–289. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p271