Travelling science communication and science popularization public calls: analysis of projects submitted to Conselho Nacional De Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) (2003-2015)

Authors

  • Willian Vieira de Abreu Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência - INCT/CPCT http://orcid.org/0000-0002-6685-2754
  • Jessica Norberto Rocha Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia, Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da Casa de Oswaldo Cruz da Fundação Oswaldo Cruz, Musa: Red Iberoamericana de Museos de Ciencia, Rio de Janeiro, Brasil, Jovem Cientista do Nosso Estado da Faperj. http://orcid.org/0000-0002-9754-3874
  • Luisa Massarani Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia, Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da Casa de Oswaldo Cruz da Fundação Oswaldo Cruz http://orcid.org/0000-0002-5710-7242
  • Carolina Chaves Peçanha http://orcid.org/0000-0001-5875-9069

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n1p478

Keywords:

science communication, itinerancy, public calls

Abstract

This exploratory and documental investigation study aims to identify and analyze the travelling science communication initiatives financed by the public calls for the popularization of science by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq) between 2003 and 2015. A total sample consisted of 245 projects approved in 26 tenders studied. For analysis, mixed methods that explore quantitative and qualitative data were applied. The results show that, in general, the tenders obtained, over the years, adhesion of public institutions in the country. The diversity of mobile science communication activities stood out (primarily projects proposed traveling exhibitions, followed by workshops, courses, and astronomy actions). Still, we also noted the varied range of themes and the close relationship with the school public. All states had at least one approved proposal demonstrating that this public policy could reach different regions and potentially favor populations that do not have access to science communication. Most projects came from universities and public research institutions, underlining their role in popularizing science in the country. We conclude by highlighting the relevance of developing this type of study to understand the complexity and scope of public policies aimed at popularizing science and technology in the country and supporting future practices.

Author Biographies

Willian Vieira de Abreu, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência - INCT/CPCT

Pesquisador do Instituto Nacional de Comunicação Pública da CiênciaPesquisador de Pós-doutorado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro

Jessica Norberto Rocha, Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia, Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da Casa de Oswaldo Cruz da Fundação Oswaldo Cruz, Musa: Red Iberoamericana de Museos de Ciencia, Rio de Janeiro, Brasil, Jovem Cientista do Nosso Estado da Faperj.

Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia, Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da Casa de Oswaldo Cruz da Fundação Oswaldo Cruz, Musa: Red Iberoamericana de Museos de Ciencia, Rio de Janeiro, Brasil, Jovem Cientista do Nosso Estado da Faperj.

Luisa Massarani, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia, Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da Casa de Oswaldo Cruz da Fundação Oswaldo Cruz

Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia, Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da Casa de Oswaldo Cruz da Fundação Oswaldo Cruz

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Published

2022-05-02

How to Cite

de Abreu, W. V., Norberto Rocha, J., Massarani, L., & Peçanha, C. C. (2022). Travelling science communication and science popularization public calls: analysis of projects submitted to Conselho Nacional De Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) (2003-2015). Investigations in Science Education, 27(1), 478–502. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n1p478

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