Interdisciplinary approaches in the initial training of teachers of natural sciences and mathematics: challenges faced
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n1p459Keywords:
Sciences of Nature and Mathematics, Challenges of Interdisciplinarity, Teacher EducationAbstract
The objective of this research is to present and discuss the challenges faced in the implementation of interdisciplinary practices in the initial training of undergraduate students in the area of Natural Sciences and Mathematics. The research is qualitative in nature and had as research subjects undergraduate students of Biological Sciences, Physics, Mathematics and Chemistry at the Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). The methodology used in the Projeto Interlicenciaturas was Pesquisa de Design Educacional, which identifies real problems and tries to solve them. The data were obtained by means of a questionnaire for enrollment in the educational project, a final evaluation questionnaire, observations and notes; the analyses occurred by means of descriptive statistics and content analysis. The results indicate several obstacles in relation to the planning and execution of the project with an interdisciplinary perspective. The challenges that emerged were: incompatibility of schedules to carry out the project, attraction and maintenance of participating undergraduates, high variability of semesters among undergraduates, resistance to build interdisciplinary activities, difficulties in relationships with group colleagues, lack of time to perform the activities and to meet with the group. Different actions were carried out seeking to overcome the challenges faced in the implementation of interdisciplinary practices, such as reorganization of the work groups, as well as moments of orientation and mediation with these, we also counted on the contribution of external professors as collaborators of the project.References
Araújo, R. R., Tauchen, G., & Heckler, V. (2017). Como a busca “da” e “pela” interdisciplinaridade permeia as pesquisas na área de formação de professores em Ciências da Natureza? Revista Thema, 14(3), 132-150. http://dx.doi.org/10.15536/thema.14.2017.132-150.485
Augusto, T. G. S., & Caldeira, A. M. A. (2007). Dificuldades para implantação de práticas interdisciplinares em escolas estaduais, apontadas por professores da área de ciências da natureza. Investigações em Ensino de Ciências, 12(1),139-154, 2007. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/481
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.
Brown, AL (1992). Experimentos de design: Desafios teóricos e metodológicos na criação de intervenções complexas em ambientes de sala de aula. The journal of the learning sciences, 2(2), 141-178. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327809jls0202_2?journalCode=hlns20
CNE- Conselho Nacional de Educação. (2015). Resolução CNE/CP 02 de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file
CNE- Conselho Nacional de Educação. (2019). Resolução CNE/CP Nº 2 de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Recuperado de http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file
Collins, A., Joseph, D., & Bielaczyc, K. (2004). Design research: theoretical and methodological issues. Journal of the Learning Sciences, 13(1), 15-42. https://doi.org/10.1207/s15327809jls1301_2
Collins, A. (1992). Toward a design science of education. In: New directions in educational technology (pp. 15-22). Springer, Berlin, Heidelberg.
Correia, P. R. M., Cordeiro, G. B., Cicuto, C. A. T., & Junqueira, P. G. (2014). Nova Abordagem para identificar conexões disciplinares usando mapas conceituais. Ciências & Educação (Bauru), 20(2), 467-479. https://doi.org/10.1590/1516-73132014000200013 .
Cristóvão, E. M., Santos, J. R., Oliveira, J. R. S., & Neves Da Silva, J.R. (2018). Interdisciplinaridade em Ciências da Natureza e Matemática: relato sobre um processo de formação de professores em uma prática de ensino interdisciplinar. In: VII Encontro Nacional das Licenciaturas. Fortaleza, CE. Recuperado de https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/51483
Drehmer-Marques, K., Espíndola, I., & Sauerwein, I. (2020). Teias interdisciplinares: a infindável construção dos fios da interdisciplinaridade na formação inicial de professores de Ciências da Natureza e Matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 11(7), 379-398. https://doi.org/10.26843/10.26843/rencima.v11i7.2122
Fazenda, I. C. A. (2002). Interdisciplinaridade: História, Teoria e Pesquisa. (10a ed.). Campinas, SP: Papirus.
Fazenda, I. C. A. (2011). Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: Efetividade ou ideologia. (6a ed.). São Paulo, SP: Loyola.
Feistel, R., & Maestrelli, S. (2012). Interdisciplinaridade na Formação Inicial de Professores: um olhar sobre as pesquisas em Educação em Ciências. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 5(1), 155-176. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37702/28872
Fonseca, J. J. S. (2002). Metodologia da pesquisa científica.
Fullan, M., & Hargreaves, A. (2000) A escola como organização aprendente: buscando uma educação de qualidade. Porto Alegre, RS: Artmed.
Guedes, D. T. A., Martins, M. A. B., Acorsi, M. C. R. L., & Janeiro, V. (2005) Estatística descritiva. Projeto de Ensino: Aprender Fazendo Estatística. São Paulo, SP: USP, p. 1-49. Recuperado de http://www.each.usp.br/rvicente/Guedes_etal_Estatistica_Descritiva.pdf
Inep – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2009). Matriz de Referência ENEM. Ministério da Educação. Brasília, DF: Inep/MEC. Recuperado de http://download.inep.gov.br/download/enem/matriz_referencia.pdf .
Isaia, S. Verbetes. (2006). Professor da Educação Superior. In M. Morosini (Org.) Enciclopédia de Pedagogia Universitária – Glossário (p.373). Brasília, DF, INEP/RIES.
Japiassu, H. (2006). O espírito interdisciplinar. Cadernos EBAPE.BR, 4(3), p. 1-9. https://doi.org/10.1590/S1679-39512006000300006
Junior, J. D. P., Puntel, R. L., & Folmer, V. (2015). A percepção dos professores do Ensino Médio de uma escola da rede pública do município de Santa Maria/RS sobre ações interdisciplinares. Revista Ciências & Ideias, 6(2), 13-28. Recuperado de https://revistascientificas.ifrj.edu.br/revista/index.php/reci/article/view/385
Leite, V. C., Mesquita, N. A. S., Alvarenga, K. B., Barbosa, C. J. V., & Ferreira, A. M. (2010). A Prática da Interdisciplinaridade na Formação Inicial de Professores de Ciências e Matemática: do Discurso à Prática. Revista Anhanguera, 11(1), 35-62. Recuperado de https://repositorio.bc.ufg.br/bitstream/ri/16210/5/Artigo%20-%20Vanessa%20Carneiro%20Leite%20-%202010.pdf
Lopes, D. S., & de Almeida, R. O. (2019). Percepções sobre limites e possibilidades para adoção da interdisciplinaridade na formação de professores de ciências. Investigações em Ensino de Ciências, 24(2), 137-162. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p137
Massoni, N. T., Brückmann, M. E., & Alves-Brito, A. (2020). Reestruturação Curricular do curso de Licenciatura em Física da UFRGS: o processo de repensar a formação docente. Revista Educar Mais, 4(3), 512-541. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1952
MEC – Ministério da Educação. (2000). Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio): Parte III - Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Secretária da Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEB. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf
MEC – Ministério da Educação. (2002). PCN+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais - Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Brasília, DF: MEC/Semtec. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf
MEC – Ministério da Educação. (2013). Diretrizes curriculares nacionais gerais da educação básica. Secretaria de Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEB. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192
MEC – Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília, DF: MEC. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Neves, D., Barcellos, M. E., da Silva, G. D. S. F., de Souza, E. G., da Silva, M. C., da Silva, E. T., & Gonçalves, D. N. (2018). O novo currículo do Curso de Licenciatura em Física do CEFET/RJ, Campus Petrópolis. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 35(2), 478-517. http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n2p478
Pierson, A. H. C., & Neves, M. R. (2001). Interdisciplinaridade na formação de professores de ciências: conhecendo obstáculos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 1(2), 120-131. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4168
Pierson, A. H. C., Freitas, D., Villani, A., & Franzoni, M. (2008). Uma experiência interdisciplinar na formação inicial de professores. Revista Interacções, 4(9), 113-28. https://doi.org/10.25755/int.363
Plomp, T., Nieveen, N., Nonato, E., & Matta, A. (2018). Pesquisa - aplicação em educação: uma introdução. São Paulo, SP: Artesanato Educacional.
Pureza, S. A. O., Soares, O. N., Pereira, E. C., & Machado, C. C. (2018). Vozes docentes na perspectiva de uma formação interdisciplinar. Revista de Estudos Aplicados em Educação, 3(5), 72-85. https://doi.org/10.13037/rea-e.vol3n5.5013
Reeves, T. (2006). Design research from a technology perspective. In J. V. D. Akker, K. Gravemeijer, S. McKenney, & N. Nieveen (Eds.), Educational design research. NewYork, United States of America: Routledge.
Shaw, G. L., & Rocha, J. B. T. (2017) Tentativa de construção de uma prática docente interdisciplinar em ciências. Experiências em Ensino de Ciências, 12(1), 95-126. Recuperado de https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID339/v12_n1_a2017.pdf
Shaw, G. S. L., Folmer, V., & Rocha, J. B. T. (2017). Uma revisão sobre a interdisciplinaridade no ensino e a formação de professores. Revista Ciências & Ideias, 8(1), 202-226. http://dx.doi.org/10.22407/2176-1477.2017v8i1.633
Shaw, G. S. L., & da Rocha, J. B. T. (2019). Visões de professores e estudantes de licenciatura e os Desafios da interdisciplinaridade no ensino de ciências. VIDYA, 39(1), 73-89. https://doi.org/10.37781/vidya.v39i1.2627
Simoneti, D., & Bernardi, L. T. M. S. (2018). Interdisciplinaridade: desafios e potencialidades de uma proposta articulada ao estágio docente do Curso de Física/PARFOR. Revista de Educação Pública, 27(66), p. 997-1017. http://dx.doi.org/10.29286/rep.v27i66.3614
Stamberg, C. S., Kaefer, M. T. V., & Godois, L. M. (2013). Um olhar sobre a interdisciplinaridade nas salas de aula da rede pública de São Borja. In: II Seminário Internacional de Ciência Política da UNIPAMPA buscando o Sul, São Borja, RS. Recuperado de http://cursos.unipampa.edu.br/cursos/cienciapolitica/files/2014/08/Cristiane-da-Silva-Stamberg.pdf
Stamberg, C. S. (2016). A interdisciplinaridade e o ensino de ciências na prática de professores do ensino fundamental. Experiências em Ensino de Ciências, 11(3), p. 52-63. Recuperado de https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/download/6629/5205/
Tardif, M. (2002). Saberes docentes e Formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes.
Thiesen, J. S. (2008). A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação [online], 13(39), 545-554. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782008000300010
UFSM (2005a). Projeto Pedagógico do Curso de Ciências Biológicas. Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS. Recuperado de https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/santa-maria/ciencias-biologicas/projeto-pedagogico
UFSM (2005b). Projeto Pedagógico do Curso de Física. Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS. Recuperado de https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/santa-maria/fisica/projeto-pedagogico
UFSM (2013). Projeto Pedagógico do Curso de Matemática. Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS. Recuperado de https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/santa-maria/matematica/projeto-pedagogico
UFSM (2012). Projeto Pedagógico do Curso de Química. Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS. Recuperado de https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/santa-maria/quimica/projeto-pedagogico
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.